Annons

Canon 7D + objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

linkaan

Aktiv medlem
Hej!

Jag ska inom en snar framtid inhandla en Canon 7D, men är inte riktigt säker på vilket/vilka objektiv jag ska ha. Jag kommer att fota/filma mycket motocross, men vill självklart ha något som funkar till allt. Söker efter ett eller två relativt billiga och prisvärda objektiv som jag kan ha både till att fota cross och "allmänna" händelser med.

Funderar därför om jag ska köpa kamerahuset för sig själv och sedan köpa objektiv till, eller om man ska slå till på ett paket som SIBA har. Är objektivet som följer med i paketet något att ha och är det värt pengarna?

Länk till SIBAs erbjudande: http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=4283331&ref=section

Tacksam för svar!
MVH
// Linus
 

Traveler

Aktiv medlem
Jag skulle slagit till på det paketet, och det är prisvärt tycker jag.
Tyvärr får du en mycket bättre kvalitet med Canons bättre objektiv i L serien eller närmast därunder. Har själv en 7D med ett 70-200 4,0 L och ett EF 17-55 EF 2,8. Hade tidigare billigare objektiv men kan tyvärr konstatera att bilderna blir mycket bättre nu.
 

Marteric

Aktiv medlem
Mitt råd är att satsa på riktigt bra objektiv från början. 7D förtjänar fina glas. Objektiv är inte heller något som blir "gammalt" lika fort som ett kamerahus.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Objektivet är en kompromiss som är hyfsad men egentligen inte riktigt bra på något jämfört med "bättre" gluggar.

För aktion som t.ex motocross så vill man utnyttja kamerans prestanda med snabbhet och autofokus.
En ljusstark standardzoom f:2,8 över hela brännviddsomfånget (ca 18-50mm) gör skillnad.
En prisvärd telezoom som är snabb och skarp är EF 4/70-200mm L.

Att plåta aktion med objektiv som har dålig ljusstyrka och långsam AF är inte särskilt kul.
Inte om man har provat ljusstarka och snabba gluggar.
 

linkaan

Aktiv medlem
Stort tack för alla svar!

Jag tror att de föreslagna objektiven överstiger min prisklass en aning, om jag har sökt på rätt vill säga. Finns det några billigare alternativ eller någon bra begagnad "återförsäljare"?
 

Jonas Eldred

Aktiv medlem
Tyvärr får du en mycket bättre kvalitet med Canons bättre objektiv i L serien eller närmast därunder. Har själv en 7D med ett 70-200 4,0 L och ett EF 17-55 EF 2,8. Hade tidigare billigare objektiv men kan tyvärr konstatera att bilderna blir mycket bättre nu.
Ja, i alla fall bättre. Jag har fotat ett bröllop en gång med objektivet som följde med - just det du talar om - och tyckte faktiskt att det var helt ok.

Sedan sålde jag det och har nu samma kombination som Traveler, med skillnaden att mitt 70-200 är varianten med IS. Jag har haft båda och tycker att den med IS är skarpare.

Förutom 70-200 f4 IS och 17-55 f2,8 IS har jag också ett 50 F1,8. Det är ett litet plastigt objektiv, som inte kostar mycket, men som ger fantastiska bilder om du är ute efter en prisvärd och ljusstark fast glugg.

/Jonas
 

Wiking 1

Aktiv medlem
Tyvärr får du en mycket bättre kvalitet med Canons bättre objektiv i L serien eller närmast därunder. Har själv en 7D med ett 70-200 4,0 L och ett EF 17-55 EF 2,8. Hade tidigare billigare objektiv men kan tyvärr konstatera att bilderna blir mycket bättre nu.
Du har helt rätt, det går alltid att få grejor med bättre kvalité. Men objektivet är inte dåligt på något sätt, men som alla zoom någon slags kompromiss. Dessutom ett perfekt reseobjektiv om man hur har behov av ett sådant. Priset på kittet är helt ok tycker jag. Passar man på och köper delar vid valda tillfällen (erbjudanden) så går det ju att plocka ihop prylar för riktigt bra pris.

TS frågade efter prisvärda prylar.
 

Traveler

Aktiv medlem
Ja, i alla fall bättre. Jag har fotat ett bröllop en gång med objektivet som följde med - just det du talar om - och tyckte faktiskt att det var helt ok.

Sedan sålde jag det och har nu samma kombination som Traveler, med skillnaden att mitt 70-200 är varianten med IS. Jag har haft båda och tycker att den med IS är skarpare.

Förutom 70-200 f4 IS och 17-55 f2,8 IS har jag också ett 50 F1,8. Det är ett litet plastigt objektiv, som inte kostar mycket, men som ger fantastiska bilder om du är ute efter en prisvärd och ljusstark fast glugg.

/Jonas
Inte för att det har med saken att göra men jag har också ett 70-200 med IS och 50 gluggen. 50an använder jag inte så ofta dock. Har beställt en converter 1.4 till 70-200an men är också inne på att skaffa ett riktigt långt tele. Mitt Tamron 200-500 är OK men absolut inte av L-serie kvalitet.

Min slutsats skulle vara att det är bättre att köpa de riktigt bra objektiven med en gång och inte göra som jag - köpa billiga varianter och sedan byta upp sig...
/Klas
 

Jonas Eldred

Aktiv medlem
Stort tack för alla svar!

Jag tror att de föreslagna objektiven överstiger min prisklass en aning, om jag har sökt på rätt vill säga. Finns det några billigare alternativ eller någon bra begagnad "återförsäljare"?
Om de objektiven överstiger din prisklass (inget fel i det) så är väl objektivet som följer med ett bra alternativ tycker jag.

Ett 70-200 f4 utan IS kan du säkert hitta till ett bra pris här eller på typ blocket. Men 70-200 skulle vara för begränsande för mig i alla fall. Missförstå mig rätt - jag använder mitt 70-200 mer än nåt annat objektiv tror jag, men inomhus eller annars där man har begränsat med yta blir det svårt.

/Jnas
 

linkaan

Aktiv medlem
Tackar ännu en gång för era svar.

Det mest ultimata vore ju självklart att köpa de objektiv som ni föreslår, men eftersom att jag har andra utgifter (bland annat crossen), så vill jag försöka hålla det till en lagom prisnivå till att börja med.

Vad tror ni om en Canon EF 70-200/4,0 L USM? Går på runt 5000 kr vilket känns ganska rimligt för mig i nuläget.

// Linus
 

Jonas Eldred

Aktiv medlem
Tackar ännu en gång för era svar.

Det mest ultimata vore ju självklart att köpa de objektiv som ni föreslår, men eftersom att jag har andra utgifter (bland annat crossen), så vill jag försöka hålla det till en lagom prisnivå till att börja med.

Vad tror ni om en Canon EF 70-200/4,0 L USM? Går på runt 5000 kr vilket känns ganska rimligt för mig i nuläget.

// Linus
Absolut, det är ett bra objektiv, men som jag skrev tidigare tror jag inte att du klarar dig med bara det. Tänk på att 7D inte är någon fullformat, så du kommer att ha en brännvidd förlängning på x1,5 (om jag inte minns fel). Det gör att 70mm blir 105mm på 7D. Jättebra om man behöver den extra zoomen, men jag tänker att du fortfarande behöver något kring 18-50mm väldigt ofta. Det gör då jag.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Skaffa ett 70-200mm f4 L om du kan. Det är ett populärt objektiv och kostar ca 4000 kr begagnat i fint skick..

En Tamron el. Sigmazoom i klassen f:2,8/18-50mm brukar också gå att hitta begagnat till låga priser.

Objektiven är minst lika viktiga som kamerahuset.

Jag använder hellre bra objektiv och EOS 40D än medelmåttiga gluggar och EOS 7D.

MVH J O
 

Ingju

Aktiv medlem
Ett alternativ som inte är nämnt är EF 24-105 L USM IS. Vädertätat och ett användbart omfång om man inte behöver så mycket vidvinkel eller längre tele. Kross körs nog inte alltid i bra väder.
 

Jonas Eldred

Aktiv medlem
Ett alternativ som inte är nämnt är EF 24-105 L USM IS. Vädertätat och ett användbart omfång om man inte behöver så mycket vidvinkel eller längre tele. Kross körs nog inte alltid i bra väder.
Jag testade det objektivet när jag köpte min första 7D, men tyckte att det blev för begränsande i bägge ändar om du förstår. Jag fick varken vidvinkel eller tele. För min stil skulle ett sånt fungera bättre om jag satte det på en 5D tror jag. Men då skulle jag nog fortfarande också ha en 70-200 för att täcka mina behov.

Tror du inte att 24-105an är för dyr också för trådskaparen? Den ligger ju nästan i klass med tidigare nämnda, fina, objektiv.

/Jonas
 

linkaan

Aktiv medlem
Absolut, det är ett bra objektiv, men som jag skrev tidigare tror jag inte att du klarar dig med bara det. Tänk på att 7D inte är någon fullformat, så du kommer att ha en brännvidd förlängning på x1,5 (om jag inte minns fel). Det gör att 70mm blir 105mm på 7D. Jättebra om man behöver den extra zoomen, men jag tänker att du fortfarande behöver något kring 18-50mm väldigt ofta. Det gör då jag.
Absolut, har självklart tänkt att köpa till ett annat objektiv.

Värt att åter nämna är att jag inte bara kommer att fota cross utan vardagliga händelser också. Har kollat på Canon EF 50MM 1.4 USM, och bara hört gott om det. Är detta objektiv att föredra som en fin avbytare mot telen?

Tackar ännu en gång för alla svar.
// Linus
 

Jonas Eldred

Aktiv medlem
Absolut, har självklart tänkt att köpa till ett annat objektiv.

Värt att åter nämna är att jag inte bara kommer att fota cross utan vardagliga händelser också. Har kollat på Canon EF 50MM 1.4 USM, och bara hört gott om det. Är detta objektiv att föredra som en fin avbytare mot telen?

Tackar ännu en gång för alla svar.
// Linus
Absolut. Det är också ett jättebra objektiv. Den är tystare, snabbare och bättre byggd än den 50mm jag har. Men, men jag hävdar fortfarande att för vardagliga händelser kommer du att behöva en glugg från typ 18-50 nånstanns.

Varför inte köpa paketet med 18-135 och ett 70-200 f4, så kan du köpa en ljusstark normalzoom senare? Då får du ju liksom brännvidden 18-200 och det täcker nog dina behov just nu tror jag.

/Jonas
 

herodes

Aktiv medlem
Absolut. Det är också ett jättebra objektiv. Den är tystare, snabbare och bättre byggd än den 50mm jag har. Men, men jag hävdar fortfarande att för vardagliga händelser kommer du att behöva en glugg från typ 18-50 nånstanns.

Varför inte köpa paketet med 18-135 och ett 70-200 f4, så kan du köpa en ljusstark normalzoom senare? Då får du ju liksom brännvidden 18-200 och det täcker nog dina behov just nu tror jag.

/Jonas

Jag kär 7D med bl a 18-135 och det är en bra kombo med utmärkt resultat.
 

linkaan

Aktiv medlem
Absolut. Det är också ett jättebra objektiv. Den är tystare, snabbare och bättre byggd än den 50mm jag har. Men, men jag hävdar fortfarande att för vardagliga händelser kommer du att behöva en glugg från typ 18-50 nånstanns.

Varför inte köpa paketet med 18-135 och ett 70-200 f4, så kan du köpa en ljusstark normalzoom senare? Då får du ju liksom brännvidden 18-200 och det täcker nog dina behov just nu tror jag.

/Jonas
Canon EF-S 18-55MM 3.5-5.6 IS något sådant du menar?

// Linus
 

kjellepelle

Aktiv medlem
Jag testade det objektivet när jag köpte min första 7D, men tyckte att det blev för begränsande i bägge ändar om du förstår. Jag fick varken vidvinkel eller tele. För min stil skulle ett sånt fungera bättre om jag satte det på en 5D tror jag. Men då skulle jag nog fortfarande också ha en 70-200 för att täcka mina behov.

Tror du inte att 24-105an är för dyr också för trådskaparen? Den ligger ju nästan i klass med tidigare nämnda, fina, objektiv.

/Jonas
Jag använder 24-105 som "normal-zoom" på min 7D och tycker att omfånget är OK. Självklart skulle 18-105 vara att föredra, men man kan inte få allt...... Till skillnad mot många andra zoomar är 24-105 hyfsat skarp. Men i denna tråd känns det som prislappen är lite fel?
//Kjell
 
ANNONS