Annons

Telekonverter till Canon EF 300/2,8 L IS II alt. Sigma EX 300/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

Argos Mathias

Ny medlem
Hej!

Jag har sett ett test i någon fototidning alt. på nätet, där Canon, Sigma, Kenko alla telekonvertrar var med. Nu kan jag inte hitta det, när jag som mest behöver det ;(.

Vet någon vart det kan förekommit?
Eller är det ett självklart val? x1.4 samt x2

Fotar med Canon 5d mk2 och mk3. Nu skall jag skaffa en tele, Sigma EX 300 2.8 alt. Canon EF 300 2.8L IS II och skall användas med teleconv.

Tacksam för svar!

Simma lugnt// Mathias
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Väljer Du Canon EF 300 2.8L IS II är konverter valet självklart.
Har själv 5DII och 5DIII samt Canon EF 300 2.8L IS II med Canons extendrar. Skulle inte ens komma på tanken att stoppa in en pirat emellan. Så mycket pengar och sedan spela bort möjligheten att bara ha en leverantör att vända sig till vid problem. Det kan inte vara ett klokt val.

Väljer Du däremot Sigmas objektiv har jag ingen aning om vad som är bäst. Då har Du ju redan tappat att ha en motpart.
 

jelu1661

Aktiv medlem
Skulle inte ens komma på tanken att stoppa in en pirat emellan.
Jag har viss förståelse för resonemanget när det gäller objektiv och hus, att man väljer samma märke för att kunna få dem kalibrerade tillsammans av ett företag som förstår sig på både huset och objektivet.

Men en teleconverter? Den är väl "dum" på samma sätt som en närbildslins eller ett polfilter. Väljer du sådana tillbehör av "rätt" märke också, eller har jag missat något med teleconverters eller ditt resonemang?
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Jag har sigmatelet och den funkar även med Canon extendrar, men med Sigmas egna funkar autofokusen mkt bättre, de funkar riktigt bra och Sigma 300/2.8 hänger med fint, även om Canonalternativet naturligtvis är bättre, till dubbla priset. Men Sigman är inte långt ifrån
 

Argos Mathias

Ny medlem
Tack för alla svar!
Curt, fixa biffen..

- För mig spelar det inte någon roll om det är Canon original eller inte.
Det viktigaste för mig är att bilderna blir som jag förväntar mig.
Hittills har jag endast gått på Canon objektiv och tillbehör då de har presterat enligt min förväntningar (inte filter, putsduk osv) ;)


En annan fråga som väcktes, kalibrering av hus+objektiv. Självklart!
Behövs det också för hus+teleconv+objektiv?!
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Jag har viss förståelse för resonemanget när det gäller objektiv och hus, att man väljer samma märke för att kunna få dem kalibrerade tillsammans av ett företag som förstår sig på både huset och objektivet.

Men en teleconverter? Den är väl "dum" på samma sätt som en närbildslins eller ett polfilter. Väljer du sådana tillbehör av "rätt" märke också, eller har jag missat något med teleconverters eller ditt resonemang?
Jag är inte expert på telekonvertrar men den största skillnaden mellan generation II och generation III ska vara elektroniken enligt vad som skrivits. Konvertrarna påstås förbättrats på just det området mellan II och III för att bättre passa den nya generationen SuperTele. Canons kameror vet ju vilken konverter som sitter på och kanske är viktigt för fasdetekterande AF? Fasdetekterande AF vrider ju inte objektivet tills det är skarpt utan räknar bara ut hur fel objektivet står och vider exakt så mycket som fordras för att bilden ska bli skarp. Bygger på datatabeller där objektiv och extendrar ingår. Vet inte om dessa fungerar lika bra för pirater? Jag köper 100% Canonobjektiv för att kamera och objektiv ska fungera optimalt med kamerahuset. Investerar Du så tungt så är jag förvånad att Du funderar på att köpa pirat för att sätta emellan. Förlåt, men det tycker jag är dumsnålt! :)

Tittar Du på mina bilder här på FS så är de flesta tagna med Canon EOS 5D Mark III + Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM + Canon Extender EF 2x III. Här har Du en serie som säger det mesta om autofocus och skärpa i den kombinationen. Bilderna är beskurna till 1 pix i kameran = 1 pix på skärmen.
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=340620
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Tack för alla svar!
Curt, fixa biffen..

- För mig spelar det inte någon roll om det är Canon original eller inte.
Det viktigaste för mig är att bilderna blir som jag förväntar mig.
Hittills har jag endast gått på Canon objektiv och tillbehör då de har presterat enligt min förväntningar (inte filter, putsduk osv) ;)


En annan fråga som väcktes, kalibrering av hus+objektiv. Självklart!
Behövs det också för hus+teleconv+objektiv?!
Jag började investera i en ny digital kamerautrustning 2011-03 och har nu två kameror, 5DII och 5DIII samt 6 st. Canonobjektiv i L-serien + 50 mm 1,4 samt 2 st. Extendrar Mark II och 1 st. Extender Mark III.
Har överhuvudtaget inte behövt skänka kalibrering en tanke hittills. Skärpan sitter perfelt på allt. Är det oskarpt har jag slarvar eller försökt något näst intill orimligt. Även sådant som inte ska gå. T.ex. två stackade extenderar. 300 mm + x2 + x1,4 = 840 mm.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/329865/2504191.htm
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/329865/2504157.htm
 

jesusrc

Ny medlem
Kan ej se

Hej,
Tänker införskaffa en 300/2.8 och ville se dina bilder med 2x TC men de går inte att se. De verkar inte vara publicerade. Kan du kolla det?
Med vänlig hälsning
Jesus
 
ANNONS