Annons

Sony a6000 vs Sony a7

Produkter
(logga in för att koppla)

domme65

Medlem
Jag står och funderar mellan en a6000 eller en sony a7. Vilken kamera känner ni är bäst och varför?

Jag kan börja med att säga att jag är en kille som har fotografi som hobby endast. Tar mycket ''street fotografier'' Men även vanliga typiska bilder som man ser på instagram. Så det är inte så avancerat, men vill fortfarande ha kvalite på mina bilder. Jag äger för tillfället en a58 som jag nu ska sälja och vill byta upp mig. Vad är bästa alternativet?

A6000 - 4000kr för kamerahus eller A7 - 7000kr för kamerahus?
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Det finns egentligen inget "bäst" inom kameravärlden. Olika kameror är olika bra vid olika fotosituationer. Därför är det inte ovanligt att somliga har såväl en A6000 som en A7 (eller något annat).

Båda har utvinklingsbar skärm, vilket är väldigt användbart för street photography (förmodar att du vet att båda även har "ögonsökare", vilket ju kan behövas ibland). För spegellösa kameror gäller generellt att ju mindre sensor, ju snabbare blir autofokusen. A6000 har markant snabbare AF än vad A7 har. A7:an har å andra sidan som du säkert vet en större sensor och kan därför ge bättre bildkvalitet, men detta märks vanligen bara när man gör stora bilder, eller delforstoringar.

Således, med det du angivit som intresseområden skulle jag föreslå A6000 inklusive kitobjektivet Sony E 16-50/3,5-5,6 OSS. Detta kostar inte mycket extra, har snabb AF, är infällbart så att kamerapaketet blir väldigt smidigt att ta med sig, och dess bildkvalitet får väl sägas vara "good enough" (och för t.ex. Instagram klart bättre än vad som behövs).

Sony Zeiss Vario-Tessar T* E 16-70/4 ZA OSS-objektivet är vassare och har större zoomomfång och ljusstyrka, ifall du har råd och intresse.
.
 

Ljusdans

Aktiv medlem
Jag har Sony A7 och hade innan NEX-6.

Sony A6000 är en i praktisk användning mer "tillfredsställande" kamera för de flesta, eftersom den har betydligt rappare AF och mindre lagg vid avtryck.

Funderar faktiskt på att byta ner mig. Objektiven är mindre, billigare och lättare också.

Sony A7 funkar absolut för street, och med ett bra objektiv (Zeiss FE35 eller 55) finns det absolut inget tekniskt att skylla på om dina bilder inte blir bra.

Men imho gäller det i högsta grad A6000 också - och prisskillnaden på hus och glas tillsammans är kännbar. Skillnaden i bildkvalitet? Skulle säga att ingen kommer titta på en A6000-bild och säga "Jag ser att du fotar med cropkamera", så länge bilderna talar för sig själv ;)

För street skulle jag skaffa Sony E35/1.8 OSS till A6000, och FE55 eller FE35 till A7.
 

HenryB

Aktiv medlem
Det är inte lätt att hitta en a6000 till bra pris på begagnatmarknaden. Dom ligger högt i andrahandsvärde. A7:an verkar ligga bra till i pris och ger säkert mycket pang för pengarna.
 

afe

Aktiv medlem
A6000 har redan sjunkit så mycket i nypris att det nästan känns tröstlöst att försöka sälja en begagnad. Jag köpte min i april förra året och den har gått ner 30% i pris sedan dess (jag försöker dock inte sälja min). Hittar man någon som akut behöver pengar skulle jag inte betala över 3 TKr (och några andra som säljer är nog svåra att hitta)

A7 är mycket vanligare på begagnatmarknaden, trots att också den sjunkit väldigt mycket i pris. I det fallet tror jag det kan ha att göra med nyhetens behag av liten FF-camera, och sedan insåg köparen att den inte var så snabb och det finns inte så många objektiv. Nu har det blivit bättre, och kommer bli ännu bättre under året (vad gäller objektivutbudet), men personligen skulle jag aldrig köpa en A7 efter att idag testat A7 II som är mycket bättre rent ergonomiskt - såpass mycket bättre att A7 helt går bort.

Jag tycker också att A6000 är bättre än A7 ergonomiskt beroende på hur knappar och grepp är utformade, och A6000 är också snabbare vilket är bra för gatufoto och dylikt. Enda fördelen för den typen av fotografering jag ser med A7 är att den är bättre i dåligt ljus. A6000 med 35/1,8 OSS är riktigt bra för dylikt, men jag skulle nog ännu hellre vänta på den kommande 28mm f/2 då jag tycker det är en bättre bildvinkel för APS-C (och den blir nog inte heller så dyr).
 

Znutt

Aktiv medlem
Om du ska köpa APC tycker jag du ska prova CZ24 /1.8. Har både den och 35 och 24. Tycker 24an är klart mycket bättre. Kan få beg för en hyfsad peng.
Kör den på en nex-7a
 

HenryB

Aktiv medlem
Varför skynda sig? Så har prisbilden sett ut länge för Sonys kameror.
Nej det har det inte. Priset jag hänvisade till är 23% lägre än vad ett a6000 hus har kostat nytt dom senaste månaderna. Det är det lägsta registrerade priset i prisjakts statistik. Sen får du dessutom ett extra batteri + ett minne på köpet.
 
ANNONS