Annons

Två minneskortplatser är det verkligen en dealbreaker?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas18z

Avslutat medlemskap
Nu när nikon släppte sin spegelösa blev det ett herrans över att den bara hade en xqd-kortplats. Om jag kollar på videosidan så gör ingen det i alla fall inte på långfilm eller reklam. Men bröllopsfotografer verkar det som ett måste. Visst kan man inte göra om ett bröllop men många scener på film går heller inte att göra om eller är mycket dyrt.

Varför denna hets med två platser?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har fotogreferat digitalt sedan 1999. Det vill säga snart i 20 år. Jag har tagit flera 100 000 bilder under de åren. Många numera utsorterade ur bildbanken.
Under de åren har jag haft ett SD kort som kraschat.
Det sprack upp längs långsidorna på grund av dålig limning eller svetsning.
Nu upptäckte jag det när jag just tömt det på bilder.

Många av de kameror som fanns för 10 år sedan hade bara en kortplats. Som Canon 5D.

Visst är det bra med 2 kortplatser men det känns som hängslen och livrem.
Om det inte är något viktigt event så brukar jag bara skriva bilderna till kort 1 och video till kort 2.
Detta har ännu aldrig straffat sig för min del.

Risken för kort blir korrupta är små om man alltid formaterar dem i kameran.
 

Ventures

Aktiv medlem
Nu när nikon släppte sin spegelösa blev det ett herrans över att den bara hade en xqd-kortplats. Om jag kollar på videosidan så gör ingen det i alla fall inte på långfilm eller reklam. Men bröllopsfotografer verkar det som ett måste. Visst kan man inte göra om ett bröllop men många scener på film går heller inte att göra om eller är mycket dyrt.

Varför denna hets med två platser?
Seriösa videofotografer använder externa inspelningsmoduler kopplade till kameran. Inte minst för att komma runt tidsgränsen för inspelning i kameran (20 minuter eller så), så det är ett ickeproblem där.
Det borde gå att spara externt med stillbilder också, men det kräver förstås extra utrustning.
 

PMD

Aktiv medlem
Frågan går inte att entydigt besvara. För en del är det en dealbreaker, medan det för andra är oväsentligt.

Sådär, då kan den här tråden stanna eftersom det inte går att komma vidare från detta. :)
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Med en enda SD hade jag förstått kritiken.
Nu valde men xqd/cfe som är längder bättre än sd.

Sedan verkar många ha haft övertygelsen att Z6 och 7 skulle vara de riktiga flaggskeppshusen men det finns ingen anledning att släppa dem först.

Man släpper semi-husen först till de progressiva entusiasterna och hungriga fotograferna - rörligt eller stillbild. De som klarar sig med en plats eller inte ens bryr sig då man spelar in filmen externt i alla fall. Möjligen lägger man backup eller proxy på kortet.


I nästa vända kommer sannolikt två stora modeller med dubbla kortplatser, rejält stor buffert, större evf, fler knappar etc.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Med en enda SD hade jag förstått kritiken.
Nu valde men xqd/cfe som är längder bättre än sd.

Sedan verkar många ha haft övertygelsen att Z6 och 7 skulle vara de riktiga flaggskeppshusen men det finns ingen anledning att släppa dem först.

Man släpper semi-husen först till de progressiva entusiasterna och hungriga fotograferna - rörligt eller stillbild. De som klarar sig med en plats eller inte ens bryr sig då man spelar in filmen externt i alla fall. Möjligen lägger man backup eller proxy på kortet.


I nästa vända kommer sannolikt två stora modeller med dubbla kortplatser, rejält stor buffert, större evf, fler knappar etc.
Så kan man förstås resonera, men till vilket pris blir detta? Hade Nikon släppt Z7 för kanske 25 och en pro-modell runt hörnet med dubbla kortplatser så fine. Många yrkesfotografer går inte heller och väntar på en top-of-the-line D5 modell utan spegel så det känns som något inte stämmer i planen.

En entusiastmodell som stämplar in vid 40 000...I don't know...

Till er som undrar över kritiken. Många gånger fungerar inte sunt förnuft eller statistik. Extremt viktiga uppdrag kräver en rejäl portion trygghet i sinnet för att man (eller åtminstone jag) skall kunna göra sitt jobb ordentligt.

Av samma anledning som jag skapar flertalet backuper så fort jag tankat över uppdraget och vidare så lägger jag alla minneskort på en säker extern plats tills jag levererat till kund. Hängslen och livrem ja. Onödigt? Kanske. Men jag sover om nätterna i vart fall.

Anywaaaay....bortsett från detta så står jag fast vid att detta verkar vara en väldigt kompetent kamera och en spännande lansering av Nikon in i det spegellösa fullformatet. Och stort plus att man äntligen kan förse spegellösa modeller med ordentligt grepp. Hoppas kramp-greppens tid är över för gott...
 
Senast ändrad:

jonas18z

Avslutat medlemskap
Seriösa videofotografer använder externa inspelningsmoduler kopplade till kameran. Inte minst för att komma runt tidsgränsen för inspelning i kameran (20 minuter eller så), så det är ett ickeproblem där.
Det borde gå att spara externt med stillbilder också, men det kräver förstås extra utrustning.
Nej du har helt fel. Har du filmat med en RED-kamera eller en ARRI där filmar du på minneskort / ssd.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Absolut inget måste. Men för uppdrag som man bara har en chans att göra är det en sinnesro att ha backup. Mycket kan gå fel och ju fler saker man eliminerar desto mindre stress för en.
Finns det i kameran så använder jag det, finns det inte så... Ja då kör man ju utan.
För så dyra kameror tycker jag det borde vara standard, särskilt när man ser att andra kameror i den övre prisklassen numera har det.
Men finns det inte två kortplatser så får man ju se och avväga andra aspekter om det blir kameraköp eller inte. Det var samma sak när man ägde canon. Inte lika bra DR i basiso som konkurrenternas, men sen frågar man sig vilka andra parametrar måste man ta hänsyn till. Allt handlar om helhet och framåtplanering och vad som passar en bäst, trivs med, gillar och gör jobbet.

/Stefan
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Allt handlar ju om riskbedömning. Vi sätter oss gärna i vår bil eller på vår MC och ger oss ut i trafiken utan ängslan. Ändå vet vi att cirka 400 människor dör i trafiken varje år samt cirka 20 000 personer blir allvarligt skadade. Detta gör vi utan att oroa oss för riskerna.

Jämfört med detta är naturligtvis att förlora bilder på ett minneskort en sorglig men inte särskild allvarlig händelse.

Dessutom har vi flera vittnat om att vi fotat under väldigt många år och tagit mycket bilder lagrade på olika typer av minneskort utan att vi ofta drabbats av att förlora bilder.

Det verkar alltså som att detta med dubbla minneskort är mer en psykologisk åkomma än högrisk.


Det påminner om när man från X-range flög ut en lapp som fanns i det område där noskonen från en damp ner med data om norrskenet i det enorma område där han vistades.
Han flögs ut med helikopter varje gång. Ett par statistiker räknade på riskerna av att han skulle få noskonen i huvudet och risken med att flyga helikopter.
Det visade sig att flyga helikopter var oändligt mycket farligare än att råka få en noskon i huvudet.
Bedöma risker är svårt.
 

Snapphane

Aktiv medlem
Primärt vill man väl som sagt ha två för att kunna ha det ena som backup. En annan användning är såklart att man får mer lagring till en lägre kostnad. Största kortet idag är väl 256 GB och en lösning på 512 GB är på gång, Nytt och komplicerat kostar pengar, så att köra t ex 2 st på 128 GB blir lite billigare.

Man kan lösa båda dessa problemen genom att skaffa sig en ordentlig hög med kort på 16 eller 32 GB. Går ena sönder har man bara förlorat en del av dagen och kostnaden är relativt sett låg. Det gäller bara att inte tappa bort sina kort ;)
 

PMD

Aktiv medlem
Allt handlar ju om riskbedömning. Vi sätter oss gärna i vår bil eller på vår MC och ger oss ut i trafiken utan ängslan. Ändå vet vi att cirka 400 människor dör i trafiken varje år samt cirka 20 000 personer blir allvarligt skadade.
Ju snabbare vi får fler förarlösa bilar desto bättre ...

Detta gör vi utan att oroa oss för riskerna.
Det är väl delvis för att "vi" gör så som det dör så pass många i trafiken varje år. En del av oss oroar oss faktiskt för att trafiken är livsfarlig och agerar därefter när vi kör bil.

Jämfört med detta är naturligtvis att förlora bilder på ett minneskort en sorglig men inte särskild allvarlig händelse.
Konsekvenserna av en olycka är förvisso i allmänhet inte lika allvarliga i minneskortfallet, men man kan ändå applicera resonemanget att man bör agera medveten om att risker finns.

Vad det innebär i praktiken är förstås upp till var och en. Det kan vara allt från att ha en kamera med dubbla minneskort och att göra WiFi-backup samt dubbla diskbackupper (som är åtskilda geografiskt) varje dag, till att hantera sina minneskort försiktigt för att minska risken för att de går sönder.
 

LGNLGN

Aktiv medlem
Det enda som behövs är ju:
- inbyggd wifi
- en mobil som hotspot
- ett konto i molnet
- ett fett abonnemang för data
Så ser jag det också.... inget problem för mig men en dator, mobil eller annan extern lagringsplats i närheten som den kan kommunicera med borde väl lösa problemet med backup kopia.
 

Ventures

Aktiv medlem
Nej du har helt fel. Har du filmat med en RED-kamera eller en ARRI där filmar du på minneskort / ssd.
Visst kan man vara seriös även som yrkesfotograf :) men de nämnda kamerorna ligger väl lite utanför ämnet? Orsaken till att "vanliga" kameror har tidsbegränsning är för att hålla kostnaden nere (EU-tulltariff).
För professionella videokameror i 200-tusenkronorsklassen har man säkert löst problemet.
Som den oseriöse amatörfotograf jag är har jag av naturliga skäl inte provat dessa kameror.
 

snap01

Aktiv medlem
På en professionell kamera tycker jag det ska finnas två platser dels en för SD kort o en för en nyare kort. Då slipper man byta ut alla kort o har möjlighet att köra kopia. Om sony o andra lyckas få in för två kort borde Nikon eftersom deras kamera inte än mindre en flera andras märken.

Handlar inte om risken att korten kan paja utan att du ska kunna köra säkert om du inte har några andra möjligheter att backa bilderna. Är du i djungeln så är dubbla kort kanske det enda alternativet. På en pro kamera ska man kunna välja men Z kameran kanske inte vänder sig till pro?
 

PMD

Aktiv medlem
Mm, kanske.

Jag har en 6000 mAh powerbank som driver min Raspberry Pi med 4G.

Jag har aldrig blivit utan kräm. Sist körde jag 1000 jpg i minsta storlek (= 2 GB). Vet inte hur långt batteriet räcker.
Lagringsenheten kan man ju ha i kameraväskan så det blir inte så krångligt att ha ett stort batteri till den.

Kamerabatterier behöver man däremot några att byta med.
 

PMD

Aktiv medlem
På en professionell kamera tycker jag det ska finnas två platser dels en för SD kort o en för en nyare kort. Då slipper man byta ut alla kort o har möjlighet att köra kopia. Om sony o andra lyckas få in för två kort borde Nikon eftersom deras kamera inte än mindre en flera andras märken.

Handlar inte om risken att korten kan paja utan att du ska kunna köra säkert om du inte har några andra möjligheter att backa bilderna. Är du i djungeln så är dubbla kort kanske det enda alternativet. På en pro kamera ska man kunna välja men Z kameran kanske inte vänder sig till pro?
XQD-kort är "proffsigare" än SD-kort, dvs robustare, och passar väl då bättre i en professionell kamera?

Jag tror att varken Z7 eller Z6 bör betraktas som "proffskameror". Min gissning är att det eventuellt kommer en spegelfri kamera i D5-klass så småningom. Om Z-systemet överlever i några år.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Lagringsenheten kan man ju ha i kameraväskan så det blir inte så krångligt att ha ett stort batteri till den.

Kamerabatterier behöver man däremot några att byta med.
Ja, eller så har kameran tillräckligt batteri för en hel session. I mitt fall - eos 1D-någonting är aldrig batteriet den trånga sektorn. 1000 bilder i raw + jpg så har jag ändå gott om batteri kvar.

I framtiden kan man lätt tänka sig att en professionell kamera inte behöver internt minne. Allt tankas till molnet (eller separat disk) löpande under fotografering. Varför fiddla med små minneskort när filerna ändå ska till server sedan.
 
ANNONS