Annons

On1 raw 2019 nu släppt som beta 1 till plus medlemmar

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
On1 raw har fått en ordentlig översyn och mycket ny funktionalitet. Har tänkt att den här diskussionen skall vara till främst för de som nu börjar beta testa.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Har nu testat en del. Detta verkar verkligt lovande. Alla problem jag stött på i andra beta tester lyser med sin frånvaro. Programmet är nu suveränt snabbt. Reglagen i de olika verktygen är mycket bättre och mer intuitiva. Alla verktyg så här långt är otroligt snabba.
Resultatet från Fujis x-trans raw är det bästa jag sett.
Skickar med ett exempel.

Detta skall bli riktigt roligt att betatesta.
 

Bilagor

light

Aktiv medlem
Det låter överraskande bra. Jag har 2018.5, och den är ok. Fast lite väl långsam vid olika moment. Och min mac-mini (16gb ram) blir överhettad efter ett tags användning av programmet. Jag tror nog ändå jag väntar till 2020 års version av On1. Om nu inte rescensionerna av 2019 samstämmigt blir som din initiala upplevelse. Så jag avvaktar.
 

Wiking 1

Aktiv medlem
Är On1 raw ett fullgott allternativ den dagen min standalone version av Lightroom 6 inte fungerar på min Mac längre? Jag läste lite snabbt, verkar som man kan importera alla bilder från Lightroom databasen.
 

Brix

Aktiv medlem
Har nu testat en del. Detta verkar verkligt lovande. Alla problem jag stött på i andra beta tester lyser med sin frånvaro. Programmet är nu suveränt snabbt. Reglagen i de olika verktygen är mycket bättre och mer intuitiva. Alla verktyg så här långt är otroligt snabba.
Resultatet från Fujis x-trans raw är det bästa jag sett.
Skickar med ett exempel.

Detta skall bli riktigt roligt att betatesta.
Jag testade ON1 för nåt år sen och tyckte också det var bra till X-trans, men inte lika bra som RawTherapee som är det bästa jag testat till X-trans. Jag upptäckte artefakter i en del bilder i ON1 t.ex. Nåt konstigt mönster uppstod på vissa texturer i en del bilder t.ex. Sen tyckte jag också nästan att bilderna var en aning för skarpa i det. Annars var det dock riktigt bra på att bibehålla detaljer i bilderna och jag såg aldrig nåt spår av den ökända "vattenfärgseffekten".
Fast demosaicingen kanske blivit ännu bättre i ON1 nu?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
ON1 raw 2019 verkar riktigt bra. Jag har varit med från början på resan med ON1 raw. De tidigare beta testerna och även releaserna har varit riktigt buggiga.

Den här gången har de skärpt sig ordentligt. Väldigt mycket är förbättrat sedan 2018.5.
Programmet är förändrat så man kan använda lager och masker nästan överallt.
Det har också blivit väldigt mycket snabbare.

Jag har bara börjat testa så det fast så här långt fungerar det imponerande bra.

Renderingen och kvalitén på Fuji -trans verkar fungera precis som för Canon eller annan bayer-kamera. Redigerade bilder från både Canon och Fuji samtidigt i går. Såg ingen skillnad. Hanterar Fuji lika bra som Canon.

Här en länk till en Fujibild från i går. https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/382864/3674557.htm
 
Har nu testat en del. Detta verkar verkligt lovande. Alla problem jag stött på i andra beta tester lyser med sin frånvaro. Programmet är nu suveränt snabbt. Reglagen i de olika verktygen är mycket bättre och mer intuitiva. Alla verktyg så här långt är otroligt snabba.
Resultatet från Fujis x-trans raw är det bästa jag sett.
Skickar med ett exempel.

Detta skall bli riktigt roligt att betatesta.
Finns några systemkrav specade för den kommande versionen? Lightroom Classic CC:s senaste uppdatering fungerar inte längre på Windows 8.1 (Windows 7 och Windows 10 gäller numera). Vore intressant att veta om även andra aktörer väljer samma väg.
 

alfin

Aktiv medlem
ON1 raw 2019 verkar riktigt bra. Jag har varit med från början på resan med ON1 raw. De tidigare beta testerna och även releaserna har varit riktigt buggiga.

Den här gången har de skärpt sig ordentligt. Väldigt mycket är förbättrat sedan 2018.5.
Programmet är förändrat så man kan använda lager och masker nästan överallt.
Det har också blivit väldigt mycket snabbare.
Har de förbättrat Highlight Recovery? Senast jag provade var det väsentligt sämre än Capture One Pro, precis som de andra nya programmen som Exposure, Affinity etc.
 

bjorso

Aktiv medlem
Finns några systemkrav specade för den kommande versionen? Lightroom Classic CC:s senaste uppdatering fungerar inte längre på Windows 8.1 (Windows 7 och Windows 10 gäller numera). Vore intressant att veta om även andra aktörer väljer samma väg.
Det framgår tyvärr inget om systemkraven på deras hemsida. Lite trist, borde inte vara alltför svårt och tidskrävande att informera om detta?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Nu är ju On1 raw 2019 endast släppt som beta till de med plis medlemskap.
Vi har fått utskickat systemkraven för detta. Nu hittade jag inte det som skickades ut men väl samma sak uppställt på ett mer formellt sätt.

Håll till godo.

ON1 Photo RAW 2017/2018 Technical Specifications



Minimum
Recommended
Operating System Mac OS X 10.10, 10.11, 10.12, 10.13 or 10.14
Windows Windows 7, Windows 8 or Windows 10
current maintenance releases, 64 bit only Mac OS X 10.10 or 10.11, 10.12, 10.13 or 10.14
Windows Windows 7, Windows 8 or Windows 10
current maintenance releases, 64 bit only
Processor Intel Core 2 Duo, Xeon or better processor(s) Intel Core i5, Xeon or better processors(s)
RAM 4GB RAM (8 GB RAM when used as a Photoshop plug-in) 16 GB RAM
Hard Drive 1.5 GB for installation 1.5 GB for installation
Fast 7200 RPM or SSD drives
Display OpenGL 3.3 compatible video card with 256 MB video RAM, 1280x720 resolution OpenGL 4.2 compatible video card with 1GB dedicated video RAM, 1920x1080 resolution
Optional Application Integration Photoshop CS6, CC, CC 2014, CC 2015
Photoshop Elements 13, 14
Photoshop Lightroom 5, CC, CC 2015
Apple Photos Photoshop CS6, CC, CC 2014, CC 2015
Photoshop Elements 13, 14, 15
Photoshop Lightroom 5, CC, CC 2015
Apple Photos
Other Internet connection for activation, auto update checking, content downloads and tutorials.
Internet connection for activation, auto update checking, content downloads and tutorials.
Wacom tablet for pressure sensitive input
Hardware display calibration tool



Supported Camera Models in ON1 Photo RAW please click here.



Additional Hints:

If you are unsure whether or not your camera model will be supported in ON1 Photo RAW, please click here to view a master list of RAW files supported by our products.
You will not need to worry about the video card requirement if you are a Mac user.
If you are on a PC and are unsure whether or not your video card is supported, if it is a newer video card (less than 4 years old) chances are it is Open GL 3.3 or 4.0 compatible and will run our programs. However, it is always best to check with the manufacturer for the full specifications of your machine.
If you are looking to upgrade your machine, we recommend a PC that is tailored to the 'gaming community' [computer games]. The gaming machines work great for intense photo and video editing.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Om kraven hänvisar de till listan för 2017/2018 som jag kopierat in ovan.
Fast egentligen borde kraven ha minskat.
På min iMac 27 2017 med 16 GB minne så gick dessa tidigare versioner utan problem. De var däremot inga fartmonster.
I denna versioner verkar det mesta gå blixtrande snabbt. Det är bara exporten som jag tycker går onödigt trögt.
Å andra sidan tar det tid också i LR.

Du frågade om High light recovery-.

Det finns den vanliga kontrollen i develop delen precis som hos LR. Den räcker för det mesta. Sedan finns det under Effects något som heter Tone enhancer. Där lägger du till detta i ett lager och kan maska mm. Där har du en mer effektiv hight light recovery.

Dessa effekter eller filter om du vill kan du lägga till flera gånger. Så i princip kan du köra recovery ett antal gånger. Antar det ser ut som kattskit till sist.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Testat ytterligare en del. Det rullar på utan problem för mig. Det bästa är att allt går så snabbt nu. Dessutom är hela gud delen väldigt mycket bättre.
När man väl börjar hitta ii det nya interfacet så flyter arbetsflödet på mycket snarare än tidigare.

Jag har kört LR sedan det kom ut i beta och det är det jag kan bäst och alltid jobbat snabbast i.

Tror att nya ON1 kan komma ändra på det.

Betan 2017 och den 2018 fick ON1 mycket skäll för. Med all rätt. Det var väldigt ruggigt och det gick trögt.

Den här gången verkar de ha gjort det mesta rätt.
Vilket också syns på kommentarerna från de som betatestar.

Här ett typsikt inlägg.
Do like what I see, do like it a lot.
It's snappy on my not so new MBP (early 2015, 8 GB, 512
SSD, pictures on external disc), export did work fine,
with watermark and all, great work.
The keyword list is long, got imported from work I did
earlier in LR, and it is totally correct, and 'sorry
Adobe', it's way faster.
Once you double click a keyword, the amount of photos
that apply are mentioned. Somehow I would like to know
this about every keyword, permanently. (I know bigger
database, slower response).
Did encounter a hangup at some point, was adjusting a
picture, pushing some limits, somehow my Mojave system
hung, forced stopped PR and restarted it, did the same
thing and all went fine.
Some fun beta-testing this, will try to report.
 

alfin

Aktiv medlem
Du frågade om High light recovery-.

Det finns den vanliga kontrollen i develop delen precis som hos LR. Den räcker för det mesta. Sedan finns det under Effects något som heter Tone enhancer. Där lägger du till detta i ett lager och kan maska mm. Där har du en mer effektiv hight light recovery.

Dessa effekter eller filter om du vill kan du lägga till flera gånger. Så i princip kan du köra recovery ett antal gånger. Antar det ser ut som kattskit till sist.
När jag körde ON1 förra gången, testade jag en bild där parkettgolvet var delvis kraftigt överexponerat av inkommande sol från fönsterna. Capture One Pro hade inga problem att återskapa högdagrarna, men med ON1 blev parkettgolvet helt gult i den överexponerade delen. Det var då jag avinstallerade ON1 den gången.

Det ska gå att testa ver 2019 igen i 30 dagar när de väl släpper det, så jag får väl ge det ett nytt försök. Med lagerhantering och en del andra Photoshopfunktioner inbyggda är det klart intressant. Men utöver hanteringen måste ju konverteringen kunna mäta sig med Capture One och LR kvalitetsmässigt i alla delar.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Som du vet har jag tidigare också kört en del i Capture One. Idet är inget fel på det programmet. Ett tag var de helt klar bäst. Speciellt för Fuji X-trans.

Fast jag har aldrig blivit vän med interfacet. Altid tyckt jag får hoppa fram och tillbaka för mycket. Sedan i version 10 som var det sista jag körde hade jag problem med att köra med två skärmar. Det var inte stabilt.
Det är i och för sig bara tycke och smak.

Nu känns det som ON1 kan bli min nya favorit. Vad jag sett hittills blir Fuji X-trans mycket bra. Canon har det väl aldrig varit några problem med sp det blir som vanligt bra.

Du skall absolut testa när den har släppts i November.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har fortsatt testa ON1 raw 2019. Det första intrycket kvarstår. Programmet är otroligt snabbt vid redigeringen. Jämfört med tidigare betatestning av tidigare versioner är den här mycket mer stabil.
Det finns en hel del funktioner som behöver finslipas för att fungera perfekt. Programmet kraschar ibland men inte ofta. Många gånger är det när man gör enkla saker. Sådant man gör många gånger vid redigering. Vid 95% av alla tillfällen fungerar det felfria och så plötsligt gör det inte det. Gud vet varför.

En lite oväntad effekt för mig personligen är att testerna av ON1 har gjort att jag lyckas få fram annorlunda resultat mot vad jag brukar få i LR. Många av dem som jag tycker är både intressantare och bättre.
LR har jag kört sedan första betan för många år sedan. Förmodligen är jag hemmablind i det programmet vilket leder till jag redigerar bilderna på rutin och inte söker mig fram till andra stilar på mina bilder.
Det har gjort att jag även i LR försöker få fram en del av de nya stilarna i det programmet.
Ibland går det och ibland inte. On1 har många verktyg som LR saknar.

Jag är ännu inte beredd att släppa LR/PS fast de bilder jag bedömer har potential kommer jag framkalla i On1 istället för LR.
LR blir i framtiden mitt DAM program och där jag snabbframkallar bilder för att kunna bedöma dem.

Här ett exempel på en stil på bilderna jag blivit förtjust i. Nu är det bara att fortsätta testa On1 betan och experimentera med vad de olika verktygen kan ge.
 

Bilagor

light

Aktiv medlem
Låter spännande. Fast man bör ju vara medveten om att du har en rätt ny och stark dator också, iMac 27 2017 med 16 GB. Det är det inte alla som har, jag har en mac mini (2012 tror jag?) med 16gb ram. Det är inte säkert det rusar fram lika fort då.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Låter spännande. Fast man bör ju vara medveten om att du har en rätt ny och stark dator också, iMac 27 2017 med 16 GB. Det är det inte alla som har, jag har en mac mini (2012 tror jag?) med 16gb ram. Det är inte säkert det rusar fram lika fort då.
Nej det kanske inte går lika snabbt på din dator.

Fast om jag jämför LR och On1 på min dator tycker jag nu att On1 har betydligt bättre prestanda.
Detta är nytt i den nya versionen.
 
ANNONS