Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Borde vi använda ett annat ord än ”spegelfri/spegellös”

Produkter
(logga in för att koppla)

Gamle Svarten

Aktiv medlem
DSFS-kamera.
Digital SpegelFast System -kamera.

Vem vet, kanske det blir så i framtiden.
Jag tycker det verkar genialt att kunna dela det inkommande ljuset i två delar.
Läste t.ex. på FS om en kinesisk mobilkamera som använde sig av två sensorer och AI för att få fram bra bilder.

Hur som helst.
"Spegellös" kamera känns inte som något bra ord.
Ungefär som vi skojade i småskolan om "bladlös kniv utan skaft" - säger egentligen inte mycket.
Okey, det brukar finnas ett "glidskydd" mellan skaft och blad, så "bladlös kniv utan skaft som saknar glidskydd", borde vi kanske ha sagt.

Jag såg Canons nya r-kamera, och en föreläsning om den, i samband med nyinvigningen av en fotoaffär.
R:et stod nog inte för Revolutionerande nytt, tyckte jag, fast man försökte framställa det så.
 

Gamle Svarten

Aktiv medlem
Canons nya spegellösa heter "R".
Nikons heter "Z".
Påminner om beteckningar på de japanska motorcyklar jag en gång hade.
Kan någon förklara varför vissa bokstäver är mer populära än andra när det gäller modellbeteckningar?

Angående detta skrev någon att tillverkarna har kort minne.
Kortminne?
På spårvagnen stod det "Visa kort".
Jag visade mitt Visakort och åkte gratis.
Om man nu ska leka med ord ....
och det ska man väl om man är Göteborgare.
 

PMD

Aktiv medlem
DSFS-kamera.
Digital SpegelFast System -kamera.

Vem vet, kanske det blir så i framtiden.
Jag tycker det verkar genialt att kunna dela det inkommande ljuset i två delar.
Så fungerar den halvgenomskinliga spegeln i Canon Pellix (1965), Canon EOS RT (1989) och i några specialversioner av Nikon F2 och Canon F-1 (i de två senare fallen handlade det om att slippa spegelrörelser för att få upp bildfrekvensen.

Med den halvgenomskinliga spegeln delas strålgången upp så att en del av ljuset hamnar på filmen och en del i sökaren.

Även cirka dussinet kameror i Sonys SLT-serie har liknande halvgenomskinliga speglar. I de kamerorna har man dock elektroniska sökare så anledningen till att dela upp ljuset i två strålgångar är att en del hamnar på bildsensorn och en del på en autofokussensor av fastedekterande typ.

När SLT-kamerorna kom så fanns bara kontrastfokus integrerat på bildsensorer och kontrastfokus är (oftast) mycket långsammare än fasdetekterande fokus. Numera finns fasdetekterande autofokus även direkt på bildsensorer så SLT-tekniken är förmodligen på utdöende.

Men som Petter påpekade så är det väldigt få kameror som har fast spegel. De allra flesta spegelreflexkameror har en spegel som sitter upphängd i ett gångjärn och alltså vippar upp och ner när man fotograferar. Inte speciellt spegelfast alltså.
 

Gamle Svarten

Aktiv medlem
Möjligheten med delgenomskinlig fast spegel och dubbla sensorer tycks inte vara prövad ännu, och det kan finnas fler möjligheter.
Vi får väl se när konstruktionen dyker upp igen, för det lär den nog göra.
Om inte annat så tycker jag att det är kul att ha en kamera som kan kallas spegelfast. Tack Per och Petter för den historiska genomgången.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
:)

Är dina däck dubbfria eller dubblösa?
Är en riddare dubbad?
Är utländska filmer i Tyskland ofta dubbade?

Mina däck är inte dubbade.

Branschen försöker ibland få igenom termen ”friktionsdäck”. Men det blir lite knäppt eftersom alla däck, sommar som vinter, dubbat som odubbat, i praktiken står för friktionen mot underlaget.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Canons nya spegellösa heter "R".
Nikons heter "Z".
Påminner om beteckningar på de japanska motorcyklar jag en gång hade.
Kan någon förklara varför vissa bokstäver är mer populära än andra [...]
Vet inte.

Volvo Amazon hette inte så i Amerika. Där hette den bara sina siffror; 121, 122, etc
VW Golf heter Rabbit i USA.

Den lilla terrängbilen i lumpen hette 903 om jag minns rätt, men alla kallade den för ”valpen”.

Canon hette från början Kwanon, vilket är någon sorts ljusets gudinna.
EOS har också något med ljus att göra.

EOS 550D heter väl Kiss i USA

IKEA jobbar hårt på att använda samma produktnamn över hela världen och vill inte att något namn ska väcka anstöt i något land.

Det är nog enklast med bokstavs- och sifferbeteckbingar utan verklig innebörd om man vill lansera produkter över hela världen.

I perioder verkar längre kombinationer vara vanligare; XTR, GTX, SRT, XGM, ...

När folk har tröttnat på dessa så kommer de kortare; M, R, Z, 1, ...

Bilvärlden har länge kört med siffror. Kuriosa är att Porsche 911 egentligen skulle heta 901. Men Peugeot la in ett veto, de ansåg att modellbeteckningar bestående av tre siffror med nolla i mitten var deras signum.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Electro-Optical System.

(Också).
EOS-Kamera
Elektro-Optisk SystemKamera!

Men då måste man beakta att utan optik är det inte en kamera utan bara ett hus.

Fast ordet kameras ursprung är väl just hus, rum eller ”kammare”?

Camera Obscura och Camera Photografica är väl den korrekta benämningen som omfattar även optiken.

Kan man använda ordet kamera för bara huset? Och vad ska man i så fall benämna en kamera som inte har löstagbart objektiv?
 

apersson850

Aktiv medlem
Bor man på hotell i Italien får man ett camera att bo i.

Som skrevs ovan kan kameran Canon EF inte använda objektiv av typen Canon EF, men väl Canon R. Däremot inte Canon RF, som den nyaste serien heter.

Jag tänkte även på att Nikon skapade kameramodellen F och Canon kallade sin motsvarighet Canonflex. Men sen förkortade Canon till Flex, som förkortades till F. Men kamerorna hette sånt som FP, FX och FT. Tills de gjorde F-1, det namn som kom närmast Nikons. Tillräckligt nära för att Nikon fick kalla nästa modell F2, vilket gjorde att Canon fick fortsätta med F-1 new. Nästa modell hette new F-1... Fantasin total. Förmodligen det som gjorde att de övergick till Mark n på senare tid.

Det fanns också Canon D30 och D60. Märkligt likt Nikons namngivning, så Canon fick byta till 10D etc.
 

martinot

Aktiv medlem
Hm, jag tänkte mest på Closed Circuit TV. Alltså övervakningskamera.
Ahh. 😉

Fast även där är Kina ledande i sin användning av kameror för att skapa sig en spegelbild av sin befolkning i realtid: https://www.bbc.com/news/av/world-asia-china-42248056/in-your-face-china-s-all-seeing-state

Om ca 2 år kommer de ha mer än en halv miljard myndighetskontrollerade kameror uppe för att bilda sig en uppfattning var du rör dig och vem du träffar. I många städer är det så många kameror redan idag att de ofta kan spåra dig helt dörr till dörr. Kombinerat med AI ett otroligt effektivt verktyg.

Men nu kanske vi börjar bli lite OT eller trådlöst. 😊
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]
Om ca 2 år kommer de ha mer än en halv miljard myndighetskontrollerade kameror uppe för att bilda sig en uppfattning var du rör dig och vem du träffar. I många städer är det så många kameror redan idag att de ofta kan spåra dig helt dörr till dörr. Kombinerat med AI ett otroligt effektivt verktyg.
[...]
Som Apple och Google gör i resten av världen då.
 
ANNONS