Annons

Fota stora kulisser

Produkter
(logga in för att koppla)

horvendile

Aktiv medlem
Hej. Det här är inte ett akut problem, men det kan bli!

Tänk er att ni ska fotografera av några hyggligt stora teaterkulisser. Platta men rätt stora alltså. Och ni vill göra det med så hög kvalitet att man i princip skulle kunna använda bilden/bilderna som förlaga för att på något sätt printa ut nya kulisser i hög kvalitet. Alltså, ni vill i hög detaljnivå dokumentera och kopiera kulisserna.

Hur gör man det på enklaste och/eller bästa sätt?

Jag har en D850 så rent upplösningsmässigt är det inte helt omöjligt att en enda exponering skulle kunna fungera. Men det känns som gränsfall. Om jag i stället skulle göra flera exponeringar och stitcha ihop, hur gör man det bäst rent praktiskt? På rak arm känns det lättast att behålla kameran på samma ställe och så translatera runt kulissen. Man får förstås ha lång brännvidd så att perspektivet utåt bildkanterna ställer till det så lite som möjligt (dvs stor lokal).

Kan man lita på att äldre studioblixtar eller nyare speedlights ger någorlunda samma ljusmängd från gång till gång om man kör på full styrka?

Och sedan stitcha i Lightroom, antar jag. Tycker LR brukar vara rätt bra på det.

Det är å andra sidan inte omöjligt att det skulle kunna finnas budget för att hyra en mellanformatskamera, om det skulle vara för bökigt rent praktiskt att translatera runt saker och man vill ta det i en enda exponering. Visst finns det mellanformatare nu som kan flytta sensorn för att ta 400 Mpix-bilder eller något sådant? Någon som minns vilka?
 

horvendile

Aktiv medlem
Tillägg:
Är ljuset ok i lokalen behövs väl iofs ingen blixt alls. Mer statiskt motiv är svårt att hitta och jag skulle givetvis använda stativ.

Och det slog mig just att om det är ogörligt att translatera kuliss eller kamera för flerbildstagning så skulle man kunna försöka få tag på extra lång brännvidd, sedan ta panorama genom att vinkla om kameran. Blir inte sämre perspektivsituation på det sättet än genom att stå på samma avstånd med kortare brännvidd och ta en (1) exponering.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Kom att tänka på att jag sett en adapter för mellanformatsobjektiv som blev flyttbart i förhållande till kameran på samma sätt som ett shiftobjektiv. Men den funkar nog bara på spegellöst tror jag.

Minns tyvärr inte vad den hette eller namn på produkten.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har sett en slags skift-rigg som med vilken man kan flytta kameran i två dimensioner (i bildplanet). En sån kanske skulle fungera för dig?
Tyvärr hittade jag den inte nu efter några minuters googlande.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Kom att tänka på att jag sett en adapter för mellanformatsobjektiv som blev flyttbart i förhållande till kameran på samma sätt som ett shiftobjektiv. Men den funkar nog bara på spegellöst tror jag.

Minns tyvärr inte vad den hette eller namn på produkten.
Efter lite googlande hittade jag vad jag sökte: RhinoCam (https://fotodioxpro.com/products/rhinocam-snye-plus). Det är en adapter för 645 objektiv och digitala kameror, både spegellöst och DSLR. Genom att flytta kameran över objektivets bildcirkel kan man få en stitchad bild med hög upplösning och bildvinkel beroende på objektivbrännvidd. Detta borde vara en bra lösning för det efterfrågade problemet.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
En teaterkuliss betraktas väl på fem, tio meters håll eller ännu längre bort.
Kvaliteten - upplösningen - kräver nog inte så himla mycket.
Kolla nära en reklamskylt på en buss, pixlarna är jättestora.
 
Senast ändrad:
ANNONS