Annons

Stockholmsmästerskap i Naturfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Om tävlingen pågår 24 timmar så finns alla tider tillgängliga att foto på oavsett när vi starter, så vi kanske skall senarelägga starten så att vi får fler deltagare.
 

Arleklint

Aktiv medlem
Tojan skrev:
Jag skulle tycka det var intressant om bilderna som ska göras under tävlingen skulle presenteras som ett tema, kanske likt fotomaraton. Man får då möjlighet att kunna koncetrera sig på att göra bra bilder istället för att jaga runt bara för att få ta på flygande och sittande fåglar.
Jag fattar inte riktigt hur du menar. Kan du förklara....

/Janne *dum i huvvet*
 

Andreas K

Aktiv medlem
Jag tyckte det var skoj med det upplägget som vi hade förra gången.
Sedan om man vill hålla sina bilder temabaserade så är det ju fritt fram i inom dom ramarna :)

Mvh, Andreas
 

Arleklint

Aktiv medlem
En komplett naturfotograf behärskar olika dicipliner/tekniker som jag ser det, och jag vill uppmuntra bredd i fotograferandet i allmänhet, och i naturfotograferandet i synnerhet.

Jag lutar åt att vi kör samma teman som sist, och som Andreas säger så är det fritt fram att hålla sina bilder inom ett tema om man så vill. Ett sådant upplägg ligger säkert bra till i collaget.

Detta år känns det inte som jag vill pynta priset ur egen ficka eftersom risken är att det blir en vana/ovana ;) I år får vi fixa ett pris till collage-vinnaren på annat sätt
 

dl_4711

Aktiv medlem
Startavgift?

Man kan säkert ta ut en liten startavgift utan att avskräcka någon. Med en lite humanare starttid får vi nog fler deltagare och då behöver denna avgift inte vara speciellt hög.

Men isåfall får ju anmälan vara lite mer bindande än i fjol, bortfallet var ju massivt...
 

Arleklint

Aktiv medlem
En anmälan blir ju i det fallet bindande i.o.m. inbetalning.

Är 100:- ok om anmälningsavgiften oavkortat går till ett pris till vinnaren i collagetävlingen?
 

Tojan

Aktiv medlem
Arleklint skrev:
En komplett naturfotograf behärskar olika dicipliner/tekniker som jag ser det, och jag vill uppmuntra bredd i fotograferandet i allmänhet, och i naturfotograferandet i synnerhet.


Då dessa tekniker då borde vara underförstådda så borde det intressant vara att se vad naturfotgrafen kan leverera för bilder från ett specifikt ställe och hur det är sammanställ. Det är för mig att visa kunskap och bredd i fotograferandet.
 

Arleklint

Aktiv medlem
Vilka bilder som kan sammanställas från stället är avgörande. Det är sammanställningen/collaget som ger pris.

Att detta sedan kräver kunnande i såväl macro, landskap, fågel, andra djur och abstrakta bilder ökar kravet för att vinna, men minskar inte äran.
 
Senast ändrad:

Tojan

Aktiv medlem
Jo. Men kravet att de tex ska innehålla fåglar i olika sammanhang gör ju att det blir/krävs:

* Rätt utrustning, fokus på teknik/prylar
* Tidspress att försöka få med just de bilderna

Med inriktningen mot ett tema, eller kanske flera, som tex Göteborgs fotomaraton,
så öppnas ju möjligheter och främst mot
"naturkonstfoto". Teknikerna borde ju vara enbart
redskap för att visa det temat och inte temat i sig.
Det skulle jag tycka vara en spännade "tävling"!
 

dl_4711

Aktiv medlem
Jag tycker förra årets upplägg funkade ypperligt. "Disciplinerna" lämnade ju en hel del tolkningsutrymme och sex bilder på ett dygn är inte speciellt stressande.

Just när det gäller fågelbilder (och i viss mån andra djurbilder) har man en fördel om man har tillgång till vissa prylar, ja. (Dvs ett långt, ljusstarkt tele.) Till fågelbilder kändes mina 133mm väldigt korta...

Men i övrigt klarar man sig bra med nästan vad som helst.
 

Arleklint

Aktiv medlem
Tojan skrev:
Jo. Men kravet att de tex ska innehålla fåglar i olika sammanhang gör ju att det blir/krävs:

* Rätt utrustning, fokus på teknik/prylar
* Tidspress att försöka få med just de bilderna
Följande teman gällde förra året. Jag lutar åt att de gäller även i år. Där finns bara en fågelbild.

Viss tidspress och vissa krav på utrustning tycker jag är rimligt. Dessa krav finns alltid på naturfotografen.

Under max 24 timmar skall du göra 6 bilder:
- Ett landskap
- En fågel
- Ett valfritt djur
- En macrobild (med macro avses i detta sammanhang minst avbildningsskala 1:3)
- En nattbild
- En abstrakt naturbild
 

Tojan

Aktiv medlem
Jag tycker bara inte "disciplinerna" ska vara målet.


Tekniken måste ALLTID underordna sig bilden och fotografens intention. Det är fotografen som bestämmer. Tekniken är hjälpmedlet - bilden resultatet. Samma sak med sådana begrepp som BILDBYGGNAD, VISUELL GRAMMATIK, FORM-VOLYM, det är hjälpmedel - inte mål.
Christer Strömholm 1983.
 

Tojan

Aktiv medlem
Jag vet inte jag tycker det är så stor bredd att visa vad man kan med teknik.
Hade man haft 6 teman om bildinnehåll, och man själv fick välja teknik då hade fotografens intentioner kunnat visa bredd, i mina ögon.
 

Arleklint

Aktiv medlem
Må så vara, men denna tävling bygger på att kunna fota olika kategorier inom naturfotot. Gör det gärna till ett tema.

Du har rätt att teknik är grunden för allt foto och att alla bilder förutsätter tekniskt kunnande, så delta gärna i tävlingen och gör ett sammanhållet tema med en sammanhållen intention.
 
Senast ändrad:

Tojan

Aktiv medlem
Jag är gärna med och hoppas det blir en tävling! Det är roligt att du orkar och vill ta tag i det.

Det sista jag vill tillägga är att om man vill föra fram bilden och konsten i naturfoto så bör man inte fokusera på tekniken.
 

j3n5

Aktiv medlem
Håller bitvis med Tobias, är man prylmässigt begränsad (saknar macro) blir det svårt att vara med. Visst funkar macro med vanliga objektiv, men då ligger man ju steget före ju mer fotoprylar man har..

/jens...
 
ANNONS