Annons

Kamera val ?

Produkter
(logga in för att koppla)

3mma

Medlem
Hej, jag är en vanlig amatörfotograf som nu ska köpa en ny kamera. Jag kan inte så mycket om kameror så ja skulle vilja ha lite svar och komentarer från er.
Jag tittade på en kamera (Kodak EasyShare Z650 Silver) som verkade ganska bra. Eller? Den är dessutom billig, men det kanske också finns en anledning till det.
Jag har också hört att om man nu är en amatörfotograf så behövs det inte mer än 6 megapixlar, för det syns ingen skilnad på fotona ändå.
Optisk zoom är viktigt? Och på denna kameran finns det ju 10* optisk zoom.

Vad säger ni, är det värt att sattsa på eller vet ni någon som är bättre, med ett rimligt pris. (helst inte överstiget 4000kr)
 

Bilagor

3mma

Medlem
aha den verkade bra. men de va lite lite optisk zoom? Är det inte viktigt med det. för den andra kostade nästan lika mycket, men hade mer zoom?
 

Kalle_B

Aktiv medlem
Tänk också på att ju mer zoom du har desto sämre kan optiken vara... det är en kompromiss.. enklare och ger bättre egenskaper om man tex har en fast brännvidd.... är nog inga problem alls att göra x100 zoom, men prestandan och kvaliten skulle nog vara ganska dåligt...

Fundera istället på vilka "register" du brukar fotografera på... kamerorna har ju olika typer av zoom omfång, ena satsar på vidvinkel till normal, medans andra satsar på från normal till tele...
 

Kjellstroem

Avslutat medlemskap
En kamera under 4000:- som faktiskt känns ganska proffsig (om du är ute efter det) är Fujifilm Finepix s5600.

5mp, 10x optisk zoom.
Kan fota i RAW om du vill börja med det samt har alla "proffs"-inställningar om man vill lära sig de olika inställningarna en fotograf bör kunna (ISO, slutarhastighet, brännvidd, exponeringskompensation, osv, osv).
Den startar snabbt och har ingen fördröjning när man tagit fotot (vilket många "vanliga" digitalkameror har).

detaljerad specifikation och bild på kameran finns på http://www.dpreview.com/reviews/specs/Fujifilm/fuji_finepixs5200z.asp

Just nu kostar den runt 2700:- fast du måste köpa till ett minneskort. Allt som allt inklusive t.ex laddningsbara batterier blir det dock garanterat under 4000.
 

3mma

Medlem
Den verkade ju riktigt bra. =) Och billigt var det. Tack så hemskt mycket... nu har jag lite mer att välja på. =D tack tack...
 

Tunis

Aktiv medlem
3mma skrev:
Hej, jag är en vanlig amatörfotograf som nu ska köpa en ny kamera. Jag kan inte så mycket om kameror så ja skulle vilja ha lite svar och komentarer från er.
Jag tittade på en kamera (Kodak EasyShare Z650 Silver) som verkade ganska bra. Eller? Den är dessutom billig, men det kanske också finns en anledning till det.
Jag har också hört att om man nu är en amatörfotograf så behövs det inte mer än 6 megapixlar, för det syns ingen skilnad på fotona ändå.
Optisk zoom är viktigt? Och på denna kameran finns det ju 10* optisk zoom.

Vad säger ni, är det värt att sattsa på eller vet ni någon som är bättre, med ett rimligt pris. (helst inte överstiget 4000kr)
Jag tycker att du skall börja med en sådan. Själv hade jag en Kodak Dx6490 innan jag köpte en Dslr. Det har kommit några med bildstabilisering det kan jag rekomendera. Dx6490 har oxå 10X zoom men för att nyttja det så behöver man antingen stativ eller bildstabilisering för att få en skärpa som är OK.
 

dl_4711

Aktiv medlem
Kjellstroem skrev:
En kamera under 4000:- som faktiskt känns ganska proffsig (om du är ute efter det) är Fujifilm Finepix s5600.

5mp, 10x optisk zoom.
Kan fota i RAW om du vill börja med det samt har alla "proffs"-inställningar om man vill lära sig de olika inställningarna en fotograf bör kunna (ISO, slutarhastighet, brännvidd, exponeringskompensation, osv, osv).
Den startar snabbt och har ingen fördröjning när man tagit fotot (vilket många "vanliga" digitalkameror har).

detaljerad specifikation och bild på kameran finns på http://www.dpreview.com/reviews/specs/Fujifilm/fuji_finepixs5200z.asp

Just nu kostar den runt 2700:- fast du måste köpa till ett minneskort. Allt som allt inklusive t.ex laddningsbara batterier blir det dock garanterat under 4000.
Jag håller med om att Fujis superzoomar är prisvärda. Sambon hade tidigare en S5500 som var riktigt trevlig. Nu har hon dock bytt till S9500 som är ett rejält snäpp bättre - om du kan tänka dig att gå en bit över 4000kr kan jag verkligen rekommendera den, närmare systemkamera kommer du inte. Bra vidvinkel, fantastiskt dynamiskt omfång, bra blixt, lågt brus på höga ISO, riktig zoomring på objektivet, utvikbar skärm etc etc. Mycket fin kamera!

Köper du den från Tyskland kan du komma undan med ca 4200kr, här i Sverige verkar den kosta minst 4800kr.
 

3mma

Medlem
aha tack så mycket båda två. Men eftersom jag inte har så mycket inkomst så tror jag att jag kommer satsa på en liiite billigare nu, och sedan när jag blir lite äldre kan jag kanske sattsa på en litemer avancerad kamera. Men som sagt.. jag ska kolla runt lite.. speciellt på de kameror ni rekomenderat. =)
 
ANNONS