Annons

Sigma eller Nikon kitobjektiv??

Produkter
(logga in för att koppla)

Ruthèr

Medlem
Tänkte köpa ett d50 kit på scandinavian photo, men har tröttnat på att vänta. Expert har d50 på lager till ungefär samma pris men då med ett Sigma objektiv istället. Så frågan är om det är stor skillnad på Sigma objektivet och Nikons kitobjektiv???
 

Ruthèr

Medlem
Sorry, är inte så hemma på det här, men jag tror Sigma objektivet heter AF 18-50/3,5-5,6Dc, och det andra heter AF-S DX Zoom-Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G ED.
 

Ruthèr

Medlem
Så här står det på Expert´s hemsida:
Tekniska data Sigma 18-50 mm objektiv
Uppbyggnad: 8 element i 8 grupper
Bildvinkel: 76,5 - 31,7 grader
Minsta bländare: 22
Närgräns: 25 cm
Förstoring: 1:3,5
Filter: 58 mm
Mått: 67,5 mm långt
Vikt: 245 g
 

Damm på sensorn

Aktiv medlem
Alltså, Sigman känns bättre byggd, mindre plastig samt betydligt jämnare och skönare känsla i "zoom-ringen". Sen är den ganska kompakt också, känns fint balanserad på en D70/D50. Bildmässigt är den OK. Skärpan i mitten är bra, kan kanske uppfattas som lite difus i kanterna. Bra närgräns också, 25 cm om jag minns rätt...
 

Bilagor

dumbo

Aktiv medlem
Rent optiskt är de två ungefär likvärdiga, IMO. Med Nikon får du AF-S (tyst autofokus). För samma pris är Nikonen kanske lite mer prisvärd, då den är dyrare och du skulle fo ut mer pengar om du skulle sälja den, men ibland är det ju värt lite att inte behöva vänta heller. Jag tror nog du kan köpa med Sigman "utan fara".
 

Rastavibrationer

Avslutat medlemskap
Samma situation

Nu sitter jag här i samma situation. Antingen Sigmat eller Nikkorobjektivet. Är det fler som har något och säga om vilket man ska välja?
 

matti

Aktiv medlem
Kolla in Sigmas eller Tamrons lite ljusstarkare normalzoomar oxå om inte priset är för högt. Dock är runt 4000 som dessa kostar riktigt prisvärt.

Sigma EX 18-50/2,8 DC
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/sigma_1850_28/index.htm

Tamron 17-50/2,8 SP Di II XR
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/tamron_1750_28/index.htm

Dessa är likvärdiga optiskt och är bra mycket bättre än de gluggar du nämner. Jag har haft Sigma-gluggen själv och den mekaniska känslan i denna glugg är riktigt bra med jämn och lite lagom trög zoomning och inga som helt tendenser till skrammel eller vobblande innertub (vanligt på billigare zoomar!!!)

mvh / Matti
 

the_greek

Avslutat medlemskap
nikon

ja beställde ett d50 paket därifrån för 1 och 1/2 vecka sedan, den kom härrom dagen. så ja tycker de e rätt lungt. dom sa att jag borde räkna med 3 veckor
 
ANNONS