Annons

Vilken ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

nickes

Medlem
Hej,

Nu har jag varit i olika affärer och tittat på lite kameror, men kan inte fatta beslut om vilken jag ska köpa. Om jag frågar de i affrären, så tycker de oftast att jag ska köpa den dyrare av de jag väljer mellan (Jag har tittat på Canon EOS 300 och Nikon F65).

-Canon EOS 300 med SIGMA 28-80 MM och SIGMA 70-210 MM, Pris: 4995:-
-Nikon F65 + Tamron 28-105, pris: 4995:-

Jag är helt ny när det gäller systemkameror, men har människor runt omkring mig som är duktiga och är villiga och hjälpa mig att komma igång. Jag har också anmält mig till en fotokurs i höst, så jag hoppas på att "hinna" köpa den "rätta" kameran för mig tills dess. I nuläget har jag lånat en gammal systemkamera som jag kan lära mig att ”hitta rätt i siktet” och den tillverkades i mitten av 80-talet.

När det gäller Nikon, så tycker jag att den är lite tyngre än Canon, men det är ett bättre objektiv på den, säger de i affären, vad tycker ni?
Om jag skulle köpa Canon, så får jag två objetiv med på köpet, men det verkar inte vara lika bra som det som följer med Nikon kameran. När jag frågar i affären så säger de att Tamron är mycket bättre än Sigma, hur stor skillnad är det? kommer jag att märka skillnad? Jag har tänkt att använda kameran mycket och vill därför ha en bra kvallitet på den. När det gäller funktionerna, så verkar de ungefär likvärdsiga, för att inte säga precis lika. När jag ändå köper en kamera, så ska jag kanske köpa något extra tillbehör?

Jag är jättetacksam för svar av er och vill höra vad ni tror skulle vara det bästa köpet för mig.

Med vänliga välsningar
Nicklas
 

Mxyzåå

Medlem
Köp en Pentax MZ-5N istället, om du inte tycker den är för lite och lätt. Den har alla funktioner man behöver, utan att vara nerlastad med en massa onödiga finesser. Dessutom har den analoga reglage, dvs att den har rattar och knappar där man tex kan se direkt på tids-ratten vilken tid som är inställd.

Om man vill ha en kamera i Nikon F65s prisklass så kan man göra bättre köp en Nikon eller Canon. Dessa två märken har fått sitt goda rykte för sina toppmodeller som kostar 10-20 tusen. Deras billiga modeller är dyrare än de är bra, så att säga. Då är det bättra att satsa på ett billigare märke, som Pentax, och köpa en av deras bästa modeller, som MZ-5N.
Pentax objektiv är dessutom billigare än motsvarande från tex Nikon.

Om du absolut vill ha en Nikon eller en Canon tror jag att Nikon F80 är bästa köp.

Att Tamron skulle vara 'mycket bättre' än Sigma tror jag är en överdrift.

/martin.
 

nickes

Medlem
Tack för att du tar in ett tredje alternativ. Jag har kollat lite på Pentax, men har inte lagt ner så mycket energi på den. Varför vet jag inte riktigt, men jag ska titta lite närmare nu när du har tagit upp det.

Vad har du för kamera?

/Nicklas
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Begagnat?

Titta på begagnatmarknaden oxå.
För ca 5000:- kan du få en bra uppsättning att börja med.
Ta oxå och titta lite på Minoltas modeller, nu har ju nya Dynax 5 kommit vilket säkert pressar priset på de äldre modellerna.
 

falk

Medlem
Erfarenheter av sigmaoptik

Hej.

Jag har haft en Nikon-kamera och tre, (3 !) sigma 70-300 mm APO i prisklassen 2000:- - 3500:-.

Anledningen till de tre objektiven är att dom alla tre gick sönder, mekaniskt, inom 18 månader från inköpsdatum.

Nu har jag Nikkor & Tamron optik och är mycket nöjd med dessa.

Slutsats (enligt mitt tycke):
Nikon + Sigma är ett dåligt alternativ.
Nikon + Tamron är ett bra alternativ.

Sen tycker jag personligen att 28-105 är en bra längd.

När du köper ny kamera+optik så se till att du får med ett 'skylight' filter (eller liknande) för att skydda linsen.

Lycka till med handlandet..
 

nickes

Medlem
Nu har jag varit i affären igen och hittat ytterligare en kamera. Canon E50 heter den och den verkar vara tillräckligt bra för mig. Jag skulle få den för 5995:- och då följde det med canons 28-90 och ett 80-200. Vad tror ni?

Jag har kollat lite på begangnat martknaden, men vet inte riktigt hur jag ska kolla om kameran är i bra skick. är det ända sättet att köpan en begangnad genom en affär? Vad tror ni?

/Nicklas
 

gunte

Aktiv medlem
Du tänker gå en fotokurs och vill ha en kamera som är "rätt" för dig..svårt att svara på men ett gott råd är att köpa en begagnad manuell kamera.Det spelar ingen större roll vilket märke det blir,begagnatmarknaden är stor både på Canon,Nikon,Minolta och Pentax som räknas till dom större..Anledningen till varför du bör handla manuellt är att du lär dig från grunden på ett bättre sätt med en manuell kamera och det är väl det som är meningen....Du kan som nybörjare ha bättre koll på vad som sker med en manuell kamera..
Prismässigt är det väldigt fördelaktigt att handla begagnat och eftersom du har tid på dig så finns det stora möjligheter att ligga lågt och göra fynd..kolla upp intressanta objekt och få tips..och att du i slutändan får en utrustníng som du har behov av och kommer att använda..
Du ska vara på det klara med att nya moderna paketpriskameror som säljs med ett eller två objektiv inte är det bästa och att du köper objektiv som har dålig ljusstyrka,vek konstruktion och har ett uselt andrahandsvärde..
Ett rejält kamerahus med normalobjektiv,ett vidvinkel och kanske att kort tele eller en telezoom
med skaplig ljusstyrka,stativ (beroende vilken typ av foto som intresserar dig) och en fotoryggis får du lätt för några tusingar....och pengar över till mycket film..
Hör gärna av dig om du vill ha närmare tips om tester o.d
mvh/gunte..
 

karstmannen

Ny medlem
Ny minolta

Hej

Jag läste bara igenom snabbt och såg att du skulle köpa en kamera för runt 5000 kr

Minolta kommer med en ny kamera i augusti som kommer att kosta ca 5000 kr med 28-80

Kolla www.minolta.se för mer info


Martin Westberg
 

Dagobert

Avslutat medlemskap
Hade samma funderingar för 2½ månad sedan

:confused: Jag gick också å tittade på Canon EOS 300 och nämda Nikon, men jag sneglade också på en Minolta och nämda Pentaxen.
Jag ville byta upp mig till något bättre än min gamla, slitna och zoom-trötta Olympus OM707 vilken bara skapade irritation:mad: .
Det slutade med att jag köpte Canon med sigmas 28-105mm objektiv men jag lade på lite extra pengar för att också få sigmas 70-300mm/1:4-5.6 DLmacro super. Indirekt blev dessa två objektiv tre för några 100-lappar mer. Däremot saknar jag vissa filter som jag hade till min gamla kamera, däribland ett UV-filter, vilket bla skyddar linsen.
Efter att ha tagit 4 rullar på automatikläget så har jag konstaterat att med kamerans 7 fokuseringspunkter blir det lite jobbigt att få skärpa i sina bilder. Så manuellt läge är att rekomendera från första början, därför vore det nog bättre att ha en kamera med enbart manuella möjligheter.
Däremot räknar jag med att jag kommer ha denna kameran att växa i, i ett par år. Jag kommer också med denna kameran att börja med att ta diabilder för att lära mig ännu mer.
Det är trots allt mycket svårt att säga att den ena eller den andra av dessa kameror och objektiv är bättre eller sämre. Med tanke på att vilken man än köper när man är nybörjare/amatör blir slutresultaten (fotona) bättre (åtminstonde eftere ett tag);) .
Med vänlig hälsning
Stefan Dagobert
:cool:
 

erhu

Aktiv medlem
tips

såg ett helt gäng med beg Eos 50 på cyberbörsen.

http://www.cyberphoto.se/cyberborsen/

mkt bra kamera- jag hade nog satsat på en sån om jag var dig.

Utbudet av beg Canon å Nikon objektiv är mkt större än Minolta,Pentax osv(ffa bra objektiv!) -> jag hade valt nåt av dessa märken
 

aqvarick

Ny medlem
Jag har presis köpt en Minolta och är ganska nöjd,
mitt råd är att det går att hitta bra begagnade kamrer till bra priser.


jag har en manuell och en automatisk det är bra när man ska lära sig, lycka till !
 

JoRa

Avslutat medlemskap
... Väldigt bra nybörjar kamera !!!

Tjena !!!

För att inte låta tjatig läs inlägget av Gunte Hansson 2001-06-21 17:25.

Jag skulle rekomendera en gedigen väldigt tålig kamera Nikon FM2 eller FM2n
Dena är en av de absolut bästa manuella kamerna på marknaden.

Här har du en länk om denna kamera:
http://www.nikon-image.com/eng/35mm/index_fm2.html
Och en länk där du kan köpa den begagnad:
http://www.pfk.se/annons/annons.htm

MVH !!!
... Jovan !!!
 

pjutsi

Avslutat medlemskap
Köp Begagnat!!

Mitt tips är att glömma alla nya modeller. Som någon nämnde ovan är de stora fabrikanternas systemare i konsumentklassen dyrare än vad de är bra.

Jag har själv använt både EOS 300, 30, 50, 5 och 3. Sist bytte jag upp mig från en 5:a till en 3:a och kan varmt rekommendera 5:an. Den är äldst av alla modeller och borde vara billig på begagnat-marknaden. Köp den med vertikalgrepp (som dock är lite plastigt) direkt.

EOS 50 har också funnits ett tag och har även den dubbla rattar (tumme och pekfinger för bändare och tid) som nästan är ett krav om du ska gå kurs. På 300 finns inte tumratten vilket gör det ganska besvärligt att köra manuellt. Dessutom är både 50 och 5:an robustare än 300.

Köp alltså ingen ny EOS 300 eller liknande. Jag tycker att Canons tumratt är oumbärlig. Den finns på alla från 30 och uppåt. EOS 30 är ju ganska ny så den kan bli klurig att hitta använd. Annars är det en grym kamera, tystare än 5:an till och med. Om man ska fota djur så vill man ha en 5:a eller 30/33. Min 3:a lever om så det stör. Dessutom är det inte så många av paketen i 5000 kronorsklassen så klarar att åka i backen, de är ofta i någon skum sorts plast och spricker direkt. Ofta skippar man kameraväskan för att vara skujtklar snabbare, och då är det bra om kameran tål att flänga omkring runt nacken och stöta i lite vad som helst. Eos 30 är bättre byggd än 50.

En annan sak är ju hur snygga modellerna är. Där är min vinnare 5:an med vg-10-greppet. Tunn och skön. Ganska lätt är den också. Slå av ögonstyrningen så hänger AF:en med bra.

Vad gäller optik så säger jag samma sak. Du får mycket bättre grejer på begagnat-marknaden. Hoppa över paket-plastgluggarna. Det säger sig självt att det inte är något att ha när det kommer till kritan (förstoringar etc). Köp en gammal Canon EF-zoom till att börja med.

Om du handlar begagnat genom en butik så får du ju givetvis betala lite extra så att butiken får in en slant också. Å andra sidan så står ju butiken för att grejerna funkar och ofta får man med ett halvårs försäkring (funktions) också. Men vill du snåla så kan det vara klart värt att kolla cyberbörsen.se och liknande annonsplatser. Det är alltid klurigt att handla begagnat av privatpersoner, blir man blåst så är möjligheterna för upprättelse små. Min åsikt är att man ska lita på folk, det lönar sig oftast. Ofta är de som säljer sina grejer fotografer med vana av att sälja och köpa begagnat, och då är det ju lugnt. Om du bara kommunicerar via webben och telefon så kan det vara kul att köra en sökning på personen i fråga på sälj/köp- och auktionssajter. En van begagnathandlare är aktiv i många liknande miljöer och det går att få en bra indikation på personen genom att kolla dennes övriga annonser och aktivitet som diskussionsinlägg och sånt. Utnyttja webbens öppenhet.

Vad gäller Pentax, Nikon och de andra kan jag inte säga annat än att när jag började gick jag igenom allihop och valet föll ganska lätt på Canon. De har smartast kameror och jag skulle inte välja annorlunda idag. Förmodligen för att jag vuxit fast och så, men det är jag glad för.

Lycka till / PJ utsi
 

nickes

Medlem
EOS 50

Nu har jag varit på Expert och tittat på lite kameror och hittade just en EOS 50 och den rekomenderade säljaren före en EOS 300. Han sa att den inte var den senaste, men det var mycket bättre än EOS 300 och var därför ett bättre köp. När vi kom till vad den skulle kosta, så svarade han 5995:- ink. ett standars objektiv och ett 80-210 objektiv. Jag tyckte det är lite väl dyrt, så jag sa att jag skulle kolla vidare. Fördelen med den här EOS 50 var att det finns reglage för både bländare och slutartid som är snabba att ställa in. Jag läste också att den kunde ta hyggligt många bilder / sekund. Kameran med objektiven är helt nya i kartong. Vad tror ni, kan det vara lite dyrt eller ska jag slå till?

/Nicklas
 

pjutsi

Avslutat medlemskap
Jag skulle aldrig handla hos EXPERT

EXPERT är nog en av de dyraste kedjorna som finns i Sverige, gissar jag. I alla fall vad gäller priser på ny utrustning, så jag råder dig att göra ett seriöst försök hos några av de riktiga fotohandlarna innan. Ring och och försök bilda dig en uppfattning om det riktiga prisläget för en EOS 50. Det är ett fint hus, om än något gammalt och omständigt. Sist jag kollade så såg jag ett 50E-hus (ögonstyrd AF som dessvärre är ganska värdelös med bara 3 punkter) med samma optik för 5 tusen blankt någonstans.

För 6 tusen tycker jag att du borde hitta ett motsvarande EOS 5-paket med vertikalgrepp i fint skick. Jag kommer inte ihåg exakt, men har för mig att 50-huset saknar några värdefulla sk custom-funktioner som 5:an har. Dessutom så slipper du helt och hållet plast-vibbarna med 5:an, och så tror jag att den exponerar bättre. Det huset släpptes 1992 tror jag och hänger fortfarande med (tror att det är ett av de mest långlivade husen i sin klass), och borde ligga på mer eller mindre samma prisnivå som 50 gör idag, med nästan samma optik.

I vilket fall: 50 är åtminstone långt mycket bättre än 300. Plus att det kanske är värt att träna på två objektiv. Men jag skulle aldrig handla hos EXPERT. Intet ont sagt om deras utbud och kompetens, de har antagligen bara så låg omsättning inom finare utrsutning att de tvingas hålla högre priser än traditionella fotohandlare.

Lycka till igen / PJ
 

jansta

Aktiv medlem
Välja kamera

Jag ansluter mig till Joel köp em Eos 5. Har själv en EOS 5, 10 och 3000. Har tidigare haft Minolta Dynax 7 och Pentax. Eos 5 är en klart bra kamera att växa med, bästa optiken är 28-105 anser jag.En beg EOS 5 såg jag på Cyberphoto för 4,500. Har själv handlat en del begagnat där, om du håller dig till sajter som Molanders, Photodo och Cyberphoto så är det mest folk som kan en del om foto som annonserar. Prata med någon som kan kameror så du får hjälp att göra upp affären. Det märks direkt i telefonen om det är någon okunnig eller en "krängare". Jag anser att det lägre priset motiverar extraarbetet och den ev. större risken./Jan
 

matti

Aktiv medlem
Ytterligare förvirring!

En kamera jag varmt kan rekommendera som är i klass med Canon EOS 50 (dvs en lite mer avancerad och robust amatörkamera) är Minolta Dynax 600si. Det finns en sån beggad med två objektiv på www.cyberphoto.se (cyberbörsen) för 2800:- Detta är ett fynd!!! Dynax 600 ger mkt bra möjligheter att själv påverka bildresultatet. Minolta valde 600:ans användargränssnitt när de konstruerade sin rosade proffskamera Dynax 9, och det säger inte lite. Dynax 600:an är nog den autofokuskamera som bäst låter dig förstå hur du själv kan påverka bilderna. En helmanuell kamera är nog allra bäst i detta avseende (läs som sagt Gunte Hanssons svar ovan) men vill du ha en AF-kamera tror jag Dynax 600 är ett kanonval! Dom finns oxå snuskigt billiga begagnade.
mvh / Matti
 

Mil Congojas

Aktiv medlem
Exakt samma problem

Själv ska jag också köpa ny systemkamera och är relativt ny inom området. Jag tittar mycket på Minolta Dynax 5 och 7. Verkar som väldigt bra priser, man verkar få mycket för pengarna. Jag tittade också på Canon EOS 30/33, Nikon F75. Dem här verkade toppen...men så är jag ju ny här också! Men jag föll speciellt för Minolta Dynax 7, greppet med vertikalgreppet, prestandan *dreglar* :p
Jag undrade ifall jag kunde få lite råd från er också? Det är i den prisklassen, högst 6000 kr för kamerahuset.
Ge mig gärna någon peak eller feedback på det hela, säljarna går inte riktigt att lita på.Dem sa Dynax 7.
Du skulle ta en kurs i höst sa du. Jag är väldigt inne på det också fast i sommar då. Vart skulle du ta Nicklas?

Tackar och bugar för möjliga svar :)
 

gunte

Aktiv medlem
Mil Congojas:
Det är en nästan tre år gammal tråd du har väckt till liv men föralldel, Dynax 7 är inget dumt val..jag är iallafall nöjd som tusan..
mvh/Gunte..
 

Mil Congojas

Aktiv medlem
Ooopss

Då är det dags att väcka liv i den! Nej men tack för tipset den känns verkligen toppen men är den inte för avancerad för mig? Fast i och för sig vill jag ha en tills den faller ihop.
Allmän kvalitet på kameran och dess bilder tex, är du nöjd med dem?
 
ANNONS