Annons

Kopiera bildidé?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventures

Aktiv medlem
Angående bilden med röda stugan som placerats på globen:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1714486.htm?set=lp

En nära identisk bild publicerades i pappers-DN idag (27/5) men tagen av en annan fotograf, sannolikt i samma ögonblick från samma plats. Vem har den konstnärliga rättigheten? Svaret är väl båda.

Jag blev glad när jag såg bilden i tidningen och tänkte att en medlem här på fotosidan sålt bilden till DN men vid närmare granskning var det olika fotografer.
 

lofling

Aktiv medlem
Njaaa, det här med byggnader och konstverk (i Sverige vill säga, Eiffeltornet befinner sig inte i Sverige som bekant. Fransk lagstiftning kan jag inget om.)...

24 § Konstverk får avbildas
1. om de stadigvarande är placerade på eller vid allmän plats utomhus,
2. om syftet är att annonsera en utställning eller försäljning av konstverken, men endast i den utsträckning som behövs för att främja utställningen eller försäljningen, eller
3. om de ingår i en samling, i kataloger, dock inte i digital form.
Byggnader får fritt avbildas. Lag (2005:359).

(Det finns ytterligare undantag under andra paragrafer också)
Jag har ingen aning om fransk lag heller, men efter att ha bott i USA i tre år har jag insett att det är krångligare att få publicera foton av byggnader där jämfört med här hemma i Sverige.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
MIn Bildidé: "Porträtt på Skogsfrun Tuvstarr med sitt vackra Sileshår"

Att kopiera en idé är tillåtet, att kopiera en skyddad bild är inte tillåtet (mer än för privat bruk). Var gränsen går mellan att kopiera en idé och en bild är givetvis omöjligt att säga i förväg.
Invitation: Tips, förslag, samarbete analogt/digitalt...för att skapa en sådan bild!

Läs mitt kludd på Klotterplanket i Gruppen "Blomster" här på Fs!
Alla är välkomna!
mvh
/B
 

JeannaQ

Aktiv medlem
Ändra i andras bilder!?

Jag har tagit fler bilder av en tjej som säkert inte kan detta med upphovsrätt så bra.
Hon meddelade mig plötsligt att några av bilderna hade för hård kontrast (vilket varit min avsikt) ch hon hade ändra kontrasten i dem för att sedan visa dem på annat håll.
Var vet jag inte.
Oavsett var, får man verkligen ändra aldrig så litet i någon annans bild utan att fråga först?
Jag har sagt att mitt namn ska vara med om bilderna visas.
Vem har då skapat bilden om hon ändrat i den?
Har påtalat för henne att detta är olagligt. Och att hon bör rådgöra med mig om att jag ändrar själv i min bild, vilket jag i detta fall gärna gjort, i andra fall kanske inte.
Finns regler och lagar att visa henne kring detta?
 
ANNONS