Annons

Ni som har en 40D

Produkter
(logga in för att koppla)

ErlandH

Aktiv medlem
Vet inte riktigt vad du menar med "traditionell mening", men just husen i Nikonos-serien är väl de mest traditionella uv-slr-kamerahus man kan tänka sig?!
 

elbe

Avslutat medlemskap
PMD skrev:
På min EOS 40D ligger spegeluppfällning på SET-knappen i mitten av det bakre inmatningshjulet.

(Samtidigt dyker det upp en rörlig bild på skärmen, men det behöver man ju inte bry sig om. :)
Smart! Men så blir det ju!..
 

PMD

Aktiv medlem
ErlandH skrev:
Vet inte riktigt vad du menar med "traditionell mening", men just husen i Nikonos-serien är väl de mest traditionella uv-slr-kamerahus man kan tänka sig?!
Tja, det finns ju bara en enda modell, nämligen just denna Nikonos RS. Det är den enda undervattensspegelreflexkameran som någonsin tillverkats (åtminstone serietillverkats för en massmarknad). Hur traditionellt är det?

Med "UV-hus i traditionell mening" menade jag ett separat UV-hus i vilket man placerar sin vanliga övervattenskamera. Ikelite är ett känt märke för sådana UV-hus.
 

elbe

Avslutat medlemskap
ErlandH skrev:
Du är nog ganska ensam om att uppfatta det så. D300 är nyare, mer avancerad på ganska många punkter och ungefär 50 procent dyrare.

Precis som 40D är nyare, mer avancerad på ganska många punkter och ungefär 50 procent dyrare än Nikon D80.
Har för mej att 40D och D300 lanserades samma vecka och att det skilde ca en månad mellan dom i handeln och då var D300 ca 50% dyrare, nu är väl den nästan 100% dyrare...

Hur som helst tror jag det blir ett riktigt lågprisrally på dslr till hösten...snart slänger dom väl grejorna efter oss :))

Såg just på klickbarometern på dpr att Canon och Nikon backar medans Sony, Panasonic, Fuji och Olympus ökar. Pentax minskar och verkar avhängda.

/Leif

PS. Alla Dxxx och xxD ligger i samma klass precis som Dxx och xxxD samt Dx och xD gör. Prosumer, amatör resp pro. DS
 
Senast ändrad:

hansen2

Aktiv medlem
ErlandH skrev:
Du är nog ganska ensam om att uppfatta det så. D300 är nyare, mer avancerad på ganska många punkter och ungefär 50 procent dyrare.

Precis som 40D är nyare, mer avancerad på ganska många punkter och ungefär 50 procent dyrare än Nikon D80.
Han är inte ensam, jag håller med.

Men jag gissar på att Canon blev rejält skitnödiga av att bli på efterkälken varpå man nu dumpar priset i kombination med lite "Cykel på köpet" för att distansera sig från D300. I någon mening har man lyckats vilken den här tråden visar.

/Johan
 

Palletheking

Aktiv medlem
hansen2 skrev:
Han är inte ensam, jag håller med.

Men jag gissar på att Canon blev rejält skitnödiga av att bli på efterkälken varpå man nu dumpar priset i kombination med lite "Cykel på köpet" för att distansera sig från D300. I någon mening har man lyckats vilken den här tråden visar.

/Johan
Jag tycker det är lite märkligt att 40D så snabbt rasat i pris. Det var inte jättelänge sedan som en ny 30D kostade ca 9000 kr ny. Det kan du idag få en 40D för. Tycker man viker ner sig lite väl mycket om det nu enbart beror på att D300 är så bra. 40D är som jag ser det en mycket kompetent kamera som inte skäms för sig oavsett vad man jämför med. Men att D300 är vassare håller jag med om. Det skilde dock rätt mycket i pesetas även vid introduktionen för de bägge kamerorna. Nu är skillnaden väldigt stor.

D300 kan man väl å andra sidan se som en väldigt billig proffskamera. Den slår väl D2Xs på fingrarna i allt förutom möjligtvis af-prestandan och batterikapaciteten. Men å andra sidan är den ca 20000 kr billigare.

Sen Johan så har du inte riktigt hängt med på slutet. Det skall vara "batterigrepp på köpet"
 

apersson850

Aktiv medlem
elbe skrev:
PS. Alla Dxxx och xxD ligger i samma klass precis som Dxx och xxxD samt Dx och xD gör. Prosumer, amatör resp pro. DS
Ha-ha. Med den sortens generaliseringar kan du lika gärna säga att alla spegelreflexer ligger i samma klass. Eller varför inte alla kameror, Hasselblad och Kodak Instamatic i samma gröt.

Dessutom är det inte ens sant som du menar när du skriver som du gör, då 5D är en xD, men ändå inte riktigt hör hemma i ditt proffssegment.

Det är du, Paul, som inte hängt med på El-Gigantens senaste påfund.
 

hansen2

Aktiv medlem
paul innergård skrev:
Jag tycker det är lite märkligt att 40D så snabbt rasat i pris. Det var inte jättelänge sedan som en ny 30D kostade ca 9000 kr ny. Det kan du idag få en 40D för. Tycker man viker ner sig lite väl mycket om det nu enbart beror på att D300 är så bra. 40D är som jag ser det en mycket kompetent kamera som inte skäms för sig oavsett vad man jämför med. Men att D300 är vassare håller jag med om. Det skilde dock rätt mycket i pesetas även vid introduktionen för de bägge kamerorna. Nu är skillnaden väldigt stor.
Tycker det är desperat och kortsiktigt i överkant från Canons sida och ingen vidare vård av befintliga kunder. Hur glada är de som för bara några veckor sedan köpte 40D för ett par tusenlappar mer än idag?
Tror inte ett dugg på att denna prisdumpning skett om inte D300 fått ett så bra mottagande eller att det förebådar en uppföljare till 40D, det är för tidigt för det.

/Johan
 

Palletheking

Aktiv medlem
apersson850 skrev:
Ha-ha. Med den sortens generaliseringar kan du lika gärna säga att alla spegelreflexer ligger i samma klass. Eller varför inte alla kameror, Hasselblad och Kodak Instamatic i samma gröt.

Dessutom är det inte ens sant som du menar när du skriver som du gör, då 5D är en xD, men ändå inte riktigt hör hemma i ditt proffssegment.

Det är du, Paul, som inte hängt med på El-Gigantens senaste påfund.
Jo då, det har jag. Dogge gör reklam med en av sina bättre raplåtar, och med en av hans hittills intelligentaste refrenger. Påminner lite om min egen raplåt som jag totade ihop ikväll "batterigrepp på köpet" kallar jag den.
 

Palletheking

Aktiv medlem
hansen2 skrev:
Tycker det är desperat och kortsiktigt i överkant från Canons sida och ingen vidare vård av befintliga kunder. Hur glada är de som för bara några veckor sedan köpte 40D för ett par tusenlappar mer än idag?
Tror inte ett dugg på att denna prisdumpning skett om inte D300 fått ett så bra mottagande eller att det förebådar en uppföljare till 40D, det är för tidigt för det.

/Johan
Om jag inte minns fel så kom 30D rätt tätt inpå 20D och då pga att D200 fick så översvallande recensioner. Det bestod mest av en ok ansiktslyftning. Bla så hottade man upp LCD-skärmen till 2,5 tum. Kanske ligger en smart uppgradering och lurar runt hörnet även denna gång. Gissningsvis till hösten samtidigt som man släpper uppföljaren till 5D.
 

ErlandH

Aktiv medlem
hansen2 skrev:
Han är inte ensam, jag håller med.
Lite lustigt att folk som häromdagen hävdade att D300 var i en helt annan klass än 40D, både bildmässigt och när det gäller funktioner, nu plötsligt påstår att den inte är i en annan klass, utan närmast helt identisk...

;-)

Själv köpte jag ny kamerautrustning just när D300 hade kommit ut i butikerna. Det tog mig inte många minuter att inse att D300 spelade i en annan liga än 40D -- och kostade därefter.

För övrigt börjar den här diskussionen bli väldigt OT och lite fånig. Tråden handlar faktiskt om huruvida det är vettigt att uppgradera från 20D till 40D.

Min uppfattning i den frågan är: 40D är just nu extremt prisvärd. Om jag hade haft en 20D hade jag förmodligen köpt en 40D -- och behållt 20D som ett andra kamerahus.

paul innergård skrev:
Om jag inte minns fel så kom 30D rätt tätt inpå 20D och då pga att D200 fick så översvallande recensioner...
Nja, det var nog ungefär 18 månader mellan 20D och 30D. Precis som det var mellan 30D och 40D. Så nästa generation dröjer nog ett tag.
 

elbe

Avslutat medlemskap
paul innergård skrev:
Om jag inte minns fel så kom 30D rätt tätt inpå 20D och då pga att D200 fick så översvallande recensioner. Det bestod mest av en ok ansiktslyftning. Bla så hottade man upp LCD-skärmen till 2,5 tum. Kanske ligger en smart uppgradering och lurar runt hörnet även denna gång. Gissningsvis till hösten samtidigt som man släpper uppföljaren till 5D.
Så, nu är det 2 april!

Det var nog 18 mån mellan 20D och 30D men 30D kom ut ett kvartal efter D200. Tror ändå att 30D var före ute i handeln. Vill minnas att de va många otåliga nikonköpare då...

Jag misstänker att Canon har större marginaler än Nikon och kan dumpa priserna rejält utan att gå back.

5D kommer troligtvis att bli en kultkamera, som jag tror du var inne på tidigare, ohotad inom sitt segment som den ännu är. Egentligen skulle man köpa en och strunta i 5DMkII, som troligtvis kommer att specas av marknadsavdelningen...hua va hemskt!
 

elbe

Avslutat medlemskap
ErlandH skrev:
Lite lustigt att folk som häromdagen hävdade att D300 var i en helt annan klass än 40D, både bildmässigt och när det gäller funktioner, nu plötsligt påstår att den inte är i en annan klass, utan närmast helt identisk...

...

För övrigt börjar den här diskussionen bli väldigt OT och lite fånig.
Nikon och Canon har vad jag hört alltid gafflat varandras modeller för att slippa slåss i samma prisklass men nu har det kommit fler aktörer med i bilden så det blir nog en hårdare konkurrens framöver. Inom instegsmodellerna är det väl stenhårt just nu och den hårda konkurrensen tror jag kommer att vandra upp i klasserna.

Klart som korvspad att vi ska va lite fåniga ibland och det gäller att passa på när det tar fart i någon tråd ;-) Tycker ändå att det är en positiv och kul stämning här.

Gonatt! Nu ska jag sova.
Leif
 

PMD

Aktiv medlem
hansen2 skrev:
Tycker det är desperat och kortsiktigt i överkant från Canons sida och ingen vidare vård av befintliga kunder. Hur glada är de som för bara några veckor sedan köpte 40D för ett par tusenlappar mer än idag?
Med det resonemanget skulle ingen tillverkare kunna sänka priset på sina varor utan att förolämpa sina kunder.

Tror inte ett dugg på att denna prisdumpning skett om inte D300 fått ett så bra mottagande eller att det förebådar en uppföljare till 40D, det är för tidigt för det.
Priset bestäms (mest) av utbud och efterfrågan, så det är väl ganska troligt att Canon tror att man kan tjäna mer pengar genom att sänka priset nu.

Jag tror inte heller att en ersättare till EOS 40D är i faggorna, men helt säker kan man ju inte vara. En mindre uppgradering i stil med 20D -> 30D kan man säkert få fram på rätt kort tid. Om Canon blev lite förskräckta av Nikon D300 veckan efter att EOS 40D presenterades så kunde man sätta igång med ett sådant utvecklingsarbete direkt (och förmodligen har man ständig utveckling av icke-kameraspecfika saker). En skärm med fler pixlar och lite förbättringar i mjukvaran skulle inte kräva speciellt mycket förändringar i grundkonstruktionen av 40D.
 

apersson850

Aktiv medlem
Vill man undvika att förvirra för mycket i nummerserierna, med små uppgarderingar, har de ju även en god tradition i att ge extra tilltalsnamn.

EOS 40D Mark II.
 

hansen2

Aktiv medlem
PMD skrev:
Med det resonemanget skulle ingen tillverkare kunna sänka priset på sina varor utan att förolämpa sina kunder.
Medhålles, så länge det handlar om prissänkningar, men här handlar det om rena dumpningar. Priset på en 40D har dykt kraftigt på mycket kort tid och man inkluderar även diverse tillbehör.

Priset bestäms (mest) av utbud och efterfrågan, så det är väl ganska troligt att Canon tror att man kan tjäna mer pengar genom att sänka priset nu.
Man vinner med stor sannolikhet dslr-köpare som står i valet mellan Canon <-> Nikon. En 40D med b-grepp är mycket prisvärt.

/Johan
 

apersson850

Aktiv medlem
Jodå. Jag har en EOS 30, som ganska snart efter det att jag skaffat den fick en lätt uppgradering och döptes om till EOS 30V (tror jag det var). Det är inte alltid som EOS 1 har fått just "Mark nånting" heller, så det är inget hinder. Uppenbarligen.

När det gäller prissänkningar är det ju inte alltid allting kommer från tillverkaren/importören heller. Om en handlare har köpt på sig en flock 40D, och sen märker att det går trögt att bli av med dem, händer det att han justerar sin marginal för att undvika att bli sittande med "hyllpellar" längre fram.
I detta fall är det kanske bara Canon själva. Jag vet inte, men ville bara påminna om att de inte måste stå för hela sänkningen.
 

PMD

Aktiv medlem
hansen2 skrev:
Medhålles, så länge det handlar om prissänkningar, men här handlar det om rena dumpningar. Priset på en 40D har dykt kraftigt på mycket kort tid och man inkluderar även diverse tillbehör.
Dumpning vet jag inte om jag vill kalla det. Så här ser prisutvecklingen ut. En ordentlig dipp på slutet, men inte extrem. Jag tror att Canon fortfarande har rätt bra marginal på EOS 40D. Antagligen tycker man att den har sålt för dåligt och försöker ge försäljningen en skjuts med en ordentlig prissänkning.

Jag tycker snarare att det hittills har varit så att Canons kameror har varit lite överprissatta. Det har fungerat så länge deras kameror var ledande när det gäller bildkvalitet, men nu har de flesta konkurrenterna kommit ikapp och då måste Canon anpassa sig.

PS. Kurvan från Prisjakt ovan är nog lite missvisande. Jag skulle hellre se en kurva som visade den genomsnittliga prisutvecklingen. DS.
 
ANNONS