Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kombination?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pall

Aktiv medlem
Funderar fram och tillbaka på hur jag ska göra med inköp av ny utrustning för att få brännvidd för exempelvis djurfotografering. Har därför kommit fram till två alternativ och skulle vilja testa det på er andra.

1. Ett beg. 300/2,8 med 2x konverter= 600 mm på 5D
2. Köpa till en 40D (som nu är billig), behålla mitt 300/4 IS med 1,4 konv. och få 670 mm.

Båda innebär ungefär samma kostnad. Räknar då i alt 1 att sälja mitt 300/4.

Alt 1 kräver nedbländning för att blir bra, dock med bättre AF-hastighet.
Alt 2. Ytterligare ett hus att släpa på, men en smidigare kombination samt IS.

Som åsnan mellan två hötappar...
 

cheste

Aktiv medlem
Jag skulle vælja alt.1 p.g.a. 300/2,8 objektivet och skulle anvænda 1,4 konvertor. Offra de extra 250 mm på brænnvidden med vinning på bildens kortare skarpa och bættre kvalitet.
/Stefan
 

Petsan

Aktiv medlem
2x-converter är väl generellt sämre än 1,4x-converter rent skärpe- och kontrastmässigt? Så risken är att ditt dyra 300/2,8 presterar sämre med 2x-converter än ditt 300/4 med 1,4x.

Jag har själv Nikons manuella 300/2,8 och den är klart skarpare med 1,4x-converter än med min 2x-converter MEN 2x-convertern är optimerad för korta telen och används huvudsakligen på 105mm micro för att öka avståndet till motivet.

/Peter
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
ja första alternativet lockar ju helt klart mer.

Det som lockar mig med det valet är bländaren och den stora ljusa sökaren.. med den kameran så kan man verkligen utnyttja det objektivet!

Men om du ponerar att du befinner dig i en/samma situation med båda utrustningarna så är det ju så att resultaten inte blir så väldans olika...:)

Att välja det objektiv du faktiskt redan har ger dig möjlighet att slippa tröskeln som ett 300 2,8 ofta innebär. Det krävs lite mer för att hantera det:)

Man är ju ofta duktig med de verktyg man har vana med att hantera.

MVH Niclas,
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag tror alla andra begrep att han menar att han får en bildvinkel som motsvarar 670 mm på en fullformatskamera.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Om jag förstår Pelle rätt har han redan en 5D och ett 300/4. Då kanske det kan vara idé att skaffa en 2x-konverter och testa hur det funkar?

Förmodligen är det inte omöjligt att hitta någon trevlig kamrat som kan låna ut ett 40D-hus heller, för att testa andra kombinationer.
 

Pall

Aktiv medlem
Jag har testat 300/2,8 med 2x konverter. Måste ned till minst f8 för att få någon skärpa. Nackdelen är också vikten på objektivet. 300/4 och 1,4 konv har jag alltså redan och vet att det presterar bra även på f5,6. Det som bär emot är väl att ha två hus, vilket känns lite onödigt, men visst man får mer mm (eller mindre bildvinkel för den som vill).
 

ErlandH

Aktiv medlem
Pall skrev:
Jag har testat 300/2,8 med 2x konverter. Måste ned till minst f8 för att få någon skärpa. Nackdelen är också vikten på objektivet.
Men då kan du väl lika gärna fortsätta med ditt 5D-hus och ditt smidiga 300/4 på en 2x-konverter? Varför måste du köpa nytt?
 

Pall

Aktiv medlem
Därför att 300/4 med en 2x konverter inte är någon höjdare. Det blir alltså f8 vilket inte AF på 5D klarar av. Sökaren blir för mörk samt att man måste blända ned rejält för att få någon skärpa i bilderna. Därav fundering på ett 300/2,8 eller som sagt köpa till en 40D och behålla 300/4. Frågan gällde väl snarare vilket som ger bäst resultat och vad som är "smartast".
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Har testat

Själv har jag testat 300/4,0 + 1,4 konv + 20D/40D mot 300/4,0 + 2x konverter och 1d mkII. Vad gäller AF vinner den andra kombon med 1D MKII dock inte med så mycket om du har 40D i ovanstående kombo. Skärpemässigt vinner kombo 1 solklart. Denna jämförelse kan du använda då en lätt beskärning av 5D-bilden ger nästan samma bild som med 1DmkII (samma sensorelement bara något större mått hos 5D).
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Nja.

Du har säkert provat med någon Piratkonverter som inte rapporterar bländaren till huset. Man får då samma kassa AF som man får när man tejpar en originalkonverter. Utan tejp funkar inte en 2x på 40D och ett 4,0-objektiv. (har precis testat)
 

hansen2

Aktiv medlem
apersson850 skrev:
Jag tror alla andra begrep att han menar att han får en bildvinkel som motsvarar 670 mm på en fullformatskamera.
Jag är inte så säker på det. Det är en väl spridd missuppfattning att de mindre sensorerna ger en verklig brännviddsförlängning.
Det behöver inte vara så i det här fallet men det skadar ju inte att påminna om det.

/Johah
 

ErlandH

Aktiv medlem
Re: Nja.

Tonyeagle skrev:
Du har säkert provat med någon Piratkonverter som inte rapporterar bländaren till huset. Man får då samma kassa AF som man får när man tejpar en originalkonverter.
Jag har visserligen en "piratkonverter" (hallå! 70-talet ringde just och ville ha tillbaka sitt ordförråd!) från Kenko, men den rapporterar bländare precis som Canon avsett. Men eftersom Canon håller på med dumheter i det här avseendet har jag givetvis satt tejp över tre kontakter -- så att min kameras AF fungerar.

Givetvis fungerar AF sämre på f/8 än på f/5.6 om det är halvtaskigt ljus, precis som den funkar sämre på f/5.6 än f/4. Men om det är bra ljus är det inga större problem.
 
ANNONS