Annons

Ni som har en 40D

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
apersson850 skrev:
Jodå. Jag har en EOS 30, som ganska snart efter det att jag skaffat den fick en lätt uppgradering och döptes om till EOS 30V (tror jag det var). Det är inte alltid som EOS 1 har fått just "Mark nånting" heller, så det är inget hinder. Uppenbarligen.
Vilken annan kameramodellserie från Canon har fått varianter med II, III, etc (med eller utan "Mark")?

Bokstäver efter modellnamnet på en lätt upppiffad modell är annars vanligt hos kameratillverkare. Bokstäverna S, N och V verkar vara populära.
 

ErlandH

Aktiv medlem
apersson850 skrev:
Jodå. Jag har en EOS 30, som ganska snart efter det att jag skaffat den fick en lätt uppgradering och döptes om till EOS 30V (tror jag det var).
Fast EOS 30 kom på hösten 2000, efterföljaren EOS 30V kom först 2004.

För övrigt hade även lillebror Eos 300 en bokstavsserie: 300 blev 300V som blev 300X.
 

photographer

Aktiv medlem
hansen2 skrev:
Tycker det är desperat och kortsiktigt i överkant från Canons sida och ingen vidare vård av befintliga kunder. Hur glada är de som för bara några veckor sedan köpte 40D för ett par tusenlappar mer än idag?
Tror inte ett dugg på att denna prisdumpning skett om inte D300 fått ett så bra mottagande eller att det förebådar en uppföljare till 40D, det är för tidigt för det.

/Johan
Håller med föregående talare, för stor och framför allt för tidig prisdumpning. Blir till att bojkotta 50D och köpa kanske en 60D när den kommer eller byta över till Nikon , Detta är inte bra publicitet för Canon i mina ögon.

//Peter Olsson
 

PMD

Aktiv medlem
Men herregud! Byta till Nikon för att Canon har sänkt priset på en kamera? Det är till att ha de rätta prioriteringarna för sitt val av utrustning ...

Den som inte går i kameraköpartankar kan skita i Canons prissättning och gå ut och fotografera istället.
 

gedjan

Aktiv medlem
photographer skrev:
Håller med föregående talare, för stor och framför allt för tidig prisdumpning. Blir till att bojkotta 50D och köpa kanske en 60D när den kommer eller byta över till Nikon , Detta är inte bra publicitet för Canon i mina ögon.

//Peter Olsson
Kan bara hålla med Peter, har alltid varit "Canon-freak" sedan jag började fotografera på 70-talet. Cashback och denna dumpning av priset på en 40D gör att man drar öronen åt sig. Köpte min precis som många andra precis innan sänkningen/cashback.
Å andra sidan är det ju så när man köper elektronikk så gör man alltid en dålig affär, då det hela tiden kommer bättre och blir billigare.
Jag är nöjd med min 40D och kommer att behålla den i lång tid, förhoppningsvis.
 

HKN

Aktiv medlem
Kolla in hemsidan www.wlcastleman.com/equip/reviews/40D/index.htm .Där kan man förhoppningsvis få en objektiv jämförelse mellan 20D och 40D.Om man ser till de resultat man fått vid olika jämförelser, så är 40D utan tvekan överlägsen 20D i det mesta.Träffsäkerheten när det gäller t ex Följande fokus och fokusering i dåligt ljus är helt klart till 40Ds fördel. Därmed inte sagt att 20D är en dålig kamera.
 

gedjan

Aktiv medlem
PMD skrev:
Men herregud! Byta till Nikon för att Canon har sänkt priset på en kamera? Det är till att ha de rätta prioriteringarna för sitt val av utrustning ...

Den som inte går i kameraköpartankar kan skita i Canons prissättning och gå ut och fotografera istället.
Ligger mycket i Per's inlägg. Skit i tekniken och ut och plåta istället!!! Oavsett kamera tror jag att vi hittar rätt motiv som vi gillar, och då spelar kameran mindre betydelse.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Att Peter vill bojkotta Canon ligger väl inte direkt i att de sänker priserna. Det har väl mer att göra med det faktum att många kunder känner sig lurade. En del har kanske nyligen köpt sin 40D för 11000 kr och blir naturligtvis irriterade över att kameran två månader senare kan fås för 9000 kr.

Det har jag en viss förståelse för. Egentligen är det ju de som slår till först som borde premieras. Introduktionspris på Canons kamerahus i instegs och mellanklassen är att förknippa med något negativt. Men sen gör de ju bra grejer, precis som Nikon, så att byta system vet i katten. Då förlorar man som regel ännu mer.
 

PMD

Aktiv medlem
Men är det någon som är förvånad? Prisutvecklingen har alltid varit på liknande sätt på nya digitakameror.
 

hansen2

Aktiv medlem
PMD skrev:
Men är det någon som är förvånad? Prisutvecklingen har alltid varit på liknande sätt på nya digitakameror.
Jag är förvånad över att Canon, genom sina prisdumpningar, reagerat så stingsligt efter att ha förlorat racet mot D300. Mycket coolare om de utåt sett satt stilla i båten men, internt, drog igång rejält och ökade trycket mot nya mål.
Kan inte minnas att en "förlorare" agerat på det här sättet och så öppet förut.

/Johan
 

hansen2

Aktiv medlem
Känner mig inte direkt lurad men faktum är ....

Köpte ett 40D-hus för ca 11 200 kr för ungefär fem månader sedan.
Idag skulle jag få ett 40D-hus, ett extra-batteri, ett 4-Gb-kort och ett batterigrepp för samma peng.

Andra har gjort ungefär samma affär men för betydligt mindre än fem månader sedan.
Jag skulle faktiskt bli lite glad om Canon hörde av sig om att det var ett batterigrepp på väg med posten.

/Johan
 

Palletheking

Aktiv medlem
hansen2 skrev:
Jag är förvånad över att Canon, genom sina prisdumpningar, reagerat så stingsligt efter att ha förlorat racet mot D300. Mycket coolare om de utåt sett satt stilla i båten men, internt, drog igång rejält och ökade trycket mot nya mål.
Kan inte minnas att en "förlorare" agerat på det här sättet och så öppet förut.

/Johan
Vet inte om man kan utse Canon som någon direkt förlorare. Såg att bland Fotosidans medlemmar så äger 778 st en 40D medans 502 st stoltserar med D300. Man har väl helt enligt marknadsstrategiska kalkyler valt att lägga prisnivån på 40D lågt. Vad det beror på kan man ju alltid diskutera. Kanske finns det ess i rockärmen som vi inte känner till. Jag skulle inte bli förvånad om Canon släpper en uppgradering av 40D till hösten. Alternativt väljer man att släppa en FF till nytt trendsättande pris. Kanske en 5D Mark II för typ 20000-22000 kr. Förbättrade Live view-funktioner och flera högupplösta, vinklingsbara bildskärmar ser jag i spåkulan.

Naturligtvis bara spekulationer från min sida men ett är säkert. Både Canon och Nikon kommer framledes släppa dräpare som sänker varandras tidigare succeer i graven. 30D, D80, D200, 5D, alla är de kompetenta och bra kameror. Men för den som står i köptagen idag så börjar dessa modeller smaka en aning ljumt.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag köpte en Canon 5D med 24-105 för 32 000 kronor för cirka 15 månader sedan.
NU kostar samma sak 27 500 koronor.
Borde jag då inte få ett 17-40 med posten från Canon?
 

afe

Aktiv medlem
Ni är ju för roliga! Skulle Canon inte få sänka sina priser som de vill?

Jag köpte en 5D när den var ny och sålde den med en viss ekonomisk förlust för något halvår sedan. Under den tiden gjorde jag en massa bilder med kameran.

Canon och Nikon gör bra kameror, liksom Olympus, Sony och Pentax - varför tramsa på det här viset?
 

IgoHugo

Aktiv medlem
Det enda man med säkerhet vet när man köper elektronik är att man gör dålig affär om man har för avsikt att göra en prisjämförelse 6 mån senare.

jag har en 32" Samsung LCD köpt för 8 mån sen för 8500 kr, pris nu 5700 kr.

Eller än värre datorn jag har, 26 000 kr för 14 mån sen, motsvarande idag ny 7500.

Skulle man gräma sig över prisras på elektronikprylar skulle man ju bli galen, och det vill man ju inte :) Det är bara att njuta av sina prylar och strunta i priset, just då när man köpte den fanns den inte billigare någon annanstans.
 

elbe

Avslutat medlemskap
När det gäller datorer så är det absolut ingen idé att köpa en värsting kring 20000:- att släpa på i tre år. Köp hellre en dator kring 7000:- och byt varje år. Efter första bytet har du en ny 7000-kronors dator som är värre än värstingen för 20000:- för att inte tala om vad du har efter andra bytet...dessutom har du troligen kvar de två "utbytta". Inom datorbranschen har en modell en livslängd på högst 6 månader.

Samma sak är kanske på väg att hända inom kameramarknaden?.. Fenomenet finns inom kompaktsegmentet redan nu.

/Leif
 

PMD

Aktiv medlem
hansen2 skrev:
Jag är förvånad över att Canon, genom sina prisdumpningar, reagerat så stingsligt efter att ha förlorat racet mot D300. Mycket coolare om de utåt sett satt stilla i båten men, internt, drog igång rejält och ökade trycket mot nya mål.
Kan inte minnas att en "förlorare" agerat på det här sättet och så öppet förut.
Ett kommersiellt bolag tjänar inga pengar på att vara "coolt". Canon fattar förstås de företagsekonomiska beslut som de tror ger mest pengar i kassan.
 

PMD

Aktiv medlem
AFE skrev:
Ni är ju för roliga! Skulle Canon inte få sänka sina priser som de vill?

Jag köpte en 5D när den var ny och sålde den med en viss ekonomisk förlust för något halvår sedan. Under den tiden gjorde jag en massa bilder med kameran.

Canon och Nikon gör bra kameror, liksom Olympus, Sony och Pentax - varför tramsa på det här viset?
Jag håller med. Jag begriper inte alls varför folk klagar på att priset sjunker på en kamera. Det är ju helt sanslöst. Det är snarare en väldigt bra sak att 40D sjunker i pris. Den är nu oerhört prisvärd, vilket är bra för alla fotografer som funderar på en ny Canon-kamera. Sjunkande priser ska vi glädjas åt.

Ingen köper väl en digitalkamera som en ekonomisk investering för framtiden?
 
ANNONS