Annons

D40 + Tokina objektiv??

Produkter
(logga in för att koppla)

mali0611

Medlem
Hej!

Jag har en Nikon D40 och har nyss köpt ett Tokina 80-400mm f4,5-5,6 AT-X 840AF för Nikon.

Det jag visste när jag köpte objektivet var att jag inte skulle få autofokus, men kom fram till att jag kunde offra det för ett 80-400.

När jag fick hem objektivet idag och satte det på kameran så fick jag genast problem, det stod i displayn: Lås objektivets bländarring på den lägsta bländaren (det högsta f/-talet).
Sagt och gjort så tog av objektivet igen och låste bländarringen, men när jag klickade på det igen fick jag samma inforuta.

Är det så att objektivet inte passar min Nikon D40 eller finns det något jag kan göra?

Mvh Mattias
 

mali0611

Medlem
Objektivet har ingen reglage för autofokus eller manuell, eftersom det inte finns någon motor i objektivet..

Kamerans ratt var på "M" när jag provade...

På Nikons site står om D40´s objektiv som är kompitabla:

"Nikon F-bajonett med AF-koppling och AF-kontakter
AF Nikkor av typ G eller D
1) AF-S, AF-I: Alla funktioner stöds, 2) Andra Nikkor av typ G eller D: alla funktioner stöds utom autofokus, 3) PC Micro-Nikkor 85 mm f/2,8D: kan endast användas i läge M, alla andra funktioner stöds utom autofokus, 4) Andra AF Nikkor*2/AI-P Nikkor: alla funktioner stöds utom autofokus och 3D-färgmatrixmätning II, 5): Objektiv utan processor: kan användas i läge M, men exponeringsmätaren fungerar inte. Elektronisk avståndsmätare kan användas vid största bländaröppning f/5,6 eller ännu större.
*1. IX Nikkor-objektiv kan inte användas
*2. Med undantag av objektiv för F3AF "

Detta gör dock inte mig mycket klokare, hoppas någon av er kan tyda/tolka och översätta?
 

Ludix

Aktiv medlem
ska fungera. Testat sätta bländaren på vidöppen? På mitt 50mm 1,8 måste bländaren stå på största öppning på optiken, dvs 1,8, annars blinkar de bara F och nån annan grekiska i displayen.
 

Gramse

Medlem
Detta kanske är ett långskott men.
Om jag inte missminner mig helt kanman låsa kameran till Manuellt fokus provat det?
 

mali0611

Medlem
Tack för alla era svar och förslag!


Nu har jag fått det att fungera (ibland), det är fortfarande skitkonstigt..

Jag kan sitta och knäppa kort med det en stund, för att det helt plötsligt bara lägger av och så kommer varningrutan upp igen och det fungerar inte.

Någon som varit med om något liknande?
Ena stunden fungerar det alltså klockrent, nästa sekund så står det "lås objektivet på lägsta bländare" igen..

Mvh
 
ANNONS