Annons

8 augusti

Produkter
(logga in för att koppla)

mali0611

Medlem
Läste tråden om 070807 kl 08:07 foton.

Tyckte det är dags att förbereda sig inför 080808 : kl 08:08 då.

Ingen som tycker som jag, att vi ska ha utmaning och lägga upp bilder?

Mvh
 

Jeppe

Aktiv medlem
Låter som en rolig idé. Vi kanske kan ordna något sådant. Varför inte en bok utav det?
 

Arne S

Aktiv medlem
Låter som en bra idé.
Andra dagen på jobb efter semestern...får väl flexa ut en stund och hoppas på vackert väder...

Jeppes idé om en bok är intressant tycker jag. Krävs kanske att "någon" med logistisk utbildning leder det arbetet? Visst hade det varit kul?

/Arne
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Lite regler

1. Enklast är nog att titta på klockan och fota kl 8, då kan man se skillnader(i tex landskap) mellan olika landsdelar och olika länder vid samma officiella tid. Eller ska vi fota efter Svensk normaltid och därmed se olika tider på dygnet(att Jorden är rund)?

2. Exakt åtta minuter över åtta?

3. Alltså en bild? och med EXIF kvar?

4. Får vi en vecka på oss att ladda upp?

5. Fritt motiv och efterbehandling?

Jag tycker att:
man ska kolla klockan och plåta ungefär 8 minuter över(har ni kollat att kameran går rätt?).
Ta gärna några exponeringar ifall det är ett besvärligt motiv.
Fritt motiv och måttlig efterbehandling, eftersom det är en form av dokumentation.
Med EXIF.
5 dagar att ladda upp.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Bra och enkla regler Bo. Jag ska snacka med David om en Pool. Lokal tid, tycker jag låter utmärkt.
 

eyelashes

Aktiv medlem
Ähum..

Korkad som jag är.
Exif? Que?

Har ingen aning om hur man lägger in det i bilden. Eller så vet jag det men inte kan komma på det i detta sinnestillstånd.
 

Tomas1972

Aktiv medlem
EXIF QUE

Oftast inget du behöver bry dig på. Det hänger med bilden i dom allra flesta digitalkameror utan att du behöver göra något. Möjligtvis du måste klicka i en ruta när du laddar upp bilden att du vill få med EXIF-informationen.
Kolla några bilder här på FS. Under bilden, i fliken BILDINFORMATION så står ofta EXIF.
 

eyelashes

Aktiv medlem
Re: EXIF QUE

Tomas1972 skrev:
Oftast inget du behöver bry dig på. Det hänger med bilden i dom allra flesta digitalkameror utan att du behöver göra något. Möjligtvis du måste klicka i en ruta när du laddar upp bilden att du vill få med EXIF-informationen.
Kolla några bilder här på FS. Under bilden, i fliken BILDINFORMATION så står ofta EXIF.
Tackar så väldigt för svar och känner mig nu lite mer upplyst :)
 

psyco

Aktiv medlem
kul med dessa uppmaningar, befinner mig dock på jobbet så blir en bild här ifrån. Jobbar å andra sidan på en skrot så finns många bild möjligheter :)
 

mali0611

Medlem
Min bild kommer också bli från jobbet, blev inringd dagen efter jag startade diskussionen. Har en liten aning om vad jag ska göra, men vet inte om det fungerar, eller hur bra det blir... får väl se!

mvh mattias
 

psyco

Aktiv medlem
alla får hoppas på det bästa. Chefen satt och tjuv kika på de jag skrev här och fick reda på att jag skulle ha med kameran till jobbet, blev helt plötsligt it ansvarig och in hyrd att fotografera nya receptionen :)
 

mali0611

Medlem
Nå vad ska ni andra göra?
Ni som inte är på jobbet?

någon som har en bra idé som de vill dela med sig av? utan att sabba för mycket?
 

mali0611

Medlem
Kameran är tidssynkad med SVT1:s TextTV och batterierna laddade. Har också funderat på en idé tills imorgon och nu hoppas jag bara att min arbetskamrat är villig att ställa upp =) haha annars får jag ta till plan B!
 

jac38

Aktiv medlem
Ja jag ska foto macro hemma (har precis börjat med macro). Jag riggar med lampor och blixt så jag får exakt likadana ljusförhållanden nu som i morgon bitti. Alltså har jag timmar till förfogande nu men bara ett försök på lång tid 08:08 i morgon...

Jacob
 
ANNONS