Annons

Betala för att söka efter bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

vbg_snake

Aktiv medlem
Nu tycker jag det börjar bli lite väl mycket. En sida som vänder sig till fotografer, bildintresserade och fotointresserade människor bör väl knappast ta betalt för en sökfunktion för bilder.

Efter att ha varit betalande medlem så sa jag upp detta då jag inte tyckte sidan levererade. Otroligt långa laddningstider, ofta mycket time-outs pga hög belastning. Jag tycker att skall man betala skall sidan flyta på och fungera perfekt.

Det är en sak att betala för att använda sidans utrymme med bilder. Dvs hur många bilder man får lägga upp. Men att ta betalt för att få söka efter bilder, det blir bara helt fel i mina ögon.

Tycker ledningen borde fundera på vart dem är på väg. Kanske är bättre att försöka satsa på att få igång en server och en plattform som fungerar istället för att pressa användare på pengar.

Inte att jag är snål eller liknande, jag har inga problem att betala. Men då skall sidan fungera på det sätt man vill. Hur kul är det att betala för någonting som till 90% av tiden inte är fungerande och går lika slött som internet gjorde på mitten av 90-talet med 56-modem.

Skärpning.
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Sökningen är inte avstängd nu på kvällen för att vi skall tjäna fett med pengar, utan just för att avlasta servern.

Sökningen stängs alltså bara av när lasten på maskinen går upp extrem last. Vi har biffat upp med nya servrar men har ändå något som låser upp ibland vid högtrafik (ca 21-22 på kvällarna), och då väljer vi att ha fler funktioner påslagna för de betalande än icke-betalande.

Jag jagar den här låsningen i systemet, och just de fria bildsökningarna är en sådan sak som vi vet drar mycket resurser och kan bidraga. Det är inte helt lätt att hitta, vi provar oss fram och kan inte testa förrän samma tid nästa kväll osv så det tar tyvärr lite tid att komma tillrätta med.

Det du säger om 90% av tiden stämmer inte, det ser jag på mina mätningar - det är snarare några procent av dygnet som det kan bli sådana här stopp på.
 

Nikonetha

Aktiv medlem
Här håller jag fullständigt med Christer.. jag är inne på Fotosidan, väldigt frekvent från ca kl 07.30 på morgonen till sena kväll.. och det är främst vid 21-snåret på kvällen det börjar sega ordentligt..och sedan hålla i sig en liten stund, innan det lättar igen.

Som sagt, under dagtid, flyter det på som smält smör i solen, trots att jag sitter vid en server som ibland kan sega ganska ordentligt på andra webbsidor där jag är inne.. men just Fotosidan, flyter på..(jodå, jag hinner jobba också :) )

Därför tycker faktiskt jag det är helt ok, satt faktiskt tom igår kväll och funderde på att begränsa just för ickebetalande medlemmar, för att vi betalande inte skulle drabbas i samma utsträckning, när era servrar går på högtryck under de här kvällstimmarna.

För övrigt tycker jag just feedbacken från de som driver Fotosidan är på topp när det är problem med sajten.. Ni är snabba med meddelanden, ni är snabba med att försöka åtgärda.

Jag kan räkna upp andra sajter, där man t ex fortfarande efter 6 månaders påpekande och tjat inte ens bryr sig om att svara på påpekanden om felaktigheter..

Så, här skall ni ha eloge och blommor och hatten av för ert snabba gensvar på problem som uppstår här ibland
 

hansen2

Aktiv medlem
Nu tycker jag det börjar bli lite väl mycket. En sida som vänder sig till fotografer, bildintresserade och fotointresserade människor bör väl knappast ta betalt för en sökfunktion för bilder.
Problemet är väl snarare det omvända; att man tar alldeles för lite betalt i kombination med att man levererar alldeles för mycket till friåkarna samt ställer på tok för låga krav på den tjänst man säger sig leverera.
Min i allra högsta grad subjektiva uppfattning är att ovanstående är skälet till att gnället aldrig upphör. Undantaget är de purfärska nybörjarna, för dessa är FS rena guldgruvan.

Nyskapande vore om ledningen sjösatte en sajt inom sajten med inträdesprov där endast de som passerat nålsögat kunde publicera och kritisera.

/Johan
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Du kanske skulle ta en titt på de stora siterna. Hur de levererar och hur de tar betalt. Allt är relativt till vad man jämför med, eller hur? Jag är medlem på ett antal andra stora forum. Som sagt så betalar jag gärna, men då vill jag också få valuta för pengarna, inte lite extra hårddiskplats. Tycker fotosidan är ett utmärkt forum. Problemet är att när ett hobbyprojekt växer för stort blir det fort problem. Jag har själv jobbat som system- och webbutvecklare i 7 år så jag vet vad det är som ställer till problem.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal

Tomasz

Aktiv medlem
hansen2 är väl något av ett självbevisande piano om att gnället aldrig upphör, eller är det självspelande positiv som alltid gnäller? -Jag har aldrig fått koll på det där, men "positiv" låter ju motsägelsefullt...
Jag gnäller i alla fall, ibland -och det står jag för, likt en hederlig politiker.

vbg_snake antyder pudelns kärna. Jag har någon gång berömt FS för dess rapphet vid klickning. Nu backar jag från det eftersom jag upptäckt internet utanför de FRA-kontrollerade gränserna. En pris-prestanda-jämförelse piskar FS blodigt många gånger, och då räknar jag också in funktionalitet i begreppet prestanda.

Snart kommer mitt riktiga gnällinlägg.
 

hansen2

Aktiv medlem
Vad tror du? Har du testat att komma med i grupperna som har lite högre krav på fotograferna?
Har inte provat det. Men vad tror du om mitt förslag? Förslaget är alltså en grupp som ni själva, i fs-ledningen, sköter
noggrannt där endast de antagna får publicera och kommentera.

/Johan
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jaha, måste faktiskt säga att dina förslag och krav faller rätt platt och svåra att ta på allvar när du inte ens testar det som är grunden i ditt förslag. Dvs att det finns intagningskrav. Gör det och återkom sen med feedback.
 

hansen2

Aktiv medlem
Jaha, måste faktiskt säga att dina förslag och krav faller rätt platt och svåra att ta på allvar när du inte ens testar det som är grunden i ditt förslag. Dvs att det finns intagningskrav. Gör det och återkom sen med feedback.
Är det inte lite onödigt att tvåla till sina kunder när de kommer förslag, det hade räckt med att bara svara på frågan?

/Johan
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Testa de där grupperna. Där är det båda intagningskrav och där ställs det krav på medlemmarna, något som du länge efterfrågat. Pröva och återkom med feedback sen.

Lockbetet om ordet kund kan vi ta helt separat.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Vad gällande "hårt belastad skylten" så har vi under helgen, måndag och tisdag investerat i ny hårdvara och gjort en del mjukvaruändringar. Enligt våra mätningar så skall detta ha gett gott resultat. Eventuellt kommer det bli något planerat stopp för justering i hårdvara men detta kommer annonsera i förväg
 
ANNONS