Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad täcker reparationsgarantin egentligen?

Produkter
(logga in för att koppla)

popboydeluxe

Aktiv medlem
I maj i år råkade jag tappa min kära Canon 50mm/1.4 i marken så fokusringen mm fick bytas ut och reparationen (hos Intervision i sthlm) gick på ca: 2 lax inkl moms.
Efter bara någon månad började objektivet kärva på dom minsta fokusvärden, när det inte släppte och blev värre så gick jag till Canon igen och trodde att deras 6 mån garanti på reparationen skulle täcka detta. Mitt objektiv har jag varken tappat eller slagit sen reparationen så jag var helt säker på att det var reparationen som inte gjordes korrekt sist.
Men nu fick jag en kostnadskalkyl som jag till slut gick med på då jag har i a f råd med 2000 för att reparera den än att köpa en ny just nu.

Min fråga är nu, hur ska man egentligen göra här? Det står ju bara ord mot ord. Jag kan inte bevisa att det var deras reparation sist som inte var tillräcklig och inte heller att jag inte tappat mitt objektiv återigen.

WHAT THE FUCK???
 

apersson850

Aktiv medlem
Garantin gäller för fabrikationsfel. Tappade objektiv är uppenbarligen inte fabrikantens fel.

I ditt fall blir det ju en gråzon, där det är omöjligt att veta om det är en följd av att den första reparationen inte gjordes fullständigt eller vad det nya felet beror på.

Ibland kan hemförsäkringen täcka upp sånt här, som ju är olyckor, inte tekniska haverier. Men risken är förstås stor att självrisken är minst lika stor som dina kostnader.
 

LeffeHP

Aktiv medlem
Det låter som ett märkligt agerande av Intervision.
Har du ställt frågan till dem?
Du upplyste väl dem om att objektivet nyligen varit inne på rep?

Jag har aldrig lämnat in kamera-grejer på reparation, men har själv jobbat många år i servicebranschen inom telekom.
Vore därför intressant att höra vad Intervision har för ursäkt till att inte låta rep nr 2 gå på rep-garantin.
Ett alternativ är en överenskommelse där Du betalar delarna och Intervision bjuder på arbetet t.ex.
/L
 

LeffeHP

Aktiv medlem
En annan fråga är vems bevisbördan är så länge man befinner sig inom rep-garantitiden 6 månader.
Den borde ligga på Intervision.
/L
 

popboydeluxe

Aktiv medlem
Ja det är ju väldigt intressant. Jag har inte heller stött på nåt sånt mottagande inte ens från bilverkstäder som gillar att krama pengar ur en.
Min Audi A4 (årsmodell 2007) hade en trasig bränslepump och jag fick arbetet och reservdelar utan att betala trots att nybilsgarantin hade redan gått ut! jag trodde aldrig att jag skulle få ett sånt mottagande av intervision?
hur tycker ni att jag ska agera nu när jag redan gått med på att låta den repareras för kostnaden dom angav?
 

LeffeHP

Aktiv medlem
Mitt tips är att det finns bara en att prata med.
Den högst ansvarige förstås. Den personen borde iaf förstå vad kundvård innebär,samt vad åtagandet 6 månaders rep-garanti betyder.

Ring, inte maila. Det är sju resor bättre med ett samtal än ett opersonligt mail.

/L
 

Graylingman

Aktiv medlem
Kan ju också vara intressant att diskutera saken med en konsumentvägledare, för att eventuellt ha deras åsikt om saken i ryggen när du diskuterar med verkstaden.
 
ANNONS