Annons

Kommentarer från vanligt folk

Produkter
(logga in för att koppla)

skogsbaronen

Aktiv medlem
Otroligt rolig historia, Leif. Bra berättad också!

Påminner mig om en incident jag har haft som innefattar en arg pensionär med käpp, men det ids jag inte skriva nu =)
 

robert nordin

Aktiv medlem
Jag har haft följande upplevelser när jag varit ute och fotograferat
hemma i Sverige och runt om i världen:

Jag var för något år sedan i Göteborg och stod intill centralstationen och fotade en spårvagn som passerade, vips blev jag mer eller mindre påhoppad av en figur, som säkerligen tillhörde den undre världen, som lätt hotfullt krävde att jag skulle radera bilden, han fanns med i ena hörnet. jag raderade den ena bilden, och behöll bild nr 2 som ett litet minne av incidenten.

När jag besökte Grand Canyon blev jag omringad av en hoper tjattrande japanskor ,som sett min EOS1:a.

Under en annan resa satt jag och pratade om kameror och fotograferande med en medresenär ,som hade ett förflutet i framkallningsbranschen. Jag råkade nämna att jag hade en G10 som reserv eller "nödkamera". Då sade någon annan lätt upprört "Vad kallar du det här då - nöd-nöd kamera??!!" samtidigt som han viftade med sin lilla kompaktkamera.

När jag spatserade runt i Vancouver återigen med EOS 1:an runt halsen fick jag det lätt obehagliga kommentaren från en uteliggare: Nice camera!

När jag besökte en djurpark i Australien, där personalen är volontärer, främst pensionärer. Fick jag följande kommentar från vår lokalguide:
fritt översatt: "Min man vill att jag skall börja arbeta, så att han kan köpa en sådan där" (min EOS 1:a igen).
 

Pagajviftaren

Aktiv medlem
Några erfarenheter från Londonresa i början av 90-talet.

Jag var i London och såg en Lotus passera, jag slängde upp min Minox 35GT och stirrade genom sökaren rätt in i ett skäggigt ansikte som stirrade lika intensivt på mig. Jag klev åt sidan och tog bilden.
Sedan fick jag en rejäl utskällning av uteliggaren eftersom jag försökt att fotografera honom och han ville minsann inte bli fotograferad. När han förstod att det inte var honom jag skulle fotografera blev han om möjligt ännu mera irriterad. Jag hade lurat honom och tagit upp flera minuter av hans mycket dyrbara tid helt i onödan...
När jag skulle åka hem plockade jag ut kameran från handbagaget och skulle stoppa ner den i innerfickan precis innan jag gick genom tullen. Tularen slet åt sig kameran och sade "shaver" samtidigt som han tittade på mig med höjda ögonbryn. Innan jag fattade vad han menade hade han lagt kameran på bandet. Som tur var blev det inga skador på filmen.

Platsar kanske inte här
På samma resa bytte jag film i kameran samtidigt som en ekorre luktade på mina skor. Den försvann innan jag var klar.
När vi skulle in i skattkammaren var det varningar om att de drar ut filmen och eldar upp den om man fotograferar. Jag tog fram kameran ur innerfickan, stoppade ner den i originalväskan (skinnpåse) och stoppade tillbaka den i innerfickan. Min tanke var att det skulle vara mindre risk att bli anklagad för fotografering om jag hade den i väskan och sedan stängt dragkedjan till fickan. Men jag jobbade snabbt. Vakterna höll sina automatkarbiner lodrätt längs ena sidan, men en av vakterna såg min snabba rörelse innanför jackan och lade upp karbinen mot axeln och siktade i riktning mot mig, men högt över folksamlingen :)
 

popboydeluxe

Aktiv medlem
jag drar till mig bajs!

En 50+ man går fram till mig på biblioteksgatan (vilket senare visar sig vara en typiskt besserwisser som surfar runt på olika teknik/foto-sajter men har noll koll) han går fram och säger

"jaha, du har inte uppgraderat till en Mark IV än?"
och jag svarar "nej alltså det finns ju ingen Mark IV än"

"Jo, 1D Mark IV är ju ute" och jag svarar "Jo men det är 1D, jag har 1Ds"

och han ser ut som ett frågetecken så jag förklarar vidare "alltså 1D och 1Ds är två olika kameror byggda på samma hus"

"men ska du inte uppgradera då?" utbrister människan som inte ens har någon vidare koll

och jag svarar då "jag ser inget egentligt behov för det"

Varför dras det så många muppar till mig för?
 

Anders Östberg

Guest
"Kommer det här i tidningen?" - Från småkillar

"Vilken modell kör du?" - Från lite större killar

"Vilken tidning fotar du för?" - Från tränare, arrangörer

"Djävla pedofil" - Från två yngre kvinnor jag passerade på en strand, på väg med kameran ut i fågelskogen. :-/
 

Rickenbacker

Aktiv medlem
"Vilken tidning kommer du ifrån?" (Vuxna)
"Blir jag med i tidningen nu?" (Barn)


När man står där med sin EOS Dxx och 70-200L/2.8


Kravet verkar vara svart kamera och det är ett plus, men inte krav, att objektivet är vitt och stort.
Jag har faktiskt upptäckt att som journalist får man ofta ett lite proffsigare bemötande om man har en stor kanon till objektiv på kameran. Ingen bråkar med dig om du plåtar med ett 70-200 f/2,8 :).
 

Rickenbacker

Aktiv medlem
Vanligaste (och tråkigaste) frågan är ju tyvärr "hur långt kan man zooma med den där", alternativt "hur mycket zoom har den". Och svaret är, beroende på vilket objektiv som sitter på, "ingen alls" eller "jag vet inte" :).
 

Valein

Aktiv medlem
I Karibien förra året en mycket varm dag så gick jag in på en bar med min kamera med en Nikkor 70-200/2.8 på, för att svalka mig med en öl. Det dröjer inte så länge förrän en lokalbo dyker upp på stolen jämte mig och vi börjar prata. Han var själv fotointresserad och hade just köpt sig en ny Nikon D300, vilken han också stolt visar upp. De i mitt resesällskap (ej fotofolk) fann i efterhand hela konversationen mycket underhållande och undrade vad jag hade för raggningsteknik då de kunde sammanfatta konversationen ungefär så här "Åh så stor du har, får jag känna på den?"... *sucka* ;)
 

iSolen.se

Guest
Idag:

- Vad fotar du för fåglar?

- Jag fotar inte fåglar, jag fotar frosten i träden.

- Jag såg en duvhök där borta, har du fotat den?

Tystnad
 

VickiochTova

Aktiv medlem
Själv har jag fått hört att det går ju inte att få dåliga bilder om man har en digital systemkamera...
Fotade denna personens lilla son, efter att hon fått x antal bilder så bad hon att få alla bilder så skulle hon fixa i ordning dom själv i photoshop så hon fick dom som hon ville... Kändes tacksamt!!
 

Rickenbacker

Aktiv medlem
Ja, den kommentaren är ju alltid lite deprimerande, någon variant av "Vilken stor/fin/dyr kamera du har, den måste ta jättebra bilder?"
 

HNormark

Aktiv medlem
Jag har inte fått så värst många kommentarer från folk som inte håller på foto, men jag har en liknande historia från min huvudsakliga verksamhet som är tecknare/illustatör:

Det står på min hemsida att jag använder en "ritplatta" från Wacom. En gång fick jag ett mail från en som (helt på allvar, verkade det som i alla fall) skrev ungefär "du kan omöjligt har ritat de där bilderna själv, för jag har köpt en Wacom nu och mina bilder blir inte alls sådär bra!".
 

popboydeluxe

Aktiv medlem
Dagens bästa
- "Är det en sån där D200?" (pekar på min 1Ds M3)

"Ehm..."

-"...KÄNDE VÄL IGEN, har ju jobbat med att sälja Nikonkameror och allt vad dom heter"

"Jaha, okej. Roligt att du känner igen dig då."

Min anmärkning: D200 är en Nikon, min kamera är en Canon vilket klart och tydligt syns på axelremmen. Dom ser inte... ett dugg lika ut. Snubben måste haft många nöjda kunder *host*
 

ahpybus

Aktiv medlem
Den vanligaste responsen jag får är att folk river upp sina kameror för att fota exakt samma sak som jag gör. Missundsam som jag är säger jag till mig själv <hitta ditt j***a motiv!> :)

Den näst vanligaste är: vad är det där för kamera? Vilket är förståligt, storformat har inte varit vanlig de senaste 60 åren.
 

Digitalbrus

Aktiv medlem
Fanns en pc tidning för många år sedan som hade berättelser ifrån olika supportrar och deras värsta/roligaste supportsamtal.

En herre som nyss köpt sig en scanner och ett bildredigeringsprogram ringer supporten och är smått irriterad.

Han har tagit en bild av sin gamle far som sitter i en eka en bit ut i sjön och fiskar, och han hade fotograferat ifrån stranden.

Då hans far hade ryggen mot kameran ville han använda sig av rotera bild, men hur han är försökte fick han inte bilden att rotera.

Hur då rotera undrade supporten?

Jo, bilden blev riktigt fin, men jag vill ju se fars ansikte.

Om detta nu är sant, då kan man ju börja undra ;-)


Julle.
 

FilipAhlander

Aktiv medlem
Om man nu bara kan dra roliga frågor i allmänhet har jag en som jag tyckte var rätt kul, personen som behövde hjälp i det här fallet bjöd själv till och alla närvarande skrattade gott :)

Min morfar har spridit i sina kretsar att jag är duktig på datorer, och när vi satt hemma hos honom så frågade en av hans vänner ifall jag kanske kunde hjälpa honom med hans skrivare, eftersom datorn inte hittar den. För att om möjligt hitta felet utan att felsöka själv börjar jag grundligt och ställer frågan om han kopplat in den i datorn och startat den.
Mer felsökning behövdes inte :)
 

Pekka M

Aktiv medlem
Apropå roliga kommentarer i allmänhet:
En gång i Gamla Stan kom en äldre rysk dam fram till mig och bad ganska inlevelsefullt: "Please, shoot me!"
...Därefter räckte hon över sin kamera, men jag hann bli lite paff först. :)
 

iBoat

Aktiv medlem
Här är en sann berättelse om en dam som ringde till Helsingborgs Dagblad (HD) och var rasande. Hon hade minsann köpt en helt ny platt-TV som dessutom var HD-ready! Hon var mycket besviken och arg eftersom hon inte kunde läsa HD på TV:n trots att det stod så i reklamen.

Annars är det vanligaste jag hör: "Inte konstigt att det blir bra bilder med en SÅN kamera. Detta sägs oftast av killar runt 40 som kör grönläge och inbyggd blixt med sin "dyra" kamera.
 
ANNONS