Annons

Kommentarer från vanligt folk

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Östberg

Guest
Det är en helt annat diskussion, men börjar du med att skrämma iväg personen så får du ju inte ens chansen att förhandla om priset. :)

Sedan är det alltid farligt att ha en förutfattad mening, du kan inte veta vem det är som frågar och vilken storlek på plånbok personen har.
 

voitcanon

Aktiv medlem
Tvivlar rätt bra på att någon skulle vilja ha en cd med bilder på mina vänner ;)

Bättre att lägga upp sakerna helt gratis :) Fast de roliga människorna är de i kåren som ber om köpråd, och de lyssnar aldrig till mitt råd att köpa film till sina gamla kameror.
 

mapem

Aktiv medlem
"Tryck på delete" (min hustru)

"Är det där en sån där elektronisk kamera?"

"Varför köper du inte en digitalkamera i stället för en sån där gammaldags" (det är en dslr)

"Hur många megapixel har den?" "Va, då är min mobiltelefon bättre!"
 

popboydeluxe

Aktiv medlem
dagens bästa

"jag kan inte säga att du är en duktig fotograf om du redigerar dina bilder. "


"Klart som fan man framkallar bilder tagna med en analog kamera, men har man en kamera med ett minneskort, och är en duktig fotograf, skall inte photoshop och liknande användas."
 

Anders Östberg

Guest
Den där inställningen försvinner till nästa generation fotografer.

En "duktig fotograf" utnyttjar dom möjligheter som ny teknik ger.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Det finns inga människor som är så konservativa och tvärsäkra som 16-åringar. Det där går över i tjugoårsåldern.
 

HomerZ

Aktiv medlem
Vad är det för ont du tror om människor? Jag skulle mycket väl kunnat fråga om jag inte visste vad det var för något du bar omkring på grund av att jag är intresserad. Skyll inte din grinighet på andra!
Vad är det du inte förstår i det jag skrivit? Du får nog läsa om det några gånger till.
Folk som direkt frågar "Vad kostar den?" har i 9/10 fall inget intresse i själva fotograferandet och med största sannolikhet har dom ingen kamera själva. Det förstår man på deras svar som innehåller nåt slags hån om hur dum man varit som köpt kameran för 25k, när exakt samma finns för 899:- på Lidl.
Har man ett intresse så frågar man "vad gör du? det ser intressant ut" eller "blir det bra foto?" .. m.m och dom personerna får iaf av mig ett helt annat bemötande.
 

HomerZ

Aktiv medlem
Håller med dig Filip! Här verkar det som om de önskar ett nytt straffbart begrepp som fotografiska trakasserier!
Det är kanske så att vi svenskar är så ovana vid spontana kommentarer och kontaktförsök att vi direkt blir misstänksamma när någon försöker ta verbal kontakt.
Så i din värld finns det ingen skillnad på en spontan kommentar från en helt okänd människa som kommer fram säger "Vilken skitkamera du har!" till dig eller någon som med ett leende säger "Godmorgon" ?
 

Anders Östberg

Guest
Så i din värld finns det ingen skillnad på en spontan kommentar från en helt okänd människa som kommer fram säger "Vilken skitkamera du har!" till dig eller någon som med ett leende säger "Godmorgon" ?
Har det någonsin hänt att någon okänd sagt "Vilken skitkamera du har" till dig? Tillåt mig tvivla...
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Det är väl bättre att ha säger det om kameran än om fotografen .-)

QUOTE=HomerZ;1472355]Så i din värld finns det ingen skillnad på en spontan kommentar från en helt okänd människa som kommer fram säger "Vilken skitkamera du har!" till dig eller någon som med ett leende säger "Godmorgon" ?[/QUOTE]
 

Kijana

Aktiv medlem
Kan hålla med om att det är viss skillnad mellan att mötas av ett "god morgon" eller påståendet att "vilken skitkamera du har". Men det är ju fler än jag här som uppfattar det som att den som hälsar dig med "god morgon" får till svar att "vilken skit du är som öppnar käften".
 

HomerZ

Aktiv medlem
Men det är ju fler än jag här som uppfattar det som att den som hälsar dig med "god morgon" får till svar att "vilken skit du är som öppnar käften".
nej, då missuppfattade du, jag skulle definitivt svara "nu har du fått det svarta kaffet på ditt kuvert".......eller kanske "många negror i bagdad men ingen snö"....

men, allvarligt, om ni direkt uppfattar mig som bitter, utan att ens läst mina inlägg ordentligt - då är det ju NI som är dom cyniska bittra människorna! =)
 

Anders Östberg

Guest
Om inte budskapet gick fram så finns det andra förklaringar än att det är fel på mottagaren ... Hissen går inte ända upp? Om det är ett exempel till på vad du brukar säga till andra så förstår jag att du kan ha lite problem med kommentarer. ;-)
 
Senast redigerad av en moderator:

Anders Berlin

Aktiv medlem
Här kommer några av mina:

(Från pappa när han lånar kameran)
- Har du ställt in skärpan nu?

(Från flickvännen när hon lånar kameran)
- Är det det här objektivet som man måste stå inne hos grannen för att ta kort?
(När jag har ett 50mm eller 105mm på...)

(Från kompisar som lånar kameran första gången)
- Hur zoomar man? Vad suddigt det blev!? (Försöker zooma med fokusringen på ett fast objektiv)
 

Jostein

Aktiv medlem
Oj, historien i fotoaffären fick mig att komma ihåg:

Jag var in i på ett kodak image center och frågade tjejen bakom disken om de hade några svartvita fotopapper. Hon skruvade på sig och sa, nja jag vet inte, går det inte bra med sådana där? och pekade på fotopappret för skrivare som de hade bra pris på.

En längre bit bakom disken hörde i alla fall en vad jag ville ha och plockade snabbt fram en kartong.
Råkade ut för en liknande sak då jag var på Elgiganten för att kolla på ny kamera. Såg ett kit med D90 och 18-55. Jag frågade expediten
- Har ni D90'n i kit med 18-105?
- Vilken är det?
- Den kameran här.
Killen lutar sig fram och tittar på etiketten som hänger under kameran och svarar sedan.
-Nä, vi har bara den här.

Jag tackade för hjälpen och gick. *suck*
 
ANNONS