Annons

Fotoförbud?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kvitung

Aktiv medlem
Skyddsvakten har befogenheterna även i anslutning till skyddsobjektet så det där är felaktigt.
Men du har en gräns på ungefär 3 meter. anslutning till innebär vid staket, grind avspärrning eller vägg

jag borde veta är utbildad skyddsvakt en gång i tiden enligt både gamla lagen och nuvarande.

så om du står på allmänplats och fotograferar " ett påstått skyddobjekt" utan skylt om att fotografering är förbjuden så lycka till till den skyddsvakt som försöker nåt och ett envarsgripande kommer prövas på plats av polis och ett envarsgripande ger inte den som griper rätt att visitera eller beslagta nånting. så rätta mig om jag har fel men hur fan kan du fly ( skälet för gripandet) från ett skyddobjekt du aldrig beträtt )
 

ztenlund

Aktiv medlem
Men du har en gräns på ungefär 3 meter. anslutning till innebär vid staket, grind avspärrning eller vägg

jag borde veta är utbildad skyddsvakt en gång i tiden enligt både gamla lagen och nuvarande.

så om du står på allmänplats och fotograferar " ett påstått skyddobjekt" utan skylt om att fotografering är förbjuden så lycka till till den skyddsvakt som försöker nåt och ett envarsgripande kommer prövas på plats av polis och ett envarsgripande ger inte den som griper rätt att visitera eller beslagta nånting. så rätta mig om jag har fel men hur fan kan du fly ( skälet för gripandet) från ett skyddobjekt du aldrig beträtt )
Kul för dig att du är utbildad skyddsvakt en gång i tiden. Det kan ju vara så att du inte är ensam om det.

Om det verkligen förefaller vara oskyltat så är det lämpliga att be skyddsvakten att peka på var den skyltning som ska finnas är någonstans. Man måste inte gå i konfrontation det första man gör. Finns den inte har denne troligen storhetsvansinne och bör lägga ner. Agerar han ändå och det visar sig vara så att det inte fanns något förbud så är det ju han som mest troligt får problem i längden. Att frihetsberöva någon utan grund är inte särskilt lyckat... Sedan finns ju scenariot att den som ska skylta inte har skyltat, eller har underlåtit att sätta upp nya skyltar efter att ett gäng vandaler passerat. Då blir det ju mer att reda ut, men det blir nog knepigt att få det till att den eventuellt gripne varit oaktsam, om denne nu inte fortsatt att fotografera trots upplysning om vad som gäller. Frågan är ju dock varför man ska vara så skitnödig att man ska hålla på och bråka om precis allt. Ibland kan det finnas bättre saker att lägga energin på.

så rätta mig om jag har fel men hur fan kan du fly ( skälet för gripandet) från ett skyddobjekt du aldrig beträtt )
Ehm, nu skulle ju grundskälet för gripandet inte vara flykten som sådan utan att personen avbildat ett skyddsobjekt där det råder avbildningsförbud. För att bryta mot det förbudet behöver man inte nödvändigtvis beträda skyddsobjektet. Flyende fot betyder ju att personen är på väg från platsen där brottet begicks, inte att denne är på väg från skyddsobjektet som sådant. Det är ett gripande som Agda 83 åtminstone rent teoretiskt också kan göra så länge det är på bar gärning eller flyende fot, som sagt. Det går ju däremot inte att gripa personen två timmar senare när man ser denne äta glass vid närmaste kiosk. Huruvida beslag och visitation får genomföras eller inte har knappast bäring på själva rätten att ingripa som sådan, så det är ju sekundärt i det här fallet.
 

jpp

Aktiv medlem
En sanning med viss modifikation.
Skyddsvaktens befogenheter gäller på skyddsobjektet och i anslutning till detta.

En skyddsvakt har faktiskt befogenheter att under vissa omständigheter gripa och handfängsla en person ett visst antal meter utanför ett skydssobjekts område.

Tror det är tre meter som gäller.

Viktigt att komma ihåg att det är skillnad på "vanliga" vakter och skyddsvakter.
Det finns ingen fast gräns i meter, utan det är "i anslutning till" som gäller. Detta kan vara precis intill eller på andra sidan gatan/vägen/ån eller uppe på en kulle med utsikt över skyddsobjektet/området.
Med vanligt sunt förnuft och artighet så brukar det för det mesta inte bli några problem.
Men visst, det finns vissa väktare som ibland tar sig väl stora friheter. Dock brukar de som är skyddsvakter ha bättre koll än sina väktarkollegor.
Många militära skyddsobjekt/områden har oftast militär personal som skyddsvakter och är därmed lätta att känna igen.

Nå, det är ett snårigt och lite komplicerat område, där det ofta är så att en fotograf med lite större utrustning är lätt att känna igen och därmed lätt att säga till, medan en diskret kompaktkamera ofta slinker igenom utan att vare sig väktare eller skyddsvater höjer på ögonbrynen.

//Patrik
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag har jobbat på skyddsobjekt UTAN skyltar.
Man upplyser vänligt att man inte får fotografera byggnaden när ngn ses göra det.
Normalt vänder då fotografen kameran åt annat håll.
Och eftersom byggnaden rent ut sagt är ful så är det inte direkt ngt problem heller.

Låt oss säga så här:
Att ta bort byggnaderna från eniro, hitta google osv skulle skapa en större uppmärksamhet än som nu, när den är med.

Men det ÄR skyddsobjekt MED fotoförbud.
Men att visa det, skulle skapa mer uppmärksamhet än att som nu inte visa det.

Jag tror att jag vet var skylten sitter men det gäller att veta var man skall leta.
 

Kvitung

Aktiv medlem
Kul för dig att du är utbildad skyddsvakt en gång i tiden. Det kan ju vara så att du inte är ensam om det.

Om det verkligen förefaller vara oskyltat så är det lämpliga att be skyddsvakten att peka på var den skyltning som ska finnas är någonstans. Man måste inte gå i konfrontation det första man gör. Finns den inte har denne troligen storhetsvansinne och bör lägga ner. Agerar han ändå och det visar sig vara så att det inte fanns något förbud så är det ju han som mest troligt får problem i längden. Att frihetsberöva någon utan grund är inte särskilt lyckat... Sedan finns ju scenariot att den som ska skylta inte har skyltat, eller har underlåtit att sätta upp nya skyltar efter att ett gäng vandaler passerat. Då blir det ju mer att reda ut, men det blir nog knepigt att få det till att den eventuellt gripne varit oaktsam, om denne nu inte fortsatt att fotografera trots upplysning om vad som gäller. Frågan är ju dock varför man ska vara så skitnödig att man ska hålla på och bråka om precis allt. Ibland kan det finnas bättre saker att lägga energin på.



Ehm, nu skulle ju grundskälet för gripandet inte vara flykten som sådan utan att personen avbildat ett skyddsobjekt där det råder avbildningsförbud. För att bryta mot det förbudet behöver man inte nödvändigtvis beträda skyddsobjektet. Flyende fot betyder ju att personen är på väg från platsen där brottet begicks, inte att denne är på väg från skyddsobjektet som sådant. Det är ett gripande som Agda 83 åtminstone rent teoretiskt också kan göra så länge det är på bar gärning eller flyende fot, som sagt. Det går ju däremot inte att gripa personen två timmar senare när man ser denne äta glass vid närmaste kiosk. Huruvida beslag och visitation får genomföras eller inte har knappast bäring på själva rätten att ingripa som sådan, så det är ju sekundärt i det här fallet.
så skönt att jag inte är ensam nu känns allt mycket tryggare ..
Men likt förbannat så oavsett om du som skyddvakt griper mig på sergels torg får att jag fotograferat en byggnad du påstår att det är avbildningsförbud på så måste du som skyddsvakt tillkalla polis som prövar gripandet.

Du får inte fotografera här!
vilket då ?
våning 11 i hus B
Åh jag fotograferar bredvid

kört!
 

popboydeluxe

Aktiv medlem
Jag tror att Australiens ambassad ska börja husera i någon av dom nybyggda husen vid T-centralen så det kan vara det som är skyddsobjektet! Fast o andra sidan så finns det ju inget som anger att det är det.

Var i Stockholm och plåtade lite igår kväll. Står och fotar ett nybyggt hus vid t-centralen då en vakt kommer springandes inifrån huset och frågar "Vad har du för rättigheter att fota det här huset?" Han var mycket upprörd...Jag svarade att jag får väl ta kort på vad jag vill, jag stod ju ändå på trottoaren. Han kontrade med "vet du inte att det här är ett skyddsobjekt...eller föresten, det är en våning som är en skyddsvåning, så du får inte ta kort på den våningen". Jag frågar vilken våning jag ska försöka undvika, men det fick han inte berätta.


Är det mitt ansvar som "turist/fotograf" att veta vilka hus som är skyddsobjekt?

Här är huset:

http://picasaweb.google.com/Mr.Gunnarsson/Sommar2010#5477698909097131138
 

Rogerber

Aktiv medlem
Var i Stockholm och plåtade lite igår kväll. Står och fotar ett nybyggt hus vid t-centralen då en vakt kommer springandes inifrån huset och frågar "Vad har du för rättigheter att fota det här huset?" Han var mycket upprörd...Jag svarade att jag får väl ta kort på vad jag vill, jag stod ju ändå på trottoaren. Han kontrade med "vet du inte att det här är ett skyddsobjekt...eller föresten, det är en våning som är en skyddsvåning, så du får inte ta kort på den våningen". Jag frågar vilken våning jag ska försöka undvika, men det fick han inte berätta.


Är det mitt ansvar som "turist/fotograf" att veta vilka hus som är skyddsobjekt?

Här är huset:

http://picasaweb.google.com/Mr.Gunnarsson/Sommar2010#5477698909097131138
Den vakten drog en chansning och hoppades på att du skulle bli skraj. Skyddsvång? Den var bra... he he! Jag hade sagt "stick och brinn" till vakten. Han har inga befogenheter att ingripa mot fotograferande. Det har enbart Polisen vad jag vet. Ta fler bilder på huset du.
 

Goran.P

Aktiv medlem
Förstår inte att det ska va så svårt o sätta upp skyltar där man inte får fotografera.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Den vakten drog en chansning och hoppades på att du skulle bli skraj. Skyddsvång? Den var bra... he he! Jag hade sagt "stick och brinn" till vakten. Han har inga befogenheter att ingripa mot fotograferande. Det har enbart Polisen vad jag vet. Ta fler bilder på huset du.
Du har nog fel vad gäller skyddsobjekt. Vakter har t.om rättighet att kroppsvisitera dig om det behövs. Läs mer här:

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900217.htm
 

ErlandH

Aktiv medlem
Du har nog fel vad gäller skyddsobjekt. Vakter har t.om rättighet att kroppsvisitera dig om det behövs.
Ja, de får kroppsvisitera "om det behövs för att bevakningsuppgiften skall kunna fullgöras". Men om du fotograferar en byggnad som är skyddsobjekt men inte har fotoförbud är det svårt att se att vakten skulle kunna motivera en sådan åtgärd.
 

lofling

Aktiv medlem
Vad jag kan se så säger lagen för tillfället inget om att skyltning måste ske. I nya lagen, som börjar gälla den 1a juli, står det
Den som äger eller nyttjar ett skyddsobjekt ansvarar för att objektet bevakas och för att upplysning om beslutet om skyddsobjekt lämnas genom tydlig skyltning eller på annat sätt.
Jag hittar dock inget om vad som sker om man inte skyltat - har man rätt att utföra åtgärder då, t.ex. beslagta kamera, eller inte?

Enligt nuvarande lag verkar det dock alltså som att det inte behöver skyltas och mao OM det skulle behövas, kan en kamera beslagtas och fotografierna förstöras.
 

iSolen.se

Guest
Vad jag kan se så säger lagen för tillfället inget om att skyltning måste ske. I nya lagen, som börjar gälla den 1a juli, står det


Jag hittar dock inget om vad som sker om man inte skyltat - har man rätt att utföra åtgärder då, t.ex. beslagta kamera, eller inte?

Enligt nuvarande lag verkar det dock alltså som att det inte behöver skyltas och mao OM det skulle behövas, kan en kamera beslagtas och fotografierna förstöras.
ungefär som jag blev upplyst om ( av vakter och ansvariga) alltså men ovan fick jag halva fotosidan på mig när jag skrev något liknande.

Så slutsatsen är att det är mkt dumt att gruffa med vakter vid skyddsobjekt. Skylt eller ingen skylt.
 

Kvitung

Aktiv medlem
Vad jag kan se så säger lagen för tillfället inget om att skyltning måste ske. I nya lagen, som börjar gälla den 1a juli, står det


Jag hittar dock inget om vad som sker om man inte skyltat - har man rätt att utföra åtgärder då, t.ex. beslagta kamera, eller inte?

Enligt nuvarande lag verkar det dock alltså som att det inte behöver skyltas och mao OM det skulle behövas, kan en kamera beslagtas och fotografierna förstöras.
Dessutom ska beslaget protokolleras, överlämnas till polis
Ingenting kan beslagtas och förstöras, utan att det finns skäl att anta att "filmen" kommer bli förverkad. vem bedömmer då brottet och dömer till förverkande jo Tingsrätten

Förts när en fällande dom dömts av Tingrätten och först efter att domen vunnit laga kraft förstörs en förverkad vara oavsett vad det nu kan vara kamera, film, smuggelsprit.

Dessutom ska beslaget protokolleras, överlämnas till polis
 

Graal

Avslutat medlemskap
Ja, de får kroppsvisitera "om det behövs för att bevakningsuppgiften skall kunna fullgöras". Men om du fotograferar en byggnad som är skyddsobjekt men inte har fotoförbud är det svårt att se att vakten skulle kunna motivera en sådan åtgärd.
"10 § Den som vill ha tillträde till ett skyddsobjekt eller som uppehåller sig invid ett skyddsobjekt är skyldig att på begäran av den som bevakar skyddsobjektet uppge namn, födelsetid och hemvist,
underkasta sig kroppsvisitation som inte avser brev eller annan enskild handling och finna sig i undersökning av fordon, fartyg och luftfartyg. Lag (1996:630).

11 § Den som bevakar ett skyddsobjekt får besluta om kroppsvisitation och undersökning av fordon, fartyg och luftfartyg, om det behövs för att bevakningsuppgiften skall kunna fullgöras eller för att söka efter föremål som kan tas i beslag enligt denna lag. Lag (1996:630)."

Som jag förstått var det fotoförbud på byggnaden/våningen i fråga. Och en skyddsvakt hade uppmanat att sluta fotografera. Vad som anses nödvändigt för att bevakningsuppgiften ska kunna fullgöras vet jag inte, men säkerligen är det vakten själv som avgör även det. Inte du eller jag. Kanske finns det praxis? Men om jag anser att vakten beslutat om visitation i onödan blir det säkerligen mycket svårt att kunna få denne fälld för tjänstefel. Befogenheterna är ganska stora när det gäller sånt här i jämförelse med t.ex att fotografera i en affär där ägaren beslutat om fotoförbud. Så det är nog bara att snällt göra som man blir tillsagt i ett sånt här fall, även om det inte skulle råda fotoförbud tror jag.
 

lofling

Aktiv medlem
Dessutom ska beslaget protokolleras, överlämnas till polis
Ingenting kan beslagtas och förstöras, utan att det finns skäl att anta att "filmen" kommer bli förverkad. vem bedömmer då brottet och dömer till förverkande jo Tingsrätten

Förts när en fällande dom dömts av Tingrätten och först efter att domen vunnit laga kraft förstörs en förverkad vara oavsett vad det nu kan vara kamera, film, smuggelsprit.

Dessutom ska beslaget protokolleras, överlämnas till polis
Jag tyckte jag läste att endast ytterligare åtgärder behövdes protokollföras. Inte t.ex visitering eller beslagtagning av utrustning. Måste läsa igen. Ska också kolla vad länstyrelsen säger om det hela. Frågan kvarstår dock - vad händer om det inte skyltats???

EDIT: Paragraf 16 säger
Över kroppsvisitationer, tillfälliga omhändertaganden och beslag skall föras protokoll som anger skälen för åtgärden och vad som förekommit vid dess genomförande
Paragraf 39 säger:
Fotografier, avbildningar, beskrivningar och mätuppgifter som har kommit till genom förfarande som utgör brott enligt denna lag skall förklaras förverkade. Detsamma gäller föremål som använts som hjälpmedel vid brott mot denna lag, om det inte är uppenbart oskäligt.
Paragraf 16 kvarstår i den nya lagen.
 
Senast ändrad:

Falumas

Aktiv medlem
1996 hade jag och en kompis tänk beära en krog i Stockholm med ett besök, men någon av oss hade något för runda skosulor och vi blev inte insläppta. Varpå min kompis fotograferade dörrvakten, som genast började rabbla paragrafer och snodde den lilla digitala kompaktkameran. Vi började då rabbla en massa paragrafer och kanske lite annat också. Kameran fick vi i alla fall inte tillbaka och enligt någon paragraf skulle vi inte få det heller. Vi ringde då polisen och anmälde vakten för stöld som då i sin tur ringde polisen och vill få oss avlägsnade från platsen. Polisen kom och rev sig i håret och lyckades i alla fall övertala vakten om att ge kameran till dom. Vi fick sedan åka polisbil 50m (vi skulle ju avlägsnas) och av en slump passerade en kompis som var jurist platsen där vi fick lämna polisbilen. Han kom då och började rabbla otroligt många paragrafer och ville tala med jourhavande befäl och bla bla bla vilket slutade med att polisen lämnade tillbaka kameran till oss mot att dom fick se när vi tog bort bilden på den fule vakten. Vem som nu hade rätt eller fel blev aldrig riktigt utrett eftersom ingen part verkade vara tillräckligt intresserad av att gå vidare. Polisen erkände dock utan omsvep att han aldrig varit med om något liknande förut och att han inte alls var säker på vad som var rätt eller fel i detta fallet.
Bilden på den fule vakten har jag fortfarande kvar hemma någonstans eftersom jag givetvis gjorde en undelete så fort jag kom hem.

/Karl
 
ANNONS