Annons

APS-C olika begrepp?

Produkter
(logga in för att koppla)

HW67

Avslutat medlemskap
Kan någon reda ut begreppet APS-C?

Idag syftar man på sensors storlek, men förr verkar det som att det stod för
Advanced Photo System Classic dvs APS-C, 24mm negativ film formatet 3:2 ?

Håkan
 

apersson850

Aktiv medlem
Ja, det är där det kommer ifrån. Digitala kameror som anges som varande APS-C har en sensorstorlek som är ungefär som filmformatet APS-C.
 

HW67

Avslutat medlemskap
Ett aps-c-negativ är 25,1 × 16,7 mm. Sensorn i t ex Nikon D90 är 23,6 x 15,8 mm.
Jag har aldrig själv använt aps-film, så det är lätt röra till det men rätt mig om jag har fel här:

Men med en films bredd på 24 mm (aps-c) blir bildmått på höjden ca 17mm (försvinner 7mm pga de perforerade hålen), alltså är det fel att jämföra filmens aps bredd, med sensorns bredd som råkar vara i närheten av detta mått 23.6 mm (nikon D90)

Och motsvarande, filmens negativ bredd 30 mm (beroende på vilket man väljer aps-c, aps-p eller aps-h) ger med aps-c 30mm.

Vilket blir att aps-c negativ är 30 x 17 mm inte 25,1 x 16,7 mm!
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag har aldrig själv använt aps-film, så det är lätt röra till det men rätt mig om jag har fel här:

Men med en films bredd på 24 mm (aps-c) blir bildmått på höjden ca 17mm (försvinner 7mm pga de perforerade hålen), alltså är det fel att jämföra filmens aps bredd, med sensorns bredd som råkar vara i närheten av detta mått 23.6 mm (nikon D90)

Och motsvarande, filmens negativ bredd 30 mm (beroende på vilket man väljer aps-c, aps-p eller aps-h) ger med aps-c 30mm.

Vilket blir att aps-c negativ är 30 x 17 mm inte 25,1 x 16,7 mm!
Fel, det är APS-H som är ~30*17 mm.

(Nu är APS-negativen alltid lika stora som APS-H, men kameran kodar in vilken storlek (APS-H, APS-C eller APS-P) som ska användas vid kopieringen.)
 
Senast ändrad:

Helmetrock

Aktiv medlem
Jag fick en gång en APS-kamera i julklapp. Häromdagen tog jag fram en låda bilder jag tagit med den och med ens insåg jag varför det aldrig slog igenom ;-)

Inte någon bild tagen under någon omständighet var acceptabelt skarp ens i normal storlek.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag fick en gång en APS-kamera i julklapp. Häromdagen tog jag fram en låda bilder jag tagit med den och med ens insåg jag varför det aldrig slog igenom ;-)

Inte någon bild tagen under någon omständighet var acceptabelt skarp ens i normal storlek.
Hehe, jag skaffade faktiskt en ny kompaktkamera (ja, ni vet de där man satte film i ;)) i samma veva som APS kom. Jag sade benhårt nej till gimmicksystemet APS och skaffade en till 35 mm.
 

Olle

Aktiv medlem
Jag fick en gång en APS-kamera i julklapp. Häromdagen tog jag fram en låda bilder jag tagit med den och med ens insåg jag varför det aldrig slog igenom ;-)
.
Skillnaden i filmformat mella APS och småbild är betydligt mindre än skillnaden mellan s k "APS-C-sensorer" och sensorer med småbildsformatet 24x36. Om du fick så dåliga bilder med din APS-kamera måste det ha varit en mycket dålig kamera.
Det finns t ex APS-kameror som kan använda Canon L-objektiv och andra som kan använda Nikons bästa objektiv, men dessa objektiv är antagligen mycket överskattade. ;-)

Olle
 

Rickenbacker

Aktiv medlem
Lästips http://camerapedia.wikia.com/wiki/APS

Upplevde aldrig att APS slog igenom. Digitalkameror började bli populära kort efter lanseringen av APS.

APS slog inte igenom eftersom det - tack och lov - finns en gräns för hur dum medelkonsumenten är. Ett dyrare system, med sämre bildkvalité och mindre chans att laborera själv? Plus att alla måste köpa nya kameror, alla labb måste köpa nya, svindyra maskiner etc. Nej, jag trodde aldrig på APS, och blev väldigt glad när ingen köpte skiten :).

Tycker också att det är lite fånigt att döpa en viss sensorstorlek efter ett misslyckat filmformat, men det verkar ju som om de flesta säger "cropformat" ändå, om de överhuvud taget bryr sig.
 

mapem

Aktiv medlem
Jo jag har en APS-kamera liggande nånstans, en Canon är det. Skärpan var inte så värst mycket sämre än från 35 mm-kompaktkameror så länge man håller sig till APS-C eller H. APS-P däremot blev sämre, eftersom det är frågan om en rätt kraftig delförstoring.

APS-systemet var väl ett försök att mota hotet från digitalfotografin från filmfabrikanterna. Det enda jippobetonade i det tycker jag är P-formatet, annars är det tekniskt okej och ger den bildkvalitet som är möjlig med halva småbildsformatet beroende på optiken naturligtvis.

Det fanns ju f ö kameror som använde halva småbildsformatet även före APS-systemet. T ex Canon Dial och Olympus Pen F. Smarta kameror, var och en på sitt sätt. Negativformat 18x 24 mm. Jag hade en Pen FT en gång, en systemkamera alltså. Nuvarande Olympus spegellösa blickar nostalgiskt tillbaka på denna. Med ännu lite mindre "film"-format, dvs micro 4/3-sensor.
 

jobo

Aktiv medlem
APS slog inte igenom eftersom det - tack och lov - finns en gräns för hur dum medelkonsumenten är. Ett dyrare system, med sämre bildkvalité och mindre chans att laborera själv? Plus att alla måste köpa nya kameror, alla labb måste köpa nya, svindyra maskiner etc. Nej, jag trodde aldrig på APS, och blev väldigt glad när ingen köpte skiten :).

Tycker också att det är lite fånigt att döpa en viss sensorstorlek efter ett misslyckat filmformat, men det verkar ju som om de flesta säger "cropformat" ändå, om de överhuvud taget bryr sig.
Tvärtom tror jag att APS var ett mycket bra format för medelkonsumenten. De som hänger på fotosidan hör nog inte till den, men för gemene man som vill ha en kamera för att dokumentera livet har APS stora fördelarj jämfört med småbild. Mindre film gör att kamerorna kan göras mindre, de tre formaten ger "vanliga användare" en enkel möjlighet att påverka bildformatet. Betydligt enklare att ladda filmen dessutom. De systemkameror som gjordes för APS, ex Canon EOS IX och EOS IX 7, blev aldrig någon succe med rätta. Men om inte digitalakamerorna kommit så starkt hade nog APS-kompaktkameror sålt riktigt bra.

Att döpa ett sensorformat efter ett filmformat kan verka fånigt. Men faktum är att en storlek i millimeter inte alltid är så lätt att hålla reda på. Då är inarbetade namn som småbild, APS-C, APS-H, mellanformat, pocket instamatic o.s.v. bra för då vet de flesta vad man talar om, även om det kan skilja på några millimeter hit eller dit.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Vill påpeka att det är bara i canonsammanhang med 1,6x "förlängning" man brukar använda begreppet aps-c. Nikons croo (Dx) har 1,5x "flrlängning" liksom Sony, Pentax och Samsung.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Vill påpeka att det är bara i canonsammanhang med 1,6x "förlängning" man brukar använda begreppet aps-c. Nikons croo (Dx) har 1,5x "flrlängning" liksom Sony, Pentax och Samsung.
Vet inte vem du menar med "man", men ganska många kamerahandlare och kamerarecensenter använder begreppet även om t ex Nikons kameror.

För övrigt är storleken på Nikons/Sonys/Pentax sensorer (368 kvmm) närmare APS-C (419 kvmm) i storlek än vad Canons (332 kvmm) är.
 

Mankan G

Aktiv medlem
Jag köpte en APS kompakt när systemet lanserades och var helnöjd med vad den presterade. I alla fall för vad den var ämnad till. Hade ett par systemkameror cch några kompakter men ville ha finesserna med variabelt format. Speciellt panorama var kul.

Bildkvaliteten var helt ok med den Olympus ? jag köpte. Det som inte var kul var priset på film och framkallning som var klart högre än för 35 mm.

Vad vi inte heller får glömma är att APS löste ett stort problem för den grå massan och det var hanteringen av filmen. MÅNGA filmer har blivit förstörda genom åren pga fel handhavande av den knepiga 35 mm kassetten. Eller för den delen alla dessa som tagit 275 bilder med en 35 rulle innan de förstått att de laddat filmen fel

Det var svårt för många att ladda och spola tillbaka filmen. Inte för oss som häckar här på FS kanske men garanterat för moster Agda. APS var helautomatisk och bakstycket var spärrat när filmen var "ute"
 
ANNONS