Annons

Securitas förbjuder mig plåta parkeringsvakter

Produkter
(logga in för att koppla)

Kijana

Aktiv medlem
Re: eh ja eller hur?

andytheswede skrev:
Som ordningsvakt i yttre tjänst, ÄR jag mycket välinformerad om vad som händer ute i verkligheten.
Utan att lägga mig i fajten ordningsvakt - fotograf på den här punkten så undrar jag en del om fenomenet med att som för dagen helt ny medlem skriva inlägg här i en lång pågående diskussion. Inga bilder uppladdade, inga andra inlägg skrivna.
Varför inte skriva under sitt riktiga namn? farligt kan det väl inte vara?
 

jorgene

Aktiv medlem
Han/hon måste ju dessutom ha en ständig intressekonflikt med sig själv, eftersom han/hon tydligen är yrkesfotograf... :-D
 

Kijana

Aktiv medlem
Re: eh ja eller hur?

Okej, det var inte som jag trodde. Men sådant har ju förekommit här på FS förut. Saklig diskussion var det.

andytheswede skrev:
Jag har vid flera tillfällen uppmanats av polismän/kvinnor att deltaga i jakten på kriminella som begått brott.
Så det är inte personer misstänkta för brott du varit med om att jaga?
Är det bara ett olyckligt ordval eller synen på personer dömda för brott som avslöjar sig här?



Jag har upplevt fotografer svara mycket otrevligt och ibland även hotfullt på min ödmjuka fråga, om det verkligen är nödvändigt att han/hon trycker upp en kamera 20cm från mitt eller en kollegas eller en skadad persons ansikte, mitt i ett pågående händelseförlopp utan att presentera sig.
Jag försvarar förstås inte hotfullt uppträdande, men är det någon som presenterar sig i ett sådant läge? Är det inte kamera=fotograf och batong+uniform=vakt? Eller är det krav på "Hej, jag heter Kalle Karlsson, och jag ska be att få fotografera här."?

Jag har sett fotografer fokusera mera på att fota en persons lidande än hjälpa mig som ensam ordningsvakt vid personskador i samband med, tex en bil olycka, ett antal demonstrationer samt i diverse andra situationer där representanter för din yrkesgrupp har fokuserat mer på att få en snaskig bild med mycket blod än att hjälpa den/dom skadade eller vissa hänsyn mot anhöriga.
Vad vet du om fotografen försökt "få en snaskig bild med mycket blod", du har väl inte tittat i fotografens sökare?
Men handlar inte de exempel du tar upp om olika roller i en sådan situation? En fotograf som är på plats vid en olycka ser väl som sin uppgift att fotografera, inte att leka ordningsman. Och en ordningsvakt vid... säg en kändisfest med mingel ser väl inte som sin uppgift att fotografera utan att kanske hålla lite ordning på folk och fä.
 
Re: Re: eh ja eller hur?

Ja du Kenneth, jag antar att det var din version av en ursäkt, men ok, benefith of the doubt.

Och vad det gäller att helt plötsligt ”dyka” upp på forumet så är det ju också ganska så logiskt eftersom det fanns en länk på ett forum för bevakningspersonal.
Se där, inte så konstigt i slutändan eller vad säger du Kenneth? Ett tips till dig och jörgen, pröva att googla mig och andra innan ni börjar ”kasta” skit, ursäkta det starka ordvalet.

Och hela mitt inlägg var en kommentar till Peter holländares inlägg, samma meningsuppbyggnad osv, ironi du vet.

Men vi fokuserar på den viktigaste kommentaren i ditt svar

Kijana skrev:
Okej,



Vad vet du om fotografen försökt "få en snaskig bild med mycket blod", du har väl inte tittat i fotografens sökare?
Men handlar inte de exempel du tar upp om olika roller i en sådan situation? En fotograf som är på plats vid en olycka ser väl som sin uppgift att fotografera, inte att leka ordningsman. Och en ordningsvakt vid... säg en kändisfest med mingel ser väl inte som sin uppgift att fotografera utan att kanske hålla lite ordning på folk och fä.




Är det mitt jobb att göra första, andra och tamefan ibland tredje hjälpen på folk?
Som yrkesman? Nej! Som medmänniska? Ja!
Innebär det alltså att jag ska vara mer medmänniska när jag arbetar än en fotograf tycker du?
 

jorgene

Aktiv medlem
Re: Re: Re: eh ja eller hur?

andytheswede skrev:
Ett tips till dig och jörgen, pröva att googla mig och andra innan ni börjar ”kasta” skit, ursäkta det starka ordvalet.
Kasta skit??? Du kanske ska googla fram vad en smiley betyder? Det var ett skämt, för jag tyckte det, med tanke på hur diskussionen gått, var lite komiskt att du är ordningsvakt och samtidigt, enligt din profil, yrkesfotograf...
 

Kijana

Aktiv medlem
Re: Re: Re: eh ja eller hur?

andytheswede skrev:
Är det mitt jobb att göra första, andra och tamefan ibland tredje hjälpen på folk?
Som yrkesman? Nej! Som medmänniska? Ja!

Jo, men va fan, du skulle ju enligt något tidigare inlägg agera självständigt, och du hade ju stöd för det i polislagen, skrev du ju.
Och så här står det i polislagen om polisers skyldigheter vid ledig tid.
"självmant anmäla sig hos sin närmaste förman vid särskilt allvarliga händelser, såsom vid upplopp eller andra liknande oroligheter, naturkatastrofer, omfattande bränder eller omfattande trafikolyckor eller andra större olyckor."


Innebär det alltså att jag ska vara mer medmänniska när jag arbetar än en fotograf tycker du?
Ja, så om du använder dig av polislagen när du vill ingripa utanför ditt bevakningsområde så får du väl gå efter polislagen också vid mindre trevliga händelser. Har en polisman så långtgående skyldigheter borde det i konsekvensens namn gälla dig som ordningsvakt också. Dock är jag förstås långt ifrån säker på att Högsta Domstolen delar min uppfattning på den punkten, har inte hunnit kolla.

Många fotografer här på FS säger att de skulle hjälpa till om en olycka inträffat istället för att bara ta bilder. Det skulle jag också göra om jag var på platsen innan räddningspersonal kommit fram.
Samarbetet med en ordningsvakt vid ett sådant tillfälle torde gå betydligt smidigare om orden inte var så behängda med adrenalin och aggressivitet, och så många förutfattade meningar om blodtörst hos fotografer förorenade luften.
 
Re: Re: Re: Re:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:Re: Re eh ja eller hur?

Kijana skrev:
Jo, men va fan, du skulle ju enligt något tidigare inlägg agera självständigt, och du hade ju stöd för det i polislagen, skrev du ju. .
Och? Vad har det med att hjälpa andra människor att göra, tappa inte tråden nu Kenneth, jag har fullt upp med att hålla reda på mig själv .

Kijana skrev:
Och så här står det i polislagen om polisers skyldigheter vid ledig tid.
"självmant anmäla sig hos sin närmaste förman vid särskilt allvarliga händelser, såsom vid upplopp eller andra liknande oroligheter, naturkatastrofer, omfattande bränder eller omfattande trafikolyckor eller andra större olyckor. . [/B]


Och inget av det ovan nämnda gäller en ordningsvakt!

Kijana skrev:
Ja, så om du använder dig av polislagen när du vill ingripa utanför ditt bevakningsområde så får du väl gå efter polislagen också vid mindre trevliga händelser. Har en polisman så långtgående skyldigheter borde det i konsekvensens namn gälla dig som ordningsvakt också. Dock är jag förstås långt ifrån säker på att Högsta Domstolen delar min uppfattning på den punkten, har inte hunnit kolla. . [/B]

VILL ingripa utanför mitt bevakningsområde? Faktum är att vi skriver det där ?’tecknet igen.

Hänger inte med i anknytningen till HD men nej en ordningsvakt har inte samma skyldigheter som en polis.

Kijana skrev:
Många fotografer här på FS säger att de skulle hjälpa till om en olycka inträffat istället för att bara ta bilder. Det skulle jag också göra om jag var på platsen innan räddningspersonal kommit fram. . [/B]
Låter ju jättebra, ser fram emot att få se detta även ute i verkligheten.

Kijana skrev:
Samarbetet med en ordningsvakt vid ett sådant tillfälle torde gå betydligt smidigare om orden inte var så behängda med adrenalin och aggressivitet, och så många förutfattade meningar om blodtörst hos fotografer förorenade luften. [/B]
Eh ok,,,du lyckats alltså i samma mening visa dina fördomar mot min yrkesgrupp samtidigt som du uppmanar till mindre fördomar från min mot din?
Din värld verkar vara både förvirrande och inkonsekvent Kenneth
 

Kijana

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:Re: Re eh ja eller hur?

andytheswede skrev:
Och? Vad har det med att hjälpa andra människor att göra, tappa inte tråden nu Kenneth, jag har fullt upp med att hålla reda på mig själv .
Såvida inte skadade människor är ditt bevakningsområde så måste det väl till någon form av självständigt initiativ för att ta sig an dem och ge dem hjälp, eller hur? Eller måste någon larmcentral ge dig order om att vara medmänniska istället för yrkesman?


Och inget av det ovan nämnda gäller en ordningsvakt!
Bra, då vet vi det. Tack för det klargörandet.

Eh ok,,,du lyckats alltså i samma mening visa dina fördomar mot min yrkesgrupp samtidigt som du uppmanar till mindre fördomar från min mot din?
Din värld verkar vara både förvirrande och inkonsekvent Kenneth
Nu var det ju du som i ditt inlägg utgick från att alla fotografer som kommer till en olycksplats bara vill ta "snaskiga bilder med mycket blod". Om inte det är en fördom så vet inte jag. Jag känner inte igen mig i den beskrivningen.

Och vad är det som är min yrkesgrupp då? Inte är det heltidsfotograf i alla fall.

Själv har jag bara goda erfarenheter från kontakter med ordningsvakter i verkliga livet. Det är bara i den här tråden med en ordningsvakt som svarar arrogant, aggressivt och nedlåtande som kommunikationen inte fungerar, känner jag.
 
Hahaha, du får nog tillskriva dig själv både arrogans och nedlåtande attityd Kenneth.
men thats my que line, känner inte att ni håller någon nämnvärt hög nivå i denna tråd(oj vad provocerad du ska bli nu då) så jag lägger ner.
Men jag (den arrogante) har ju i alla fall lärt dig och några till lite om mitt yrke, du vet mer nu än innan du började prata med mig och det är väl bra.
 

popboydeluxe

Aktiv medlem
well saken är den att jag som privat person är inte samma sak som jag som väktare.. när ja arbetar i uniform är jag en väktare och beter mig på korrekt sett därefter.. med service och ett leende på läpparna..

när jag är ur min uniform.. och det skullekomma fram någon och fotografera mig mitt i nyllet och i min mening provocera mig grovt kommer ja be denna sluta med detta..

om fotografen blir grinig på mig och fortsätter plåta medans han häver ur sig att han få visst fotografera mig hur mycket han än vill så tänker ja inte bara stå på å titta som ett fån.. visst troligen lär ja inte slå ner honom.. men som sakt.. ja står inte där å låter honom fortsätta om ja känner mig kränkt.. villket är ett lagbrott att kränka någon det med..

Nu var det faktiskt så att denna tråden handlar om en kille som försökt fotografera p-vakter och blivit hindrad och jag tycker det är beglagligt och sorgligt att vuxna mäniskor, fotografer och allt ska sjunka till en nivå av personliga angrepp

kan man inte disskutera som folk? jag har aldrig fått anant än beröm och uppmuntran i mitt jobb, jag sköter mig så gott som exemplariskt enligt boken när ja jobbar.. hjlper till där ja kan.. går mina ronder.. eller övervaklar stationerärt där ja ska.. är trevlig och hjälpsam mot personal och allmänhet..

och du har mage att kasta personliga angrepp emot min mognad och hur jag är i mitt yrke..

nä nu får ni bannemig ta å skärpa till respekt nivån tycken ja
Det här är iofs en gammal tråd men jag blir ju less på dig. Inte verkar du vara en bra person, en bra vakt eller kan du ta bilder. Kollade på det man såg på din hemsida och det såg ju bara horribelt ut. Don't quit your day job.
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Det här är iofs en gammal tråd men jag blir ju less på dig. Inte verkar du vara en bra person, en bra vakt eller kan du ta bilder. Kollade på det man såg på din hemsida och det såg ju bara horribelt ut. Don't quit your day job.
Haha, jävlar vilken dålig dag du måste ha. Letar upp en fem år gammal tråd och hatar. Fick mig ett ordentligt morgonskratt. Ta nu en monsterkaffe och njut av dagen! Bara möjligheter ;)
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Skulle jag se någon plåta en värdetransport skulle jag nog anta att det var rånplanering på gång.
Va? Du skämtar va? Skulle någon som verkligen planerar att råna en värdetransport stå och fota med systemkamera helt öppet? Isåfall är ju rånet dömt att misslyckas redan från början..

Sen så förstår jag inte riktigt varför folk ska bli så otroligt intresserade/provocerade så de måste glo ögonen ur sig så fort man bär runt på en konsumentkameran i 3000-4000 kronorsklassen.. Det gör ju var och varannan människa idag på stan... Vad är det som är så otroligt intressant med en billig konsumentkamera?
 

Efram

Aktiv medlem
Det här är iofs en gammal tråd men jag blir ju less på dig. Inte verkar du vara en bra person, en bra vakt eller kan du ta bilder. Kollade på det man såg på din hemsida och det såg ju bara horribelt ut. Don't quit your day job.
Ja någon va verkligen på morgonhumör :p
Kul att se att man fortfarande blir dömd för något man slängde ur sig för över 3 år sen...
Jag hoppas din dag blir bättre ;)
 
ANNONS