Annons

Digitalkamera/Sony Nex 5N -kort slutarfördröjning?

Produkter
(logga in för att koppla)

MrKarisma

Aktiv medlem
Hej! :)

Tänkte bara kolla med alla som har Nex 5N.

Om man ställer 16mm pannkakan på manuell fokus på säg tex 2 meter. Hur lång tid tar det innan bilden tas när man trycker på avtryckaren?

Just har jag Nikon D5000 som använder mest till gatufoto, men tyvärr stör jag mig på att slutarfördröjningen (efter jag ställt fokusen manuellt hyperfokalt innan jag lyfter kameran) är lite för lång, tar från 0.3 - 0.5 sek innan bilden tas.. Jag förstår att vissa inte kan förstå detta dilemma, ja tom autofokusen+slutarfördröjningen på deras kamera på 2-3 sekunder är ju så himla snabb..Varför i guds namn skulle man behöva snabbare?? Men jag har använt en analog Nikon innan och på den är slutarfördöjning inte märkbar överhuvudtaget, bilden tas direkt när man trycker på knappen..
Nu är jag säkert extremt otroligt provocerande, men tom min Nikon D3 (med manuell fokus) är slö i avtrycket jämfört med min Nikon Fm2 - D3:an är iofs inget jag vill använda till gatufoto :)

Finns det någon digitalkamera där ute som tar bilden direkt när man trycker på avtryckaren eller är det bara ett önsketänkande?
 
Senast ändrad:

Fogel70

Aktiv medlem
En fråga, använder du sökaren eller live-view på dina DSLR?

Med sökaren bör inte fördröjningen vara mer än ca 0.1s på en instegs DSLR och ännu kortare på en proffs DSLR. Är det längre än så har du nog kommit åt någon inställning.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Jag har tänkt på det där med inställningar.. kollade precis min D3 och försökte hitta nåt.. tex energi-sparläge eller nåt.. men hittade inget..
Måste vara mitt avtryckarfinger helt enkelt... Nåja, kanske är något psykologiskt.. :)
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Kan ju meddela att det där med slutarfördröjning är ett minne blott sen jag började gatufotografera med min Nikon J1 :) Den är absolut inte perfekt, men när det gäller tysthet, snabbhet och att bilden tas DIREKT när man trycker på avtryckaren så finns det nog inget som slår den.
 
ANNONS