Annons

Gatufoto i Berlin...tips..?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse H

Aktiv medlem
Åker till Berlin i maj.
Vad bör man se och plåta i största allmänhet och gatufota i synnerhet?
 

Kijana

Aktiv medlem
Kan vara svårt det där, med tanke på att smaken kan vara så olika. Jag tyckte Gendarmer Markt, eller torget intill Fransösicher Kirche bjöd på en del intressant folkliv.
Även vid Förintelsemonumentet en bit från Brandenburger Tor rör sig en del folk, men på gott och ont blir det ju tydligt att bilden är tagen där.
 

PixManiac

Avslutat medlemskap
Om du inte redan hunnit iväg...

Kvällstid skulle jag ta mig till S/U-bahn Warschauer och promenera ner för Revaler Str. Där ligger ett gammalt industriområde, som idag inhyser ett helt gäng olika klubbar och barer. Häftig, rå miljö och en hel del folk. Arkitekturen funkar även dagtid men då är det betydligt mindre människor.

Mauerpark i Prenzlauer Berg hyser varje söndag en enorm och ganska berömd loppmarknad med kareoke och diverse spontana uppträdanden. Smockfullt med folk varje vecka men mer "park" än "stad". Därifrån kan man även lätt ta sig till kvarteren runt omkring Kastanienallee, ett område smockfullt av butiker och caféer med tillhörande folkvimmel.

Alexander Platz har med sina enorma ytor och täta folkvimmel potential men är inte speciellt "unikt" som fotoobjekt.

Norr om nämnda Warscharuer, U-bahn Samariterstrasse och Frankfurter Tor, finns det också fina kvarter med caféer, restauranger och barer. Likaså är Mehringdamm och Bergmannstrasse i Kreuzberg populära shopping/café stråk.

Hoppas du får en trevlig resa!
 
Senast redigerad av en moderator:

Dantin

Aktiv medlem
Trendiga Berlin

Jag rekommenderar friedrichshain och kreuzberg, underbara platser där gammal arkitektur och grå funktionalism möter färgsprudlande graffitikonst och där vimmlar av alternativ kultur!

Maj har visserligen passerat ... Men till nästa resa ...
 
ANNONS