Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är detta för fläck

Produkter
(logga in för att koppla)

Nyaste

Avslutat medlemskap
Hej
Jag har svårt med att välja rätt forumkategori, men detta gäller åtminstone ett sony-hus.
Är det någon som kan tipsa om vad detta är för fläck som syns i mitten högst upp i bild.
Det är inget med objektivet då jag testat med ett annat objektiv och samma fenomen uppstår. Jag ser fläcken även i sökaren.
I vissa ljus syns inte fläcken.
Det är en SLT-kamera. A77II
Mvh
Ingela
 

Bilagor

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Det är alltså smuts som sitter på sensorn eller AA-filtret framför den, bakom den halvgenomskinliga spegeln, så det har letat sig in till ett ställe där en SLT-kamera egentligen inte borde ha några större problem. Jag vet inte hur man gör ren sensorn på SLT, men det ligger alltså långt in i kameran, och man kommer inte åt det så länge spegeln sitter där.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det är alltså smuts som sitter på sensorn eller AA-filtret framför den, bakom den halvgenomskinliga spegeln, så det har letat sig in till ett ställe där en SLT-kamera egentligen inte borde ha några större problem. Jag vet inte hur man gör ren sensorn på SLT, men det ligger alltså långt in i kameran, och man kommer inte åt det så länge spegeln sitter där.
Om det är så måste detta vara en stor brist på konstruktionen. De små dammpartiklar vi pratar om kan nästan ta sig in var som helst.
 

PeterSfa

Aktiv medlem
Damm är rätt normalt att det hamnar på sensorn förr eller senare, i alla DSLR (och SLT) kameror. Knappast ett konstrukitonsfel. Detta kunde man få även på analogfilmen, men den rullade man så det kom alltid ny film bakom slutaren för varje bild.
Med fast optik minskar problemet, men damm kommer alltid in. Jämför med fast optik som är tät. Med åren kommer damm i dem också.

Många kameror har en inbyggd funktion för att skaka av dem. Inte alltid det hjälper.

På mina kameror fäller jag upp spegeln, sedan öppnar jag slutaren och använder en vakumsug i öppningen för att suga ut dammet. Det sitter oftast inte fast utan släpper direkt.
Vakumsugen? En normal dammsugara funkar bra, men sätt den inte ända mot objektivringen så den suger fast. Den KAN åstadkomma negativa saker i kameran.

Hjälper inte detta, följ instruktionsboken kapitel om sensorrengöring. Detta fenommen finns avhandlat i iaf Nikons manualer.

Har man inte möjlighet att rengöra fysiskt. Kan man ta bort det ur bilden genom att ta en sk. dust off bild i kameran. Skall tas mot en ljus enhetlig bakgrund. Efter det vet kameran var dammet sitter och fixar bilden på de punkterna.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Damm är rätt normalt att det hamnar på sensorn förr eller senare, i alla DSLR (och SLT) kameror. Knappast ett konstrukitonsfel. Detta kunde man få även på analogfilmen, men den rullade man så det kom alltid ny film bakom slutaren för varje bild.
Med fast optik minskar problemet, men damm kommer alltid in. Jämför med fast optik som är tät. Med åren kommer damm i dem också.

Många kameror har en inbyggd funktion för att skaka av dem. Inte alltid det hjälper.

På mina kameror fäller jag upp spegeln, sedan öppnar jag slutaren och använder en vakumsug i öppningen för att suga ut dammet. Det sitter oftast inte fast utan släpper direkt.
Vakumsugen? En normal dammsugara funkar bra, men sätt den inte ända mot objektivringen så den suger fast. Den KAN åstadkomma negativa saker i kameran.

Hjälper inte detta, följ instruktionsboken kapitel om sensorrengöring. Detta fenommen finns avhandlat i iaf Nikons manualer.

Har man inte möjlighet att rengöra fysiskt. Kan man ta bort det ur bilden genom att ta en sk. dust off bild i kameran. Skall tas mot en ljus enhetlig bakgrund. Efter det vet kameran var dammet sitter och fixar bilden på de punkterna.
Du missförstår mig. Vad jag menar är att det är en miss i konstruktionen om man inte kan komma åt att rengöra AA-filtret för att spegeln inte går att fälla upp eller ta bort.

Att sedan använda dammsugaren för att ta bort damm på sensorn verkar verkligen vara amatörens afton. Det finns ett antal verktyg för att göra det utan att ta till storsläggan.

Jag vill verkligen varna alla från att prova dammsugaren. Den metoden kan definitivt skada de tunna lamellerna i slutaren på en dSLR. Dessutom all den luft man suger bort för att göra rent måste ersättas med luft från rummet. Luften i ett rum innehåller mängder med dammpartiklar vilket man lätt ser en dag med snedljus. Så man riskerar att sluta med mer damm än man hade innan.

Så använd rocket blower, dammpenslar samt eclipse och svabbar men undvik dammsugare, tejp och andra amatörmetoder.
 

Brodden

Aktiv medlem
Dammet kan ju sitta på den halvgenomskinliga spegelns framsida, den ytan som är vänd mot objektivfattningen. Mvh Gunnar
 

Nyaste

Avslutat medlemskap
Tack alla för era svar.

Har kollat i manualen hur man rengör sensorn. Det verkar vara bra beskrivet, men jag känner mig ändå lite osäker då jag aldrig behövt gjort ren någon sensor förut.
Men det ska nog gå bra :)

Ingela
 

Nyaste

Avslutat medlemskap
En moderator kanske kan flytta min fråga till denna tråd?

Hur som helst. Jag läste nyss där ibland inläggen och där stod det bl. a att dammfläckar inte syns vid största bländare. Jag fotar oftast snabba fåglar i halvtaskigt ljus och har bländaren öppen till max.
När jag tog bilden som exemplet visar tror jag att jag hade bländare 11 eller 13. Så jag kan ju haft det där skräpet rätt länge, utan att veta om det.
(Nu diskuterar jag med mig själv också ;-) )
 

PeterSfa

Aktiv medlem
Att sedan använda dammsugaren för att ta bort damm på sensorn verkar verkligen vara amatörens afton. Det finns ett antal verktyg för att göra det utan att ta till storsläggan.

Jag vill verkligen varna alla från att prova dammsugaren. Den metoden kan definitivt skada de tunna lamellerna i slutaren på en dSLR. Dessutom all den luft man suger bort för att göra rent måste ersättas med luft från rummet. Luften i ett rum innehåller mängder med dammpartiklar vilket man lätt ser en dag med snedljus. Så man riskerar att sluta med mer damm än man hade innan.

Så använd rocket blower, dammpenslar samt eclipse och svabbar men undvik dammsugare, tejp och andra amatörmetoder.
Därför jag sade att munstycket inte får gå ända mot objektivfattningen för då får du ett slag som kan påverka mekaniken.

Håller man munstycket en till två centimeter ifrån, så får du en mild luftström. Luften kommer inte från andra partier i kameran. Luften kommer att sugas in vid objektivfattningen och du får en luftbubbla med reverserande luft som precis räcker ned till sensorn.
Den i särklass mildaste rengöringen.
Självfallet måste slutaren öppnas först, dem kommer då att ligga 100% skyddat.

Tejp?? ;) den var go.
Men. Akta er för allt som blåser. Speciellt om det är på burk. Den luften kyler sensorn och krackelerar ytskiktet på sensorn.
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Ja, damm kan sitta på spegeln, men jag tvivlar på att man skulle få det så skarpt, då spegeln sitter en bit ifrån sensorn, medan AA-filter sitter direkt på sensorn, om nu kameran har ett AA-filter.

Fläcken har hamnat högst upp på bilden, vilket innebär att dammet som skuggar sitter nertill i kameran. Nertill har spegeln ett mycket stort avstånd till sensorn, och det är därför osannolikt att den här smutsen skulle sitta på spegeln. Det som behövs är troligen en vanlig rengöring av sensorn.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Om du nu har bra erfarenhet av dammsugare med reverserande luftströmmar så fortsätt med det.
Vi andra får väl hålla tillgodo blåsbälg, Visible dust statiska penslar och Eclipse och swabs.

För jag är inte säker på att jag kan få till din exakt avpassade reverserande luftström som lyckas suga bort dammet från sensorn men utan att den luft som sugs upp tillsammans med dammpartikeln behöver ersättas med någon annan luft.
Det måste innebära att du lyckats skapa ett vakuum inne i spegelhuset. Welll done får jag säga.

Vad gör du när du får kondens droppar runt dammet som sitter ordentligt fast. Tar fram vattendammsugaren?
 

PeterSfa

Aktiv medlem
Om du nu har bra erfarenhet av dammsugare med reverserande luftströmmar så fortsätt med det.
Vi andra får väl hålla tillgodo blåsbälg, Visible dust statiska penslar och Eclipse och swabs.

För jag är inte säker på att jag kan få till din exakt avpassade reverserande luftström som lyckas suga bort dammet från sensorn men utan att den luft som sugs upp tillsammans med dammpartikeln behöver ersättas med någon annan luft.
Det måste innebära att du lyckats skapa ett vakuum inne i spegelhuset. Welll done får jag säga.

Vad gör du när du får kondens droppar runt dammet som sitter ordentligt fast. Tar fram vattendammsugaren?
Som jag sade. Ersättningsluften kommer från kanten av objektivfattningen. Gör en nedåtböj och vänder riktningen uppåt i centrum. Blir inget vakum. Enda sättet att åstadkomma det vore att sätta munstycket mot objektivfattningen och det sade jag att man inte skall göra.

Vatten fläckar fungerar inte luft på, det vet du. Thorlabs rengöringsvätska för optiska komponenter fungerar däremot perfekt. Tyvärr kostar den skjortan, runt 200-300 för en liten flaska.
Från flaskan: "Removes Fingerprints, Light Oils, Dust, Fibers, Water Spots, and Surface Films"

En orsak att man inte vill blåsa damkorn är att de stannar kvar i huset och sätter sig på sensorn igen. Det man vill åstadkomma är en mild utåtriktad luftström som för bort dammkornen från huset.
Och som jag säger, luft på burk är döden för en sensors ytskikt. Jag har sett några sensorer dött på det sättet på jobbet när nybörjare monterat cmos sensorer i våra instrument.
Och ja, vi suger alltid i proffesionell miljö, inte blåser. Dock är munstyckena finare än man oftast har hemma. Därför viktigt att hålla avståndet när man har stort munstycke.

Jag tror bestämt du ser framför dig en galning som sätter dammsugaren på fullfart och kör in munstycket i huset ;) Det vore ett misstag.
Använd på det sättet jag beskriver blir det en mild rengöring.
Känner man sig inte säker på att kunna utföra denna manöver utan att munstycket kommer för nära objektifattningen skall man nog avstå och låta någon erfaren göra rent.
 

Nyaste

Avslutat medlemskap
Jag fixade det

Tack alla för era svar.

Har kollat i manualen hur man rengör sensorn. Det verkar vara bra beskrivet, men jag känner mig ändå lite osäker då jag aldrig behövt gjort ren någon sensor förut.
Men det ska nog gå bra :)

Ingela
Jag lyckades alldeles själv, och inte var det svårt heller.
Nu är jag väldigt nöjd med mig själv.

Tack än en gång :)
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Grattis! Ifall det bara är damm är det inte så svårt att få bort, bara man är försiktig. Klet som sitter fast är besvärligare.

Utgår från att du hittade dammet på sensorn. "Spegeln" på dessa SLT/TMT-kameror sitter så långt framför sensorn att jag inte kan tänka mig att något damm på denna skulle kunna bli synligt på bilden (vilket inte heller damm på linsytor gör, vilket många verkar tro).
 

freddan_6

Aktiv medlem
Jag har stor lycka med att ta bort sensordamm med Giotto Rocket Blaster. Har ännu inte behövt röra sensor och ändå fått bort allt damm. Med Rocket Blaster är det mindre risk att du sabbar något än med dammsugare.
 
ANNONS