Annons

Omfångskontroll

Produkter
(logga in för att koppla)

Nyaste

Avslutat medlemskap
Hej
Kan någon här förklara lite tydligare än vad manualen gör, angående vad omfångskontroll betyder.
I manualen står
"Det går att begränsa autofokusområdet till att bara ställa in skärpan på själva motivet utan att påverkas av andra föremål i bakgrunden eller förgrunden. [AF-omfångskontroll]-funktionen är inställd för C (special)-knappen med standardinställningarna."

Jag vet hur jag ändrar det, men jag vet inte vad det innebär. När jag testade att ändra lite snabbt idag så kunde jag inte autozooma in något. alls Jag hade då på ett 150-500mm objektiv.


mvh
Ingela
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Din beskrivning är lite förvirrande, då någon "autozoomning" antagligen inte finns.

Men när man begränsar området inom vilket skärpan ska ställas in, brukar det gälla objektiv med stort omfång på skärpeinställningen, makroobjektiv, som kan ställas till att endera bara fokusera på avlägsna mål eller att bara fokusera på föremål som är nära.

Vilka gränser för fokusomfång som kan ställas in varierar med olika objektiv och kameror, så det kan underlätta om man vet vilket kamerahus och vilket objektiv det handlar om.

Beskrivningen i manualen är inte korrekt, men den säger ändå tillräckligt mycket för att man ska förstå att det handlar om en funktion för att begränsa området för skärpeinställning. Det kan finnas mer information på annat håll i manualen, eller tillsammans med relevanta objektiv.
 

Nyaste

Avslutat medlemskap
Jag menade autofokus.... eller när jag trycker ner avtryckaren halvvägs så fokuserar/ställs skärpan in.
 

js1

Aktiv medlem
Anta att du fokuserar på ett föremål som befinner sig 15m bort.
Tryck in knapp "C". Med bakre hjulet ställer du in hur nära du vill att kameran ska kunna fokusera t ex 10m och med främre hjulet ställer du in hur långt bort den ska fokusera t ex 20m.
Kameran kommer då bara att vilja fokusera på föremål innanför det "fönster" du ställt in, i exemplet mellan 10 och 20 meter. Allt som befinner sig närmare än 10m resp längre bort än 20m ignorerar autofokusen.
 

Nyaste

Avslutat medlemskap
Okej. Nu tror jag att polletten trillade ner :)
Jag kan alltså "tvinga" kameran att ignorera att fokusera närmre än typ 15 meter, om jag vill.
Eller jag kan sätta ett avståndsspann där jag vill att kameran ska fokusera emellan.

Ingela
 
ANNONS