Annons

Fågelidentifikation

tumlaren

Aktiv medlem
Ursäkta, såg så dåligt på min lilla telefonskärm.... Förutom svartsnäppan går det ett gäng kärrsnäppor i förgrunden också. Men jag antar det var svartsnäppan du undrade över Sven-Åke?

Mvh Toni
Ja, att det var kärrsnäppor såg jag innan samt att det fanns även drillsnäppor.
Jag trodde själv att det var svartsnäppa, men var inte säker, är inte så duktig på fåglar ännu.
Så tack för hjälpen.
Sven-Åke
 

Redwolf

Medlem
Vad kan detta vara för rovfågel?

Jag fotade fågeln i bergen i södra Spanien. Jag tycker inte det ser ut som en Orm- eller Bivråk utan jag skulle hellre vilja ha det till en Ormörn men jag låter er som är mer kunniga än mig avgöra!
 

Bilagor

krämskaft

Aktiv medlem
Den till vänster blåskimrande, den till höger dito brun. Ett par? Vigg? Inget vitt på hannen, ingen tofs och honan är lite väl mörk i så fall...
 

Bilagor

HÅHÅ

Aktiv medlem
Beteendefråga:

Matar fågarna i trädgården även under sommaren, har normalt fler fåglar under vintern vid fröbehållaren.
1½ ltr solrosfrön brukar räcka i 2 dagar.
Nu under sommaren är fröbehållaren tom efter 2-3 timmar, och fåglarna äter från marken. Såg idag att Pilfinkarna ”skvätter” ut massor av frön, och sedan tar ett frö och flyger till en unge som sitter strax intill och matar den.
Det är inte fel på solrosfröna då andra fåglar (även Pilfinkar) äter de frön som ligger på marken.
Någon som vet om det är det med avsikt de skvätter ut frön eller bara en tillfällighet??
Håhå
 

Bilagor

Stuge

Aktiv medlem
Fotade denna i Norge (norr om Trondheim) i veckan, fick tyvärr bara en bild på långt håll. En kompis trodde vinterhämpling, vad säger experterna här?
 

Bilagor

ANNONS