Annons

Vilken Fuji? Svår beslutsångest!

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag skulle allt köpa i kit med 18-55 - en ganska kompakt och skarp glugg. Skall man ha en fast också i samma brännviddsspann skulle jag titta på 35/1,4 - det ger mest skillnad mot zoomen. 27:an är mindre men erbjuder ingen större skillnad i bländaröppning jf med 35:an.
 

Sheldon

Medlem
Det är nog mycket också att jag är lite skeptisk mot kitobjektiv för att jag tänker på Canons dito... Men detta verkar ju vara oerhört mer gediget och kvalitativt! Hm, tänker nog ett varv till här..!
Man ska nog vara lite skeptisk mot kitzoomar... Fujis 16-50/3,5-5,6 påminner lite om Canon och Nikons kitzoomar vad gäller byggkvalitet, men Fujinon 18-55/2,8-4 är något helt annat! Som du skriver - gediget, hög kvalitet (och ljusstarkt). Spelar i en mycket högre division än de andra tillverkarnas motsvarigheter (kostar å andra sidan mer också...). Nästan synd att kalla den "kitzoom", men eftersom den ju faktiskt säljs i kit så är det ju ofrånkomligt. :)
 

Sabud

Aktiv medlem
Har haft X-T1 med 18-55 - 27/2,8 och 55-200 sedan de lanserades.

Mitt råd är att alltid köpa i paket med 18-55:an, bättre och smidigare normalzoom finns nog inte.
27:an är en annan historia, Fujifilms skarpaste glugg om du håller dig till 5,6, annars är den bara hygglig och fortfarande liten;) (Photozone.de)

/Stephan
 

SallyIV

Aktiv medlem
Hej!

Kitzoomarna får oftast betyget "klart över andras", kolla på cameralabs.com eller http://www.kenrockwell.com/fuji/.

Jag har kört litet med 16-55 och en X-A1. Jag gillar manuell zoom. Dottern fick kameran och de kör handhållet ner till 1/8.
Bilden är exponerad och fokuserad helt med automatik, smack så satt det snabbt.

27/2,8 är nog bättre som allmänt objektiv för ditt mål, den svartvita är med X-M1.

Köper du en zoom, och vill komplettera med fast, köp något utanför zoomens brännvidd, på kul, t ex något gammalt östtyskt M42 som inte går av för hackor.. Det är billigt.

-J!
 

Bilagor

easyrider

Aktiv medlem
Jag är ganska ny inom Fuji värld men måste hålla med om att Fujinon 18-55/2,8-4 är otroligt bra och prisvärd.

Men jag köpte Xt-10 för att jag ville ha en smidig kamera och därför köpte jag xf 18, xf 27 och xf 60 2.4r. Dessa fast gluggar är inte så dyra med tanke på kvaliteten beg och du kan sälja igen om du inte trivs med något av dem. Betalade ca 9t för alla 3 i mycket skick. Och då har jag en vidvinkel, en normal, makro och en porträttglugg!

Det som är dyrt när det gäller fuji är riktigt fin ljusstark porträttobjektiv.
 

P13

Aktiv medlem
Jag skulle allt köpa i kit med 18-55 - en ganska kompakt och skarp glugg. Skall man ha en fast också i samma brännviddsspann skulle jag titta på 35/1,4 - det ger mest skillnad mot zoomen. 27:an är mindre men erbjuder ingen större skillnad i bländaröppning jf med 35:an.
Så blev det! kit med 18-55, väntar nu med spänning på leveransen :)
 

P13

Aktiv medlem
Man ska nog vara lite skeptisk mot kitzoomar... Fujis 16-50/3,5-5,6 påminner lite om Canon och Nikons kitzoomar vad gäller byggkvalitet, men Fujinon 18-55/2,8-4 är något helt annat! Som du skriver - gediget, hög kvalitet (och ljusstarkt). Spelar i en mycket högre division än de andra tillverkarnas motsvarigheter (kostar å andra sidan mer också...). Nästan synd att kalla den "kitzoom", men eftersom den ju faktiskt säljs i kit så är det ju ofrånkomligt. :)
Ja om en har i åtanke vad andra tillverkare erbjuder i kitväg så är det inte helt konstigt att bli aningens skeptisk... Men Fuji tycks ju spela i en annan liga. Blev 18-55an till slut, väntar nu med spänning på att Få hem leveransen! :)
 

P13

Aktiv medlem
Jag är ganska ny inom Fuji värld men måste hålla med om att Fujinon 18-55/2,8-4 är otroligt bra och prisvärd.

Men jag köpte Xt-10 för att jag ville ha en smidig kamera och därför köpte jag xf 18, xf 27 och xf 60 2.4r. Dessa fast gluggar är inte så dyra med tanke på kvaliteten beg och du kan sälja igen om du inte trivs med något av dem. Betalade ca 9t för alla 3 i mycket skick. Och då har jag en vidvinkel, en normal, makro och en porträttglugg!

Det som är dyrt när det gäller fuji är riktigt fin ljusstark porträttobjektiv.
Efter mkt om och men blev det till slut x-t10 + 18-55. Fortfarande sugen på 27/2.8, men det får bli ett komplement längre fram. Hoppas på att få leveransen idag så att jag kan vara ute och leka med kameran i helgen, ska bli väldigt kul att stifta bekantskap :)
 

beetle

Aktiv medlem
Köpte en beg X-E1 för några veckor sedan för att ha främst till manuella Nikonobjektiv tänkte jag men så blev jag sugen på pannkakan 27/2.8 :) Liten och kompakt men väldigt hackig och ljudlig AF tycker jag, skall det vara så? Är autofokussystemet inte bättre på "gamla" X-E1 eller ligger det hos optken? Ganska besviken när jag jämför med Panasonic GX7 som jag också har :( Nikonobjektiv med adapter blir också en ganska klumpig combo som jag nog också överger :(
 

easyrider

Aktiv medlem
Köpte en beg X-E1 för några veckor sedan för att ha främst till manuella Nikonobjektiv tänkte jag men så blev jag sugen på pannkakan 27/2.8 :) Liten och kompakt men väldigt hackig och ljudlig AF tycker jag, skall det vara så? Är autofokussystemet inte bättre på "gamla" X-E1 eller ligger det hos optken? Ganska besviken när jag jämför med Panasonic GX7 som jag också har :( Nikonobjektiv med adapter blir också en ganska klumpig combo som jag nog också överger :(
Hej!

Jag hade en X-E1 innan jag skaffade xt-10. Sensorn är den samma men skillnader finns. XT-10 är snabbare och sökaren är betydligt bättre och så har den Wifi etc.

Att objektivet beter sig underligt kan bero på att du har kameran inställt på pre af och då jagar objektivet fokus hela tiden. Kolla detta!

Adapter till Fuji förstår jag att du vill överge. Jag har redan tappat intresse med adapter till Sony A7 och tänker därför s'älta den.
 

beetle

Aktiv medlem
Hej!

Jag hade en X-E1 innan jag skaffade xt-10. Sensorn är den samma men skillnader finns. XT-10 är snabbare och sökaren är betydligt bättre och så har den Wifi etc.

Att objektivet beter sig underligt kan bero på att du har kameran inställt på pre af och då jagar objektivet fokus hela tiden. Kolla detta!

Adapter till Fuji förstår jag att du vill överge. Jag har redan tappat intresse med adapter till Sony A7 och tänker därför s'älta den.
Var hittar jag pre af?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag har nyligen gjort en jämförelse sida vid sida: XT1, EM1 och NX1 som jag skall se om jag hinner skriva ner på FS vid ett senare tillfälle. Gällande AF och pre-AF:

Hos Fuji är pre-AF inte kopplat till AF-C och pre-AF snabbar upp ffa följande kontinuerlig AF (AF-C). För sportfoto bör man alltså både aktivera pre-AF och anvämda AF-C. I vardagsfoto i AF-S är pre-AF bara irriterande då den jagar och sannolikt p g a "focus breathing" ändras bildfältet hela tiden.

Olympus har kopplat pre-AF till AF-C så den jagar på samma sätt jämt i AF-C men ställer man den på AF-S är allt lugnt då pre-AF automatiskt stängs av - faktist en bättre lösning enl mig. Man slipper både ställa om pre-AF och fokusmetod som med Fuji.

Samsung NX1 tycks inte använda pre-AF men är snabbast på följande AF (i ljus ned till inomhussportnivå med f/2,8) ändå. Märkligt. Däremot verksr den skifta till CDAF tidigare än de två andra vid lite sämre ljus och då är de två andrs snabbare.
 
Senast ändrad:

beetle

Aktiv medlem
Jag tackar för svar angående pre af gällande fuji men jag måste vara blind - kan ej hitta det i menyn på min X-E1 :(
 

easyrider

Aktiv medlem
Jag tackar för svar angående pre af gällande fuji men jag måste vara blind - kan ej hitta det i menyn på min X-E1 :(
Fotograferingsmeny 1 sen bläddrar du ner till För-AF. När du går in i Autofokusinställning så ser du inte omedelbart För-af utan du måste bläddra ner i menyn med hjälp av den nedre knappen som ligger under den knappen där det står "Meny ok".
 

easyrider

Aktiv medlem
Det här går jag bet på! Finns pre af verkligen på X-E1? Hittar det inte i manualen heller!
Märkligt. Jag har tyvärr inte XE-1 kvar i min ägo. Vill minnas att jag hade samma problem på både xe-1 och xt-10 nämligen att objektivet var i gång när kameran var på och att ljudet var sjukt irriterande.

Men jag kan minnas fel och det var bara på min xt-10 som problemet fanns. Har haft en del kameror på sista tiden, både analoga och digitala som jag provat så det kan hända att jag blandar ihop!

Om jag vore dig skulle ställa frågan i något dedikerad Fuji forum som detta:

http://www.dpreview.com/forums/1020

http://www.fuji-x-forum.com

Det kan hända att terminologin i xe-1 är annorlunda och att för-af heter något annat tex. Lycka till!
 
ANNONS