Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skicka objektiv och kamera på "service"/"reparation"

Produkter
(logga in för att koppla)

Nyaste

Avslutat medlemskap
Hej
Sedan några månader tillbaka är jag inte alls nöjd med de bilder jag tar med min Sony A77M2 tillsammans med objektivet Sigma 150-500/5-6,3 HSM DG APO OS. Fotar ju inte med något annat objektiv heller direkt, så jag kan inte jämföra om samma sak hänt i kombination med de andra objektiven.

Jag kan inte specificera riktigt vad som är fel, men bilderna blir inte skarpa längre. Nästan som om fokus hamnar på fel ställe... eller att det är lite oskärpa.
Kan man skicka in både kamera och objektiv på någon slags reparation eller underhåll, utan att specificera konkret vad felet är? För jag kan nämligen inte riktigt sätta fingret på vad som är fel. Jag tycker visserligen att bildstabiliseringen inte är som den varit. Men den verkar ändå funka, för kopplar jag bort den så märker jag en jätteskillnad.

Men huvudfrågan då; Kan jag skicka in både objektiv och kamera på någon slags service, utan att specificera vad som är fel?
Har ni något tips på något serviceställe för sony- och sigmaprylar?
Glömde... för ett tag sedan fungerade bildstabiliseringen inte alls, och då gjorde jag ren kontaktytorna på kamera och, objektiv och tyckte det blev bättre. Men det är ändå inte som det varit....

//Ingela
 

moderntimes99

Ny medlem
Assist Workshop Linköping. Gjorde ett snabbt och bra jobb när minnesluckan på min A7S hade fått sig en smäll och gått av. Trevligt bemötande också.
 

Bertil Norberg

Aktiv medlem
A77 II skärpa med teleobjektiv

Jag har samma kamera och objektiv + några fler objektiv.
Några tankar. Har du stängt av antiskakfunktionen i kameran om du samtidigt kör objektivets bildstabilisator ?? Om båda är aktiva, kan de motverka varandra.
Har själv upplevt att UV-filtret på mitt Sigma 150-500 kan ställa till oönskad "oskärpa", i synnerhet i svagt motljus och svagt ljus. Har slutat att använda UV-filtret på objektivet. Motljusskyddet skyddar linsen från skrapningar lika bra.
Med max tele - 500 mm, så krävs korta slutartider. Dessvärre så är a77 II relativt bruskänslig, så undvik högre ISO-värde än 1000.
Om du bor i Stockholmstrakten kan vi ses, så du kan få prova några andra objektiv, för att utreda om det är kameran eller objektivet som skall åtgärdas. Annars så kolla med Scandinavian Photo, och testa några likvärdiga objektiv på din kamera, - om de ger bättre skärpa.
//Bertil
 

lonian

Aktiv medlem
Ange alltid all info som är möjlig så att de kan testa om det är som det skall vara.
 

Nyaste

Avslutat medlemskap
Bertil.
Antiskak i kamera är avstängd, men jag ska testa att ta bort UV-filtret och se om det blir bättre.
Bor uppe i Gävle, men tack för ditt erbjudande.
 

Barkismats

Aktiv medlem
En fundering bara.
Har du kollat hur skärpan blir om du ställer den manuellt med hjälp av fokusförstoringen? Om du får skärpa på bilderna när du gör så kan du gå vidare och testa autofokus. Är det autofokusen som spökar går det ju att justera den i kamerans meny. I så fall slipper du skicka iväg grejorna.
 
ANNONS