Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fujifilm X-T2

Produkter
(logga in för att koppla)

fredlund88

Aktiv medlem
Hej, jag undrar om det är någon som vet om det finns någon adapter som gör att man kan använda Nikon Fx gluggar på Fuji X kameror med bevarade autofokus och bildstabiliseringsfunktioner? Har några Fx objektiv som jag skulle vilja kunna använda med Fuji, bla. Nikkor 200-500 och Tamron 70-200.
efter lite googlande så verkar det bara finnas med manuell fokus.
 

SallyIV

Aktiv medlem

Scratchen

Aktiv medlem
Någon som förbokat X-T2?

Jag sålde hela mitt Canon-innehav och köpte en X-Pro2 med 18/2, 23/1.4, 35/2 och 56/1.2 för ungefär en månad sen. Älskar den!

Passade även på att beställa/förboka X-T2 tillsammans med 100-400/4.5-5.6. Den zoomen fungerar förvånansvärt bra tillsammans med X-Pro2 i AF-C. Ska bli intressant på X-T2 när jag får hem den, har fått preliminärt leveransdatum v37.
 

plenty1

Aktiv medlem
Jag har själv sålt hela min Canonutrustning och äger just nu bara X-Pro2 med ett (1) objektiv, 35/2. Äger inte ens en blixt längre. Men om mitt fotointresse var fåglar, skulle jag tänka till både en och två gånger innan jag övergav Canon för Fuji. Vitsen med Fuji är att de är små och lätta, men med objektiv som 100-400 är skillnaden liten. Och snart kommer väl en ny 5DMk4...
Går i samma tankar, ev bara behålla Xpro 2......
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
En kamera lever inte isolerat. Om du ser vad Nikon och Canon ställer upp i form av service för att ge proffsen support så förstår du detta.
Det finns fler skäl än bara kameran som gör att proffsen väljer vissa märken.
Jag är själv en CPS medlem som kan få service på 24 timmar. Låna en kamera medan min egen är på service eller ett objektiv. Det krävs bara att man har tillräckligt mycket Canon utrustning.
Skall man fota på ett evenemang som OS så gäller det ju att allt fungerar hela tiden.
OM något krånglar så måste det finnas både livrem och hängslen. Någon som kan fixa fram objektivet som krånglar eller fixar problemet med kameran över natten. Det gör Nikon och Canon.
De har profffsservice utan like.
Det har inte Fuji.
Fuji har inget av detta idag. Det är säkert proffs som fotar med Fuji på plats i Rio. Vi kommer snart få se deras bilder därifrån.
Vi måste också tänka på att många fotografer inte bara förlitar sig på tt märke. De har flera kemeror för olika ändamål.
Så många proffs som använder de långa objektiven under OS har säkert också haft en spegellös kamera med ig för att fota annat
Det tas säkert många bilder på OS med Fuji kameror och objektiv.
 

Anders_99

Aktiv medlem
Olidlig väntan

Nu orkar jag snart inte vänta längre..... vill ha den NU.

Kommer att läggas mycket tid på fotografering framöver :)
 

smislo

Aktiv medlem
En kamera lever inte isolerat. Om du ser vad Nikon och Canon ställer upp i form av service för att ge proffsen support så förstår du detta.
Det finns fler skäl än bara kameran som gör att proffsen väljer vissa märken.
Jag är själv en CPS medlem som kan få service på 24 timmar. Låna en kamera medan min egen är på service eller ett objektiv. Det krävs bara att man har tillräckligt mycket Canon utrustning.
Skall man fota på ett evenemang som OS så gäller det ju att allt fungerar hela tiden.
OM något krånglar så måste det finnas både livrem och hängslen. Någon som kan fixa fram objektivet som krånglar eller fixar problemet med kameran över natten. Det gör Nikon och Canon.
De har profffsservice utan like.
Det har inte Fuji.
Fuji har inget av detta idag. Det är säkert proffs som fotar med Fuji på plats i Rio. Vi kommer snart få se deras bilder därifrån.
Vi måste också tänka på att många fotografer inte bara förlitar sig på tt märke. De har flera kemeror för olika ändamål.
Så många proffs som använder de långa objektiven under OS har säkert också haft en spegellös kamera med ig för att fota annat
Det tas säkert många bilder på OS med Fuji kameror och objektiv.
Var idag på skatte VM i Malmö...rätt många fotografer, bara NIKON och CANON, inte en enda FUJI :( ...
 

martinot

Aktiv medlem
Var idag på skatte VM i Malmö...rätt många fotografer, bara NIKON och CANON, inte en enda FUJI :( ...
Spegellöst kan inte (idag) konkurrera med de bättre spegelkamerorna gällande sport och action.

Både Fuji och Sony har avancerat långt fram gällande AF de sista två åren, men har fortfarande en hyfsad bit kvar (och utvecklingen och förbättring av DSLR har inte stannat av).

Skall jag fota sport så tar jag i princip alltid mina Nikon-hus, och lämnar Fuji och M43 hemma.

Jag är övertygad att vi alla vid någon tidpunkt går över 100% till spegellöst, men vi är inte där idag.
 
ANNONS