Annons

Fujifilm X-T2

Produkter
(logga in för att koppla)

smislo

Aktiv medlem
Spegellöst kan inte (idag) konkurrera med de bättre spegelkamerorna gällande sport och action.

Både Fuji och Sony har avancerat långt fram gällande AF de sista två åren, men har fortfarande en hyfsad bit kvar (och utvecklingen och förbättring av DSLR har inte stannat av).

Skall jag fota sport så tar jag i princip alltid mina Nikon-hus, och lämnar Fuji och M43 hemma.

Jag är övertygad att vi alla vid någon tidpunkt går över 100% till spegellöst, men vi är inte där idag.
Det ska bli väldigt spännande att se hur långt har XT2 kommit med AF och speciellt när man jämför med DSLR i high end segmenten.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det finns nog inte så många sportfotografer som använder Fuji X-T2 ännu. För det första kan man inte få kameran levererad ännu.
Sedan har inte Fuji den service-organisation som Canon och Nikon har. Vilket spelar stor roll.
Avsaknaden av långa fasta och ljusstarka telen är också något som gör skillnad.
 

Sam DSOTM

Avslutat medlemskap
Det finns nog inte så många sportfotografer som använder Fuji X-T2 ännu. För det första kan man inte få kameran levererad ännu.
Sedan har inte Fuji den service-organisation som Canon och Nikon har. Vilket spelar stor roll.
Avsaknaden av långa fasta och ljusstarka telen är också något som gör skillnad.
För att inte glömma bort att yrkesfotografer (som det påpekas varje gång fotosidan testar en ny proffskamera) över lag är ganska konservativa. Jag är övertygad om att även om Fuji eller Sony skulle lyckas prestera en spegellös systemkamera och optik som presterade BÄTTRE på alla plan än spegelreflexkameror från Canon och Nikon så skulle det ta väldigt lång tid innan de fick någon större marknadsandel bland sportfotografer. Det tar helt enkelt tid att få den yrkesgruppens acceptans, oavsett hur bra din produkt är. Sen ska man nog vara lite pragmatisk också: en X-T2a kostar ca 25% av vad en Nikon D5 eller Canon EOS D1 X MK2 kostar. Det är inte så att du betalar för designen på NiCans kameror... En fyra gånger så dyr, dubbelt så stor kamera kommer antagligen ha mer kraft. För just den här typen av proffsfoto kommer NiCan vinna matchen under överskådlig framtid.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Snart lär det bli leverans av X-T2 för oss som förhandsbeställt. Skall bli kul att testa var X-T2 vad gäller AF.
Att det är det bästa Fuji lyckats hittills med lära vara självklart.
Fast hur står den sig mot en proffisg dSLR?
Redan uppgraderingen till X-PRO2 gjorde en enrm skillnad.
Nu får jag ungefär lika många träffar med X-PRO2 som med 5Ds r.
Nej 5Ds r är ingen actionkamera men den har ett av deras mer avancerade AF system.
Så kan man matcha det så är det en bra bit på väg.
Nu verkar ju X-T2 vara klart mycket bättre än X-PRO2. Vilket bådar gott.
Jag fotar mycket sällan sport. Är totalt oitresserad av sport. Fast samma egenskaper behövs för andra motiv. Som lekande barn i grupp som ibland är lika stökigt som en handbollsmatch. Eller off-pist skidåkning i alperna.
Eller min hund som susar fram bland träden i skogen som en trimmad moppe.
Det finns många situationer där man behöver en snabb och exakt följande fokus.

Att en dedikerad sportfotograf inte går över till Fuji förstår jag fullt ut. De har varken de ljusstarka fasta objektiven eller ergonomin riktig på plats för att bli proffsens nya lätta alternativ. Deras implementering av tumfokus tycker jag är helt korkad. Dessutom är knappen svår att hitta.
Fast för oss som fotograferar allt möjligt hamnar vi ibland i situationer där det påminner om sport eller rättare sagt vi behöver samma egenskaper hos kameran.
Jämfört med den tidigare generationer kameror har Fuji lyckats riktigt bra.
Här några sportbilder som bådar gott.
http://www.fuji-x-forum.com/topic/3800-x-t2-and-ibu-summer-biathlon-world-championships-2016/
 

Bengf

Aktiv medlem
För att inte glömma bort att yrkesfotografer (som det påpekas varje gång fotosidan testar en ny proffskamera) över lag är ganska konservativa. Jag är övertygad om att även om Fuji eller Sony skulle lyckas prestera en spegellös systemkamera och optik som presterade BÄTTRE på alla plan än spegelreflexkameror från Canon och Nikon så skulle det ta väldigt lång tid innan de fick någon större marknadsandel bland sportfotografer. Det tar helt enkelt tid att få den yrkesgruppens acceptans, oavsett hur bra din produkt är. Sen ska man nog vara lite pragmatisk också: en X-T2a kostar ca 25% av vad en Nikon D5 eller Canon EOS D1 X MK2 kostar. Det är inte så att du betalar för designen på NiCans kameror... En fyra gånger så dyr, dubbelt så stor kamera kommer antagligen ha mer kraft. För just den här typen av proffsfoto kommer NiCan vinna matchen under överskådlig framtid.
Kan bara hålla med, precis så är det, " även om " så skulle det ta ytterligare många år, kanske så att det aldrig händer faktiskt. Har påtalat detta gällande Sony-kameror många gånger, men, men, som någon sa, det fins en hel del andra tillfällen där Fuji/ Sony kan fungera väldigt bra i professionella sammanhang.

Måste Fujis autofokus vara exakt lika bra som låt säga D750 eller den nu nya D500, måste den verkligen vara lika bra, 50% keepers är det för dåligt, vad är godkänt, kan 70-80 % keepers anses okej.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det har länge påståtts att Fuji meddelat att affärerna inte får börja leverera X-T2 till kunder före den 8/9. Nu råkar ju detta vara i morgon.
Det påstods också att de stora amerikanska affärerna som B&H fick sina första leveranser i förra veckan.
Någon som hört något från våra svenska butiker?
 

Scratchen

Aktiv medlem
Det har länge påståtts att Fuji meddelat att affärerna inte får börja leverera X-T2 till kunder före den 8/9. Nu råkar ju detta vara i morgon.
Det påstods också att de stora amerikanska affärerna som B&H fick sina första leveranser i förra veckan.
Någon som hört något från våra svenska butiker?
Jag fick besked idag från Cyberphoto: säljstart 13/9, och dom kommer under morgondagen att ta kontakt med de kunder som får sin X-T2 levererad under nästa vecka!
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det verkar som Fujij sålt mer än de räknat med. Vad det innebär för leveranserna i Sverige är svårt att säga.

“We Are Sorry. We Can’t Keep Up With the Fuji X-T2 Orders. Expect Delivery Delays” – FUJIFILM Press Release
 

Scratchen

Aktiv medlem
Det verkar som Fujij sålt mer än de räknat med. Vad det innebär för leveranserna i Sverige är svårt att säga.

“We Are Sorry. We Can’t Keep Up With the Fuji X-T2 Orders. Expect Delivery Delays” – FUJIFILM Press Release
Står fortfarande 13/9 hos Cyberphoto dock. Jag fick dock inget besked om framtida leverans igår som dom pratade om. Kanske idag?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Står fortfarande 13/9 hos Cyberphoto dock. Jag fick dock inget besked om framtida leverans igår som dom pratade om. Kanske idag?
Kollade med Cyberphoto och fick ett snabbt och tydligt svar.

"Hej Mats!

Enligt det besked vi har fått från Fuji så kommer vi att få in en leverans i början av nästa vecka och du kommer att få del av den.

Ha en trevlig helg! "
 

Scratchen

Aktiv medlem
Kollade med Cyberphoto och fick ett snabbt och tydligt svar.

"Hej Mats!

Enligt det besked vi har fått från Fuji så kommer vi att få in en leverans i början av nästa vecka och du kommer att få del av den.

Ha en trevlig helg! "
Fick mail nu att både X-T2 och batterigreppet är skickat! Dröjer dock till onsdag innan jag får hem det, pga att Posten tar 1 dag extra på sig till Gotland...
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Fick mail nu att både X-T2 och batterigreppet är skickat! Dröjer dock till onsdag innan jag får hem det, pga att Posten tar 1 dag extra på sig till Gotland...
Då kan vi ha en liten tävlan om vart Postnord tar längst tid på sig.
MIn tidigare erfaranhet av Postnord när det gäller Cyberphoto till Göteborg är nog mer 4-5 dagar.
Vi får se om de bytt ut hästdiligensen för sträckan Stockholm-Göteborg
 
ANNONS