Annons

Fujifilm X-T2

Produkter
(logga in för att koppla)

alfin

Aktiv medlem
Har däremot haft konstiga problem med Fujis Androidapp som vägrat koppla upp sig, givit upp och så har det funkat perfekt senare. Tycker att jag provat att stänga av/starta på alla tänkbara vis, men har ännu inte begripit orsakssammanhanget. Kan tro att det kommer nya versioner både till kamera och app vad det lider. Men inte till felan, nedrans...
Låt inte telefonen koppla upp sig mot något annat än kameran. När jag kopplade ur mitt nätverk hemma, blev kopplingen mellan telefon och kamera stabil. Å andra sidan har jag bara använt den som remote control och det fungerade fint. (Jag har dock X-Pro2 och inte X-T2, men det borde inte skilja.)
 

ajoe

Aktiv medlem
TRor inte att det är så enkelt. Jag har gått in i nätverksinställningarna i telefonen och kopplat upp den mot kameran direkt först och sedan startat Fuji-appen och också varit med om att få de märkliga felmeddelandena om att dålig näverkskvalitet på platser där det absolut inte funnits någon nätverk annat än telefonen.

Och så vid ett annat tillfälle fungerar det bara som det ska. Så det är inte helt enkelt att förstå.
 

Scratchen

Aktiv medlem
Låt inte telefonen koppla upp sig mot något annat än kameran. När jag kopplade ur mitt nätverk hemma, blev kopplingen mellan telefon och kamera stabil. Å andra sidan har jag bara använt den som remote control och det fungerade fint. (Jag har dock X-Pro2 och inte X-T2, men det borde inte skilja.)
Jag upplever enorm buggighet med både X-Pro2 och X-T2 tyvärr. Appen är inte bra, den är rent ut kass. Har mailat Fuji med problembeskrivningar, får se om de tar till sig.
 

alfin

Aktiv medlem
Ja, nu har jag haft den uppkopplad en bra stund via appen och jag märker inga problem. När man kopplar från kameran med appen måste man stänga av kameran och sätta på den igen för att kunna titta på bilderna, annars inget konstigt. Jag kan ställa skärpan, ändra ISO, ställa bländaren etc via appen och bilderna blir lika skarpa som fokuserade med kameran. Det är som att ha pekskärm och vridbar skärm direkt på kameran. Kan ladda ner GPS koordinater också. Överföra bilder ser jag ingen vits med, så det har jag inte testat. För mig verkar det fungera som det ska. Jag har en Sony Xperia Z5 telefon.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Ja, nu har jag haft den uppkopplad en bra stund via appen och jag märker inga problem. När man kopplar från kameran med appen måste man stänga av kameran och sätta på den igen för att kunna titta på bilderna, annars inget konstigt. Jag kan ställa skärpan, ändra ISO, ställa bländaren etc via appen och bilderna blir lika skarpa som fokuserade med kameran. Det är som att ha pekskärm direkt på kameran. Kan ladda ner GPS koordinater också. Överföra bilder ser jag ingen vits med, så det har jag inte testat. För mig verkar det fungera som det ska. Jag har en Sony Xperia Z5 telefon.
Kan du först använda remote control och sedan ladda bilden utan att den kopplar från kameran?
Det kan åtminstone inte jag med min iPhone 6+.
Jag måste koppla upp igen och sedan ladda ner resultatet.
Det kallar jag bökigt.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag förstår inte frågan Mats. Jag har inte laddat ner bilder via appen.
Då förstår jag.
För mig fungerar det så att jag kan använda remote control. Den mest användbara funktionen för mig åtminstone.
Fast om jag sedan vill gå ur remote control och ladda ner bilden jag nyss tog så jag kan kolla resultaet så kopplar telephonen ner uppkopplingen. Så för att gå in där man laddar ner bilderna så måste jag koppla upp det hela igen. Det går alttså inte byta funktion och ha uppkopplingen kvar, om du förstår vad jag menar?
 

ajoe

Aktiv medlem
En norrskenskväll som nu hade det ju varit praktiskt att ha både och. Sitta inne och titta i kameran via en läsplatta och sedna kunna tanka ned bilderna. Finns nog många andra tillfällen då det vore praktiskt.

(Och nej, 5 mil söder om Stockholm är det ju inget gastkramande skådespel. Bättre väder än i går kväll och väldigt lågt på himlen hittills. Men likväl är det ju ändå där! Kan tänka mig att det är bättre bara uppe i Bergslagen för er som är storstadfria. www.spaceweather.com)
 

alfin

Aktiv medlem
Nu börjar jag förstå varför ni uppfattar problem med appen. Det kan man ha synpunkter på, men det är inga buggar. När kameran går i viloläge kopplar den ner. När man byter mellan Remote, Recieve, Browse och Geotagging kopplar uppkopplingen ner. By design. Det står ju t o m på skärmen när man byter funktion.

För mig är värdet av appen att kunna koppla upp kameran så man får en remote control där kamerans funktioner styrs via telefonen. På en X-Pro2 kompenserar det för avsaknaden av en vridbar pekskärm fullt ut. Vill man använda någon av de tre andra funktionerna får man koppla upp kameran igen. Remote kontrollen är hur smutt som helst med kameran på stativ!

Inläggen tidigare uppfattade jag som att appen kopplade ner av sig själv och att det skulle bero på buggar i appen. Så är det inte. Sedan kan man ju ha synpunkter på att appen är designad på det sättet och att man inte smidigt kan byta mellan de olika funktionerna utan att koppla upp igen, men det får man väl tjata på att Fuji ändrar på. Det finns kanske någon anledning som gör att kameran inte kan bibehålla wifi-uppkopplingen när den ska utföra olika funktioner.
 

ajoe

Aktiv medlem
Nu har jag provat litet mera.

Om man våljer Camera Remote så kan man ju inifrån den välja den gröna uppspelningsknappen, bocka för och tanka över bilder och sedan gå tillbaka och fortsätta fotografera.

Jag skriver dett på en androidplatta vid köksbordet med wifi till husets nätverk. Jag har INTE valt kameran som nätverk, utan jag startade Fuji-appen direkt på plattan och gick till den trådlösa menyn i kameran och allt bara fungerade som det skulle.

Det är ju egentligen väntat, samtidigt som jag ju mycket väl vet om vilken kamp det ibland varit när jag lyckats få igång kommunikationen på tionde uppkopplingsförsöket!

Min ingenjörshjärna försöker ju som alltid att spåra orsak/verkan, men jag har svårt att förstå varför det ibland varit tvärstopp.

Edit: Kontrollerade mera. Plattan byter till kamerans wifi när jag kopplar upp och byter sedan tillbaka till husets igen när jag kopplar ned.

Provade också att använda kameran med usb-laddkabeln i. När kameran går ned i viloläge eller är avstängd så tänds ju den gröna LED:en. Den drar då mellan 650 och 1000 mA från 5 V USB.

Med kameran igång så slocknar LED:en och jag föreställde mig att den då inte tar ström från USB. Men den drar lika mycket.

Har man en kabel med en sådan där vinklad mikro-USB i änden så kan man ju ett sådant där Power Pack i en ficka. Trevligt när man inser att saker fungerar bättre än vad man befarade.

Med avstäbgd kamera drar den ca 850 mA från 5 V och givet 90% verkningsgrad i invertern för batteriladdningen så kanman tänka sig att ett tomt batteri behöver knappt 2 timmar eller något ditåt. Vore litet intressant att kolla strömförbrukningen i kameran för att se hur det är med "nettoförbrukningen" när man använder kameran med USB-matning.
 
Senast ändrad:

ajoe

Aktiv medlem
Redigerade förra inlägget för länge ;-(

Det förefaller alltså som att USB-matningen matar batteriladdningen och att kameran strömförsörjs från batteriet och inte från USB, vilket väl är rimligt. Strömförbrukningen på 5 V USB med urladdat batteri tycks hamna på ca 850 mA både med en sådan där liten Samsung telefonladdare, en biffigare nyare iPad-laddare och en Power Pack.
 

smislo

Aktiv medlem
Finns det någonstans jämförelse mellan XT-2 och D500 eller A6300 när det gäller följande focus? Eller om någon själv har jämfört detta?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Finns det någonstans jämförelse mellan XT-2 och D500 eller A6300 när det gäller följande focus? Eller om någon själv har jämfört detta?
Det är nästan omöjligt att mäta.
Man måste vara van med en kamera för att nå max. Det är som att skjuta med ett gevär man själv ställt in.
Sedan har vi idag ett antal paramettrar vi själva kan påverka. HUr vi lyckas ställa dessa påverkar en hel del.
Så vi får nog lita oss på fotografers erfarenhet och känsla.
Efter många tester anser jag att X-T2 är lika bra som 5D MKIII oh 5Ds r. De när de gör cirka 5 fps och X-T2 gör 11 fps. Det duger för mig.
så jag har slutat testa och tar bilder i stället.
 

smislo

Aktiv medlem
Det är nästan omöjligt att mäta.
Man måste vara van med en kamera för att nå max. Det är som att skjuta med ett gevär man själv ställt in.
Sedan har vi idag ett antal paramettrar vi själva kan påverka. HUr vi lyckas ställa dessa påverkar en hel del.
Så vi får nog lita oss på fotografers erfarenhet och känsla.
Efter många tester anser jag att X-T2 är lika bra som 5D MKIII oh 5Ds r. De när de gör cirka 5 fps och X-T2 gör 11 fps. Det duger för mig.
så jag har slutat testa och tar bilder i stället.
Tack, räcker långt!
 

curtf

Aktiv medlem
Byta ögonmussla?

Till min gamla X-T1 köpte jag den bredare ögonmusslan (EC-XT L) som gav bättre skydd mot ljus från sidan än den som satt på kameran.

Den ögonmussla som sitter som original på min nya X-T2 ger visserligen bättre skydd mot ljus från sidorna än den gamla originalmusslan men inte lika bra som EC-XT L som är mera välvd. Jag har den kvar och tänkte därför byta till denna. Men det verkar inte gå att ta av ögonmusslan från X-T2, i alla fall med måttligt våld.

Någon annan som försökt? Det kanske inte är tänkt att man ska kunna byta,? Under tillbehör till X-T2 hittar jag inte heller någon alternativ ögonmussla.
 

Scratchen

Aktiv medlem
Till min gamla X-T1 köpte jag den bredare ögonmusslan (EC-XT L) som gav bättre skydd mot ljus från sidan än den som satt på kameran.

Den ögonmussla som sitter som original på min nya X-T2 ger visserligen bättre skydd mot ljus från sidorna än den gamla originalmusslan men inte lika bra som EC-XT L som är mera välvd. Jag har den kvar och tänkte därför byta till denna. Men det verkar inte gå att ta av ögonmusslan från X-T2, i alla fall med måttligt våld.

Någon annan som försökt? Det kanske inte är tänkt att man ska kunna byta,? Under tillbehör till X-T2 hittar jag inte heller någon alternativ ögonmussla.
Det går utmärkt att byta på X-T2. Själv har jag bytt till den lilla som sitter original på X-T1 då den är rund och ger samma komfort oavsett om man fotograferar i landskaps- eller porträttläge.
Lyft lite i nederkant när du skjuter upp den så släpper ögonmusslan smidigt.
 

curtf

Aktiv medlem
Det går utmärkt att byta på X-T2. Själv har jag bytt till den lilla som sitter original på X-T1 då den är rund och ger samma komfort oavsett om man fotograferar i landskaps- eller porträttläge.
Lyft lite i nederkant när du skjuter upp den så släpper ögonmusslan smidigt.
Tack för tipset att lyfta i nederkanten, det funkade!
 

curtf

Aktiv medlem
Låsvredet på Booster-greppet

Till X-T2 köpte jag med Booster-greppet. Jag har inte testat det ännu så jag vet inte om det ger så mycket extra att jag vill behålla det.

Men en liten retsam detalj, efter att ha öppnat och stängt batteriluckan ett par gånger noterar jag att låsvredets utfällbara lucka går ut för lätt, det räcker att man håller greppet med vredet neråt så ställer sig luckan på glänt. Och då blir det ju utsatt och kan skadas.

Någon mer som upplevt detta?

Jag kan ju alltid få greppet utbytt. På Cyberphoto kollade de ett annat grepp och menade att det gick lätt men inte så lätt att det ställer sig på glänt med vredet nedåt. Men hur blir då detta efter en viss tids användning?
 

HRL

Aktiv medlem
Märkligt...

Isande vind och en del kvarvarande löv som fladdrade och singlade i blåsten. Orange, gult och lite grönt. Gjorde sig bra mot mörkret, upplysta av gatljus.

Oerhört förvånande att konstatera att min X-T2 fabricerat samtliga bilder... helt utan färg. Ja, det var visst en liiite svagt grönfärgad bård på en bild (av ca 20). Jomenvisst, det blev en del riktigt fina bilder - men vart tog färgen vägen???

Någon som kan förklara denna märklighet (annars har kameran levererat mycket fina bilder!)

/Roger
 
ANNONS