Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HD-kvalitet från mobil till Facebook

Produkter
(logga in för att koppla)

M7_21

Aktiv medlem
När jag filmat med mobilen (iPhone 6) och lägger ut den direkt från mobilen på Facebook så försämras kvaliteten direkt, så jag brukar uppmana tittarna att slå på HD-knappen, först då blir filmens kvalitet bättre.

Min fråga är alltså finns det något bra sätt att få HD-kvalieten direkt i Facebook?

Även om filmen (från mobilen eller systemkameran) tas in i Final Cut Pro för redigering och därefter sparas så tycker jag nog att inte det räcker. Har sett andra filmer som har bra stuns från början, hur gå vidare? Tacksam för tips!
 

reboot81

Aktiv medlem
Gå in i FB-appen. Klicka på ikonen längst ner till höger (hamburgerikonen).
Rulla ner Inställningar
Välj Kontoinställningar
Videoklipp & foton

Där kan man välja HD för bilder och video.
 

Poteta

Aktiv medlem
Det löser väl inte problemet om jag förstod frågan rätt?
Gör du som beskrivits blir filmerna du själv tittar på i HD om det är tillgängligt. För att dina uppladdade filmer ska visas i HD direkt måste de som tittar också ha ställt in Facebook på "HD om tillgängligt".
 

M7_21

Aktiv medlem
Det löser väl inte problemet om jag förstod frågan rätt?
Gör du som beskrivits blir filmerna du själv tittar på i HD om det är tillgängligt. För att dina uppladdade filmer ska visas i HD direkt måste de som tittar också ha ställt in Facebook på "HD om tillgängligt".
Jag brukar skriva i texten: "Klicka på HD-knappen för bästa kvalitet" men vet ju inte om de som tittar på filmen verkligen gör det vilket är lite tråkigt eftersom filmen då blir lite sämre.

Helst vill jag jag redan i redigeringen kunna ställa in rätta värdena för "Full HD" så jag slapp göra det i Facebook senare. Håller på och testar lite med lite olika komprimeringar. Inte klar med de ännu dock.

Alltså, "Full HD" redan från redigeringen i Final Cut Pro.
 

Poteta

Aktiv medlem
Jag brukar skriva i texten: "Klicka på HD-knappen för bästa kvalitet" men vet ju inte om de som tittar på filmen verkligen gör det vilket är lite tråkigt eftersom filmen då blir lite sämre.

Helst vill jag jag redan i redigeringen kunna ställa in rätta värdena för "Full HD" så jag slapp göra det i Facebook senare. Håller på och testar lite med lite olika komprimeringar. Inte klar med de ännu dock.

Alltså, "Full HD" redan från redigeringen i Final Cut Pro.
Jag förstår vad du menar men tror inte den funktionen finns. Det finns många med mobilt bredband som absolut inte vill ha HD-kvalité på filmerna för att spara bandbredd. Då är det dumt att "tvinga" på dem högsta kvalité.

Jag tror som sagt att man bara kan ställa in HD från start på sin egen Facebook. Det borde vara upp till var och en hur man vill ha det.
 

reboot81

Aktiv medlem
För att klargöra lite: i telefonens FB-app kan man ställa in om man vill ladda upp i HD-kvalitet. Vilket man bör göra. Då kan andra klicka på HD för att se filmen i bättre kvalitet. Sitter de på långsam uppkoppling så får de automatiskt en hårdare komprimerad film.
Mig veterligen har det inte att få se filmer i HD, inte ens om man vill det.

Här är vad FB rekommenrar:
https://m.facebook.com/help/124738474272230
 

M7_21

Aktiv medlem
För att klargöra lite: i telefonens FB-app kan man ställa in om man vill ladda upp i HD-kvalitet. Vilket man bör göra. Då kan andra klicka på HD för att se filmen i bättre kvalitet. Sitter de på långsam uppkoppling så får de automatiskt en hårdare komprimerad film.
Mig veterligen har det inte att få se filmer i HD, inte ens om man vill det.

Här är vad FB rekommenrar:
https://m.facebook.com/help/124738474272230
Tack för ditt svar, kanske bara jag som tycker det är trist att göra en film i Full HD men så visas den i FB som mycket lågupplöst. Men förstår också att det kan vara bättre för dem som har lägre bandhastighet. Finns det många med det idag förresten? Trodde "nästan alla" hade mellan 50-100 Mb/s?

Håller nu på med en mindre test själv för att försöka hitta en vettig lösning så kvaliteten blir så bra som möjligt redan från början.

Här är iaf FB´s svar utskrivs från din länk ovan:

"Hur ser jag till att mina videoklipp har hög kvalitet?
Hjälp för mobilwebbläsare
Hjälp för datorn
Link label
Andra plattformar
Se till att videoklippen har hög kvalitet genom att ladda upp HD-video.

Om du exporterar filmklippet från ett redigeringsprogram (t.ex. Final Cut Pro, Avid, iMovie) rekommenderar vi de här anpassade inställningarna:

videoformatet H.264 med AAC-ljud i MOV- eller MP4-format
Ett bildbreddsförhållande som inte är större än 1 280 pixlar brett och delbart med 16 pixlar
En bildhastighet på eller under 30 b/s
Stereoljud med en samplingsfrekvens på 44,100 hz
Obs! Videon måste vara kortare än 120 minuter. Ju längre videon är, desto större blir filen. Filen får vara max. 4 GB. Det kan påverka filmklippets kvalitet."
 

M7_21

Aktiv medlem
Hittar inte inställningen du hänvisar till? "längst nere till höger i appen" ?
Jag gjorde så här. Klicka igång en film på FB. Då syns t.h. längst ned ett "kugghjul" lägg pekaren på det så kommer det fram "Fler inställningar" ovanför, klicka även på det och kryssa i dialogrutan "Standardkvalitet för videoklipp" till det du önskar.

Nu är det så att min film har "Full HD-knappen" ikryssad från start.
 

reboot81

Aktiv medlem
Tack för ditt svar, kanske bara jag som tycker det är trist att göra en film i Full HD men så visas den i FB som mycket lågupplöst. Men förstår också att det kan vara bättre för dem som har lägre bandhastighet. Finns det många med det idag förresten? Trodde "nästan alla" hade mellan 50-100 Mb/s?
...
Laddar du upp en HD film till FB så skapar de ett par olika varianter av filmen. Sen känner appen/sidan av vad som är optimalt och skickar besökaren den strömmen.
Jag har 10Mbps och anser att 2 sekunders väntan på uppspelning är ok. Men FB håller inte med mig.
 

M7_21

Aktiv medlem
Laddar du upp en HD film till FB så skapar de ett par olika varianter av filmen. Sen känner appen/sidan av vad som är optimalt och skickar besökaren den strömmen.
Jag har 10Mbps och anser att 2 sekunders väntan på uppspelning är ok. Men FB håller inte med mig.
Det innebär alltså att det inte spelar så stor roll hur jag redigerar/komprimerar filmen när FB ändå gör om den så den ska passa olika plattformar? Tack, visste inte det.
 

martinot

Aktiv medlem
Nu löser detta inte problemet på FB för dig, men kan starkt rekmmendera att testa Vimeo istället (om möjligt).

Mycket bättre bildkvalitet och rent generellt en mycket trevligare tjänst att se filmer på.
 

M7_21

Aktiv medlem
Nu löser detta inte problemet på FB för dig, men kan starkt rekmmendera att testa Vimeo istället (om möjligt).

Mycket bättre bildkvalitet och rent generellt en mycket trevligare tjänst att se filmer på.
Känner till Vimeo och vet att de alltid håller hög kvalitet på sina filmer. Men jag vill också kunna lägga ut filmer på FB utan att tappa kvalitet. Testade i min dators "Inställningar" att slå på HD-knappen där, nu funkar det på min dator men är ju osäker på andra mottagares datorer/mobiler.

För det är trist att lägga ner jobb på en film och sedan (på FB) se hur dåligt det kan se ut. Brukar som regel skriva i min text att "kryssa i HD-knappen."
 

martinot

Aktiv medlem
Jo, FB är bra för att de är väldigt stora, men det är ju ingen höjdare för kvalitet (varken video eller foto).
 
ANNONS