Annons

Recept för skanning av diabilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventures

Aktiv medlem
Det sägs nu att Epson 750 inte klarar mer än 2200 dpi. Om man scannar ett dia och ställer in på tex 4800 dpi
och 100%, hur ser man då vad man faktiskt har fått ut? En fråga som jag har varit för blyg att ställa tidigare men eftersom det råder så´n oenighet (positivt) vore det fint att få besked
mvh
Du får antagligen ut 4800 dpi, men hälften av bildpunkterna är interpolerade eller "påhittade" av programvaran, så filstorleken ökar medan bildinformationen motsvarar skannerns max dpi.
En testbild borde visa det.

Jag testade 8000 dpi med Silverfast och fick en stor svårhanterlig fil på 250 Mb utan att bilden för den skull förbättrades jämfört med 4000 dpi.

Möjligen kan flera bildpunkter vara till fördel i vissa fall när man skall efterbehandla bilden.
 

Cambo

Aktiv medlem
Tack för svar. Nedslående fakta som inte Epson skyltar med precis. Frågan är hur vet man vilket dpi man scannat i?
 

stefohl

Aktiv medlem
Det sägs nu att Epson 750 inte klarar mer än 2200 dpi. Om man scannar ett dia och ställer in på tex 4800 dpi
och 100%, hur ser man då vad man faktiskt har fått ut? En fråga som jag har varit för blyg att ställa tidigare men eftersom det råder så´n oenighet (positivt) vore det fint att få besked
mvh
De som testar upplösningen på skannrar gör det genom att läsa in ett särskilt testnegativ, där man kan se hur fina detaljer som kan urskiljas. Vill du skanna småbildsneg vinner du mycket på att verkligen se till att filmhållaren är placerad på exakt rätt avstånd. Testa och se vad som händer om du höjer eller sänker filmhållaren. En ännu mer krävande lösning är att skanna negget vått.

Vi använder denna skanner för att skanna större negativ där man vill ha med hela ytan, eftersom vår Imacon-skanner alltid klipper bort en del av negativets kanter. Just nu skannar vi ett antal Polaroidnegativ.
 

Cambo

Aktiv medlem
Tack för svar Stefan. Det betyder ju att om man drar ner Epsons upplösningsgardin till 12800 så skapar man bara en större bildfil men påverkar inte upplösningen dpi? Det är väl samma sak som om man scannar i 3600 dpi men ökar målstorleken med ett antal hundra procent?
 

alfin

Aktiv medlem
Du får antagligen ut 4800 dpi, men hälften av bildpunkterna är interpolerade eller "påhittade" av programvaran, så filstorleken ökar medan bildinformationen motsvarar skannerns max dpi.
En testbild borde visa det.

Jag testade 8000 dpi med Silverfast och fick en stor svårhanterlig fil på 250 Mb utan att bilden för den skull förbättrades jämfört med 4000 dpi.
Som jag skrev ovan, så sker ingen interpolering så länge man skannar inom skannerns optiska upplösning och skannern hittar inte på någonting eget, utan den återger de detaljer som den tolkar att bilden som skannas innehåller och omvandlar detta till pixlar som motsvaras av CCD:ns pixelupplösning.

Det skannade fotografiet, diat eller negativet eller kopian är analoga enheter som skannern läser och omvandlar till digitala pixlar med alla de fel som introduceras under denna process. En flatbäddskanner har en sensor med en lins som fokuserar bilden via speglar, där den ena spegeln åker med släden som styrs via en stegmotor. En hel del felkällor med andra ord.

Upplösningstester med skanners går till så att man skannar en upplösningskarta, vanligtvis en gammal USAF testkarta från 50-talet, och läser av vid vilken nivå skannern förmår separera linjerna. Sedan går man in i en tabell och läser av vad denna nivå motsvarar i upplösning. Då kommer de fram till att en Epson 750 klarar av en verklig upplösning som motsvarar runt 2300 ppi. Men bilden som skannas innehåller fortfarande de 4800 eller 6400 ppi som skannerns sensor kan hantera och de pixlarna är inte interpolerade.

Jämför med t ex en 16 MP digitalkamera. Sätter du märkets skarpaste och bästa objektiv på kameran kommer du att få en upplösning på en avfotograferad upplösningskarta som vida överstiger den upplösning du kan uppnå om du sätter ett riktigt skitobjektiv på kameran. Men båda bilderna innehåller fortfarande 16 MP, den med det sämre objektivet klarar däremot inte av att återge detaljer lika bra.

Ställer du in skannern att skanna över sin optiska upplösning, t ex 8000 ppi och där utöver, då kommer skannermjukvaran att interpolera bilderna, från skannerns optiska upplösning till den upplösning du ställt in, på samma sätt som du kan interpolera bilden i Photoshop. En rätt meningslös operation att göra i skannern, eftersom du har mycket bättre kontroll över processen i Photoshop.
 

xlunja

Aktiv medlem
Ts ville ha ett recept för att skanna med en Epson V750.

Har bara erfarenhet av s/v bilder men här kommer mitt recept till dessa:
Skanna i 3 200 dpi i Silverfast med multi exposure och med rätt negfix.
Skanna till TIFF.
Gör dambortagning och redigera kurvor mm i ACR.
Skärp bilden i PS (helst med kantmasker om du har koll på detta)

Tar gärna synpunkter på detta.


Kommentar:
Brukar ställa svart/vitpunkt i Silverfast vilket kanske inte är det optimala men sparar tid.
Skärper enligt Moderskeppets kurs "Perfekt skärpa" som lågfrekventa bilder.

Nivån på själva neghållaren har vållat en del huvudbry pga att de jäkla negativen är böjda. Standardnivån verkar dock ge bäst skärpa för 35 mm. Har beställt glas från betterscanning.com för att rätta till detta. Våtscanning som Stefan skriver om verkar vara det bästa alternativet som dock känns lite omständigt. Inte minst att få tag på vätskan, men någon kanske kan tipsa om försäljare. Om jag fattat det rätt så fyller vätskan även repor i filmen och då sparar man tid i PS.

Sist men inte minst: Lars, du idiotförklarar folk för att inte scanna på scannerns högsta möjliga upplösning. DU HAR FEL. DET FINNS INGEN SYNLIG SKILLNAD
 

alfin

Aktiv medlem
Sist men inte minst: Lars, du idiotförklarar folk för att inte scanna på scannerns högsta möjliga upplösning. DU HAR FEL. DET FINNS INGEN SYNLIG SKILLNAD
Tack för det, det var vänligt skrivet! Jag vet inte att jag gjort annat än försökt förklara att skanners inte interpolerar inom sin optiska upplösning, utan att den bristande detaljupplösningen beror på att skannern är dålig. Att du blir provocerad av det, säger förmodligen mer om dig än om mig!
 

xlunja

Aktiv medlem
Tack för det, det var vänligt skrivet! Jag vet inte att jag gjort annat än försökt förklara att skanners inte interpolerar inom sin optiska upplösning, utan att den bristande detaljupplösningen beror på att skannern är dålig. Att du blir provocerad av det, säger förmodligen mer om dig än om mig!
Dina råd till TS är enligt mig riktigt dåliga.
Din beskrivning över hur en skanner fungerar är riktigt bra
 

alfin

Aktiv medlem
Dina råd till TS är enligt mig riktigt dåliga.
Om man vill skriva ut stora bilder, A3, A3+ och A2 format med 360 ppi, vilket jag gör med min Epson Pro 3800 skrivare, då behöver man pixlar.

Om det är som du hävdar, att Epson 750 skannern har precis samma verkliga upplösning vid 6400 ppi som vid 3200 ppi, varför skulle man då skanna mot den lägre pixelupplösningen, om man vill kunna printa stort?

Det skulle innebära att man i Photoshop måste interpolera upp bildstorleken, alltså hitta på pixlar som inte finns i bilden. Menar du på fullaste allvar att det skulle vara bättre än att låta skannern generera pixlarna från originalet från början?

Jag svarade TS: "Ska du ha "master"-bilder som du kan använda till olika saker för framtiden och som du kan bildbehandla i Photoshop bör du skanna i full optisk upplösning, 48-bitars tiff-filer utan någon korrigering i skannermjukvaran".

Det svaret ger maximala valmöjligheter utan att behöva skanna om bilden ifall man vill printa stort och för mig är den dubbla tiden det tar att skanna bilden vid full optisk upplösning försumbar jämfört med den tid jag lägger ner i Photoshop inför en stor utskrift.

Ska man bara skapa en liten skärmbild att sitta och titta på via datorn i 90-100 ppi upplösning finns det naturligtvis ingen anledning att skanna stort. Det begriper väl var och en själv.
 

xlunja

Aktiv medlem
Ok, du har rätt såtillvida att det inte blir bättre resultat om man skannar 3 200 dpi. Min uppfattning är dock att ditt råd till TS är förkastligt. Han kommer att få svårhanterliga stora filer som vid utskrifter upp till A3+ inte kommer att ge någon synbar skillnad. (ok, tog i lite med A3+)

Är TS ute efter riktigt bra kvalité är inte Epson V750 skannern som ska användas till 35 mm film.

Mina skanningar i 3 200 dpi ger en bildfil som kan skrivas ut i 37 x 25 cm i 300 ppi +/- lite beroende på beskärning. Eftersom det inte är fotat med proffsutrustning så skulle jag gott kunna skriva ut i 240 ppi och bilden skulle då bli 46 x 31 cm.

Har inte testa interpolera i ps vs skanna högsta upplösning. Skulle dock bli förvånad om skannern skulle ge bättre resultat.
 

xlunja

Aktiv medlem
Gillar dina bilder Lars. Är lite "besatt" av skärpa och det är lite knepigt att skärpa bilder för uppläggning på Fotosidan. Tycker du lyckats rätt bra med att få med detaljerna i bilderna
 

A.A.

Aktiv medlem
Skulle råda att överge epson v700/v750 till förmån för en dedikerad dia/negativ skanner.
Vill säga att V700 som jag har, skannar usla resultat i mina mått mätt. Köpte en diascanner för 3000kr och det var en oerhörd skillnad.
En diaskanner kalibrerar varje dia, v700 kalibrerar inte alls och då sitter negativen i simpla hållare som inte planar ut negativen och låsningarna ger sig efter ett tag.
Ska man börja köpa tillbehör osv till sin flatbäddskanner för att få bättre resultat så tycker jag man börjar i fel ände.

Använder dammborttagningsfunktionen i skannprogrammet, resten är avstängt för att bildbehandla i
Lightroom.

Mvh
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Epson V750 ger tydigen bara ca 2300 dpi i verkligheten, och inte 6400.

Jag föreslår också Vuescan. Med min Plustek skanner har jag automatiserat så att när jag stoppar in ett dia så skannar den snabbt in en förhandsvisning. Dubbelkollar beskärningen och trycker på 'Skanna'. Då skannar den i högst upplösning (7200) och interpolerar programmet ner bilden till halva storleken (3600) och sparar den som 48bits TIFF. Samtidigt skapas en JPG-bild som är en fjärdedels så stor bild än originalet, och denna sparas i en annan mapp.
Huf ställer du in det i vuescan så den interpolerar ner samt även skapar Jpegen??
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Vill du skanna småbildsneg vinner du mycket på att verkligen se till att filmhållaren är placerad på exakt rätt avstånd. Testa och se vad som händer om du höjer eller sänker filmhållaren.
Jag testade det där med min Epson Perfection v850 pro och kunde inte se något skillnad var än höjden var så d får sitta på andra hacket från botten som det var när jag packade upp skannern.
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Kommentar:
Brukar ställa svart/vitpunkt i Silverfast vilket kanske inte är det optimala men sparar tid.
Skärper enligt Moderskeppets kurs "Perfekt skärpa" som lågfrekventa bilder.

Nivån på själva neghållaren har vållat en del huvudbry pga att de jäkla negativen är böjda. Standardnivån verkar dock ge bäst skärpa för 35 mm. Har beställt glas från betterscanning.com för att rätta till detta.
Vad är Standardnivån?
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Skulle råda att överge epson v700/v750 till förmån för en dedikerad dia/negativ skanner.
Vill säga att V700 som jag har, skannar usla resultat i mina mått mätt. Köpte en diascanner för 3000kr och det var en oerhörd skillnad.
Vad för skanner köpte du som var bättre än Epson?
 
ANNONS