Annons

Ränder på bilderna, vad kan orsaka detta?

Produkter
(logga in för att koppla)

jemostrom

Aktiv medlem
Jag upptäckte just att ganska många av de bilder jag tagit de sista dagarna har ränder, se bifogade exempel.

Jag använde en GM-5 för att ta bilderna i RAW-format och sedan läst in dem i Lightroom. Jag testade med ett annat objektiv med samma resultat (notera att ränderna är inte på samma ställe och vissa bilder har inga ränder alls).

Bara för att kolla om det var något fel på Lightroom så testade jag att läsa in dem i Photos också men bilderna ser likadana ut där.

Så min gissning är att det är nåt problem med kameran. Någon som har en gissning vad problemet kan vara?

Jag försökte se om det var något med sensorn men ser ingenting. Allting var OK för några dagar sedan men nu ...
 

Bilagor

jemostrom

Aktiv medlem
Jag ser ingenting på displayen, jag testade och tog 6 st jpg och alla var OK. Så något problem med RAW antar jag.
 

Mats G

Aktiv medlem
Kortläsaren

Sett liknande, då har det varit kortläsaren som varit dålig. Alternativt något fel på minneskortet eller dess anslutningar i kameran. Kan bara vara att torka ren kontaktytorna från fett.
 

jemostrom

Aktiv medlem
Sett liknande, då har det varit kortläsaren som varit dålig. Alternativt något fel på minneskortet eller dess anslutningar i kameran. Kan bara vara att torka ren kontaktytorna från fett.
Tack för tipsen, ska kolla minneskort (som är lite till åren) och testa en annan kortläsare också.
 

Walski

Aktiv medlem
Jag ser ingenting på displayen, jag testade och tog 6 st jpg och alla var OK. Så något problem med RAW antar jag.
Då borde det inte vara kameran, som Mats också föreslår. Kameran skapar en JPEG från råfilen och visar i displayen, så om den är fri från ränderna så borde alltså råfilen vara intakt.
 

PAng

Ny medlem
Prova med annan dator

Sant, borde ha tänkt på det ... men panik :)
Jag har haft problem med breda färgglada ränder på inlästa bilder. De kunde vara så stora som en tredjedel av bilden. Köpte ny minneskortläsare, nytt minneskort och ny kamera(men det var inte pga det problemet). Inget hjälpte. Varje gång jag kopierade in bilder till datorn var några bilder förstörda. Då brukade jag radera de förstörda bilderna i datorn och kopiera in dem på nytt från minneskortet, vilket oftast hjälpte. Men ibland var jag tvungen att göra "Purge" i Bridge innan jag kopierade in bilderna igen för att det skulle fungera.
Det löste sig först när jag uppgraderade datorn från Windows 7 till Windows 10. Sedan dess har problemen försvunnit helt. I mitt fall hade det något med operativsystemet att göra men jag fick aldrig reda på vad. Om inget annat fungerar är ett tips att prova att läsa in bilderna på en annan dator och använda samma minneskort och läsare som förut och se om det är någon skillnad.
 

jemostrom

Aktiv medlem
Men ibland var jag tvungen att göra "Purge" i Bridge innan jag kopierade in bilderna igen för att det skulle fungera.
Det löste sig först när jag uppgraderade datorn från Windows 7 till Windows 10. Sedan dess har problemen försvunnit helt. I mitt fall hade det något med operativsystemet att göra men jag fick aldrig reda på vad.
Intressant, i mitt fall så är min misstanke minneskortet, att det blir något problem vid stora filer. Måste köpa ett nytt för att testa (lånade ut mina "riktiga" men har inte fått tillbaka dem). Anledningen till att jag inte tror att det är Oset i mitt fall är att Lightroom och Photos har olika RAW-konvertare och att då få samma resultat verkar lite osannolikt.

Ska dock testa att läsa in korten på en annan dator och telefonen då jag kommer hem bara för att kolla om det är OSet.
 

iSolen.se

Guest
Jag upptäckte just att ganska många av de bilder jag tagit de sista dagarna har ränder, se bifogade exempel.

Jag använde en GM-5 för att ta bilderna i RAW-format och sedan läst in dem i Lightroom. Jag testade med ett annat objektiv med samma resultat (notera att ränderna är inte på samma ställe och vissa bilder har inga ränder alls).

Bara för att kolla om det var något fel på Lightroom så testade jag att läsa in dem i Photos också men bilderna ser likadana ut där.

Så min gissning är att det är nåt problem med kameran. Någon som har en gissning vad problemet kan vara?

Jag försökte se om det var något med sensorn men ser ingenting. Allting var OK för några dagar sedan men nu ...
Prova att läsa över bilderna direkt från kameran med kabel, jag gissar nämligen på minneskortsläsaren.

Uppgradera drivrutiner, prova en annan port, prova en annan läsare, prova ett annat minneskort...
 

jemostrom

Aktiv medlem
Det verkar vara kortläsaren som finns i min dockningsstation, när jag är hemma och läser in bilderna på nytt så finns inte ränderna. Pfjuuu ...

Tack för hjälpen i paniken
 
ANNONS