Annons

Frågelådan - vilket djur/insekt är detta?

Stuffert

Aktiv medlem
Är detta en Sälgskimmerfjäril? Det är i så fall ett ovanligt fynd då jag plåtade den i stockholmsområdet idag 170715.
Visst är det en Sälgskimmer. De börjar bli vanligare än man tror dock och det finns några rapporter runt Stockholm. Men rapportera gärna på artportalen! :)

/Staffan
 

Joakim.e

Aktiv medlem
Visst är det en Sälgskimmer. De börjar bli vanligare än man tror dock och det finns några rapporter runt Stockholm. Men rapportera gärna på artportalen! :)

/Staffan
Ännu finns bara 2-3 fynd i Stockholmsområdet genom tiderna men den är på snabb spridning så viktigt att dokumentera dessa första fynd. Rapportera den absolut på Artportalen (artportalen.se) och lägg gärna med bilden i rapporten. På Artportalen kan man ju se övriga fynd i Stockholms län också. /hälsn Joakim
 

bull

Aktiv medlem
Ännu finns bara 2-3 fynd i Stockholmsområdet genom tiderna men den är på snabb spridning så viktigt att dokumentera dessa första fynd. Rapportera den absolut på Artportalen (artportalen.se) och lägg gärna med bilden i rapporten. På Artportalen kan man ju se övriga fynd i Stockholms län också. /hälsn Joakim
Jag har rapporterat den. Artportalens sida är inte direkt intuitiv dock,så jag lyckades inte klämma in någon bild.
 

blonde

Medlem
ladda ner manualen

Artportalen är oerhört omfattande, tusentals inlägg kan komma på ett dygn. För att allt skall vara sökbart krävs bestämda rutiner. Klicka på guideänken på startsidan, ladda därifrån ner manualen. Aningen klurigt första gången. Sedan kan man lägga in sina fynd och även söka andras enligt många olika kriterier. Ta det lilla besväret och utnyttja sedan de fantastiska sökmöjligheterna! Bästa hälsningar/ Dan N
 

Roger Kindström

Aktiv medlem
Jag har försökt att artbestämma alla mina fågelbilder, problemet är att jag är inte särskilt bra på det och jag tycker många ser helt lika ut. Värst är det med vadare, måsar och lärkor mm.

Tacksam för tips för att komma ett steg till.


Här är en länk till ”Fåglar” i min Dropbox:

https://www.dropbox.com/sh/yab7s45brr8u7vr/AACNBT9pcscwVXMbTT1K0MlQa?dl=0
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med någon artbestämning men vill gratulera dig till många fina bilder, några i mitt tycke helt fantastiska
 

L-G

Aktiv medlem
Vad är detta för snigel? mördarsnigel unge? eller vanlig ofarlig snigel? (trädgårdssnigel?) Hittat några st på trädgården nu.
Jag är absolut ingen snigelexpert, men de mördarsniglar jag sett, och de är ganska många, är alltid bruna i någon nyans från ljust som mjölkchokladkaka ungefär till mörkaste tänkbara chokladbrunt, dock alltid utan utan mönster. En vild gissning är att din snigel är någon sorts pantersnigel.
 

StaffanW

Aktiv medlem
Vilken spindel?

Var precis i Florida på semester och stötte på den här gynnaren. Kroppen runt 5cm från huvud till bakdel och ett nät som säkert var några meter stort. Gissar på någon sorts korsspindel?

Någon som vet?
 

Bilagor

Poteta

Aktiv medlem
Är detta en gråsäl?

Hej!
Hoppas denna hamnar rätt bland alla insekter men det är ju ett djur iaf...
Jag var ute med båten igår och hittade denna säl som var bra mycket större än de knubbsälar jag är van att se. Är det en gammelfarfarknubbsäl eller är det kanske en gråsäl? Vad jag förstår är de väldigt ovanliga på västkusten men jag kan ha fel.
 

Bilagor

Tonyeagle

Aktiv medlem
Visst

Visst är det en gråsäl. Du ser det på att den saknar "panna". Unga gråsälar kan vara mer knubbsälslika med tydligt skild panna och nos (ungefär som en labrador i profil)
 
ANNONS