Annons

Systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

TorbjörnO

Medlem
Hejsan på er allihopa! Mitt första inlägg, förhoppningsvis inte det sista ;)

Jag vill köpa en systemkamera och min första tanke är att bevaka prisjakt eller liknande sajter efter prisvärd kamera.

Då till kruxet. Vad för filter bör jag söka efter. Vilka funktioner är viktigast. Sensorformat, kameratyp, sensorupplösning, sökare, kompatibla objektiv, tillverkare , anslutningar etc.

Jag är nybörjare, som har lite erfarenhet med photoshop och lightroom som jag betalar för via adobe månatligt.

Det jag söker är en prisvärd systemkamera som har alla funktioner som är nödvändiga för att kunna bli amatörfotograf (till en start iaf)

Priset på kameran får heller inte spåra ur utan i runda slängar kanske 7000 eller så.

Men skulle en kamera kosta 10 000 och ha någon typ av extra fördel som är essentiell så rekommendera gärna (man kan ju spara sig till en bättre liksom :)

Tacksam för alla svar och önskar alla en trevlig helg.

MVH Torbjörn

Edit: Finns det systemkameror som har wifi , smarta funktioner för att överföra bilder till adobecloud/bridge etc ? Som sagt nybörjare men är väldigt 'trådlös' av mig.

Edit 2 : Videoinspelning har noll betydelse för mig, är en bonus om man kan filma med kameran, men det är foto som jag vill hålla på med.
 
Senast ändrad:

pdahlen

Aktiv medlem
En systemkamera är som namnet anger en del i ett system. Även om det går att få ett kamerahus för 7000:- så blir det inget system. Själva huset ger inte någon större glädje. Man ska så klart inte köpa allting på en gång, men när man väljer hus så väljer man oftast även in sig till ett system

- är det småkryp, människor, allmänt natur, fåglar, action, etc
- önskar man ett litet lätt hus eller något större med spegel som oftast kan vara enklare att hitta reglagen på

Försök att ge oss lite mer att gå på, vad du vill med ditt fotograferande

Man kan tex starta med en D7200 och tex en 16-85 zoom, detta kan ligga på ung 6000+3000:- begagnat, då får du inbyggd Wifi och snabb AF i sämre ljus och bra buffer. Det är en AF-C kamera, kan ju vara en utgångspunkt för att se vad du tycker om en sådan och sedan välja utifrån den. Detta är ju ett Nikonsystem, men det finns ju motsvarande i Canon mm. Fuji har blivit riktigt populära med sina spegellösa och har riktigt fina objektiv, men här finns det nog inte så mycket piratobjektiv ännu.
 

cardazio

Aktiv medlem
Hejsan på er allihopa! Mitt första inlägg, förhoppningsvis inte det sista ;)

Jag vill köpa en systemkamera och min första tanke är att bevaka prisjakt eller liknande sajter efter prisvärd kamera.

Då till kruxet. Vad för filter bör jag söka efter. Vilka funktioner är viktigast. Sensorformat, kameratyp, sensorupplösning, sökare, kompatibla objektiv, tillverkare , anslutningar etc.

Jag är nybörjare, som har lite erfarenhet med photoshop och lightroom som jag betalar för via adobe månatligt.

Det jag söker är en prisvärd systemkamera som har alla funktioner som är nödvändiga för att kunna bli amatörfotograf (till en start iaf)

Priset på kameran får heller inte spåra ur utan i runda slängar kanske 7000 eller så.

Men skulle en kamera kosta 10 000 och ha någon typ av extra fördel som är essentiell så rekommendera gärna (man kan ju spara sig till en bättre liksom :)

Tacksam för alla svar och önskar alla en trevlig helg.

MVH Torbjörn

Edit: Finns det systemkameror som har wifi , smarta funktioner för att överföra bilder till adobecloud/bridge etc ? Som sagt nybörjare men är väldigt 'trådlös' av mig.

Edit 2 : Videoinspelning har noll betydelse för mig, är en bonus om man kan filma med kameran, men det är foto som jag vill hålla på med.
Tips: Kom på vad du ska ha och köp begagnat (nyskick kan du få för ca 60% av nypris).

En viktig fråga är - vad ska du fota? Porträtt, Landskap, Makro, Street?
 

lennart.sindahl

Avslutat medlemskap
Vad skall du fota?

Det är svårt att ge råd utan att veta vad du är ute efter. Mitt råd är att fundera en del, googla och bestäm dej sedan för något begagnat. Hur mycket du funderar kommer det ändå inte bli rätt utan när du ger dig i kast med din kamera kommer du komma på vad du egentligen skall ha. Bestäm dig för Canon eller Nikon ( det är lätt bara att singla slant) då har du ett brett utbud av begagnade objektiv. Hittar du en "prylsamlare" så kan du få objektiv i nära nyskick. Köp sen en hyfsat bra kamera (Nikon D300 eller 7000/7100/7200 tar dig långt, Canon har motsvarande) och börja fotografera och utnyttja det du har till bristningsgränsen. Efter en tid kommer du bli klokare! Och då kanske du fortsätter på inslagen väg eller går övet till fullformat eller hellre har en liten smidig spegellös kamera. Och du objektiven är viktigare än huset!
 

TorbjörnO

Medlem
Typ av foto

Jag kommer fota människor (vänner och bekanta och retuschera) natur, arkitektur. Till en början inget direkt annat.

Så småningom är jag såklart intresserad av annat, men objektiv är dyra grejer och väntar tills jag blivit mer erfaren.

MVH
 

lennart.sindahl

Avslutat medlemskap
Jag kommer fota människor (vänner och bekanta och retuschera) natur, arkitektur. Till en början inget direkt annat.

Så småningom är jag såklart intresserad av annat, men objektiv är dyra grejer och väntar tills jag blivit mer erfaren.

MVH
Ett kamerahus i bra skick (D300/D7200/D700) och ett riktigt bra 35- 50mm objektiv kanske kan va en bra start då. Fast optik brukar ge mycket kvalitet för pengarna. Vill du ha zoom rekommenderar jag 35-70/2,8. I bra skick får du det för 2500 kronor och finfin kvalitet (Jag pratar Nikon för det är vad jag kan hyfsat)
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag kommer fota människor (vänner och bekanta och retuschera) natur, arkitektur. Till en början inget direkt annat.

Så småningom är jag såklart intresserad av annat, men objektiv är dyra grejer och väntar tills jag blivit mer erfaren.

MVH
Människor så skulle jag titta på brännvidd 35-50 med ganska stor bländaröppning typ 1,8 som möjliggör diffusa bakgrunder
Natur och arkitektur ung 12-28mm behöver inte vara så stor bländaröppning

Brännvidd tänkt för bildvinkel från DX

Om du ska börja med ett objektiv som täcker in ovan för Crop DX format typ D7200, så har du Tamron eller Sigma 17-50/2,8

Roligare är kanske ett 12-24/4 och ett 35/1,8 eller 50/1,8

Du kan ju titta på D3xxx också och börja med ett sådant
 

lennart.sindahl

Avslutat medlemskap
Människor så skulle jag titta på brännvidd 35-50 med ganska stor bländaröppning typ 1,8 som möjliggör diffusa bakgrunder
Natur och arkitektur ung 12-28mm behöver inte vara så stor bländaröppning

Brännvidd tänkt för bildvinkel från DX

Om du ska börja med ett objektiv som täcker in ovan för Crop DX format typ D7200, så har du Tamron eller Sigma 17-50/2,8

Roligare är kanske ett 12-24/4 och ett 35/1,8 eller 50/1,8

Du kan ju titta på D3xxx också och börja med ett sådant

Kloka råd. Just D3xxx jag ingen erfarenhet av men väl 5300 och det blir väldigt mycket bildkvalitet för pengarna och mer pengar över till objektiv. Jag har historiskt varit måttligt glad i Tamron o Sigma (med vissa undantag) men nu har dom ju lyft sig i håret.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Skall man efterbehandla bilderna är det ju en fördel att fota i råformat som ger större bildfiler än JPEG. Det kan bli lite segt att gå via telefon för att tanka upp till molnbaserad lagring. Den vanlig wifin ser jag mer som ett sätt att föra över ett mindre antal JPEG för att dela med sig. Jag kör råformat och kortläsare. Hsr använt wifi någon gång för att dela med mig av någon oredigerad JPEG bild men inte mer. Möjligt att andra jobbar på annat sätt. Detta sagt har flertalet moderna kameror inbyggd wifi som funkar olika bra visserligen.

Köpte jag Nikon skulle jag nog välja en i D7X00 serien då dessa ger autofokus med äldre autofokusobjektiv som inte har AF i objektivet.

Hos Canon EOS funkar alla EOS objektiv (EF/EF-S beroende på sensorstorlek).

Hos Sony skulle jag satsa på en spegellös med E/FE fattning.

Sedan finns ju micro 4/3 Olympus/Panasonic

Det finns inget "bästa" system.
 

TorbjörnO

Medlem
Tackar

Tack för alla råd.

Jag kommer fota i princip endast i RAW då det stora intresset ligger i att lär mig just Lightroom och photoshop.

Om det är något mer jag bör tänka på då ?

MVH
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nikons instegsserie D3xxx har inte HSS om man nu vill leka med blixtar.

Av de 2 du presenterade, utan tvekan D7000 paketet.
En D60 hade jag inte valt.
 

cardazio

Aktiv medlem
https://www.blocket.se/halland/Nikon_D60___tva_objektiv_och_tillbehor_75379969.htm?ca=20&w=1


Låter extremt billigt, något jag skulle kunna satsa på som startkamera ?

MVH Torbjörn

Edit: Detta verkar också vara ett bra erbjudande ? https://www.blocket.se/halland/Nikon_D7000___tva_objektiv_75389635.htm?ca=20&w=1

Jag bor i varberg och har ingen lust att resa så långt. :)

Ett annat alternativ att börja med kan vara en D700 (3500-4000 kr) + Ett 50 f/1.8D (500 kr) + extra batteri (200 kr) + väska och minneskort (300 kr). Allt begagnat då så har du FX att växa i. D700 är en riktigt bra kamera att börja med inom FX. Vill du däremot ha DX är D7000 en motsvarighet (men jag hade tittat på D300 / D300s så att du får mer proffslayout på huset - finns en till salu med 80k exponeringar på inklusive 35 1.8G i Stockholm för 2900 och en annan i samma annons med 13.5k bilder tagna för 4900 (inkl. tamron 28-75mm)).

En D7000 kan du få för ca 2500 utan objektiv och 35 1.8G (som troligtvis är den som är något att ha av de två) bör du kunna köpa för ca 1100 i bra skick beg (60% av nypriset 1800) om du vill ha just den. Batterigreppet är väl värt några hundralappar och sigmazoomen likaså. Bra med ett extra batteri som kanske kan vara värt ett par hundra. Spontant tycker jag 5000 kr är för dyrt. Är jag snäll kanske 4500 är ett ok pris med tanke på det som medföljer, men jag hade försökt få ned det till åtminstone 4000.

Hade inte tittat på D60 eller för den delen D70/D70s alls. Bara sökaren och skärmen kommer få dig att vilja ha något annat om du testat Nikons lite bättre kameror.



För natur (landskap etc), arkitektur och människor hade jag utan tvekan tagit t.ex.;
1 st nikon D700 (3500-4000 kr beg)
1 st 85 f/1.8G (2500-3000 kr beg)
1 st Vidvinkel - något bra och raktecknande i den brännvidd du gillar (billigt - dyrt beror på dig) För landskap kan di även köra manuella äldre gluggar som fortfarande är fina t.ex. 20 f/2.8 m.m.
1 st 5 in 1 reflektor ca 100 cm i diameter (200-300 kr)
Fjärrkontroll (off brand 100 kr)
Stativ (från 300 och uppåt)

Där är du uppe i cirka 10k

När du sedan vill lägga lite mer:
Blixtar (föreslår då SB-900 för ca 1000 kr styck) och Yongnuo triggers (700-1000 kr nya för HSS/FP).
+ Modifierare
För landskap - ND-filter, ev. polfilter osv
 

TorbjörnO

Medlem
Ett annat alternativ att börja med kan vara en D700 (3500-4000 kr) + Ett 50 f/1.8D (500 kr) + extra batteri (200 kr) + väska och minneskort (300 kr). Allt begagnat då så har du FX att växa i. D700 är en riktigt bra kamera att börja med inom FX. Vill du däremot ha DX är D7000 en motsvarighet (men jag hade tittat på D300 / D300s så att du får mer proffslayout på huset - finns en till salu med 80k exponeringar på inklusive 35 1.8G i Stockholm för 2900 och en annan i samma annons med 13.5k bilder tagna för 4900 (inkl. tamron 28-75mm)).

En D7000 kan du få för ca 2500 utan objektiv och 35 1.8G (som troligtvis är den som är något att ha av de två) bör du kunna köpa för ca 1100 i bra skick beg (60% av nypriset 1800) om du vill ha just den. Batterigreppet är väl värt några hundralappar och sigmazoomen likaså. Bra med ett extra batteri som kanske kan vara värt ett par hundra. Spontant tycker jag 5000 kr är för dyrt. Är jag snäll kanske 4500 är ett ok pris med tanke på det som medföljer, men jag hade försökt få ned det till åtminstone 4000.

Hade inte tittat på D60 eller för den delen D70/D70s alls. Bara sökaren och skärmen kommer få dig att vilja ha något annat om du testat Nikons lite bättre kameror.

Har du lust att länka annonnserna ?

Oerhört tacksam för all hjälp.

MVH Torbjörn Olsson
 

cardazio

Aktiv medlem
Har du lust att länka annonnserna ?

Oerhört tacksam för all hjälp.

MVH Torbjörn Olsson
Hej Torbjörn,

Det är mot FS-reglerna att lägga direktlänkar till annonser vad jag minns.

Jag reviderade mitt svar ovan - mitt tips är D700 + 85 f/1.8G samt en manuell vidvinkel. Oerhört mycket prestanda för pengarna och jag ser inte att DX är bästa valet (t.ex. D7000, D300s) för dina användningsområden.



Jag har en D800/D800E som liknar D700 på många sätt (du får högre upplösning och mer dynamiskt omfång med D800 främst) och mina 85 f/1.4 är inte oerhört mycket bättre än 85 f/1.8G. Vi använde ett paraply (kostar 200 kr nytt) + en SB-900 (kostar 1000 kr beg) och high speed sync triggers (kostar 700 kr) + ett lastolitestativ för paraplyet (1000-lapp) för att ta t.ex. denna bild:
https://www.flickr.com/photos/inmoduslux/37245714206/in/dateposted-public/
Det blir ca 10000 kr, men då får du lägga till kanske 2000-2500 på en bra vidvinkel (t.ex. 20 f/2.8 eller annat)
 

TorbjörnO

Medlem
Hej Torbjörn,

Det är mot FS-reglerna att lägga direktlänkar till annonser vad jag minns.

Jag reviderade mitt svar ovan - mitt tips är D700 + 85 f/1.8G samt en manuell vidvinkel. Oerhört mycket prestanda för pengarna och jag ser inte att DX är bästa valet (t.ex. D7000, D300s) för dina användningsområden.



Jag har en D800/D800E som liknar D700 på många sätt (du får högre upplösning och mer dynamiskt omfång med D800 främst) och mina 85 f/1.4 är inte oerhört mycket bättre än 85 f/1.8G. Vi använde ett paraply (kostar 200 kr nytt) + en SB-900 (kostar 1000 kr beg) och high speed sync triggers (kostar 700 kr) + ett lastolitestativ för paraplyet (1000-lapp) för att ta t.ex. denna bild:
https://www.flickr.com/photos/inmoduslux/37245714206/in/dateposted-public/
Det blir ca 10000 kr, men då får du lägga till kanske 2000-2500 på en bra vidvinkel (t.ex. 20 f/2.8 eller annat)
Oj hade ingen aning att man inte fick länka, (jjag är sämst på att läsa reglerna när jag registrerar mig.)

TAck igen för snabbt och utförligt svar
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det finns en regel att man inte får sälja sina prylar i forumen.
Och det är väl inte så klädsamt, att först rekommendera o plötsligt så har man just det till salu i en länk....

Visst D700 är en fin kamera. Men FX objektivens ljusstarka zoomar är MYCKET dyrare och tyngre. Mellan 10 & 25 papp styck nya. Tre zoomar......
Men det är inget man MÅSTE ha.
 
ANNONS