Annons

Förbjud mekanisk slutare på presskonferenser?

Produkter
(logga in för att koppla)

SallyIV

Aktiv medlem
Kul diskussion! Ligger mycket i det.

Lika gäller för bröllop, min dotters dylika stördes.

Men, det är inte mekanisk slutare, det är DLSR-tekniken.

-J!
 

MikaelSB

Aktiv medlem
Har du lyssnat på nån av de presskonferenser som diskussionen handlar om? Det är INTE tysta kameror som används där.
Men, herregud. Att kameror generellt blivit tystare är inte att säga att de är tysta.

http://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/presskonferens/presstraff-med-talman-andreas-norlen_H6C220181015pk1

Här har du en länk. Dra fram till ca 37 min in i klippet. Talmannen står ensam. Stilla. Han försöker prata men ljudet störs jättemycket av kamerorna. Det jag kan se är att alla mickar är riktade korrekt, mot personen som talar, ändå tas ljudet upp så mycket. Jag upplever detta som ett problem. Det är det tråden handlar om. Jag är helt övertygad om att det inte behöver vara så. Att det skulle gå att använda tysta kameror. Du har en annan uppfattning?
En annan lösning är väl att göra som Trump & vänner. Bjud inte in pressen.

En presskonferens är till för pressen, journalistkåren, där ett mer allmänt meddelande når allmänheten genom medierna. Att sätta bildtekniska hinder för pressen under en presskonferens känns bakvänt och helsnurrigt.

Jakten på rätt bild är ju vad som driver denna storm av spegelreflex- och slutarrassel. Tror du att det räcker att köra AF-S och en ensam exponering för ett fotouppdrag för pressen så är du ute och snurrar. Här vill tidningarna, eller bildbyråerna, ha precis rätt bild - och gärna några till arkiven - som kan passa med det budskapet och sammanfattningen man önskar skriva om presskonferensen både idag och framöver.

Tajming är kritiskt.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]Det jag kan se är att alla mickar är riktade korrekt, mot personen som talar, ändå tas ljudet upp så mycket. [...]
Mikrofonerna du ser, är du säker på att det är dessa som används för ljudupptagning till videokameran?
De kan mycket väl vara en del av rummets PA-anläggning. Och kameramannen använder mic monterad på sin kamera.
Det brukar väl vara lite större variation på micarns när varje reporter har sin egen där framme.
 

torbeno

Aktiv medlem
Men, herregud. Att kameror generellt blivit tystare är inte att säga att de är tysta.



En annan lösning är väl att göra som Trump & vänner. Bjud inte in pressen.

En presskonferens är till för pressen, journalistkåren, där ett mer allmänt meddelande når allmänheten genom medierna. Att sätta bildtekniska hinder för pressen under en presskonferens känns bakvänt och helsnurrigt.

Jakten på rätt bild är ju vad som driver denna storm av spegelreflex- och slutarrassel. Tror du att det räcker att köra AF-S och en ensam exponering för ett fotouppdrag för pressen så är du ute och snurrar. Här vill tidningarna, eller bildbyråerna, ha precis rätt bild - och gärna några till arkiven - som kan passa med det budskapet och sammanfattningen man önskar skriva om presskonferensen både idag och framöver.

Tajming är kritiskt.
Ehh. Nu gör du det lite extra besvärligt här för mig. Om jag nämner en småbildskamera som kan ta 20 bilder/sekund HELT tyst (buffert på 200+ bilder) vid namn så blir stämningen lite dålig.
Här är en länk dock
http://thenewcamera.com/sony-a9-shutter-sound-demo/

Canons Eos R har även den tyst läge. Än så länge i enbildsläge enbart (kameran finns ute på marknaden vilken dag som helst nu)

Nikons z6 z7 har denna funktion likaså.

Framtiden är tyst
 
Senast ändrad:

martinot

Aktiv medlem
Så fort som min ekonomi tillåter, jag lovar.
Tack vare SONY så är allt fantastiskt och möjligt! 😉

Själv så tycker jag diskussionen är rätt löjlig och helt feriktad att ge sig på fotograferna och deras kameror. Rätt personer att ge sig på i detta fallet är ljudtekninkerna.

Skall man även förbjuda journalisters datorer med tangentbord, och bara tillåta iPad/Surface med touchtangenter pga. taskigt ljudinspelningsarbete och dålig ljudteknik?

Sanslöst.
 

PMD

Aktiv medlem
Har reagerat på alla slutarljud när folk pratar i riktisdsdagen. Sjukt störarnde


https://www.aftonbladet.se/a/J18xLX


Vore det inte läge att förbjuda mekaniska slutare vid presskonferenser? Särskilt viktiga politiska.
Nej, istället kanske man skulle kunna kräva av ett videoreportageteam att de placerar mikrofoner vid talaren istället för att videofilma med en mobiltelefon som plockar upp alla kameraslutarljud från stillbildsfotograferna runt omkring. (Någon sorts videoamera med inbyggd mikrofon tycks det vara, även om det kanske inte är en mobiltelefon).
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
det känns som att det kvittar

har man inte värre problem än sånt trams så har man ett bra liv
Problemet är väl bara att alla inte är män i sina bästa som du och som fortfarande tror att de är odödliga. Det finns mängder med folk med olika typer av hörselproblem som i värsta fall missar den information som media är där för att ge oss. Är inte det synd? Många äldre har olika typer av hörselproblem och även yngre har i en del fall fått sin hörsel förstörd av olika skäl.

Jag är helt övertygad om att dessa störningar kommer försvinna över tid eftersom tekniken finns för att lösa dem om man vill. Ljudsmuts är ett miljöproblem som andra och det kan vara problem för en del. Alla som har väl fungerande sinnen kanske inte har så lätt att förstå det och det är även i sig ibland ett handikapp :).

Det tar lite tid att åtgärda problem som dessa men precis som samhället beslutat att handikappanpassa varenda hus numera för de handikappade med ramper, hissar, låga trösklar och gud vet vad och de flesta tycker nog att det är Ok att dela på de kostnaderna i ett samhälle som har råd med detta. För de som inte klarar sig ändå finns det assistanstjänster av olika slag och med tanke på vilket liv det varit kring de hårdare reglerna för dessa, så antar jag att det finns ett stöd för det med även om många varit förbannade på att en del missbrukat systemet.

Så fler och fler kommer att se till att inte störa viktiga ljudupptagningar med onödigt ljudsmuts framöver nu när tekniken faktiskt redan finns. Det kommer efterfrågas när avnämarna blir medvetna om att det går.

Vi tar sedan lång tid ergonomiska skäl i massor av sammanhang när det gäller det visuella - inte minst när det gäller bildskärmar och dataprogram. (Tusen och åter tusen arbetar med dessa visuella ergonomiska frågor men betydligt färre verkar bry sig om ljudergonomi. Vi använder exv. inte alla typsnitt i en enda röra i våra texter i böcker eller på FS bara för att vi kan (för det stör), utan begränsar oftast användningen till några få med seriffer i brödtext i böcker eller utan på skärm. Vi har inte normalt all världens färger i texterna vi läser vare sig på skärmar eller i tidningar -även om vi kan. Svart på vitt dominerar helt idag trots att det aldrig varit enklare att använda hela provkartan från Beckers.

Varför ska vi då acceptera onödigt ljudsmuts som stör audio och hörbarheten när vi sedan länge använder en textpresentation som till helt dominerande del är effektiv och vilsam visuellt i svart/vitt utan onödiga störande inslag. Ljussmuts är ineffektivt då det helt enkelt stör informationsöverföring så pass ibland att en del helt enkelt inte kan ta del av den informationen som de flesta kan ta till sig. Ljudsmuts har faktiskt en hög kostnad för vissa. Som det brukar vara har en del av de som är "inne" uppenbara problem att förstå de som är "ute" och utestända av problemen och det är som sagt också ett handikapp. Empati är helt klart en klar bristvara idag och det tycker jag är tråkigt särskilt som att andelen av befolkningen som har problemen växer starkt. Vi blir äldre och äldre - även de som fortfarande tror att de är odödliga.
 
Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
Om videofotografen hade gjort ett 360-graders panorama över presskonferensen med fokus inställd på en meter hade vi nog fått se mycket ”ljussmuts”.

Nu gjordes inte det och bilden blev ju helt okej.

Men det verkar som att ljudupptagningen är 360 grader och tar in mer ljud som är nära än långt bort. Därför blir det mycket ”ljudsmuts” i reportaget.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Med ganska små medel kan man få betydligt bättre ljudupptagning. En riktad mikrofon på kameran exempelvis.

För att en kort stund återbesöka fotbollsexemplet: trots femtio tusen sjungande och skrålande fans lyckas tv-teamet fånga ljudet av varje spark på bollen så att vi hör det i tv:n. Även i intervjuer av tränare nere på planen går ljudet fram till oss framför tv:n fast reporter och tränare knappt hör varandra.

Jag har inte varit på presskonferens på Riksdagen. Men jag har sett TV4:as reportageteam i några andra sammanhang. Det har varje gång varit en ensam person som fixar både videoupptagning och intervjuer. Aldrig någon särskild ljudtekniker.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag har inte varit på presskonferens på Riksdagen. Men jag har sett TV4:as reportageteam i några andra sammanhang. Det har varje gång varit en ensam person som fixar både videoupptagning och intervjuer. Aldrig någon särskild ljudtekniker.
Och här har vi det egentliga grundproblemet: Journalister förutsätts idag vara stillbildsfotografer, videofotografer och ljudtekniker - samtidigt. Förmodligen utan nämnvärt mycket utbildning kring det tekniska heller.

Att kräva regler för vilka stillbildskameror som får användas i situationer som den trådskaparen länkade till på kamerorna är - för att anknyta till ditt utmärkta exempel ovan - lite som att begär att publiken på en hockey- eller fotobollsmatch måste sitta tysta för att inte TV-kommentatorerna inte skall bli störda i sitt arbete.

Att åtgärda teknisk inkompetens (sannolikt orsakad av besparingar) genom att införa regler om utrustning känns lindrigt sagt som en överreaktion. I synnerhet som det dessutom är (och länge har varit) ett avtagande problem med allt tystare (och snart helt tysta) stillbildskameror och allt bättre ljud- och mikrofonutrustning.
 

Erik Normark

Aktiv medlem
Nej, istället kanske man skulle kunna kräva av ett videoreportageteam att de placerar mikrofoner vid talaren istället för att videofilma med en mobiltelefon som plockar upp alla kameraslutarljud från stillbildsfotograferna runt omkring. (Någon sorts videoamera med inbyggd mikrofon tycks det vara, även om det kanske inte är en mobiltelefon).
Jo, man kanske bedömde att just denna presskonferens inte var tillräckligt intressant för att vara värt den extra mödan (med vink till OP)... lol

Det har nämnts riktade mikar som en lösning, men de hjälper inte om man har "oljud" mellan sig själv och den talande. De måste fortfarande vara placerade nära munnen på den som talar, utan nåt oönskat ljud emellan.
 

PMD

Aktiv medlem
Så fler och fler kommer att se till att inte störa viktiga ljudupptagningar med onödigt ljudsmuts framöver nu när tekniken faktiskt redan finns. Det kommer efterfrågas när avnämarna blir medvetna om att det går.
I just det här fallet tror faktiskt att man kan skylla på den som spelade in videofilmen. Man måste inte använda en inbyggd mikrofon eller en extern rundupptagande mikrofon.

Man placerar lämpligen en trådlös mikrofon där talaren står. Eller så kopplar man in sig i lokalens ljudsystem, som tycks finnas med tanke på att det står en bunt mikrofoner på talarpodiet.

Då slipper man mycket av det störande ljud som finns runtomkring videografen. Man kan ju inte gärna lösa problem med folk som hostar och harklar sig eller som skramlar med pennor, datorer eller annat med hjälp av tystare teknik.

Vi använder exv. inte alla typsnitt i en enda röra i våra texter i böcker eller på FS bara för att vi kan (för det stör), utan begränsar oftast användningen till några få med seriffer i brödtext i böcker eller utan på skärm. Vi har inte normalt all världens färger i texterna vi läser vare sig på skärmar eller i tidningar -även om vi kan.
Du var väl med på 1990-talet? Det var lite svårt att få folk att fatta att man inte skulle hålla på sådär, men nu har de slutat, lyckligtvis.

Jag håller dock med om att buller kan vara ett problem i alla möjliga och omöjliga sammanhang. Själv bor jag på landet och störs därför inte så mycket av t.ex. trafikbuller, men på försommaren kommer alla j*vla småfåglar och smutsar ner ljudmiljön rejält med sitt gapande och skrikande. :)
 

MikaelSB

Aktiv medlem
Ehh. Nu gör du det lite extra besvärligt här för mig. Om jag nämner en småbildskamera som kan ta 20 bilder/sekund HELT tyst (buffert på 200+ bilder) vid namn så blir stämningen lite dålig.
Här är en länk dock
http://thenewcamera.com/sony-a9-shutter-sound-demo/

Canons Eos R har även den tyst läge. Än så länge i enbildsläge enbart (kameran finns ute på marknaden vilken dag som helst nu)

Nikons z6 z7 har denna funktion likaså.

Framtiden är tyst
Jag tror alla i forumet är bekanta med elektroniska slutare. Men det verkar som inte alla är lika välbekanta med de svagheter elektroniska slutare fortfarande lider av. Spelar ingen roll om du tänker på en Sony-kamera, en Fuji XT-2 eller Nikon D5.

Eftersom avläsningen från sensorn med elektronisk slutare är för långsam i miljöer med snabba rörelser eller elektriskt ljus får du skitfula ojämna skanningslinjer eller ojämna linjer över bilden. Något som säkert kommer lösas framöver. Men vi är inte där nu, så hänvisningen till elektroniska slutare som lösning på problemet diskuterat i tråden är bortkastat.

sep 30 2018535.jpg

Bild tagen i en kyrka med blandat elektriskt ljus, Nikon D5 och dess elektroniska slutarläge. Samma problem hade uppstått med min gamla Fuji XT-2. Att lämna in sådana här bilder till uppdragsgivare som pressfotograf, även om du använder en guldskimrande Sony-kamera, blir minst sagt inte populärt.
 

torbeno

Aktiv medlem
Mikrofonerna du ser, är du säker på att det är dessa som används för ljudupptagning till videokameran?
De kan mycket väl vara en del av rummets PA-anläggning. Och kameramannen använder mic monterad på sin kamera.
Det brukar väl vara lite större variation på micarns när varje reporter har sin egen där framme.
Vet du vad? Det är dessa mickar som används. Jag tog nämligen kontakt med riksdagsförvaltning och fick svar där. De är medvetna om detta problem och gör så gott de kan för att undvika störande ljud. Mickarna skall även kunna ta upp önskvärt ljud från journalister som ställer frågor.

För övrigt, himla trist att inte kunna föra en normal diskussion här.
 

apersson850

Aktiv medlem
Behållningen av den här tråden hittills är att jag har berikats med ordet "ljudsmuts". Det ska jag lägga på minnet.

För övrigt finns det ju mer eller mindre tysta lägen på en del DSLR också. Även när man inte kör med Live view. Till och med min 1DX Mark II tickar mer diskret om jag sätter den på "silent".
 

torbeno

Aktiv medlem
Jag tror alla i forumet är bekanta med elektroniska slutare. Men det verkar som inte alla är lika välbekanta med de svagheter elektroniska slutare fortfarande lider av. Spelar ingen roll om du tänker på en Sony-kamera, en Fuji XT-2 eller Nikon D5.

Eftersom avläsningen från sensorn med elektronisk slutare är för långsam i miljöer med snabba rörelser eller elektriskt ljus får du skitfula ojämna skanningslinjer eller ojämna linjer över bilden. Något som säkert kommer lösas framöver. Men vi är inte där nu, så hänvisningen till elektroniska slutare som lösning på problemet diskuterat i tråden är bortkastat.

Visa bilaga 146707

Bild tagen i en kyrka med blandat elektriskt ljus, Nikon D5 och dess elektroniska slutarläge. Samma problem hade uppstått med min gamla Fuji XT-2. Att lämna in sådana här bilder till uppdragsgivare som pressfotograf, även om du använder en guldskimrande Sony-kamera, blir minst sagt inte populärt.
Mitt sista inlägg i debatten.
https://enthusiastphotoblog.com/2018/09/08/silent-shutter-banding/

Jag har aldrig sagt något i stil med guldskimrande Sony eller att Sony löser alla problem – sluta upp att insinuera det om ni vill framstå som seriösa.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Vet du vad? Det är dessa mickar som används. Jag tog nämligen kontakt med riksdagsförvaltning och fick svar där. De är medvetna om detta problem och gör så gott de kan för att undvika störande ljud. Mickarna skall även kunna ta upp önskvärt ljud från journalister som ställer frågor.

För övrigt, himla trist att inte kunna föra en normal diskussion här.
Tipsa riksdagsförvaltningen att ta kontakt med någon som kan AV på riktigt.

De där mikrofonerna verkar ju vara rena katastrofen för ändamålet.

Jag följer ibland presskonferenser där problemet är det motsatta. Mikrofonerna vid podiet tar inte upp ljudet från journalisternas frågor. Det har man löst genom att en löpare springer runt till frågeställarna med en lös mikrofon.
 
ANNONS