Annons

Varför svänger månskenet

Produkter
(logga in för att koppla)

erikhj

Ny medlem
För att det är halvmåne!?

Vänsterkanten är rak. Hade sjön varit en perfekt spegel så hade ju högerkanten visat månens runda kant. Nu gör den också det men väldigt utsuddat.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
En sjö har ingen konvex yta. Den är inom synhåll platt.
Jovisst är jorden rund men det kan du bara uppleva på riktigt stora sjöar eller havet [...]
http://gardeborn.se/forstroelse/engagerande-data/index.html
Ett sträckt rep mellan norra och södra spetsen av Vättern skulle på mitten ligga 332 meter under vattenytan på grund av jordytans krökning.

Vete sjutton om han räknat rätt. Det låter mycket. Men jo en sjö kröker sig.

En annan sida skrev 7 meter om man mäter på tvären av Vättern där den är som bredast
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag röstar för att månspeglingen beror på var krusningarna finns. Helt slät yta ger bara en spegelbild av månen. Men vattenytan är ju nästan aldrig helt slät. Och kruset kan ligga olika beroende på vinden. Därför syns speglingen som stråk. Raka eller böjda. Min teori.. :)
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
http://gardeborn.se/forstroelse/engagerande-data/index.html
Ett sträckt rep mellan norra och södra spetsen av Vättern skulle på mitten ligga 332 meter under vattenytan på grund av jordytans krökning.

Vete sjutton om han räknat rätt. Det låter mycket. Men jo en sjö kröker sig.

En annan sida skrev 7 meter om man mäter på tvären av Vättern där den är som bredast
Som seglare borde jag väl känna till svaret. Fast det gör jag inte.
Nu har jag bara erfarenheten av det. Dagar med mycket bra sikt kan man se båtar där man bara ser masterna eller skorstenen. Man ser då 10-20 km bort.
När man seglar från Göteborg till Skagen kan man se Skagens fyr innan man är halvvägs.
Från Käringön på svenska kusten kan man se fyrljuset från Skagen klara dagar.
Avståndet Kärinögn till Skagen är nog ganska nära Vätterns längd. Såren felräkning. att det skulle skilja 332 meter mellan Vätterns södra och norra strand verkar som en ren felräkning. 3,32 meter verkar mer troligt.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Som seglare borde jag väl känna till svaret. Fast det gör jag inte.
Nu har jag bara erfarenheten av det. Dagar med mycket bra sikt kan man se båtar där man bara ser masterna eller skorstenen. Man ser då 10-20 km bort.
När man seglar från Göteborg till Skagen kan man se Skagens fyr innan man är halvvägs.
Från Käringön på svenska kusten kan man se fyrljuset från Skagen klara dagar.
Avståndet Kärinögn till Skagen är nog ganska nära Vätterns längd. Såren felräkning. att det skulle skilja 332 meter mellan Vätterns södra och norra strand verkar som en ren felräkning. 3,32 meter verkar mer troligt.
Ett sjömansexempel om varför man inte ser Danmark från Göteborg.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=791&artikel=4120836
Om två personer på vardera sidan stranden skulle kunna hålla ett snöre mellan sig så skulle den i mitten hamna hela 80 meter under havsytan!
 

henpe

Aktiv medlem
Appropå rep över Vättern så låter det orimligt mycket, men dryga 300m under ytan stämmer verkligen. Jag fick svaret 357m när jag räknade på en jordradie av 6371km och Vätterns làngd 135 km.

Onödiga fakta, men ändå lite nördigt intressant! :)
 
ANNONS