Annons

Grafikkort överflödigt?

Produkter
(logga in för att koppla)

carlén

Aktiv medlem
Min dator behöver uppgraderas med moderkort och allt.
Mitt i alla funderingar och googlesökningar slog det mig att många processorer nu har inbyggda grafikkretsar, även med stöd för OpenGL 4.5 och Display Port. Och stöd för 4k-upplösning.
Jfr: https://www.komplett.se/product/1103067/datorutrustning/datorkomponenter/processor/intel-core-i7-8700-processor

Betyder detta att det renodlade grafikkortet är överflödigt för fotografen som bara ägnar sig åt LR och PS? Jag bara undrar, för det skulle bespara mig en del pengar i min förestående uppfräschning av systemet.
Vet inte hur det är med stöd för två skärmar, förresten. Får väl googla vidare.

Tacksam för kommentarer från såna som vet nåt om detta.
 

HenryB

Aktiv medlem
Min dator behöver uppgraderas med moderkort och allt.
Mitt i alla funderingar och googlesökningar slog det mig att många processorer nu har inbyggda grafikkretsar, även med stöd för OpenGL 4.5 och Display Port. Och stöd för 4k-upplösning.
Jfr: https://www.komplett.se/product/1103067/datorutrustning/datorkomponenter/processor/intel-core-i7-8700-processor

Betyder detta att det renodlade grafikkortet är överflödigt för fotografen som bara ägnar sig åt LR och PS? Jag bara undrar, för det skulle bespara mig en del pengar i min förestående uppfräschning av systemet.
Vet inte hur det är med stöd för två skärmar, förresten. Får väl googla vidare.

Tacksam för kommentarer från såna som vet nåt om detta.
Det inbyggda räcker. Det är först vid filmredigering som det blir intressant att kika på dyra grafikkort.
 

iSolen.se

Guest
Min dator behöver uppgraderas med moderkort och allt.
Mitt i alla funderingar och googlesökningar slog det mig att många processorer nu har inbyggda grafikkretsar, även med stöd för OpenGL 4.5 och Display Port. Och stöd för 4k-upplösning.
Jfr: https://www.komplett.se/product/1103067/datorutrustning/datorkomponenter/processor/intel-core-i7-8700-processor

Betyder detta att det renodlade grafikkortet är överflödigt för fotografen som bara ägnar sig åt LR och PS? Jag bara undrar, för det skulle bespara mig en del pengar i min förestående uppfräschning av systemet.
Vet inte hur det är med stöd för två skärmar, förresten. Får väl googla vidare.

Tacksam för kommentarer från såna som vet nåt om detta.
Om du vill kunna titta på 4K film ska du investera i ett ok kort.

Sen börjar redigeringsprogrammen kunna utnyttja grafikkorten för sitt interna arbete men du kanske inte är intresserad av photoshopprestanda?

Nyligen har jag noterat att t o m Chrome använder grafikkorten, för vad vet jag inte men undan går det.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det finns processorer som har rätt kraftiga grafikkretsar som slår enklare grafikkort som GT 1030. Kolla på AMD Ryzen 5.
 

iSolen.se

Guest
Det finns processorer som har rätt kraftiga grafikkretsar som slår enklare grafikkort som GT 1030. Kolla på AMD Ryzen 5.
Jag hade problem med att mitt gamla kort inte klarade att skala 4K till min 2560 skärm.

Mitt nya kort (rtx-2070) trodde jag skulle vara hästlängders overkill men det jobbar till 46% med att skala 4K och det bara i 25fps. Det beror lite på vilken enkoder förstås.

Det är nästan så att jag inte tror det klarar 4K/60fps (nedskalat och ryckfritt förstås). Om jag köpte en 4K skärm skulle den inte behöva jobba så hårt men jag jag är inte i läge att köpa någon skärm just nu, 2,6K är rätt lagom för redigering.

Jag har samma processor som TS pekade ut.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Många om inte de flesta bildbehandlingsprogram idag inkl raw-framkallare nyttjar grafikkortet vid zoomning, effekter, retuscher bläddring och andra typer av bearbetning inkl vid export av bilder.

Gör man enklare bearbetningar eller exporterar av någon bild här och där är det väl sak samma men gör man större arbeten så går det klart snabbare med accelererad grafik.

Har man väl testat ett bättre kort vill man verkligen inte gå tillbaka.

Sedan är väl ett 1050 på den klart lägre skalan av prestandakort.
Kan inte uttala mig om det jämfört de nyaste integrerade kretsarna.
 

fieldcells

Avslutat medlemskap
Vill bara förtydliga att det är 2200G och 2400G som har inbyggd GPU i dagsläget. Så att ingen köper 1600 eller 2600 i tron att samtliga AMD har stöd.
 

Thomas Strandberg

Aktiv medlem

carlén

Aktiv medlem
Nej, ska du ha ett externt grafikkort har Intel ingen nackdel.
Men jag vill inte lägga mer än vad ett geforce 1050 kostar. Har aldrig spelat ett datorspel i hela mitt liv. Jobbar inte med video heller.
LR tar dock otroligt med tid på sig att skapa förhandsvisningar. Gissar att det är cpu:ns uppgift och inget som kan inlånas från ett separat grafikkorts kretsar.
PS kan också vara lite slött, särskilt vid många lager och vid åtgärder som skärpning eller moiréborttagning. Och detta trots att jag arbetar med m43-filer.
Och att spara psd-filer tar en evighet med mitt nuvarande, gamla system.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Hade varit kul att de datorbyggskunniga hade kunnat starta en tråd där de specar vilka delar de skulle ha byggt en dator för avsedd för bildredigering i olika prisklasser.
Typ en låda för runt 10kkr, en annan för 15kkr och en tredje för 20kkr.

/Stefan
 

carlén

Aktiv medlem
Många om inte de flesta bildbehandlingsprogram idag inkl raw-framkallare nyttjar grafikkortet vid zoomning, effekter, retuscher bläddring och andra typer av bearbetning inkl vid export av bilder.

Gör man enklare bearbetningar eller exporterar av någon bild här och där är det väl sak samma men gör man större arbeten så går det klart snabbare med accelererad grafik.

Har man väl testat ett bättre kort vill man verkligen inte gå tillbaka.

Sedan är väl ett 1050 på den klart lägre skalan av prestandakort.
Kan inte uttala mig om det jämfört de nyaste integrerade kretsarna.
Menar du att om man nöjer sig med ett low end som 1050 kan man lika gärna låta bli det, och låta det integrerade sköta jobbet i stället?
(Det brskriver nämligen precis mitt fall).
 

fieldcells

Avslutat medlemskap
Adobe går igenom vad som använder GPU-acceleration:

https://helpx.adobe.com/se/photoshop/kb/photoshop-cc-gpu-card-faq.html#HuranvänderPhotoshopgrafikprocessorn

Överlag så brukar denna sajten rekommenderas så fort foto- och videoredigering kommer på tal. Tittar man på prestandan så är ett 1060 6 GB (beg <2k) ca 61% bättre än Intels integrerade GPU. Därefter är prestandavinsten bara 8% om man väljer top of the line:

https://www.pugetsystems.com/recommended/Recommended-Systems-for-Adobe-Photoshop-CC-139/Hardware-Recommendations

Sedan är det svårt att säga vad det gör i praktiken. Sitter man på en mekanisk hårddisk och 8 GB ram så känns det mer prioriterat att åtgärda än ett grafikkort.
 

HenryB

Aktiv medlem
Men jag vill inte lägga mer än vad ett geforce 1050 kostar. Har aldrig spelat ett datorspel i hela mitt liv. Jobbar inte med video heller.
LR tar dock otroligt med tid på sig att skapa förhandsvisningar. Gissar att det är cpu:ns uppgift och inget som kan inlånas från ett separat grafikkorts kretsar.
PS kan också vara lite slött, särskilt vid många lager och vid åtgärder som skärpning eller moiréborttagning. Och detta trots att jag arbetar med m43-filer.
Och att spara psd-filer tar en evighet med mitt nuvarande, gamla system.
Det är i princip bortkastade pengar att köpa ett externt grafikkort för att arbeta med LR/PS. Det är bättre att lägga pengarna på en snabbare CPU eller mer minne.
 

iSolen.se

Guest
Det är i princip bortkastade pengar att köpa ett externt grafikkort för att arbeta med LR/PS. Det är bättre att lägga pengarna på en snabbare CPU eller mer minne.
Ett enklare kan ju vara idé, utvecklingen går ju mot att mer och mer uppgifter delegeras till grafikkortet. Som sagt, till och med Google Chrome använder kortet.

När jag köpte min förra dator sparade jag på grafikkortet för jag skulle ju varken titta på eller redigera video. Fel.
 

carlén

Aktiv medlem
Adobe går igenom vad som använder GPU-acceleration:

https://helpx.adobe.com/se/photoshop/kb/photoshop-cc-gpu-card-faq.html#HuranvänderPhotoshopgrafikprocessorn

Överlag så brukar denna sajten rekommenderas så fort foto- och videoredigering kommer på tal. Tittar man på prestandan så är ett 1060 6 GB (beg <2k) ca 61% bättre än Intels integrerade GPU. Därefter är prestandavinsten bara 8% om man väljer top of the line:

https://www.pugetsystems.com/recommended/Recommended-Systems-for-Adobe-Photoshop-CC-139/Hardware-Recommendations

Sedan är det svårt att säga vad det gör i praktiken. Sitter man på en mekanisk hårddisk och 8 GB ram så känns det mer prioriterat att åtgärda än ett grafikkort.
Tack för den länken!
Jag har Windows på en SSD och fotoprogrammen på en annan. Det hjälper verkligen. Sedan kunde man önska sig mer RAM, och särskilt snabbare än ddr2, som jag kör på nu.
 
ANNONS