Annons

Sony a6400 - släppt

Produkter
(logga in för att koppla)

smislo

Aktiv medlem
Jag fattar inte hur SONY tänker eller rättare sagt inte tänker. Ännu en APS-C kamera??? Varför? A6000 bra, A6300 ännu bättre A6500 med bildstabilisering osv...

Men INGA vettiga APS-C objektiv...
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag fattar inte hur SONY tänker eller rättare sagt inte tänker. Ännu en APS-C kamera??? Varför? A6000 bra, A6300 ännu bättre A6500 med bildstabilisering osv...

Men INGA vettiga APS-C objektiv...
Eftersom det inte verkar som att a6400 har stabilisering så är det nog en lågoddsare att det dyker upp en a6600 senare som genomgått motsvarande modellmassage...
 

equa

Aktiv medlem
Mer entusiastisk över nyheten om FW-uppgraderingen till de senaste fullformatarna. Time-lapse, förbättrad tracking och djurögon-af bl a. Wow!
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag fattar inte hur SONY tänker eller rättare sagt inte tänker. Ännu en APS-C kamera??? Varför? A6000 bra, A6300 ännu bättre A6500 med bildstabilisering osv...

Men INGA vettiga APS-C objektiv...
Det här är tydligen en kamera som riktar sig rätt specifikt till världens alla videobloggare. Den är prissatt därefter.

Bortsett från att man gjort skärmen med "selfieläge" så är väl den stora grejen det som kommer under 2019 till AF. Det verkar som om man tagit AF ytterligare ett steg så att även folk med rudimentära fotokunskaper ska kunna lyckas med att fokusera på i princip vad som helst (inklusive djurs ögon) utan att kunna i princip ett dugg om alla de AF-inställningar man kan göra (och de är många).

Det är "low end" men med den mest användarvänliga AF som Sony förmodligen tagit fram hittills. Jag tycker redan min A7 III är fantastisk när det gäller användarvänligheten men detta verkar lova att ta det ett steg till.

Nu förväntar jag mig att även A7 III:serien och A9 får denna nya generation AF-funktioner i en kommande FW under 2019. Djur ögon AF finns tydligen inte med ännu men ska tydligen komma senare. Det vore kul att testa det på en safari eller vid fågelfoto.

"The α6400 introduces an advanced ‘Real-time Eye AF’, the latest version of Sony’s acclaimed Eye AF technology. This exciting new capability employs artificial intelligence-based object recognition to detect and process eye data in real time, resulting in improved accuracy, speed and tracking performance of Eye AF. In all autofocus modes, the camera now automatically detects the eyes of the subject and activates Eye AF with a half press of the shutter button, and when in AF-C or AF-A mode, the preferred eye (left or right) of your subject can be selected as the focus point. Choices include Auto / Right Eye / Left Eye, and a Switch Right / Left Eye function can be assigned to a custom function as well. This exciting new technology completely frees the photographer to focus solely on composition with full trust that focus will be tack sharp on the subject’s eye. Eye AF support for animals[vii] will be added in Summer 2019 via a system software update, ideal for wildlife photographers.

Also debuting on the α6400 is Sony’s newly developed ‘Real-time Tracking’. This mode utilises Sony’s latest algorithm including Artificial Intelligence based object recognition and processes colour, subject distance (depth), pattern (brightness) as spatial information to ensure that all subjects can be captured with excellent accuracy. Plus, when photographing or videoing humans or animals, face and eye position information is recognised by AI and the subjects eyevii is monitored in real time with extremely high tracking precision. This can be activated by a simple half press of the shutter button[viii], or can be assigned to a custom function as well."

Det här är väl bra? Korkat dock om man nu inte sett till att även denna modell fått anti skak. Antiskak är huvudfåran idag så det förväntar sig Sony-användare idag sedan länge. Jag tror dock de flesta Sony-objektiv för APS-C har OSS inbyggt som exv. mitt trevliga 10-18mm och alla andra Sony jag har för APS-C explicit, så det behöver inte vara en deal breaker om man inte sätter på manuella Samyang eller så men varför ska man göra det som vloggare med det AF-systemet.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Mer entusiastisk över nyheten om FW-uppgraderingen till de senaste fullformatarna. Time-lapse, förbättrad tracking och djurögon-af bl a. Wow!
Instämmer! Men det finns ju faktiskt redan möjligheten att filma video med ner till en bild per sekund med exv. A7 III så man kan göra timelapse video direkt i videoformat utan att ta en massa stillbilder och processa dessa på det sätt man tidigare gjorde i exv. den Time Lapse-applikation som vi använde tidigare via Play Memories-systemet.

Har du någon länk till den infon om kommande FW-uppgraderingen för andra modeller inkl. FF undrade jag - men hittade den nog själv här:

https://www.dpreview.com/news/5057389015/sony-promises-firmware-updates-for-a7-iii-a7r-iii-and-a9-improving-af
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Same procedure as every year, Miss Sophie ...
Nä det var nog ett tag sedan A6500 kom och den hade ju många inte råd med så många fortsatte att köpa A6000 istället som ju tydligen fortfarande säljs i rätt stora volymer. Om man betänker detta så är det väl äntligen dags med en uppgradering av den verkliga instegsversionen som ju faktiskt fortfarande är A6000. Den kom för fem år sedan (2014) och det är mycket länge sedan i dessa sammanhang. Det är väl nästan samma frekvens Canon brukar lansera sina proffsmodeller med.

Hur många APS-C har exv. Fuji släppt de senaste åren? Där kan man väl verkligen tala om same procedure as last year James. Det är väl dessutom bara en enda som har något annat än den gamla 24 MP-sensor som funnits i evigheter.

Det enda jag inte fattar med denna modell är dess konstiga beteckning för den kommer nog att röra till det en del. Annars tycker jag att det här var lite kul och ett bra steg i rätt riktning (om det håller vad det lovar) för de som bara vill att kameror ska funka och som inte har någon lust att lära sig en massa detaljer om AF-system som ju normalt är det mest snåriga som finns i moderna kameror.
 

equa

Aktiv medlem
Instämmer! Men det finns ju faktiskt redan möjligheten att filma video med ner till en bild per sekund med exv. A7 III så man kan göra timelapse video direkt i videoformat utan att ta en massa stillbilder och processa dessa på det sätt man tidigare gjorde i exv. den Time Lapse-applikation som vi använde tidigare via Play Memories-systemet.

Har du någon länk till den infon?
https://alphauniverse.com/stories/sony-announces--9-camera-upgrade-through-major-firmware-updates/

https://youtu.be/oyzhTGfcZy8

Bra att Sony satsar rejält på en mycket tung fw-uppgradering denna gång och inte slänger ut en ny modell med myrstegsförbättring som med a6300 —> a6500 (även om sensorstabilisering knappast fixas via FW ;-) Skall dock bli intressant att se hur den emotsedda a7000 blir bestyckad.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
https://alphauniverse.com/stories/sony-announces--9-camera-upgrade-through-major-firmware-updates/

https://youtu.be/oyzhTGfcZy8

Bra att Sony satsar rejält på en mycket tung fw-uppgradering denna gång och inte slänger ut en ny modell med myrstegsförbättring som med a6300 —> a6500 (även om sensorstabilisering knappast fixas via FW ;-) Skall dock bli intressant att se hur den emotsedda a7000 blir bestyckad.
Ja det är bra med både en riktig timelapse-lösning för de som tycker det är kul men egentligen är väl "ögonfokus för djur" det enda riktigt nya. I övrigt är det ju mest ergonomi. Man kan ju exv. redan idag låta Face Detection ligga i bakgrunden som backup till Eye Focus och Lock on AF. Jag kör alltid så själv. Det goda med det är ju att det funkar lite som "förfokus" och hjälper exv. när man har längre brännvidder. Det kompenserar ju även exponering om ansikten är i motljus.

Det man verkar vilja göra nu är ju att detta ska bli mer av ett "standardläge" så folk ska slippa rigga allt själva - om jag fattat det korrekt. Det är ju detta jag själv tidigare påpekat som är verklig ergonomi när man slipper tänka på fokus och istället kan koncentrera sig på kompositionen. Det tar diskussionen ett steg längre än den diskussion man annars alltid hamnar i - d.v.s. var knappar sitter, om de är upplysta och om de funkar rent taktilt.

Det verkligt nya för min del är nog främst Eye Focus för djur. Det tror jag kan bli hur kul som helst men det kanske behöver komma ett par uppdateringar som för vanlig Eye Focus för att det ska sitta. Jag vet inte vad jag mer skulle sakna efter detta. Nu är väl ändå det mesta snart på plats.
 

equa

Aktiv medlem
Ja det är bra med både en riktig timelapse-lösning för de som tycker det är kul men egentligen är väl "ögonfokus för djur" det enda riktigt nya. I övrigt är det ju mest ergonomi.
Patrick Murphy-Racey verkar ju helt över sig när det gäller den nya trackingfunktionen. Eftersom jag mest fotar fågel låter det högintressant. Menyn är tydligen uppdaterad också med skiss på kameran och hur man programmerat custom-knapparna. Man få väl ta PM-R:s lovord med en nypa salt eftersom han är Sony-artisan. Vi får se, FW-uppgraderingen kostar ju inget extra.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Patrick Murphy-Racey verkar ju helt över sig när det gäller den nya trackingfunktionen. Eftersom jag mest fotar fågel låter det högintressant. Menyn är tydligen uppdaterad också med skiss på kameran och hur man programmerat custom-knapparna. Man få väl ta PM-R:s lovord med en nypa salt eftersom han är Sony-artisan. Vi får se, FW-uppgraderingen kostar ju inget extra.
Det blir nog väldigt bra om man kan få Eye Focus även i video och att det blir aktiverat per automatik i "tracking". Som det nu är så funkar bara Face Detection och Center Lock on AF där utöver den vanliga följande AF:en och de fokusområden den klarar. Fattar inte varför man inte fixat det redan. Det har ju redan Fuji gjort på första försöket om jag inte är felunderrättad.

Jag ser fram emot den uppgraderingen. Undrar om det är sant att A9 inte får S-log Picture Profiles nu heller som alla andra avancerade modeller faktiskt redan har tillsammans med de senaste APS-C modellerna t.o.m. Varför tjyvhålla på det?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Skulle väl i så fall vara internetkoppling som gör bildsökning hos google och lägger in artnamnet på djuret som metadata till bilden.
På latin då antar jag :).

Jag förstår att det är ett skämt men … det börjar ju faktiskt låta lite som muséernas våta dröm om den s.k. "semantiska webben", där systemen i bakgrunden kan berika ett sökresultat med associativa sökningar i andra referenskällor med hjälp av det metadata som finns i det primära sökresultatet - allt för att förbättra och fördjupa "helhetsupplevelsen".

Wifi-stödet finns ju redan men vi väntar väl fortfarande på den första systemkameran med plats för telefonkort så att man kan få stöd för trådlöst bredband också. Men redan idag kan man ju få positionsdata in på bilder via kommunikation med telefonen man ev. har, så det skulle väl inte behöva vara ett skämt särskilt länge till om man nu skulle se en poäng i detta.
 
Senast ändrad:

Fredrik AVT

Aktiv medlem
På latin då antar jag :).

Jag förstår att det är ett skämt men … det börjar ju faktiskt låta lite som muséernas våta dröm om den s.k. "semantiska webben", där systemen i bakgrunden kan berika ett sökresultat med associativa sökningar i andra referenskällor med hjälp av det metadata som finns i det primära sökresultatet - allt för att förbättra och fördjupa "helhetsupplevelsen".

Wifi-stödet finns ju redan men vi väntar väl fortfarande på den första systemkameran med plats för telefonkort så att man kan få stöd för trådlöst bredband också. Men redan idag kan man ju få positionsdata in på bilder via kommunikation med telefonen man ev. har, så det skulle väl inte behöva vara ett skämt särskilt länge till om man nu skulle se en poäng i detta.
Samsung Galaxy Camera och Samsung Galaxy NX systemkamera hade båda plats för SIMkort för internetaccess utan WiFi. Detta var flera år sedan.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Samsung Galaxy Camera och Samsung Galaxy NX systemkamera hade båda plats för SIMkort för internetaccess utan WiFi. Detta var flera år sedan.
Ja men dom är ju inte med längre så vi står väl fortfarande kvar då på ruta ett. Det var f.ö. lite synd att Samsung drog sig ur systemkameramarknaden. De hade säkert kunna tillföra en hel del och då hade vi kunna få en stor spelare till som visste hur man gör bra sensorer. Då kunde Sony ha fått lite bättre konkurrens på sensorsidan än de har idag.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Skulle väl i så fall vara internetkoppling som gör bildsökning hos google och lägger in artnamnet på djuret som metadata till bilden.
Det här är väl redan på gång vad det verkar.
Huawei och kineserna har ju koll på de flesta av kineserna tydligen, så nu står väl deras husdjur på tur att övervakas så att de inte skiter på fel ställe:


https://camerajabber.com/sony-animal-eye-af-coming-soon/

"Artificial Intelligence

The camera has to use artificial intelligence (AI) to recognise a face. Once the face has been found, it can then latch on to the eyes. This has to be done very quickly so the camera can get the eyes sharp in the shot.

Extending the Eye AF system to animals means that the camera concerned has to be capable of recognising different faces. Even with dogs, for instance, a Dalmatian’s face looks very different from a Border Terrier’s.

We’ve already seen this kind of technology in action in the Huawei P20 Pro. It can distinguish a cat from a dog for instance. It even displays an icon to let you know what type of subject it has detected.
•Huawei P20 Pro Review

If Sony does manage to achieve this level of sophistication (I think it’s unlikely that it won’t now the expectation has been raised), it could be a huge step forward for wildlife photography. Meanwhile, I’m really hoping that Border Terriers make it to the identification list!"
 

equa

Aktiv medlem
Jag ser fram emot den uppgraderingen. Undrar om det är sant att A9 inte får S-log Picture Profiles nu heller som alla andra avancerade modeller faktiskt redan har tillsammans med de senaste APS-C modellerna t.o.m. Varför tjyvhålla på det?
Tyngdpunkten på a9 är ju action och af. Video ligger i 7S-segmentet och ”kompromisserna” i de övriga tredje gen 7-kameror. Är väl en ganska vettig fördelning?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tyngdpunkten på a9 är ju action och af. Video ligger i 7S-segmentet och ”kompromisserna” i de övriga tredje gen 7-kameror. Är väl en ganska vettig fördelning?
Ja fast det är ju just A9 som har minst problem av alla med rolling shutter eftersom den är så snabb som den är och genom att den har fördelen av den stackade processorn. Varför ska S-log-varianterna finnas i A7 III och i både A6300 och A6500 men inte i A9. Jag tror också att det var någon form av positionering inför lanseringen av nya A7s III men det känns ju ändå lite konstigt att man tagit bort dessa Picture Profiles ENBART i A9 och att de finns i A6300 t.o.m.
 
ANNONS