Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony a6400 - släppt

Produkter
(logga in för att koppla)

equa

Aktiv medlem
Ja fast det är ju just A9 som har minst problem av alla med rolling shutter eftersom den är så snabb som den är och genom att den har fördelen av den stackade processorn. Varför ska S-log-varianterna finnas i A7 III och i både A6300 och A6500 men inte i A9. Jag tror också att det var någon form av positionering inför lanseringen av nya A7s III men det känns ju ändå lite konstigt att man tagit bort dessa Picture Profiles ENBART i A9 och att de finns i A6300 t.o.m.
Då förstår jag bättre. Håller med.
 

afe

Aktiv medlem
I andra Sonytrådar (eller trådar där Sonys nyare A7-kameror nämns) brukar det nämnas som en stor fördel med de nya battierna. Avsaknandet av den diskussionen här antar jag beror på att A6400 kör med samma batteri som de äldre kamerorna?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
I andra Sonytrådar (eller trådar där Sonys nyare A7-kameror nämns) brukar det nämnas som en stor fördel med de nya battierna. Avsaknandet av den diskussionen här antar jag beror på att A6400 kör med samma batteri som de äldre kamerorna?
Batterifrågan har väl ältats till leda i åratal. Alla vet väl vad många testare tycker om dem även om nu de flesta inte har några problem generellt med den batterikapacitet som de små batterierna ger.

…. men just i en modell som riktar sig till videobloggare bl.a. så tycker jag också att det är konstigt att man inte satt i det nya batteriet. Det finns ju dessutom en poäng att hålla sig med så få parallella tillbehör och i detta fall batterityper som möjligt.
 

Bengf

Aktiv medlem
Försa om det är tänkt att A6400 skall ersätta dom tidigare A5000/A5100, eller hur tänker Sony här, hittar inga ord om att A6500 skall få ny FW med dom nya AF förbättringarna, A6400 borde nog vara några tusenlappar billigare jag ser den mera som en förbättrad A6000 en modernare variant.
 

Leica-M-gubben

Aktiv medlem
Kennes review

The A6400 is an incredibly advanced camera at a bargain price.

The A6400 is a tiny little camera that produces big-camera professional results. It weighs less than a pound and has more resolution than a professional DSLR (the Nikon D5 and the Canon 1DX Mark II only have 20 MP, not 24 MP like the A6400)!

https://kenrockwell.com/sony/a6400.htm
 

afe

Aktiv medlem
The A6400 is an incredibly advanced camera at a bargain price.

The A6400 is a tiny little camera that produces big-camera professional results. It weighs less than a pound and has more resolution than a professional DSLR (the Nikon D5 and the Canon 1DX Mark II only have 20 MP, not 24 MP like the A6400)!

https://kenrockwell.com/sony/a6400.htm
Det där citatet, om än något röslyckt ur sitt sammanhang, säger mer om Kenny än om kameran ...
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Problemet med Sony APS-C är väl att hur bra kameror de än släpper så finns inte matchande objektiv. Skall man sätta 18-135 eller 16-50 på denna? Eller lägga ut dagens pris på 70-200/4? Har man så mycket pengar har man ju råd med A7III. för att göra deras APS-C kameror intressanta behövs objektiven också - en bra och vettigt prissatt 16-50/2,8 och 12-24/2,8 och gärna en 50-150/2,8. Kostar de för mycket kan man ju lika gärna köpa A7III. Hur skall Sony lösa detta? Kanske kan Tamron/Sigma rädda dem men det finns inga tecken på detta ännu. 18-35/1,8 och 50-100/1,8 är underbara men kanske lite overkill i storlek för denna lilla kamera. F/2,8 zoomar skulle räcka. Det behövs kanske bara dessa 2-3 objektiv och även om Sigma har släppt en del bra fasta, och trots en uppsjö av objektiv med samma brännvidd från Sony till FF, så kommer inga bra zoomar ljusstarka zoomar till APS-C. Det är synd då kameran annars i sig närmar sig den dyrare Fuji XT3 i prestanda - men utan matchande objektiv vad spelar det för roll.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Försa om det är tänkt att A6400 skall ersätta dom tidigare A5000/A5100, eller hur tänker Sony här, hittar inga ord om att A6500 skall få ny FW med dom nya AF förbättringarna, A6400 borde nog vara några tusenlappar billigare jag ser den mera som en förbättrad A6000 en modernare variant.
Tja, det är väl bara det bästa Sony har nu när det gäller AF. Det kommer nu i denna lilla leksakskamera för videobloggare. I sommar först får vi andra de grejor de nu har tillgång till i A6XX-seriens billigaste kamera. Till och med Sonys snabbaste systemkamera A9 ska ju få den funktionalitet man nu bara har tillgänglig i A6400. Det säger väl ändå lite om vad detta egentligen är för fågel.

Det har ju hänt en hel del med hårdvaran sedan A6300 och A6500, så det kan ju möjligen stoppa en uppgradering av dessa men jag skulle inte tacka nej till en ny FW till min A6300 även om den faktiskt är hyfsad som den är.

Är det något jag tycker de inte skulle undanhållit användarna så är det nog bildstabiliseringen. Att inte ha den gör ju att kameran blir mer begränsad för en del än som är riktigt kul. Vem vill sätta på ett G-Master objektiv som är helt ostabiliserat på denna kamera? Det handlar ju faktiskt inte bara om gamla manuella objektiv.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det där citatet, om än något röslyckt ur sitt sammanhang, säger mer om Kenny än om kameran ...
Ja han har sannerligen lyckats reta upp massor av Fuji-användare denna Rockwell. Här kommer ännu ett citat lösryckt ur sitt sammanhang från Rockwells recension av A7 III (jag förstod väl inte heller riktigt vad den gjorde där även om jag tror jag förstod vad han menade).

"Fuji makes no full-frame cameras.
Fuji cameras are optimized for people photos. If people are your thing, Fujis usually create great-looking skin tones in any light, but Fuji cameras tend to have inferior color rendition for every other kind of subject.
While Sony has come from out of nowhere in 2013 with originally klunky full-frame mirrorless cameras and has made astounding progress each year with genuinely superior cameras each go-round, the saddest thing about Fuji is that their buggy first cameras haven't gotten any less buggy.
Consider Fuji if you're a wedding and portrait photographer, but forget them for everything else."

Jag vill inte säga annat med det citatet än att man faktiskt kan se på FW-uppdateringar på flera sätt och jag har själv varit helt förundrad över en Garmin (kombo GPS/ekolod) och den rätt galna lista över korrektioner och nya funktioner den produkten blev utsatt för fram till jag köpte ett ex för några år sedan. Det var t.o.m. så att den på kartongen visade att produkten stödde CHIRP-tekniken (nära fotorealistisk återgivning av vatten och botten under båten) fast den faktisk släpptes utan att ha denna funktionalitet. Den kom istället senare i en FW. Det var ju snudd på bedrägeri.

Så en väl strid ström av FW-uppdateringar kan både ses som en välsignelse där man får en del efterlängtade nya funktioner man kanske inte tidigare haft men det kan också tyda på en väl slapp organisation som hellre låter användarna sluttesta en inte helt färdig och genomtestad produkt än tar de kostnaderna själva. Med det sagt så tycker jag själv att Sony verkligen kunde haft lite mer omtanke om de som kör A-mounts på E. Det tog väl länge att få till det. Man kan även se på Nikons snabba FW-uppdatering av FW i Z-serien på samma sätt. Borde den inte haft Eye Focus från första början bara för att nämna en viktig och säkert efterlängtad funktion.
 

afe

Aktiv medlem
A6000 är fortfarande Sonys billigaste systemkamera. A6400 kostar ungefär 10000:- mer och är alltså långt från billigast...
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
"This changes everyting?"

Det var väl att ta i kanske men videon nedan pekar på några viktiga saker jag själv lyft tidigare när jag började lära mig hur man kunde rigga även min nya A7 III.

https://www.youtube.com/watch?v=T1TpyRRQBWU


Jag upptäckte faktiskt redan med min A6300 att jag med fördel kunde ändra en del av mina gamla fokusrutiner. Med A7 III kunde jag ta detta ett steg till.

Det första jag blev varse när jag började använda den "nya" Lock on AF Expand Flexible Spot var att jag helt kunde tänka bort knöliga statiska fokuspunkter och kunde använde den joystick som en del användare gnällt sig till åt annat. Istället för statiska fokuspunkter och omkomposition så har vi fått dynamisk fokusering på vilken del av bildytan vi vill.

Det andra var att jag inte längre behöver AF-S (single läget) eller AF-A (Auto), då man med fördel kan använda AF-C jämt. Förr var single shotprecisionen inte lika bra med AF-C men numera verkar inte detta vara något problem längre med den mycket snabba uppdatering som sker av AF och exponering i de nya kamerorna.

Det har även länge gått att använda det gamla mycket snabba Face Detection som backup till både Eye Focus och till Lock on AF. Med A6400, har ni som man kan se i Nortrups film, gjort de inställningar jag och många andra säkert landat i parmanent även till standard i A6400. Skillnaden är dock att nu behöver ingen ställa in detta manuellt överhuvudtaget, då det som sagt är grundläget. Så äntligen har Sony tagit sin egen ganska knöliga fokusergonomi till en ny nivå.

Nu kan inte fokusergonomidiskussionen längre mest handla om knappar som ska sitta rätt, vara tillräckligt taktila, upplysta eller att man ska kunna välja mellan en massa förprogrammerade scenarier. Från och med nu kommer AF-ergonomi även i systemkameror att kunna handla om ifall man överhuvudtaget ska behöva tänka på AF-systemets alla inställningar som användare, för att det ska göra sitt jobb optimalt.

Nu är det point and shoot på riktigt och faktiskt bättre än så ibland för kameran kommer ju själv att leta efter sånt som rör sig i allmänhet samt ansikten och ögon i synnerhet automatiskt. "Hit rate" verkar fantastisk och särskilt A9 med kommande FW-uppgraderingar (det är ju två stycken tydligen) imponerar i hitrate och snabbhet. Jag undrar verkligen om en ny FW till min A7 III kommer att upplevas som ett stort lyft. Jag tycker ju redan nu att det är väldigt bra men visst vore det bra om man rensade bort en del av de gamla strukturellt tillväxta och överlapppande funktioner som nog faktiskt blivit onödiga och obsoleta. Det kanske äntligen är dags nu att börja rensa bort AF-S, AF-A samt alla de varianter av "Focus Area" som vi inte behöver längre.
 

equa

Aktiv medlem
Tycker Sonys AF-system både har varit krångligt och otillförlitligt förutom ansikts-/ ögon-AF fram till tredje generationens spegellösa. Lock-on har aldrig riktigt funkat på fåglar och fortfarande tappas fokusen till bakgrunden. Härvidlag fungerade Nikon D500 bättre. Har därför enbart kört "wide" och single flexible spot. Med "wide" + snabb slutartid + track sens 1 till dedikerad "custom-key" och längre slutartid, med "single point" för att hålla nere ISO:t, i grundläge har det fungerat riktigt bra.
Nu är det ju inte bara kamerahuset som bestämmer af-en. Med dubbla fokusmotorer i de längre sonyobjektiven har också AF-hastigheten förbättrats. Om det nya FW:t nu också har mönsterigenkänning kanske speciellt A9:an blir den bästa af-kameran för naturfotografen alla kategorier men om det skall slå måste det komma fler långa teleobjektiv som inte innebär att får lämna hus och hem för att finansiera. Sony? Northrups video är f ö riktigt, riktigt bra där han jämför fem olika kamerors af-egenskaper.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tycker Sonys AF-system både har varit krångligt och otillförlitligt förutom ansikts-/ ögon-AF fram till tredje generationens spegellösa. Lock-on har aldrig riktigt funkat på fåglar och fortfarande tappas fokusen till bakgrunden. Härvidlag fungerade Nikon D500 bättre. Har därför enbart kört "wide" och single flexible spot. Med "wide" + snabb slutartid + track sens 1 till dedikerad "custom-key" och längre slutartid, med "single point" för att hålla nere ISO:t, i grundläge har det fungerat riktigt bra.
Nu är det ju inte bara kamerahuset som bestämmer af-en. Med dubbla fokusmotorer i de längre sonyobjektiven har också AF-hastigheten förbättrats. Om det nya FW:t nu också har mönsterigenkänning kanske speciellt A9:an blir den bästa af-kameran för naturfotografen alla kategorier men om det skall slå måste det komma fler långa teleobjektiv som inte innebär att får lämna hus och hem för att finansiera. Sony? Northrups video är f ö riktigt, riktigt bra där han jämför fem olika kamerors af-egenskaper.
Håller med. Sonys AF-system, ja fokussystem generellt har ju vuxit strukturellt genom att man bultat på det ena delsystemet efter det andra under ett antal år och det har gjort det snårigt och överblickbart och det har inte varit helt lätt alla gånger att förstå hur delsystemen interagerar. Förhoppningsvis slipper användarna själva försöka lista ut hur de ska rigga systemet optimalt för olika typer av användning.

Jag tycker dock själv att det blivit mycket bättre med Lock on AF Expand Flexible Spot i A7 III:an för den är klart smartare än de andra "Focus Area"-alternativen som jag haft i A6300 och A7 II (inklusive den generationen av "Expand Flexible Spot") och jag använder som sagt numera bara den och AF-C för vanligt foto (och Center Lock on AF för video). Om man dessutom aktiverar AF med AF-On istället för med halvt nedtryck så går exponeringen direkt när man trycker avtryckaren om man specar det i menyerna.

Ska hur som helst bli kul att se hur bra detta blir med den nya FW. Men klart är ju att det verkar vara som om de som har A9 kan vänta sig den största förändringen. Ser även fram emot att den enklare och mer ergonomiska hantering av AF. Även A7 III har ju samma grundtyp av AF som A9 även om A7 III som ju är nyare har ju också en del som A9 saknar idag (vilket skiljer den från exv. A7r II) men ingen annan modell än A9 har ju fördelen av den stackade sensorn den FF-kameran hittills är ensam om.
 
Senast ändrad:

equa

Aktiv medlem
Fattade som att A6400 har stackad sensor också. Att man via fw-uppdatering kan öka antalet kontrast detektpunkter med 400 (A9) låter ju ganska fantastiskt. Undrar också om de släpper ytterligare en APS-C-kamera (A7000?) så nära inpå A6400 och så pass betydande fw-uppdateringar?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Fattade som att A6400 har stackad sensor också. Att man via fw-uppdatering kan öka antalet kontrast detektpunkter med 400 (A9) låter ju ganska fantastiskt. Undrar också om de släpper ytterligare en APS-C-kamera (A7000?) så nära inpå A6400 och så pass betydande fw-uppdateringar?
Specifikationerna för a6400 säger vanlig Exmor, dvs vare sig BSI eller "stacked".
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag såg en video där man hävdade att det är samma sensor som i A6300 och A6500, så där har det nog inte skett så mycket annat än möjligen att man filat på datahanteringen lite.

Den här kameran är uttalat "low end". Så de sparar nog på krutet till den nya high end APS-C modell som ligger i röret.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja det är lite till som behöver komma med efterträdaren till A6500, främre hjul var saknad direkt när A6500 kom tex, ryktena om utvecklingen av EVF över 5mp, 32mp sensor, lite större format, och dubbla kort ( om det är modernt/nödvändigt i dag )- och så klart nya batteriet, högre upplösning på skärmen som konkurrenterna har.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Here we go again?

Ser vi nu inte en liknande upprepning när det gäller bedömningen av A6400 som den vi såg när den första SLT-modellen A55 lanserades år 2010. Även denna var ju en instegsmodell men en rätt vass sådan för tiden. Den tog enkelt 8 bilder/sek vilket var ungefär vad de bättre proffsmodellerna fixade då för nära 9 år sedan. Dessutom hade den inbyggd GPS som bara fanns som tillbehör t.o.m. till promodellerna. Följande AF hade den redan då även i videoläge m.m.

Så av någon anledning så jämförde man den då med en av Canons värstingmodell i "1"-serien. Nu sker väl ungefär samma misstag bara för att denna lilla "toy camera" råkat få en sällsynt vass och lätthanterad AF. I övrigt är ju denna kamera det simplaste Sony gjort på länge. Den saknar ju t.o.m. anti skak och den funktionen trodde åtminstone jag var standard i alla Sony-kameror numera. Det är ju hela tre år sedan Sony släppte något sådant och då stod det A6300 på kamerahuset.
 
ANNONS