Annons

Vilket objektiv till Sony a6000?

Produkter
(logga in för att koppla)

Limmpus

Ny medlem
Jag ska åka till Costa Rica om en månad och känner att min Sony a6000 inte klarar av att ta så pass bra bilder som jag vill ta.

Jag är nybörjare så ett objektiv som är lätt att använda och inte alls är för dyrt vad skulle ni rekommendera? Kan man få något bra runt 2000-3000 tusen? Men max 6000 tusen kan jag lägga.

Jag ska mest ta bilder i skogen på djur och natur. En bra zoom hade varit väldigt bra, vill kunna ta bilder på små insekter, apor och fåglar. Snäll ge mig era bästa tips🙏🏻
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Vad har du för objektiv idag? Hur fotar du, kör du med helautomatik?
Jag skulle tro att den bästa investeringen du kan göra innan du åker är att läsa på lite om grunderna i fotografering, nämligen tid/bländare/iso. Får du koll på dessa områden och läser lite om bildkomposition så kan jag garantera att dina bilder blir bättre, även med din befintliga utrustning.
Moderskeppet har bra videokurser att titta igenom, en del är t om gratis.
 

Limmpus

Ny medlem
Har bara det objektiv som följer med när man köper kameran. Har väl mest kört på helautomatik. Har testat med inställningar men får aldrig till det då tycker jag.

Åkte till Syd Afrika och blev så besvikna när vi ville zooma in lejon som lekte i ett träd kanske 50 meter bort. Man såg knappt vad vi hade tagit kort på.

Så du menar, om jag lär mig inställningarna på kameran kan jag ta bilder på en myra och fånga en sengångare som sitter 50 meter upp i ett träd och bilderna blir bra?
 

equa

Aktiv medlem
Nog svårt att få till något med den strama budgeten och a6000 är väl inte en modell som gjort sig känd inom naturfoto precis... Funderade på om du skulle kika på ett begagnat Tamron 150-600 som då måste köras med adapter. Har för mig att a6000:n inte är särskilt bra med adapter och kommer nog sluka mycket batteritid i bushen också. I ditt fall skulle jag nog försöka gå upp i pris och titta efter en Nikon P900. Ljusförhållandena är kanske inte de sämsta i Costa Rica?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Har bara det objektiv som följer med när man köper kameran. Har väl mest kört på helautomatik. Har testat med inställningar men får aldrig till det då tycker jag.

Åkte till Syd Afrika och blev så besvikna när vi ville zooma in lejon som lekte i ett träd kanske 50 meter bort. Man såg knappt vad vi hade tagit kort på.

Så du menar, om jag lär mig inställningarna på kameran kan jag ta bilder på en myra och fånga en sengångare som sitter 50 meter upp i ett träd och bilderna blir bra?
Fotografering är i inom vissa områden en materialsport. Man måste ha rätt prylar. På safari finns det parker där jeeparna kan köra vart de vill. Alltså komma riktigt nära lejon eller annat vilt.
I många parker måste de hålla sig till vägarna.

Det gör man måste ha ganska avancerad utrustning. Normalt 2 kamerahus med ett långt tele på ena kameran och mer en normalzoom på den andra.
När det är torrt dammar det fruktansvärt och man vill inte byta objektiv när dammet ligger tjockt.
Vill du få riktigt bra bilder får du satsa. Där finns inga genvägar.
Man tar inte denna typ av bilder utan att både ha bra utrustning som man dessutom kan utan och innan.
 

Bilagor

Jenny Jonsson

Aktiv medlem
Skog i Costa Rica är betydligt tätare och mörkare än Afrikas grässlätter, du kommer vara mer nöjd med din nuvarande kamera på vandring i regnskogen/molnskogen än vad du var i Sydafrika. Jag har rest på bägge ställen med en zoom motsvarande din utrustning nämligen.

Nu förtiden har jag a6300 och jag har skaffat mig en superzoom Sony E 18-200mm f/3.5-6.3 OSS LE, men det vet i sjutton om jag hade brytt mig om att ta med den om jag åkte till Costa Rica idag. Just därför att de enda djur man ser i den täta skogen är så nära att kit-objektivet "räcker" och sengångaren kan man gå närmare, den hinner inte undan ;-)

Däremot, hade jag åkt till Afrika på safari idag, så hade jag nog hostat upp ganska stora pengar för att investera i ett bättre teleobjektiv än vad min superzoom erbjuder.

Så mitt råd är väl att läsa på om bildkomposition som redan nämnts, och att använda pengarna på något extra under resan
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag är nybörjare så ett objektiv som är lätt att använda och inte alls är för dyrt vad skulle ni rekommendera? Kan man få något bra runt 2000-3000 tusen? Men max 6000 tusen kan jag lägga.

Jag ska mest ta bilder i skogen på djur och natur. En bra zoom hade varit väldigt bra, vill kunna ta bilder på små insekter, apor och fåglar. Snäll ge mig era bästa tips🙏🏻
Det skulle kunna vara så att det bästa alternativet för dig är en kompaktkamera med lång zoom, t ex Panasonic TZ90.

Din Sony med rätt uppsättning objektiv (du behöver nog mer än ett för att klara allt du vill) skulle kunna ta bättre bilder, men till en mycket högre kostnad och dessutom skulle det bli ganska mycket att släpa omkring på. Med t ex TZ90 är risken att du missar den där bilden på lejonen ganska liten.
 

Bollero

Aktiv medlem
Sony 70-300 OSS vs 70-200 f4

Jag har 70-200 f4. Den är mycket bra men räcker inte till för fågel /djur.
Jag funderar på Sonys nya 70-300 OSS men den saknar stativfäste.
Det blir tungt till en a6300.
Funderar även på 100-400 men priset!!

Frågor :

70-200 håller en mkt hög kvalitet hur är det med 70-300?
Går det att göra /köpa något stativfäste eller liknande till 70-300?
Mvh Bo
 

Hasse Sony Larsson

Avslutat medlemskap
Jag har haft 2 st A6000 med trådlös blixt, mellanringar, 10-18, 16-70 och 70-200, alla tre var Sony/Zeiss. Mycket nöjd med en liten smidig kamera och bra bilder.

16-70 är klart bättre än 16-50 som du har idag men du kommer att få MYCKET bättre bilder om du behåller ditt objektiv och ställer in din kamera i läge RAW och börjar med Lightroom i din dator.

TS önskemål "kan jag ta bilder på en myra och fånga en sengångare som sitter 50 meter upp i ett träd"
Jag tror inte att det finns något objektiv som klarar dina önskemål och samtidigt är bättre/skarpare än ditt 16-50.

Jag har köpt många olika systemkameror både analoga och digitala men ALDRIG fått något objektiv gratis men läser här på sidan hur många skriver att de fick ett objektiv gratis eller det följde med ett objektiv när jag köpte kameran........
 
ANNONS