Annons

Rengörning av skrivhuvud

Produkter
(logga in för att koppla)

c.o

Aktiv medlem
Hej!
Har en gammal Canon Pixma IP2000, problemet är att den skriver ut randiga kopior...
Finns det något enkelt sätt att rädda den?
Har sökt på Canons hemsida o laddat ner enda foldern jag kunnat hitta, tyvärr stod det inget om rengörning där, o jag hittar inte användarhandboken.
Tacksam för svar
Camilla
 

bildsten

Aktiv medlem
Det är ungefär samma gång med i varje fall de äldre Canonskrivarna. Jag antar att du har en windowsdator.
Start/inställningar/skrivare&fax/dubbelklicka på rätt skrivare/klicka på skrivare/egenskaper/underhåll/rengöring eller djuprengöring.
Kör en djuprengöring, följ anvisningarna till punkt och pricka, studera resultatet, gör om vid behov. Det går åt mycket bläck. Med lite tur kan resultatet bli bra eller i vart fall bättre än innan rengöring. Sedan finns det en massa andra trix om man är lite kunnig och händig.
 

kmelin

Aktiv medlem
En variant är att lyfta ut skrivarhuvudet, om det går på din modell, för att ställ det i ett djupt fat med lite isopropanolalkohol(finns på apoteket) i botten samt droppa lite på de "filter" där färgen sugs in. Sen låter man det stå ett tag, så att färgen i munstyckena löses upp. torka av och sätt in i skrivaren igen.Det brukar fungera.

Man kan gå vidare med tryckluft o grejer men jag tycker inte att det är värt besväret på en äldre skrivare, är inte säkert att det fungerar ändå alternativt kan man sabba huvudet när man tar till mer våld.

PS. ser inte ut att vara mycket färg som lossnar men va försiktig för det blir ändå fina färgfläckar på kläderna som inte går bort. DS.

/Kalle
 

c.o

Aktiv medlem
Tack så mkt!
Ska prova o se om jag lyckas, annars får den gå till sällare jaktmarker!
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
jag hade samma problem med randiga utskrifter med min canon 965i, gjorde rent skrivarhuvudet enligt konstens alla regler, men blev ingen förbättring, var något annat som pajat, så jag fick köpa en ny skrivare.
 

c.o

Aktiv medlem
Har en Canon pixma IP4500, så denna står hamma hos mina föräldrar numer...går skriva ut text, det är när det är bilder problemet uppstår:-(
 

T_M

Aktiv medlem
Jag har testat det mesta...

men fönsterputs som innehåller anjoniska tensider,2-propanol och något annat har fungerat bäst för mig!

Billigt Euroshopper har fungerat utmärkt
 

c.o

Aktiv medlem
Hej allihopa!
Tack för hjälpen.
Det ordnade sej med en djuprengörning som jag hittade när jag gick in på skrivaren i datorn!
 

NirreFirre

Aktiv medlem
Varmvatten

Ett sätt som funkat för min IP3000 ett antal gånger är att ta ut skrivarhuvudet och skölja det under varmvatten (!) med olika vinklar och direkt på de delikata huvudena.. ;) När en färg tagit slut och det kloggat igen efter en vecka verkar detta funka de 5+ gånger jag behövt gå vidare från "Djuprengöring". På egen risk dock, hehe.
 

Senior

Ny medlem
Hej!
Har en gammal Canon Pixma IP2000, som skriver ut randiga kopior...
Finns det något enkelt sätt att rädda den? Tacksam för svar Camilla
Ja det finns.........

Ut med skrivhuvudet - lyft bygeln som håller det på plats - tag bort färgpatronerna och spola
skrivhuvudet i hetast möjliga kranvatten. Spola så länge vattnet färgas på ett eller annat sätt.

Ställ ner skrivhuvudet i lämpligt kärl - glas - och slå hett vatten och AJAX - rikligt - i kärlet och låt stå över natten eller längre - lyft upp och spola igen med hett vatten och skaka och torka av vattnet. Upprepa eventuellt denna procedur 1-2-3 gånger och skrivaren blir som ny igen.
 

Groth

Aktiv medlem
Vi hade en gammal HP plotter på jobbet förut och när det började bli dålig täckning på någon färg så plockade vi ur skrivarhuvudet och kokade det..
Detta går självklart inte på alla skrivare men det kanske kan fungera
 

Senior

Ny medlem
Vi hade en gammal HP plotter på jobbet förut och när det började bli dålig täckning på någon färg så plockade vi ur skrivarhuvudet och kokade det..
Detta går självklart inte på alla skrivare men det kanske kan fungera
Säkert något att överväga om AJAX och 65 gradigt vatten inte klarar av att lösa
intorkade pigment. - Min skrivare är som ett nyfött barn idag och låter sig micro
justeras med alla de möjligheter som stod till buds från början.
 

landen

Aktiv medlem
Lyfter denna tråden då jag försöker få liv i en Canon ix6850. Har testat att spruta genom med varmt vatten och strålen från varje färg ser fin ut från skrivarhuvudet. Detta hjälpte inte, testade då men isopropanol via en spruta och slang, detta hjälpte inte heller. Verkar vara den stora svarta som kloggat igen, läst en del trådar som rekommenderar att även addera fönsterputs i mixen, läst att diskmedel även kan funka.

Vad tror ni?
 

GunnarW

Aktiv medlem
Jag har övat på en Canon MG7750, troligen liknande din.
Tog ur patroner och huvudet (tack Google och de som lagt upp video).
Rinnande vatten mot undersidan och mot patronernas inloppshål med sina filter. Sen spruta och slang med fönsterputs och sen ljummet vatten, i vart och ett av nämnda inloppshål. Det blev nästan perfekt, nästan. Ett varv till och då fick huvudet stå över natten i fönsterputslösning som precis nådde över huvudets undersida med nålarna. Spolade igenom igen sen. Sämre :-(
Tappade lusten och så dök det upp en high end Epson som jag köpte. Den har jag inte provat än. Utgår från att den behöver lite pyssel. Kommer att återvända till och få igång Canon ... närsomhelst :-/
 

Erik X

Aktiv medlem
Jag har precis skurat ur min MG6250, lät hela skrivarhuvudet (utan patroner förstås) ligga i en burk med 50% t-sprit, 50% vatten i ett par veckor. Tog upp det emellanåt och la det på en bit hushållspapper för att se om den 'blödde' från någon färgmunstycke. Bytte ut spritblandning några gånger när den blev svart.
Det var bläcket från 'stora svarta' som var svårast att lösa upp, enbart sprit gjorde inte jobbet utan det behövs uppenbarligen vatten också.
Linda gladpack runt färgpatronerna så de inte torkar när de ligger urplockade..

Jo förresten, det ligger absorbenter under skrivarhuvudets parkeringsläge, de kan man pilla ur och tvätta. Det är någon typ av porösa plastplattor.
Sen sitter det 'avtorkare' bredvid absorbenterna, skivor av transparent böjlig plast som uppenbarligen ska torka bort bläckdroppar när huvudet parkerar, dessa kan man rengöra på plats med tops och sprit..
 

landen

Aktiv medlem
Jag har precis skurat ur min MG6250, lät hela skrivarhuvudet (utan patroner förstås) ligga i en burk med 50% t-sprit, 50% vatten i ett par veckor. Tog upp det emellanåt och la det på en bit hushållspapper för att se om den 'blödde' från någon färgmunstycke. Bytte ut spritblandning några gånger när den blev svart.
Det var bläcket från 'stora svarta' som var svårast att lösa upp, enbart sprit gjorde inte jobbet utan det behövs uppenbarligen vatten också.
Linda gladpack runt färgpatronerna så de inte torkar när de ligger urplockade..

Jo förresten, det ligger absorbenter under skrivarhuvudets parkeringsläge, de kan man pilla ur och tvätta. Det är någon typ av porösa plastplattor.
Sen sitter det 'avtorkare' bredvid absorbenterna, skivor av transparent böjlig plast som uppenbarligen ska torka bort bläckdroppar när huvudet parkerar, dessa kan man rengöra på plats med tops och sprit..
Tack för bra tips, ska kolla upp den där absorbenten, hur gick det med din, fick du liv i den?
 
ANNONS