Annons

Sony A6000 - hur länge ska den leva?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jodå ja vet att det finns 3rd-party och så, men det känns i iallafall så visset att de inte inkluderar vad som borde vara basic för att bruka kameran.
Denna känsla att få något nytt och sedan finna ut att något väsentligt fattas...hatar det.
Och så många tillverkare gör samma sak. När egentligen kostnaden kanske inte är så stor, men där konsumenten känner sig lurad och besviken på affären.
Man får väl hoppas att Sony och andra tillverkare vad användarna tycker och åtgärdar det hela framöver men de som redan handlat lär ju inte få några laddare på "posten" och de hade väl ändå inte kommit fram om de gått via Post Nord idag. Tyvärr ingår nog inte externa laddare i den nya FW-uppdateringen som kommer i april till A7 III :-(.
 

c.m.s

Aktiv medlem
Det är samma sida och där finns inget datum och på sidan innan står det 2018, så det lutar väl åt att det är ett misstag.
Jodå, det finns datum, under ”File info”:
Release Date
03-19-2019

Eller menade du kanske att det inte fanns datum där tidigare? Kan ju mycket väl ha ändrats sen du kollade först.
 

PMD

Aktiv medlem
Även om de tydligen säljer rätt många A6000 fortfarande så undrar men ju hur många spänn man verkligen tjänar på varje kamera.
Det vore väl inte orimligt om vinstmarginalen på A6000 är högre än på de senare kamerorna? Utvecklingskostnaden är nog intjänad vid det här laget.

Å andra sidan kanske Sony tjänar mer pengar per kamera på en dyrare kamera även om vinstmarginalen är lägre.

Å tredje sidan kanske Sony säljer betydligt fler kameror av den billiga A6000-sorten än de dyra kamerorna som kom senare.

Vem vet, inte du 🎵
Vem vet, inte jag 🎶
 

Bertil Norberg

Aktiv medlem
A7 III laddare

Jag har sedan träffen med Stenis i Vaxholm i decembermörkret, tagit steget över till en A7 III.
Har hittat ett postorderföretag i Norrköping som säljer laddare för strax under 300 kronor. Köpte den. Fick hem den nästföljande dag med Post Nord !!!!
Laddaren går att köra i bilens cigarettkontakt, eller USB-port, eller nätet..
Provkörd och fungerar bra.
Kamerans batteri har ju väldigt bra kapacitet,men bara tanken att jag kan ladda parallellt med pågående aktivitet, gör att jag sover lugnt.
Själva laddaren har utbytbar laddningsplatta, som gör att den går att använda till andra batterityper. Praktiskt och inte särskilt dyrt.
//Bertil
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det vore väl inte orimligt om vinstmarginalen på A6000 är högre än på de senare kamerorna? Utvecklingskostnaden är nog intjänad vid det här laget.

Å andra sidan kanske Sony tjänar mer pengar per kamera på en dyrare kamera även om vinstmarginalen är lägre.

Å tredje sidan kanske Sony säljer betydligt fler kameror av den billiga A6000-sorten än de dyra kamerorna som kom senare.

Vem vet, inte du 🎵
Vem vet, inte jag 🎶
Dessutom sjunker nog marginalerna just på de dyrare nu när Sony får bättre konkurrens än tidigare. De har gått ner en del på A7 III:an nu på många marknader men det gäller ju konkurrenterna också. Även en del av de dyrare objektiven har man sänkt priserna på i kampanjer så det är ju bra för användarna.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
De som är bäst i klassen när det gäller FW-uppdateringar är Fujifilm och Olympus, de har ju sedan länge haft den trevliga vanan att regelmässigt inte bara buggfixa äldre kameror, utan också så långt det är möjligt lägga till funktioner tagna från nyare modeller.
Jag frågar en gång till för jag undrar verkligen vad är det Fuji och Olympus lagt till av nya funktioner i senare FW-uppdateringar?

De viktigaste FW-uppdateringar Sony hittills gjort i mina kameror är bara ett par stycken:

- De minskade överhettningsproblemet när man filmade i 4K med A6300
- De förbättrade AF:en väldigt mycket för oss som hade A7 II och adaptern LA-EA3 och gamla A-mountobjektiv med inbyggd fokusmotor som exv. Sonys eget 70-400mm och mitt eget Sigma 150-500mm.

Men några nya funktioner har det i övrigt varit lite av och i övrigt har det inte varit några buggar att tala om heller.

Om FW handlar om buggfixar i efterhand så vill jag nog helst slippa sådana för de ser jag nog mest som taskig R&D.

Jag har inte själv hittat särskilt mycket att klaga på i mina Sony-hus vid sidan av överhettningen av A6300 för det har jag upplevt själv. Annat var det med Konica Minolta-junket för där var det helt hemskt.

Visst kan det vara så att Fuji är bäst i klassen på att komma ut med FW-uppdateringar men om dessa mest innehåller buggfixar så vet jag inte om det där med "bäst i klassen" är något att gå ner i spagat över.

Ken Rockwell skrev exv. i sin recension av A7 III av alla ställen: "the saddest thing about Fuji is that their buggy first cameras haven't gotten any less buggy." Eftersom jag inte vet något om Fuji så kanske någon annan har läst vad sagde Rockwell menar eller om ni i så fall vet andra som varit mer specifika.

Så vad är det då för efterlängtade nya funktioner Fuji och Olympus bjudit på som de missat att få till innan leverans om vi nu ska fokusera på det istället för buggar?
 

PMD

Aktiv medlem
Om FW handlar om buggfixar i efterhand så vill jag nog helst slippa sådana för de ser jag nog mest som taskig R&D.
Det handlar nog snarare om marknadsekonomi. Om man ska vänta tills alla buggar är borta ur ett program innan man börjar marknadsföra och sälja det så hinner det bli omodernt innan man är klar och alla konkurrenter har tagit över marknaden.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det handlar nog snarare om marknadsekonomi. Om man ska vänta tills alla buggar är borta ur ett program innan man börjar marknadsföra och sälja det så hinner det bli omodernt innan man är klar och alla konkurrenter har tagit över marknaden.
Visst men det är en balansgång, i de flesta andra sammanhang så kan nog marknaden straffa den hårt som får ett namn om sig att leverera halvklara produkter som man måste fixa i efterhand gång efter annan med patchar eller nya FW. Jag åkte förra veckan ner till Marocko med Norwegian i en av dessa Boeing 737 Max8 och man undrar ju hur kul de tycker det är hos Norwegian och TUI samt alla andra drabbade bolag att ställa en stor del av flottan på marken under obestämd tid. Boeing kan nog hålla sig för skratt de med när skadeståndskraven börjar ramla in. Nog svårt att göra en Fuji där med äran i behåll. De enda som är glada över det där eländet är väl Airbus i Frankrike.

Jag bara undrar om det faktiskt kommit några nya funktioner i dessa uppskattade frekventa uppdateringar hos Fuji och Oly. Ingen hittills har ju kunnat vara särskilt specifik kring detta. Det blev tvärtyst i tråden när jag ställde den frågan.

Det vore ju rätt konstigt om Fuji lyckats vända buggar och buggrättningar till något postivt i användarnas ögon. Så kan det väl inte vara? Jag föredrar nog att funktionerna funkar när de levereras än att vänta på fixar i någon FW. Det fick jag nog av med Sigmas adapter MC-11. Det tog över ett år för dem att fixa fokusproblemen vi hade hjälpligt (videoproblemen fick man vänta på ännu längre). I visa fall fattar man ju inte att de inte själva upptäckt felen för i Sigmas fall kunde man ju faktiskt inte missa dem. Alla som hade dessa grejor blev nog varse hur taskigt det funkade rätt omgående. Mitt och säkert många andras förtroende för Sigma föll som en sten.

Du har ju Olympus så då kanske har såna positiva exempel på nya efterlängtade funktioner som du fått via ny FW? … eller handlar det mest om buggfixar där också?
 

Bengf

Aktiv medlem
När man är inne på SAR och kollar så är det bara att scrolla lite så har man tillgång till Rumor med Fuji, m43, Canon och Mirrorless kameror överlag, brukar ta en snabbtitt där, Nya FW brukar komma upp där.

Har frågat om när Fuji genom FW skulle få dubbelt så snabb autofokus, men fick aldrig några svar över hur lyckosamt det blev, X-Pro2 fick genom FW 4K mins jag, men då var det nog förberett i kameran från början, det pratades om att Sony tidigare åtgärdade vissa saker utan att nämna det i vissa FW, jag vet inte hur vanligt det är med andra tillverkare.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tjavars, har det hänt än?
Nää, kanske inte men det beror väl på hur märkeslojala användarna är. Ingen tillverkare kan systematiskt använda sina användare som Breta-testare utan att riskera märkesflykt. Jag skulle aldrig varit kvar hos KonicaMinolta med allt det skit jag hade med det märket om de funnits kvar och jag tror inte att användares tålamod är oändligt om de upplever att det inte funkar. Tillverkare kan säkert missbruka sina användares förtroende en kortare period men man kan nog inte ha det som affärsidé över en längre tid.

Jag undrar fortfarande vad det är för hett efterlängtade funktioner användare av äldre Fuji- och Oly-kameror egentligen har fått över tid som gör att de verkar så positiva.
 

PMD

Aktiv medlem
Nää, kanske inte men det beror väl på hur märkeslojala användarna är. Ingen tillverkare kan systematiskt använda sina användare som Breta-testare utan att riskera märkesflykt.
När det gäller kamerasystem tror jag att märkeslojaliteten är större än för en del andra produkter. En lätt motvillig lojalitet i många fall.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
När man är inne på SAR och kollar så är det bara att scrolla lite så har man tillgång till Rumor med Fuji, m43, Canon och Mirrorless kameror överlag, brukar ta en snabbtitt där, Nya FW brukar komma upp där.

Har frågat om när Fuji genom FW skulle få dubbelt så snabb autofokus, men fick aldrig några svar över hur lyckosamt det blev, X-Pro2 fick genom FW 4K mins jag, men då var det nog förberett i kameran från början, det pratades om att Sony tidigare åtgärdade vissa saker utan att nämna det i vissa FW, jag vet inte hur vanligt det är med andra tillverkare.
Som sagt, det verkar svårt att få någon substans bakom dessa påståenden om att man fått efterlängtade nya funktioner som kommit i senare versioner även till de nya via ny FW. Så jag undrar verkligen vad det är exv. Fuji bjudit på i dessa frekvent kommande nya FW.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
När det gäller kamerasystem tror jag att märkeslojaliteten är större än för en del andra produkter. En lätt motvillig lojalitet i många fall.
Så är det säkert och ett kamerasystem är ju mycket mer än kamerahus och kamerahus-funktioner. Många står säkert ut med en hel del om exv. objektiven är riktigt bra och överkomliga i pris.
 

afe

Aktiv medlem
Som sagt, det verkar svårt att få någon substans bakom dessa påståenden om att man fått efterlängtade nya funktioner som kommit i senare versioner även till de nya via ny FW. Så jag undrar verkligen vad det är exv. Fuji bjudit på i dessa frekvent kommande nya FW.
I stället för att rabbla upp allt här bjuder jag på en länk till Fujis sida (för X-Pro 2 som är den jag har och bryr mig om): http://www.fujifilm.com/products/digital_cameras/x/fujifilm_x_pro2/features/page_08.html

Det är många funktioner som tillkommit, förutom rena buggfixar, och det är förstås inte bara till X-Pro 2 det är så. Det här är ju inget nytt som Fujianvändare påstått utan substans - bl.a. jag har skrivit om det i flera tidigare trådar (också i Sonyforumet vilket inte alltid uppskattats).
 

Skrotfotaren 2.0

Avslutat medlemskap
SONY A6000 är inte den första digitalkameran som funnits länge på marknaden, kommer ihåg Nikon´s "evighetsmaskin" D40 som fanns minst 5 år i butikerna. SONY A6000 ger fortfarande riktig bra bilder (med rätt objektiv å förare).........................
 
Sony har nu släppt tre senare modeller (A6300, A6500 och A6400) efter A6000 som lanserades redan i 12 February 2014 men A6000 fortsätter att säljas som ett verkligt billigt instegspaket för mellan drygt 4000 och 5000 nu med kitobjektivet 16-50mm (Mediamarkt säljer ett hus idag för 4199:) och man undrar ju hur länge Sony kommer fortsätta sälja den. Även om de tydligen säljer rätt många A6000 fortfarande så undrar men ju hur många spänn man verkligen tjänar på varje kamera. Kan det verkligen vara värt hanteringen och om folk tycker A6000 är tillräckligt bra (och risken är väl hyfsat stor för det) så kommer det nog vara svårt att sälja de betydligt dyrare senare modellerna men det kanske är en bra marknadsinvestering för framtiden ändå om ett antal uppgraderar längre fram.

Skulle vara kul att veta hur de egentligen tänker här Sony men uppenbarligen finns det fortfarande ett stort intresse på marknaden för en så pass prisvärd kamera som A6000 även om den börjar bli verkligt gammal i sammanhanget.


Det görs tydligen märkligt nog fortfarande nya reviews nu 2019:

https://www.livingthedreamrtw.com/2015/08/sony-a6000-review.html

https://www.tomsguide.com/us/sony-a6000-mirrorless-camera,review-2229.html


…. och dessutom släppte Sony en ny firmware så sent som i går (19/3 2019) för att korrigera AF i en fem år gammal kamera:

https://www.sony.com/electronics/support/e-mount-body-ilce-6000-series/ilce-6000#downloads


Det här är nog rätt unikt när det gäller Sony i alla fall.
Jag är ingenjör med lite kunskaper i produktionsteknik och för mig är saken ganska klar; om du har utvecklat en kameramodell (eller objektiv) och anskaffat verktygen för stansa, bocka, montera komponenter så är kostnaden i stort sett betald om du kan sälja i tillräckligt stor mängd för att täcka den utvecklingen; arbetskostnaden i låglöneländer som Thailand där min Sony är monterad är "peanuts" i sammanhanget.
Komponenterna; lite plast, lite metall är inte heller några kostnader; processorer och glas är bara sand som råvara i princip och är inget heller.
Att däremot skrota ut produktionslinan är en kostnad i sig och så länge en modell säljer finns det inte större anledning att "släcka ner". Naturligtvis måste nya modeller fyllas på i programutbudet, dels för att visa att man hänger med i utveckligen men också för att det finns utrymme att växa.
Så det finns all anledning att fortsätta lägga upp nya toppmodeller ovanpå tidigare och bara göra en "drop" i prisättning för de äldre, redan betalda modellerna (sett till utveckling och produktionsuppsättning) som då blir inropare för att få in konsumenter i systemet. Att det har blivit nära nog en platå i sensorstorlek har också hjälpt till.
Visst kan man ta fram och sätta in ännu mer högupplöst och få mer megapixel men när objektiven inte förmår att upplösa upp till ens 24 MP (med vissa undantag) gör ju det till en helt onödig exercis i praktiken.
Se i USA där till och med A7II kunde fås för endast $999 fram tills igår, av någon anledning gick priset upp igen till $1399, men A7 (första versionen) säljs för $799.
Det har tidigare varit sådana brutala prisskillnader mellan Sverige och USA att jag har två gånger kunnat beställa kameror i USA och åka över och hämta dem och merkostnaden i Sverige har betalt för resan över till USA! Allra bäst om man kan lösa beställningen med en adress utanför staten där den säljs, då slipper du lokal skatt (cirka 9% skatt).

Att du får firmware-uppdateringar för gamla kameror är nog ett led i att Sony har insett dels att det är dålig kundservice men också att det förstärker att Sony sparar pengar genom att bara polera och förbättra nya modeller, istället för som Canon släppa en helt ny serie från proffs, avancerade, medium ner till "entry-level" med helt nya chassin, finesser och teknik. Det är något som rimmar illa med produktionskostnaden, om man tillverkar en helt ny modell och släpper den i ett kit med objektiv för 3000kr.
Inser du produktionskostnader om det inbegriper avskrivning av utvecklingen?
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Som sagt, det verkar svårt att få någon substans bakom dessa påståenden om att man fått efterlängtade nya funktioner som kommit i senare versioner även till de nya via ny FW. Så jag undrar verkligen vad det är exv. Fuji bjudit på i dessa frekvent kommande nya FW.
Hej Sten-Åke!

Ledsen att jag varit sölig att svara, men jag har haft lite stressigt med annat utanför FS :)

Nej, det är inte alls svårt att få substans bakom de här påståendena, det är bara att följa med i nyhetsflödet - även kring andra märken än Sony :)

Några konkreta exempel: När Olympus lanserade E-M5 II lanserade man samtidigt även ett rätt omfattande uppgraderingspaket för ursprungliga E-M5. Samma med E-M1 II/E-M1 eller E-M10 III/E-M10 II/E-M10. Vill du veta exakt vilka uppdateringar man gjorde är de bara att kika på Olympus utmärkta supportsida på webben, de beskriver uppdateringarna i detalj där.

Samma med Fujifilm där man regelmässigt stoppar in nya programvarubaserad funktioner i befintliga kameror vartefter sådana funktioner introduceras i nya modeller. Som när X-Pro-2 fick en betydande uppgradering av autofokusen + diverse andra mindre funktioner i samband med att X-T2 introducerades ett halvår senare.

Överlag kan man säga att sett över längre tid så har Canon och Nikon varit bra på att buggfixa även äldre kameror, medan Fujifilm och Olympus utöver buggfixar också lagt till funktioner i äldre kameror. Sedan har intressant nog Canon, Nikon, Panasonic och Sony alla under senaste året, på pressmöten, pratat om att man framöver kommer jobba mer med att lägga till nya funktioner i befintliga kameror via uppdateringar - alltså ungefär så som Fujifilm och Olympus gjort i flera år.

Om vi ser på Sony så är den kamera de varit mest ambitiösa med att uppgradera i efterhand också deras dyraste modell - A9. Vilket ju är rätt logiskt tänkt. Men på senaste pressträffen i februari var de tydliga med att de kommer att jobba mer så med alla sina sytemkameramodeller. Och de var uppenbart medvetna om och sa rent ut att de fram till nu fått mycket kritik från användare att de varit sämst i klassen kring detta.

Mycket handlar detta om ett allmänt skifte i kamerautvecklingen där maskinvara (hårdvara) nog utvecklas långsammare medan mycket av utvecklingen istället sker på programvarusidan (mjukvarusidan). Och det här gäller inte bara vår typ av kameror, man kan se samma gradvisa skifte hos mobilerna.
 
ANNONS