Annons

Tisdagsbilden #7

Produkter
(logga in för att koppla)

jonasfj

Avslutat medlemskap
Tisdagsbilden uppmuntrar till att titta och prata om bilder, men framför allt att regelbundet gå ut och fotografera.

Reglerna är enkla:

1. Publicera en bild tagen den senaste veckan och numrera den

2. Berätta gärna kortfattat om din bild. Var, när, varför? Kamera, objektiv, bländare, slutartid och ISO

3. På torsdag, på min signal, slutar vi publicera bilder och nu börjar med kommentarerna och röstningen. En röst eller en kommentar ger en pinne. Du får rösta så många gånger du vill, men inte på samma bild

4. På söndag räknar jag rösterna och korar veckans vinnare

Har du haft en stressig vecka så är det ok med en lite äldre bild, men andan bör vara relativt nytagna bilder.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
#1 - Kurva

I söndags hade vi sånt där härligt fotoväder när solen då och då tittar ner genom molnen och lyser upp delar av landskapet.

Först såg vi hur solen målade sina varma strålar upp på en kulle vid ett blått vattentorn, men när vi hunnit fram och parkerat säkert var det för sent.

Vi fortsatte jaga ljuset och snart lös det upp i en S-kurva. Den här gången hann vi stanna, gå ur bilen och ta några bilder.

Nikon Z7, 24-70/4 S, 1/80s, f/11, ISO 64 vid 64mm
 

Bilagor

jonasfj

Avslutat medlemskap
#3 Hemma

Jag fortsätter med mina drönarbilder, eftersom det är ett arbetssätt som gett mig helt nya möjligheter. Den här bilden gör sig inte jättebra i platt forumformat, utan bör ses på en sida som kan hantera panoramabilder i 360 grader.

https://www.skypixel.com/photo360s/my-house-72e98783-293b-450d-9e09-10ac3dcceeaf?utm_source=copied&utm_medium=PCWeb&utm_campaign=share&sp=0
Om man fotar allt man kan se slipper man bry sig om komposititionsregler! ;-)
 

afe

Aktiv medlem
Om man fotar allt man kan se slipper man bry sig om komposititionsregler! ;-)
Det har du (nästan) rätt i! Det enda jag behöver hantera kompositionsmässigt är flyghöjd och vad jag vill ha rakt under drönaren. Sedan vill man förstås ha snyggt ljus och motiv i övrigt :)
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Denna bild togs faktiskt i går Tisdag. Det är en testbild så inte så kreativ. Jag håller på att testa mina Canon-Lobjektiv på Fuji med en Fringer-adapter. Gjorde samma sak i somras. Sedan dess har både Fuji och Fringer släppt flera uppgraderingar.
 

Bilagor

Hrafne

Aktiv medlem
#8 Catch a train

Har haft ont om tid denna veckan så delar med mig av en bild från förra veckan. Såg denna stå på stationen i Uppsala och gillade färgerna.

Canon EOS 5D Mark II med mitt Canon EF 50mm f/1,2L USM

f/2.8, 1/80 sek ISO-160
 

Bilagor

rikitikitavi

Aktiv medlem
#9 Rökaren korset.jpg


Den här bilden togs under helgen inne i Stockholm, Var runt och gatufotade lite med min X-T3 och ett 90mm på. hade en del liknande bilder med skön stämning i men valde den här denna vecka, fastnade för mannens utstyrsel och kompositionen med gränden och det avskalade bakom.
/Martin.

Settings: 1/500 s, f2,0, Iso 400
 

pdahlen

Aktiv medlem
Kommentarer till några bilder:

#1 Gillar S-linjen, men saknar att man inte ser den hela den första svängen
#3 Hemma, stilbilden är inte så imponerande, men ser man "videon" så är det något helt annat den är imponerande.
#5 Denna är ju fantastisk (min favorit), har inga mer kommentarer
#6 Stockholm, spännande bild, är det ett krossat hjärta i glaset man ser?
#7 Båt, Fin bild med snyggt ljus, fina moln. Båten är kanske för centrerad och får inte riktigt plats, hade behövts lite mer luft till höger tycker jag
#9 Rökaren, också en fin bild hamnar tätt efter 5:an. Ljuset, röken och i s/v gör bilden
 

FiCa1

Aktiv medlem
Tisdagsbilden #7: Mina favoriter

Mina tre favoriter i denna omgång:

#1: Kurva. "Klassisk" komposition som drar betraktaren med sig in i bilden; in mot ljuset på vägen. Vad döljer sig där bortom?

#2: Drömmar. Uppskattar den roliga bildidén. Jag vet inte mycket om ljussättning, använder själv uteslutande befintligt ljus, men här fungerar ljuset perfekt, tycker jag. Mannen på stolen (sadeln) verkar ha lockat fram den inre 7-åringen, som nu gasar på för öppna spjäll (Kal P. Dal = Raka Rör, https://www.youtube.com/watch?v=gVSsOOAU-r8).

#4: Jag är svag för den här typen av "infallsbilder", där mobilkameran är det perfekta verktyget. Nu känner jag ju såväl fotografen som miljön där bilden är tagen, men om jag bortser från det, så ger bilden upphov till en del frågor. Vems porträtt på väggen? Har biljardbollsmannen somnat eller rentav insomnat för gott? Osv.

Tre mycket olika bilder. #1 vinner för bästa foto. #2 vinner för roligast idé och genomförande. #4 vinner för bästa "i-stunden-spontana-infall".

/ FiCa1
 

Kristobal

Aktiv medlem
Mina tankar

#1 Kurva
Krispigt är det första jag tänker.
Och svängigt. Gillar trädens skelett och tycker de är fint samlade. Hos mig är träden så spretiga just nu. Gillar den lilla skymt av trädhorisont jag tycker mig se. Jag leds bort till något ovisst längre in i bilden.
Hade varit ännu bättre om mer av den första svängen till höger hade varit med. Men känslan finns där.

#2 Drömmar
A for effort! Komisk komposition! Intressant att tänka på hur idéen kom till. Småskrattar åt det aggressiva uttrycket i tonåringens ansikte. Är oxå lite imponerad över att du lyckats få med denne på ditt upptåg. Det är nåt med färgerna eller ljussättningen som påminner så mycket de reklamannonser som var i fantomen på 90-talet. Hur som tycker jag det hela känns välgjort.

#3 Hemma
Stort, soligt och storslaget. Som komposition eller arrangemang har jag inte mycket att säga men det finns onekligen mycket att titta på. Fint ljus vackra moln. Rätt tidpunkt.

#4
Tog ett tag innan jag förstod vad jag tittade på. Tycker det är en jäkligt rolig ögonblicksbild. Snygg bearbetning. Gillar blickarnas olika riktningar. Och den totala motsatsen i det imaginära minspelet diagonalt. Kollar på bilden länge och småskrattar. Jag hade skurit eller klonat bort spotten i högra hörnet.

#5 Utan titel.
Utan numrering oxå uppenbarligen.
Egen bild, tack för kritik.

#6 Stockholm
Intressant med sprickan och att du fångat personen mitt i sprickans epicentrum. Spenderar en hel del tid med att försöka se vad som är vad. Tänker på skilda värdar som krockar. Undrar vad varje enskild spegling vill säga. Lite mycket som händer där det vita från trottoaren möter kvinnans händer. Eller i alla fall så undrar jag vad hon håller i. Och varför. Välexponerat.

#7
En bild som jag i vanliga fall tänker att jag inte skulle tycka var så intressant men du har fångat nåt visst här. Tror det som talar till mig är båten tillsammans med färgerna i himmelen. Och molnen. Och den ”varvs-balk-vinsch-saken” till vänster. Molnen blir för mig både rök ur båtens skorsten på jungfrufärden och en tidsresa.
Huskroppen till höger stör en smula.

#8 Catch a train
Fina färger och linjer. Kvällssol?
Hade varit intressant med lite människor i bilden. Tror jag. I rutan. Eller på perongen. Målaren i fråga ska vara tacksam över en grym dokumentering men bilden saknar något för att verkligen tilltala mig på ett djupare plan.

#9
En sån här bild som jag bara fastnar i utan att riktigt kunna förklara varför. Kan vara allt det högdragna, nyanserna, ljuset som studsar i hans ansikte, hur hans hållning påminner om fönstren. Känns väldigt välbalanserat i detaljerna. Väldigt lagom. Det finns några detaljer att studera närmre och samtidigt är det väldigt avskalat och lätt att njuta av. Vilsamt, samtidigt spännande. Riktigt fint.

#10 Trängsel
Tar tillbaka det jag sa tidigare om naturtrogna naturbilder. Den här bilden är himla spännande. Fastnar först i den filterliknande effekt alla fåglar kvar. Sen vidare till hur texturen går igen. Skvalpet i vattnet som påminner om gräsets ojämnheter som i sin tur går igen i fågelmönstret du fångat. Bakom skymtar ett landskap som det går att färdas i. Och sist kronan på verket. Masterbird, dirigenten och den ständigt allvetande matriarken i övre högra hörnet. Som med sin visdom ledsagar förtappade fågelsjälar och styr dem från sitt obetydliga egenvärde till detta magnifika samspel. Nu flummar jag ur igen. Summa sumarum; intressant. Får mig att uppleva något annat än det vanliga i genren.

För många bilder som tilltalar för att välja någon favorit. Riktigt rolig vecka med några nya, gamla och nygamla deltagare. Hörs nästa vecka då!
 

gamleJ

Aktiv medlem
#1 Tycker det låter så skönt att ha fler fotointresserade i bilen och på resor. Tänk att kunna stanna utan några som tjatar om att nu åker vi :). Fint komp och härlig s-kurva men tycker ljuset ni såg blir mest ljus utan speciell karaktär. Är den inte ännu finare i färg?

#2 Egen, önskar kritik

#3 Häftig

#4 Visar fördelen med smarttelefon. Perfekt när läget dyker upp och gör sitt jobb i denna typ av motiv. En skön bild i stunden som förmedlar en känsla. Diskussioner kring komposition och utsnitt faller lite då jag förstår att det förmodligen inte var läge för dig att upp och testa andra vinklar. Nu önskar jag ändå och då skulle jag velat ser mer av människorna och mindre bara svart till vänster.

#5 Oj vad händer här :). Min första tanke. Varför har han ett huvud från någon ung upptill som sedan får en vårtig varulvs bröstkorg? Jag har tyvärr inte kunnat lämna den tanken men tycker det är spännande att titta på bilden. Även om jag inte förstår så skulle jag önska att ljuskanten hade samma intensitet även sista delen på håret. Jag menar på människodelen ;). Jag gillar hur du vågar testa men även hur du ger kritik på andras bilder. En förebild för tisdagsbilden. Hoppas du uppskattar min ärlighet gällande upplevelsen.

#6 Både snygg och intressant bild. Den vita trottoarkanten ger riktning för damen rätt in i paret och ut ur bild. Vänstra delen badar i hårt ljus och kontrasterar mot den mörka högra sidan. Jag gillar skuggan från damen som gör vänstersidan mer dynamisk. Jag undrar över unga paret. Är det en spegling eller har du blandat ihop två bilder i PS? Oavsett så krockar alldagligheten hos damen med paret på ett förtjusande sätt. Det finns hela tiden övergångar mellan ljusa och mörka partier som fortsätter bilden igenom vilket jag tycker är snyggt. Det spruckna glaset bildar en sorts snirklig ram runt människorna i bilden.

#7 Inte illa när testbilder blir så fina. Färgerna gör bilden. Båtens bruna överbyggnad ramas in från alla håll med liknande nyans. Kranen på vänster, Tegelhuset på höger, molnen ovanför och dess spegling i vattnet. De ljusa delarna i molnen kompletterar skrovet. Kan hålla med andra om att båtens statiska placering sänker totalintrycket lite.

#8 Vi följer snyggt med graffitin från mörkt till ljust. Färgerna är intensiva och de dyker upp på nytt i ljussignaler mm i övre vänsterkant. En ganska alldaglig bild men mysig att titta på.

#9 Jag tycker du säger själv varför bilden blir intressant. Håller med och gratulerar till ett fint fångat ögonblick.

#10 En ok bild som räddas av fågeln i högra hörnet. Den gör att blicken kan stanna någonstans. Misstänker att den är mer sevärd i stort format.
 

alfin

Aktiv medlem
Jag vet att ni i tisdagsklubben för inbördes beundran inte vill ha kommentarer utöver bilderna, men det skiter jag i.

Från att ni kommenterade alla bilder med fint, snyggt, vackert, tjusigt, såå braa, har ni nu övergått till att kommentera alla bilder i någon sorts jämlik alla är vinnare tradition. Väldigt svenskt och gör alla nöjda.

Som jag hintade om i mina initiala inlägg, det handlar mest om likes!

Hur skulle ni hantera det om tisdagsklubben för inbördes beundran ökade till 500 personer? Skulle ni då kommentera 500 bilder i varje inlägg? Knappast.

Så, bättre ni väljer ut de bilder ni tycker är bra och kommenterar dem mer ingående, än försöker tillfredställa allt, alla och envar i sammanhanget!
 
ANNONS