Annons

Linslängd rekommendationer för mina ändamål?

Produkter
(logga in för att koppla)

Plåtvald

Medlem
Jag har plåtat mycket gamla hus och bostäder, och mer kommer det bli. Alltså utomhus fotografering, där det krävs foto både långt ifrån (för att få helhet över tomten och bohaget) och foton tagna i alltför små rum inomhus.

Av bekvämlight har jag bara tagit med med mitt standardobjektiv Nikon 35mm 1.8G, på min DX kamera Nikon D90.

Men när rummen är små, typ 2-3 meter mellan väggarna eller så, då är det princip omöjligt att få med rummet på liknande sätt som mänskliga ögonen upplever rummet när man kliver in i det. Tar man en bild från andra sidan rummet så får man bara med dörren till rummet i hela bildramen typ.

Och tar man övergripande foton på hus och tomter från håll, så får man inte med djupet på riktigt rätt sätt med 35mm lins.

Vad för slags generella linstyper kan man tänka sig är bäst för dessa ändamål? Jag föredrar prime-linser stenhårt. Gillar inte zoom.

Är verkligen en 24mm lins eller ännu kortare att rekommendera för små rum eller fotografi på nära håll? Och vad känns som en bra längd för utomhusfotografi av medelstora hus plus lite gräsmatta runtomkring, taget från kanske 30-40 meters håll?

Tackar för åsikter
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag har plåtat mycket gamla hus och bostäder, och mer kommer det bli. Alltså utomhus fotografering, där det krävs foto både långt ifrån (för att få helhet över tomten och bohaget) och foton tagna i alltför små rum inomhus.

Av bekvämlight har jag bara tagit med med mitt standardobjektiv Nikon 35mm 1.8G, på min DX kamera Nikon D90.

Men när rummen är små, typ 2-3 meter mellan väggarna eller så, då är det princip omöjligt att få med rummet på liknande sätt som mänskliga ögonen upplever rummet när man kliver in i det. Tar man en bild från andra sidan rummet så får man bara med dörren till rummet i hela bildramen typ.

Och tar man övergripande foton på hus och tomter från håll, så får man inte med djupet på riktigt rätt sätt med 35mm lins.

Vad för slags generella linstyper kan man tänka sig är bäst för dessa ändamål? Jag föredrar prime-linser stenhårt. Gillar inte zoom.

Är verkligen en 24mm lins eller ännu kortare att rekommendera för små rum eller fotografi på nära håll? Och vad känns som en bra längd för utomhusfotografi av medelstora hus plus lite gräsmatta runtomkvring, taget från kanske 30-40 meters håll?

Tackar för åsikter
Små rum. Då behöver man nedåt 10-12 mm med dx. Man är ganska låst med fasta brännvidder, om man inte har en hel väska med olika med sig.
 

cardazio

Aktiv medlem
Detta kanske kan guida dig
https://imaging.nikon.com/lineup/lens/simulator/

Killgissningar nedan

Kanske kan vara en bra idé att köpa en billig fullformat och antingen t.ex. nikon 16mmf2.8D för små rum och räta ut bilden i efterhand eller något raktecknande/tiltshift för att slippa efterbearbetning.

På 20-30 meters håll borde väl din 35mm på dx eller 50mm på fullformat fungera bra (kanske marginellt längre om du bara fotar enplansvillor). Beror på hur mycket omgivning du vill ha med i bild.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Om du inte vill ha zoom och vill använda den kamera du har, är nog 14 mm från Sigma eller Tamron okej alternativ. Det är ont om fasta för DX. Troligen får du dock bättre resultat med 12-24 från Nikon eller Tokina.
Ett annat alternativ är en D700 och shiftoptiken PC-Nikkor 28/3,5. Det är något jag använt en hel del (numera D810). Den ger dig möjlighet att antingen räta upp linjer eller att på ett snyggt sätt stitcha ihop en vidare bild.
 

GunnarW

Aktiv medlem
En erfaren mäklarfotograf jag pratade med hävdade att under 20mm till småbild, FF, ska man inte gå för interiörer. Då lurar man spekulanterna, det ser rymligare ut i bild än i verkligheten. Risk att de blir besvikna. Bild och text ska locka dit dem OCH de ska bli positivt överraskade på plats.
Nu är det inte mäklarfoto du håller på med men, iaf jag som inte heller plåtar för mäklare, tog rådet till mig. Så 14mm till APS-C, DX, stämmer bra. Eller den för Nikon populära 12-24.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Om du inte måste ha hög ljusstyrka på objektivet kan man komma billigt undan till DX. T ex har Sigma två olika 10-20mm där den billigare f/4-5,6 hamnar beg på en tusenlapp. Den dyrare f/3,5 ligger närmre 2000kr beg. De har även en 8-16 om man vill komma ännu vidare. Sedan har både Nikon och Tokina 12-24/4. Behöver man bättre ljusstyrka finns Tokina 11-16/2,8 och jag tror efterföljaren når 20 mm på telesidan.
 

GunnarW

Aktiv medlem
Använder du stativ så behöver du inte ljusstyrka och för interiörer vill du ändå ha stort skärpedjup så ljusstyrka behövs ändå inte.
 

Ventures

Aktiv medlem
En erfaren mäklarfotograf jag pratade med hävdade att under 20mm till småbild, FF, ska man inte gå för interiörer. Då lurar man spekulanterna, det ser rymligare ut i bild än i verkligheten. Risk att de blir besvikna. Bild och text ska locka dit dem OCH de ska bli positivt överraskade på plats.
Nu är det ju det som ofta visas i annonserna. Hårt behandlade bilder med utbytta himlar och små kyffen som ser ut som stora salonger.
 

GunnarW

Aktiv medlem
Nu är det upp till TS att avgöra hur han vill ha det, nu när vi gett ett par referenser hur interiör kan avbildas och med olika brännvidder/bildvinklar
 

GunnarW

Aktiv medlem
Vi kan ha tappat TS eller han har tappat tråden. Väldigt låg aktivitet f.ö. enligt profilen. Känns ändå inte som att vi, som väl ofta, har massakrerat tråden.
 

Plåtvald

Medlem
Små rum. Då behöver man nedåt 10-12 mm med dx. Man är ganska låst med fasta brännvidder, om man inte har en hel väska med olika med sig.
Ja, en bekväm tanke från min sida är att använda bara ett fåtal objektiv som tvingar in mig i bestämda användningar som nästan gör bilderna bra per automatik, nästan omöjliggjör att det blir direkt dåligt. Objektiv med fast brännvidd är ju av princip bättre än motsvarande zoomobjektiv, och man slipper mycket komprimering, för mycket fisheye och andra förvrängningar. Det är lite av min förenklade bekvämlighetsprincip, lite som GunnarW skriver, nedan.

En erfaren mäklarfotograf jag pratade med hävdade att under 20mm till småbild, FF, ska man inte gå för interiörer. Då lurar man spekulanterna, det ser rymligare ut i bild än i verkligheten. Risk att de blir besvikna. Bild och text ska locka dit dem OCH de ska bli positivt överraskade på plats.
Låter som ett tänk liknande det jag har. Jag vill inte tvinga in mig i fisheye-världen bara för att få med ett 180 graders perspektiv.

Detta kanske kan guida dig
Kanske kan vara en bra idé att köpa en billig fullformat och antingen t.ex. nikon 16mmf2.8D för små rum och räta ut bilden i efterhand eller något raktecknande/tiltshift för att slippa efterbearbetning.
Se svar på nästa inlägg

Ett annat alternativ är en D700 och shiftoptiken PC-Nikkor 28/3,5. Det är något jag använt en hel del (numera D810). Den ger dig möjlighet att antingen räta upp linjer eller att på ett snyggt sätt stitcha ihop en vidare bild.
D700 verkar vara lite av en guldmodell. Har aldrig hört annat än rent guld om den kameran.

Så ja, jag har funderat på en fullformat, men dels så vill jag hålla prislappen nere (då jag inte är en avancerad fotograf utan i själva verket ganska ekonomisk och lat), och dels har jag inte hittat en lågprisad fullformat med flip-out skärm, så man enkelt kan förhandsgranska kamerans vinkel från andra vinklar än från ansiktet. Det vill jag ha framöver, plus en modell som kan styra fjärrblixtar. D90 kan allt det, fast utan flip-ut skärm.

Så, att hålla sig till lite billigare DX och deras lite billigare objektiv var en grund-idé som jag har kört på sen dess. Nästa planerade steg för mig var tänkt att bli en Nikon i D5000 serien. Dom har bättre sensor än D90 och flip-ut skärm. Men det beror på vad för andra idéer man kommer att tänka på här.

Lite off topic.
Men var får ni alla udda benämningar ifrån?
Tänker på lins och linslängd.
Nja, det var bara jag själv, som var rejält sovtrött när jag skrev inlägget och hittade inte rätt ord i huvet :p
 
ANNONS