Annons

fotoskolor, linjer, kurser?

Produkter
(logga in för att koppla)

phat

Aktiv medlem
Nu har jag börjat tänka på konstiga saker och har fått förmig att kolla upp lite fotoskolor, linjer ,kurser som man skulle kunna gå. typ folkhögskolor eller något.
Jag kollade på kulturamas fotolinje. men den kostar 38000 per termin. Själv tycker jag det är ganska mycket men man får säkert betala så mycke på andra skolor också.
Jag undrar om nån vet några andra skolor som är gratis eller kostar.
 

forstheim

Aktiv medlem
Som du själv nämner så kan folkhögskolorna ha en del. Dem kostar ingenting. Oftast är det dock kurser i svartvit fotografering med inriktning på dokumentärt som de anordnar. Är själv intresserad av att påbörja någon utbildning eller kurs..men då med inriktning på naturfotografering.

Folkhögskolan på Åland har jag för mig har utbildning/kurs i naturfotografering om det är det du är intresserad av. Annars finns det förstås andra sätt att snappa upp kunskap på..tex lokala fotoklubbar, kortare "fotoutflykter" med någon erfaren ledare (typ kurser som Terje Hellesö här på fotosidan anordnar ibland) etc.

Inte att förglömma..att ge sig ut och experimentera efter att ha bläddrat lite i inspirerande fotoböcker.. :=)


Mvh
Jonas
 

phat

Aktiv medlem
Jag funderar på att grundkurs i foto på kulturama 1 termin 2gånger i veckan(10h/v). Nu i höstas gick jag svart/vit nybörjarkurs och det var riktigt roligt. Grundkurs i foto kostar 12000:-, det är ju lite mera pengar än vad sv/v kursen gick på men jag tror det är värt det. men det kommer nog bli efter sommaren.
 

phat

Aktiv medlem
ja jävlar. där fans det väldigt mycke nyttigt. Tack för tipset. nu bevhöer nog ingen mer svara på denna diskussion
 
fotoutbildning

Jag gick på Gotlands Läns Folkhögskola vilket var bra för några år sedan. Lärde mig mycket tekniskt sett om svart/vitt. Sedan fortsatte jag till england där jag precis blivit färdig med en treårig Universitets examen i fotografi vid Derby University. Vilken var mer konst och teori inriktad... Om du är seriös och vill plugga foto finns det massor med utbildninar i England. För många egentligen eftersom alla inte håller den standard man skulle önska.
 

Josh

Ny medlem
Jag går på Gotlands Läns Folkhögskola och det känns riktigt bra. Jag har ingen annan skola att jämföra med men jag tycker att jag utvecklats mycket.
Vi jobbar både med färg och svartvit fotografering och kopiering.I år har vi pratat otroligt mycket om bilder och haft en del uppgifter. Nästa termins ska vi koncentrera oss mera på teknik och på ett större projekt som ställs ut på Visby konstmuseum.
 

phat

Aktiv medlem
Ok. jag ska kolla upp gotlands folkhögskola. Jag tycker det är skit roligt att fotografera. jag är iofs ganska ny inom området och vet inte riktigt vad jag ska göra. hållerpå och experimenterar väldigt mycket just nu. Iofs så har jag inte fotat på ett bra tag men det ska det bli ändring av efter nyår. :]
 

MartinAdolfsson

Aktiv medlem
Re: fotoutbildning

photografen skrev:
Jag gick på Gotlands Läns Folkhögskola vilket var bra för några år sedan. Lärde mig mycket tekniskt sett om svart/vitt. Sedan fortsatte jag till england där jag precis blivit färdig med en treårig Universitets examen i fotografi vid Derby University. Vilken var mer konst och teori inriktad... Om du är seriös och vill plugga foto finns det massor med utbildninar i England. För många egentligen eftersom alla inte håller den standard man skulle önska.
Jag sökte på både fotoskolan och kulturama och kom in på bägge två, tackade dock nej när jag insåg att skolorna inte verkade leva upp till det dom lovade. 38000 per termin är trots allt ganska mycket pengar!
Har jobbat som assistent i 2 1/2 år och känner därför att jag kanske inte är så intresserad av kopiering och hur man laddar film längre. Vilken nivå håller skolan du har gått på?
Kan man jämföra den med konstfack elle Hff ?
Mvh Martin!
 

Anna N.

Guest
Hff

Jag har gått på Hff. Jag kan inte finna ord vilken usel skola det är!!! Om Högskoleverket bara vetat hade skolan varit nedlagd för länge sedan.....-men jag har väl hopp om den...-om det tillsätts en ny proffessor, som är aktuell...
 
Utbildningen jag gick på i England kan man nog närmast likna vid hf. Du får en BA examen i fotografi vilket är typ vad du har efter hf.
Som sagt finns det massor av skolor för fotografi i England här är en länk du kan kolla:
http://photocollege.net/
Om du går in där och väljer qualification "first degree" får du upp de som är mer eller mindre likvärdiga med hf.
Du kan kolla http://www.statewerein.co.uk där finns en del av vår slututställning. (tyvärr ligger den på en något opålitlig server och sist jag kollade fungerade den inte)

Generellt kan man säga att de mest prestige fyllda utbildningarna ligger i London, men var beredd på att det kostar också. Hyror odyl är ungefär det dubbla i London jämfört med i the midlands området där Derby ligger.
 

Anna N.

Guest
Bra skolan för MA examination utomlands?

Tja!

Någon som har koll på BRA skola utomlands som man kan ta MA på? Kanske lite mer åt konstnärliga hållet.
 

kadok

Medlem
Re: Hff

Anna N. skrev:
Jag har gått på Hff. Jag kan inte finna ord vilken usel skola det är!!! Om Högskoleverket bara vetat hade skolan varit nedlagd för länge sedan.....-men jag har väl hopp om den...-om det tillsätts en ny proffessor, som är aktuell...

***


Vid första anblick verkar den ju vara jättebra (iom den låga kostnaden och tillgången till utrustning mm) Men ryktesvägen har man ju förstått att den kanske inte är så bra alltid. Och nu har ju Anders Petersen tagit tillbaks sin ansökan så nån ändring är kanske inte heller att räkna med...

Jag har haft planer på att söka till HFF så jag skulle gärna höra lite mer om dina erfarenheter av skolan...
 

Anna N.

Guest
Re: Re: Hff

Vid första anblick verkar den ju vara jättebra (iom den låga kostnaden och tillgången till utrustning mm) Men ryktesvägen har man ju förstått att den kanske inte är så bra alltid. "Och nu har ju Anders Petersen tagit tillbaks sin ansökan så nån ändring är kanske inte heller att räkna med..."

*****

...ja, jag vet. Ingen annan är behörig heller. Och ingen annan är bra.

"Jag har haft planer på att söka till HFF så jag skulle gärna höra lite mer om dina erfarenheter av skolan..."

*****

Jag gick ju inte ut nyligen...men vad man fick ifrån lärare var: sarkasmer,inte dyker till lektioner (om det kan kallas lektioner/seminarier...) offentligt snackar skit om elever framför andra elever och om andra fotografer, inte informerar och har ingen planering bl a. Men var tyvärr bara början..
 
ANNONS